Aldrig mer bett!!

Sv: Aldrig mer bett!!

nja ingen kan väl påstå att det går att åstadkomma ridning av lika hög kvalité med halsring som med bett? Sen var den här hästen av lätt typ, kan tänka mig hur det skulle sett ut med en mer rejäl häst som kanske inte har samma balans:crazy:.

Jag kan inte rida så - men det finns faktiskt folk som kan! kika in nevzorov haute ecole. Som någon sa tidigare - hey! allting går!
ha det!

De flesta har nog kollat in honom. Och nej- inte imponerad. Snarare förfärad. Dock mest förfärad över de som anser att han är nån slags förebild. Säger en hel del. Tragiskt.

Visst är många ryttare aldeles för stumma/hårda i handen och många är beroende av tyglarna för att hålla balansen.

Jag är inte hård i handen, Jag har kanske inte världens bästa balans och erkänner, jag hoppar och har stödet i tygeln. Men inte med hård hand, Men det kan iaf. inte jag förbättra. Jag rider ju bara på ridskola och ridläraren säg aldrig något.. Menare absolut inte argt, men jag erkänner:D

och det är sällan någon som erkänner och tar tag i det
*tummen upp för dig*

men visst kan du förbättra det? alla kan vi nybörjare i början
(nu är du kanske inte nybörjare, men kanske inte så många år på nacken ang. ridning?)

halsringa är stumt rep i en cirkel som man har kring hästens hals
men man kan använda sig av grimskaft, stigläder mm.

fast de korna har kallas nog oxå halsring tror jag :D

De flesta har nog kollat in honom. Och nej- inte imponerad. Snarare förfärad. Dock mest förfärad över de som anser att han är nån slags förebild. Säger en hel del. Tragiskt.
Håller med..

(det var värst vad jag har börjat hålla med dig på sista tiden!!??:p)

Vad är en halsring, ????
Är det en sån som korna brukar ha???

Om det där var menat på ett ironiskt vis skulle det vara väldigt roligt. :o:angel:

Vi som har lite mer erfarenhet rider nog med bett:cool:

Om man rider en trött Pålle i Norrlands inland o aldrig någonsin träffar på folk som gillar att bússa sina hundar mot pålägget eller som på andra vis gör allt för att skrämma hästarna- kan det nog gå bra.

Här har folk fått åka helikopter till sjukan o på så sätt lärt sig ett o annat:angel:

Kor har väl ändå kedjegrimma....

Vi som har lite mer erfarenhet rider nog med bett:cool:
Varför svarar du mig?

Det beror på vad man menar med bettlöst.
Med hackamore har jag precis lika bra kontroll som med bett.

Men en halsring kan ju Aldrig ge tryggheten i att kunna tvärbromsa..
(dra i ena tygeln)

Det är inte så stor idé att dra i ena tygeln på hackamore heller ;)

Det är inte så stor idé att dra i ena tygeln på hackamore heller ;)

Nej självklart inte :D
Men det ger mig ungefär samma kontroll som med bett iaf, jämfört med halsring.

Och med ett ordentligt spändt (alltså inte hårt, utan så som det ska sitta, (alltför många som har för löst) så går det att ta huvudet åt sidan också, bara inte likadant som med bett.

[.
Undrar just bara vad det är med trasig rygg du menar?!
Barabacka ridning?! Hästen går i fel form?! Fel att rida just utan bett i munnen och med hackamoret orsakar trasig rygg?!
Mvh Xoya.[/QUOTE]

Trasig rygg får hästen om den inte rids rätt (i form) något som inte går att uppnå med en halsring. Nu startades tråden med att alldrig mer bett utan halsring. Sedan att många börgat att blanda in andra bettlösa varianter något som inte jag är emot även om jag anser att då ska man avända sig av side pull. Det går aldeles utmärkt att rida en häst i form med side pull o dyligt. Vill man sedan nå längre med sin ridning är det bett som ska användas för finliret.Jag satt själv flera år och red med långa tyglar i side pull och trodde att jag var snäll mot hästen. Hade hört att blev den bara stark så skulle den gå iform. Det slutade med att hästen fick lov att vila i ett halvår. Han gick upp i vikt något som resulterade i fång. Blev ett års vila till. Som tur var blev jag intreserad av den elaka vanliga dresyren:) Vill man sedan rida i hallsring som ett komlement är väll det ok om det är på en ridbana. Titta görna på snubbarna som rider utan huvudlag men tro inte att det är hela sanningen som ni ser.

Vi som har lite mer erfarenhet rider nog med bett:cool:QUOTE]

Är nog visserligen sant men det har ju sina förklaringar. Du har säkert också varit ung och dum? ;)

*kl*

Själv rider jag nog utan bett mest för att jag kan :angel: Men kommer det till något slags krävande arbete då åker bettet på.

Sen är det ju såhär att det finns ju en hel drös med bettlösa alternativ inte bara halsring ;)

Jag håller på att skola in både hästen och mig på kapson, denna ska jag senare kombinera med ett stångbett. Det tror jag kommer bli ett optimalt verktyg för oss och våran ridning. Det gäller ju att hitta rätt bestling till rätt ekipage.

trasig rygg får hästen om den inte rids rätt (i form) något som inte går att uppnå med en halsring.
Nejdå, det får de inte alls.
finns många hästar som bara går i skogen (och någon gång på banan) på långa tyglar utan krav och de mår utmärkt.
Däremot ska de inte ridas i fel form, det är skillnad på fel form, och inga krav på form. Med en lyhörd häst kan man få den i form även med halsring, men det tror jag knappt någon här på buke klarar av, inte i den här tråden iaf. ^^

jag anser att då ska man avända sig av side pull. Det går aldeles utmärkt att rida en häst i form med side pull o dyligt.
varför inte hackamore?
jag satt själv flera år och red med långa tyglar i side pull och trodde att jag var snäll mot hästen. Hade hört att blev den bara stark så skulle den gå iform. Det slutade med att hästen fick lov att vila i ett halvår.
då måste du har ridit väldigt illa. Som sagt, att rida kravlöst på långa tyglar skadar knappast en häst. Och blir hästen stark så är det lättare för den, och en häst kan gå i form på långa tyglar också, titta bara på western

11111111111111111

Liknande trådar

Utrustning Jag har ridit för det mesta dels med bett tills jag köpte min nuvarande häst. När jag började rida min häst så var han oerhört stark...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 005
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 336
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 261
Relationer Det har skurit sig så enormt mellan mig och min sambos mamma att jag inte vill vara här mer. Jag vill inte vara där jag bor, jag vill...
2
Svar
27
· Visningar
4 751

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat