Aldrig mer bett!!

Sv: Aldrig mer bett!!

Klokt skrivet!
Alla borde få testa på att rida en häst med riktigt bra skolad mun!

Jag trodde som 12-13 åring att min ponny inte kunde gå med bett. Hon gillade det inte. Blev en helt annan häst när jag tog av bettet och red bettlöst osv. Jag var säkert lite rabiat också och tyckte att bett var elakt mot hästen ;) :angel:
Sen förklarade min tränare lite snällt för mig att felet inte låg hos hästen, utan i min hand. Min ponny gillade inte min hand helt enkelt.
Lösningen till det blev att träna

Jag tror att alla hästar kan gå med bett i munnen. Vissa är bara mer känsliga än andra. Istället för att bara per automatik säga att hästen inte kan gå på bett så tror jag att man på allvar ska se över sin häst fysiskt och inte minst se över sin ridning!
Sen finns det ju i slutändan en massa olika alternativ både bett och bettlöst som man kan rida på.

Skulle vara intresant att få reda på hur ni gör för att få hästen att gå i form i halsringen.

Man kan rida en häst i form med halsring. Men detta krävs år av träning skulle jag vilja påstå. :) Och rids hästen bara i halsring och ej går i form. då är det ju en självklar grej att ryggen inte blir något vidare.
Det är ju inget jag har tänkt mig förespråka göra med min häst. Men just detta att man kan få en annan sorts kommunikation med hästen och få just uppleva just den känslan som kommer med just den kommunikationen är något för mig vackert. :)
Mvh Xoya.[/QUOTE]

Du menar då att man först skolar hästen med tyglar. För att sedan rida den i form med halsring. Eller har jag tolkat dig fel.

Så du tror att det ända sättet att få en häst i form är att använda bett?

Om det var till mig så får du läsa på jag har skrivit. Jag red min i side pull tills han var åtta han hade då haft bett ca 5 gånger på dom åren. Sedan vet jag att det går att rida i form utan bett. Det jag tvivlar på är halsringen.

Ok, har läst hela tråden, men inte uppmärksammat allt.
Dock kan jag då konstatera att du inte kan rida en häst i form utan tyglar.

Min förra häst gick stundvis i en mycket trevlig form med halsring med ridning av säte och skänkel.

Dock så vill jag poängtera stundvis. Jag red bara i halsring någon gång i bland. Så visst fanns det mer att önska.

Men med lite intresse och mer träning så går det ju naturligtvis att göra det bättre än vad jag och min häst kunde.

Ok, har läst hela tråden, men inte uppmärksammat allt.
Dock kan jag då konstatera att du inte kan rida en häst i form utan tyglar.

Min förra häst gick stundvis i en mycket trevlig form med halsring med ridning av säte och skänkel.

Dock så vill jag poängtera stundvis. Jag red bara i halsring någon gång i bland. Så visst fanns det mer att önska.

Men med lite intresse och mer träning så går det ju naturligtvis att göra det bättre än vad jag och min häst kunde.

Denna tråd har spårat ur lite:) Det finns tydligen flera här som klarar form med halsring. Då är min fråga hur många av er har skolat hästen från föl att klara det. Om fallet inte skulle vara det hur har ni då betett er. Om ni sedan undrar så är inte jag den bästa ryttaren:)

Men har man en hård hand så kvittar ju det egentligen... Hästen lär ju hålla emot även om den är välskolad.

Det håller jag med om.

Dessutom föredrar jag en välskolad HÄST, välskolad mun vet jag inte vad det är:confused: Munnen är ju en del av resten, så att säga..

KL
Vissa gör kanske bäst i att rida utan bett, för hästarnas skull. Det är bra om man känner sin egen begränsning, tycker jag.
Tycker man att ett bett i munnen blir tortyr för hästen när man rider, så finns säkert orsaker:crazy:

Om hästen är riden med bett och välskolad så kan man få den att gå någotsånär i nån form med halsring, eftersom den självklart lysssnar på hjälperna som i första hand ska vara sätet och skänklarna, i vilket fall som helst. Munnen ska man inte hålla på och greja med, på olika sätt.
(Jag vet, har på skoj någon gång kunnat rida gamla hästen så)

Men i längden behövs kontakten "framtill", det är en del i kommunikationen med hästen, för att den ska kunna arbeta rätt. Därför är det inget alternativ om man vill att hästen arbetar rätt i kroppen (för hållbarhet) att rida omkring i halsring.

Men som sagt, de som känner att bettet blir ett tortyrinstrument för hästen när de använder det, är ju väldigt kloka om de låter bli att rida med bett.:bow:
Självinsikt:idea:

Senast ändrad av en moderator:

Det lustiga är dock att ingen har varken film eller bild...

Folk får rida med vad de vill bara det inte skadar hästen! Och man kan ju rida andra grenar än dressyr också ;)

Ella-99 (?) har ju visat mängder med bilder på forumet där hon rider med halsring i en naturlig och avslappnad form. Jag vet att hon som har Pink (Sshameless?)okså har visat massor med bilder där de rider på halsring. På Youtube finns både hempfling, Navzorov och hobbyryttare som gör det. Så visst finns det.

Hur rider man utan bett? Har man bettlöst träns, eller hur gör du? :-)

Ella-99 (?) har ju visat mängder med bilder på forumet där hon rider med halsring i en naturlig och avslappnad form. Jag vet att hon som har Pink (Sshameless?)okså har visat massor med bilder där de rider på halsring. På Youtube finns både hempfling, Navzorov och hobbyryttare som gör det. Så visst finns det.

Då har vi olika krav på vad form är:rofl::rofl:

Som sagt, det kunde jag på min gamla också men formen blir ju vad den blir...

böjd nacke är inte form:cool:

inte riktat till någon speciell utan rent allmänt

Det finns inget rätt eller fel.

Var och en får väl göra som man vill?
Varför ska det jämt klagas och göras personliga påhopp?

Jag respekterar dig för din inställning, oavsett om det det handlar om bett eller bettlöst.

Rider du med halsring, bra. Bra för dig och din häst, OM ni båda trivs och njuter av det.

Man måste ju bara förstå detta med denna ridsport. Alla är olika. Alla har olika mål. Alla hästar är olika.
Jag ser ingen vits eller nytta med att rida med halsring, det är inte min grej. Men det är MIN åsikt. Jag är öppen mot allt som inte gör hästarna illa. Ser jag dig med din halsring ser du ett leende på mina läppar. DU har hittat din grej. Grattis.

Jag fördrar bett eftersom det är min ridstil och jag är uppväxt med s.k tävlingshästar. så det är nog egentligen inte så konstigt.

Vi gillar ju samma sak. HÄSTAR

Respektera varann för bödeln och acceptera att alla inte tänker som just du

Det lustiga är dock att ingen har varken film eller bild...

böjd nacke är inte form:cool:

Nu är ju detta ingen användare här.. Men en bild jag hittade i en tråd om bettlöst. Är lite mer än bara en böjd nacke. Sen vet jag att denna pärtens namn har dragits upp ett flertal gånger, men det är enklare att hitta en bild där hästen går i form (Från vanliga dödliga alltså, haha) med bett än utan, kanske för att det är vanligare att rida med bett?
http://www.hauteecole.ru/en/photogallery.php?gid=1&id=71& :)

Senast ändrad:

Det är väl lite skillnad på nevzorov och hobby ryttare?
Och de "vanliga" som påstår sig kunna rida i form med halsring, får gärna visa det.

Tja, ville bara poängtera att det inte är omöjligt. Sen så är ju det lite av ett buke-fenomen, att om man lägger ut en bild på sig själv där man rider, så kommer folk och ska börja leta fel och hacka på en. Kan förstå de som tvekar att lägga ut bild. Jag hade aldrig gjort det : D

Senast ändrad:

Nu är ju detta ingen användare här.. Men en bild jag hittade i en tråd om bettlöst. Är lite mer än bara en böjd nacke. Sen vet jag att denna pärtens namn har dragits upp ett flertal gånger, men det är enklare att hitta en bild där hästen går i form (Från vanliga dödliga alltså, haha) med bett än utan, kanske för att det är vanligare att rida med bett?
http://www.hauteecole.ru/en/photogallery.php?gid=1&id=71& :)

Tja som jag skrev, om man rider hästen på bett och har en välriden häst så går det utmärkt ett par gånger att få hästen att arbeta rätt bra, med en rem tunt halsen, men den hästen är garanterat utbildad på bett....
Särskilt går det bra när man faktiskt har remmen och använder som "tygel" vilket mannen gör. Det påverkar hästens framdel faktiskt på liknande sätt.

Men i längden kan kan inte enbart rida så eftersom det inte blir samma finstämdhet som med ett bett, och man kommer att tappa mer och mer eftersom man inte har den kontakten.

Tja som jag skrev, om man rider hästen på bett och har en välriden häst så går det utmärkt ett par gånger att få hästen att arbeta rätt bra, med en rem tunt halsen, men den hästen är garanterat utbildad på bett....
Särskilt går det bra när man faktiskt har remmen och använder som "tygel" vilket mannen gör. Det påverkar hästens framdel faktiskt på liknande sätt.

Men i längden kan kan inte enbart rida så eftersom det inte blir samma finstämdhet som med ett bett, och man kommer att tappa mer och mer eftersom man inte har den kontakten.

så att säte, skänklar, spö och halsring är inte signaler? allt beror ju på hur hästen är skolad. Om Hästen är skolad att följa signaler från halsringen så borde den ju fungera minst lika bra med tanke på att en häst är så känslig att den känner av en fluga som går på huden.
Eller menar du att för finstämdheten så behös ett bett just i munnen? Varför frågar jag mig då om det skall handla om fina signaler som inte har med smärta att göra...

Ni som klagar på Nevzorov. Vad har ni emot hans skola förutom messersmit attityden? Jag har hans samtliga filmer hemma och håller på att gå igenom dessa och planerar för en resa till ryssland för att se vad han gör med egna ögon. Vad vet ni som jag inte vet ännu som gör att ni förkastar honom?

Liknande trådar

Utrustning Jag har ridit för det mesta dels med bett tills jag köpte min nuvarande häst. När jag började rida min häst så var han oerhört stark...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 005
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 336
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 261
Relationer Det har skurit sig så enormt mellan mig och min sambos mamma att jag inte vill vara här mer. Jag vill inte vara där jag bor, jag vill...
2
Svar
27
· Visningar
4 751

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka