Aldrig mer bett!!

Sv: Aldrig mer bett!!

Alla ni som rider med halsring hur får ni stopp om olyckan är framme. Inte äns parrelli hempfling och alla andra gudar kan träna sin häst för det. Hästar är levande djur allt kan hända. Om ni vill rida bettlöst Är side pullen det mest snälla

Men jisses...dra alla över en kam eller vadå.
Det är väl självklart att det är något jag skulle vilja kunna göra rida ut en tur med min häst i bara halsring.
Men som läget är just nu så kan jag inte det då jag vet att han är rädd för vissa saker som gör att jag inte kan rida ut med honom i halsring.
Och det är en lång väg dit.
Jag vet för det har tagit mig så här lång tid för att verkligen kunna bemästra på ett korrekt sätt att få min häst att gå ett kortare dressyrpass i skritt med halsring.
Jag ser hellre till att det tar längre tid än att det går för fort fram. :)
Mvh Xoya.

Alexander Nevzorov är i mina ögon en riktig tomte. Verkar mest appelera till folk som inte gillar tävlingsridning. Det är ju upp till var och en vad man anser om det, men Alexander Nevzorovs ridning är en avart den med. Har inte sett honom rida en häst i god form och dessutom ser alla hästar väldigt missnöjda ut. För mig är det mer "trick" och "cirkus" än dressyr. Dessutom gillar jag inte hans sätt att dominera hästen och att hästen möter honom med bakåtstrukna öron hela tiden.
Gillar inte heller hans sätt att framföra "fakta" samt hänga ut små barn som rider osv. Ja.. jag har sett hans anti-bett filmer. Säkert därifrån du har fått din "fakta".
Jag gillar inte dubbelmoralen i den i relation till hans egen ridning som jag inte tycker är så mkt att hänga i julgranen.

Tycker att det är mkt lustigt att detta ska ses som nån slags husgud faktiskt.

Men som sagt, det är ingen idé att vi diskuterar vidare.

Lämnar denna tråden nu

Ha så kul med era hästar.

Amen! :bow::bow::bow:

Kan det inte vara så enkelt som att hästen inte trivs med bett? Det är trots allt ett tortyrredskap utan dess like, såvida man inte rider på hellånga tyglar.

Bett är designade för en enda sak: orsaka smärta och få hästen att lyda. Hur mjuk hand man än har orsakar man smärta när man rör bettet i hästens mun.

Nämen jissus i himmelen! :eek: Har jag läst rätt eller??? Suck och stööööööööön

Alexander Nevzorov är i mina ögon en riktig tomte. Verkar mest appelera till folk som inte gillar tävlingsridning. Det är ju upp till var och en vad man anser om det, men Alexander Nevzorovs ridning är en avart den med. Har inte sett honom rida en häst i god form och dessutom ser alla hästar väldigt missnöjda ut. För mig är det mer "trick" och "cirkus" än dressyr. Dessutom gillar jag inte hans sätt att dominera hästen och att hästen möter honom med bakåtstrukna öron hela tiden.
Gillar inte heller hans sätt att framföra "fakta" samt hänga ut små barn som rider osv. Ja.. jag har sett hans anti-bett filmer. Säkert därifrån du har fått din "fakta".
Jag gillar inte dubbelmoralen i den i relation till hans egen ridning som jag inte tycker är så mkt att hänga i julgranen.

Tycker att det är mkt lustigt att detta ska ses som nån slags husgud faktiskt.

Haha, skit bra! :bow:

Ett bett som bara ligger i munnen orsakar ingen smärta eller tryck. Men så fort man rör i tygeln skapar man ett tryck i hästens mun som den ska söka sig ifrån. Orsakar bettet smärta söker hästen sig den ifrån detta oavsett vilka tryck som blir. Därför kan en häst skena trots att man hänger den i munnen... flyktinstinkten tar över totalt.

Men annars är all hästhantering och ridning i grund och botten en fråga om tryck och eftergift. Man kan använda massor av verktyg till detta eller inga alls. En halsring skapar lika mycket tryck som ett bett men kan inte orsaka en skada. Det enda är ju att eftersom en häst är stark i bogen och inte i munnen så anser jag det lämpligast med ett väl anpassat bett eller bettlöst huvudlag.

Jösses vilken intressant debatt..
För att få ett bra perspektiv på saken tror jag att man måste granska hästhållning rent generellt. Jag skulle inte vilja kalla bett i sig som tortyr. Tortyr är för mig systematiskt nedbrytande av en individ met hjälp av fasansfulla smärtor..
Inom hästhållningen skulle jag klassa tortyr som något de stackars överarbetade hästarna och mulorna i u länder får genomleva.
Om man betraktar det relativt milda våld ett bett ger som tortyr så blir ju även sadeln halsringen och ryttarens vikt på hästen ett våld...tex misshandel? Om man ska vara så ultradjurvänlig så är ju bara människans närvaro med hästen onaturlig och fel. Att vi sen ska sitta på den och åka runt på dess rygg, låsa in den i boxar m.m är ju också våld om ett bett är tortyr.

Då skulle man ju heller inte kunna ha hundar och katter eftersom man hindrar deras natur?
Enligt mig får man vara lite lagom för om man ska vara så otroligt superdjurvänlig att vi inte vill hindra djurens natur på något vis eller skada dem då skulle vi inte ha några djur...

Jag tror inte hästar lider vansinnigt mycket av att ha bett på sig inte heller av sporrar eller spö så länge man använder det vettigt och ser man någon som inte gör det så kan man ju sluta vara feg och erbjuda hjälp med träning. Jag rider min häst med bett av olika slag, men även utan...allt efter humör och övning och han verkar väldigt harmonisk...men jag vet ju inte allt..

Jösses vilken intressant debatt..
För att få ett bra perspektiv på saken tror jag att man måste granska hästhållning rent generellt. Jag skulle inte vilja kalla bett i sig som tortyr. Tortyr är för mig systematiskt nedbrytande av en individ met hjälp av fasansfulla smärtor..
Inom hästhållningen skulle jag klassa tortyr som något de stackars överarbetade hästarna och mulorna i u länder får genomleva.
Om man betraktar det relativt milda våld ett bett ger som tortyr så blir ju även sadeln halsringen och ryttarens vikt på hästen ett våld...tex misshandel? Om man ska vara så ultradjurvänlig så är ju bara människans närvaro med hästen onaturlig och fel. Att vi sen ska sitta på den och åka runt på dess rygg, låsa in den i boxar m.m är ju också våld om ett bett är tortyr.

Då skulle man ju heller inte kunna ha hundar och katter eftersom man hindrar deras natur?
Enligt mig får man vara lite lagom för om man ska vara så otroligt superdjurvänlig att vi inte vill hindra djurens natur på något vis eller skada dem då skulle vi inte ha några djur...

Jag tror inte hästar lider vansinnigt mycket av att ha bett på sig inte heller av sporrar eller spö så länge man använder det vettigt och ser man någon som inte gör det så kan man ju sluta vara feg och erbjuda hjälp med träning. Jag rider min häst med bett av olika slag, men även utan...allt efter humör och övning och han verkar väldigt harmonisk...men jag vet ju inte allt..

Bra skrivet;)
Om bettet skulle vara en tortyr så skulle hästen inte villa vara med oss. Och inte ta bettet friviligt.Jag rider min häst ibland på bett och ibland på bettlöst bror helt på vad vi är på för humör.

Men jisses...dra alla över en kam eller vadå.
Det är väl självklart att det är något jag skulle vilja kunna göra rida ut en tur med min häst i bara halsring.
Men som läget är just nu så kan jag inte det då jag vet att han är rädd för vissa saker som gör att jag inte kan rida ut med honom i halsring.
Och det är en lång väg dit.
Jag vet för det har tagit mig så här lång tid för att verkligen kunna bemästra på ett korrekt sätt att få min häst att gå ett kortare dressyrpass i skritt med halsring.
Jag ser hellre till att det tar längre tid än att det går för fort fram. :)
Mvh Xoya.

Varför vill du det. Jag skulle kunna rida ut med min i halsring. Men jag ser ingen nytta med det. Sedan att lalla på lång tygel hela tiden med eller utan bett och tro att man är snäll mot hästen funkar inte. Det slutar med trasig rygg på hästen.

Det går inte att försvara bettet till fullo. Det sker mycket skador med bett. Sedan tror inte jag att det är bettet i sig som är den stora boven utan det är fel bett till fel häst eller hårda händer. Sedan är det inte så reko att rida i många bettlösa varianter heller Värst är nog repgrimman.

såg det dock på en uppvisning men ska se om jag hittar någon film :d

välkommen tillbaka förresten ;)

*KL*

Vilka diskussioner!!
Många här verkar vilja missförstå varandra.

Många skriver helt överdrivna saker som att bettet är ett toryrredskap oavsett hur man hanskas med det och vissa verkar tro att dom som rider med halsring inte vet alls hur en häst ser ut/ känns som går i en trevlig, sund arbetsform.

Allt detta stämmer säkert i vissa fall, bettet kan ju användas som tortyrredskap (men vi ska inte glömma att det är handen som utför det) och för att inte tala om skänkeln, hur den kan användas som tortyr, grimma likaså.. ja ni förstår kanske vart jag vill komma.... Tortyr redskap kan nästan allt bli i fel händer.

Jag varierar min ridning med bett och bettlöst. Tävlar i westernridning, hoppning och dressyr, samtliga tävlingar med bett.
rider med halsring i bland för nöjes skull och har en häst som går väldigt trevligt och avslappnat med det, ofta med lite sänkt huvud och höjd rygg. Dock så gör jag det inte speciellt ofta, och jag gör det för att jag tycker att det ökar samspelet och kommunikationen mellan mig och min häst.

Och jag får honom inte i en för mig ändamålsenlig stadig form i halsring som med bett eller bosal, det ska jag verkligen inte påstå. Men ändå tycker jag en trevlig form ändå, för att va helt naket s.a.s :)

Finliret känns som att det blir svårt med bara halsring. Kan tyvärr inte kommentera dessa 'husgudar' som diskuteras i tråden då jag aldrig brytt mig om att följa ngn sådan, jag rider bara så här för skojs skull och på mitt sätt.

Min förra häst som jag hade i min ägo i 15 år (fick tyvärr somna in i januari) kunde jag rida ut på i halsring om jag hade lust.
Visst, säkerhetsrisk kan vissa tycka, men hon var extremt duktig med halsringen och skulle hon få sådan panik att jag inte skulle få stopp på henne med halsring så hade jag inte fått stopp på henne med bett heller.

Lite luddigt inlägg... Hoppas att ni förstår vad jag ville få fram, att det ena behöver ju inte utesluta det andra.
Sen förstår jag att det finns dom som absolut inte vill rida bettlöst och även dom som inte vill rida med bett, men man borde ju ändå kunna respektera den andra som inte tycker lika.

/Fijja :)

Senast ändrad:

*KL*

Vilka diskussioner!!
Många här verkar vilja missförstå varandra.

Många skriver helt överdrivna saker som att bettet är ett toryrredskap oavsett hur man hanskas med det och vissa verkar tro att dom som rider med halsring inte vet alls hur en häst ser ut/ känns som går i en trevlig, sund arbetsform.

Allt detta stämmer säkert i vissa fall, bettet kan ju användas som tortyrredskap (men vi ska inte glömma att det är handen som utför det) och för att inte tala om skänkeln, hur den kan användas som tortyr, grimma likaså.. ja ni förstår kanske vart jag vill komma.... Tortyr redskap kan nästan allt bli i fel händer.

Jag varierar min ridning med bett och bettlöst. Tävlar i westernridning, hoppning och dressyr, samtliga tävlingar med bett.
rider med halsring i bland för nöjes skull och har en häst som går väldigt trevligt och avslappnat med det, ofta med lite sänkt huvud och höjd rygg. Dock så gör jag det inte speciellt ofta, och jag gör det för att jag tycker att det ökar samspelet och kommunikationen mellan mig och min häst.

Och jag får honom inte i en för mig ändamålsenlig stadig form i halsring som med bett eller bosal, det ska jag verkligen inte påstå. Men ändå tycker jag en trevlig form ändå, för att va helt naket s.a.s :)

Finliret känns som att det blir svårt med bara halsring. Kan tyvärr inte kommentera dessa 'husgudar' som diskuteras i tråden då jag aldrig brytt mig om att följa ngn sådan, jag rider bara så här för skojs skull och på mitt sätt.

Min förra häst som jag hade i min ägo i 15 år (fick tyvärr somna in i januari) kunde jag rida ut på i halsring om jag hade lust.
Visst, säkerhetsrisk kan vissa tycka, men hon var extremt duktig med halsringen och skulle hon få sådan panik att jag inte skulle få stopp på henne med halsring så hade jag inte fått stopp på henne med bett heller.

Lite luddigt inlägg... Hoppas att ni förstår vad jag ville få fram, att det ena behöver ju inte utesluta det andra.
Sen förstår jag att det finns dom som absolut inte vill rida bettlöst och även dom som inte vill rida med bett, men man borde ju ändå kunna respektera den andra som inte tycker lika.

/Fijja :)

Vågar mig in en snabbis för att underkasta mig Fijja. :D :bow::bow:

det vet jag faktiskt inte, men det slår jag nästan vad om att dom är

kanske om man hittar en dressyrintresserad indian uppe bland bergen som inte har den blekaste aning om vad ett träns är :rofl:

Varför vill du det. Jag skulle kunna rida ut med min i halsring. Men jag ser ingen nytta med det. Sedan att lalla på lång tygel hela tiden med eller utan bett och tro att man är snäll mot hästen funkar inte. Det slutar med trasig rygg på hästen.

Det hela handlar inte om varför...utan vad och vart jag vill med min ridning.
Och just som jag i mitt tidigare inlägg skrivit att det är något jag skulle kunna vilja göra.
Dessutom har jag aldrig skrivit att det skulle vara plågsamt för en häst med bett i munnen. :p Det är ju upp till var och en hur man vill göra med sin häst i bettval.
Och jag har gjort mitt val baserad på min häst välbefinnande just i att han trivs bäst utan bett. Samt att just varför jag skulle vilja rida min häst med halsring i sig är något som jag finner en annan sorts kommunikation med min häst.
Undrar just bara vad det är med trasig rygg du menar?!
Barabacka ridning?! Hästen går i fel form?! Fel att rida just utan bett i munnen och med hackamoret orsakar trasig rygg?!
Mvh Xoya.

Prexis!
Jag började rida i halsring i somras och nu känner jag att jag aldrig någonsin vill sätta ett bett i min hästs mun igen! Om jag inte skulle råka hamna på mycket hög nivå där det är nödvändigt.
Jag har länge tyckt illa om bett, men efter att ha märkt vilken otrolig skillnad det blev på min häst när jag tog bort bettet förstår jag hur mycket det störde.

Folk tycker i allmänhet att de rider med mjuk och fin hand, men jag kan säga att säkert 80% av hästarna jag ser, på ridskolor, klubbar, tävlingar, bland skogsmullarna är extremt missnöjda med det de har i munnen!

Det är så otroligt mycket lättare att förstå varandra (ryttare och häst) utan bett. Faktum är stör mer än är ett hjälpmedel.

Någon annan som har övergett betten eller kanske rent av aldrig någonsin tänker göra det? :D

Jag har oxå "övergett bett" en gång i tiden men kom lyckligtvis vidare från det tankesättet.

Liknande trådar

Utrustning Jag har ridit för det mesta dels med bett tills jag köpte min nuvarande häst. När jag började rida min häst så var han oerhört stark...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 005
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 336
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 261
Relationer Det har skurit sig så enormt mellan mig och min sambos mamma att jag inte vill vara här mer. Jag vill inte vara där jag bor, jag vill...
2
Svar
27
· Visningar
4 751

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat