Aldrig mer bett!!

Sv: Aldrig mer bett!!

kl

Jag själv har inte skolat min häst sedan föl. Har bara haft henne i lite mer än 1.5 år. Däemot rider jag väldigt mycket med skänklar och säte redan innan, och lösa tyglar så långt det går. Visst får jag ibland göra en liten förhållning och samla henne. Så för min del var det så helt enkelt att jag en dag plockade av tränset och red. Men jag gör det dock ganska sällan eftersom min häst är väldigt dominant och jag vill befästa alla manövrar med bett innan jag börjar rida mera löst. Just nu är det mest skritt och trav och lite rörelser.

Anledningen till att jag inte lägger in länk till film är för att jag VET att alla bara kommer klanka ner på både mig och hästen och formen och allt vad min ridning heter. Och det klarar inte mitt självförtroende.

Den formen hon går i i videon är okej för ändamålet, och jag är medveten om att hon inte jobbar speciellt bra på transportsträckorna, alltså när jag inte ber henne om någonting särskilt. Men om hon nu går i dålig form, 15 minuter varannan månad tror jag inte att hennes rygg tar speciellt mycket stryk....

så att säte, skänklar, spö och halsring är inte signaler? allt beror ju på hur hästen är skolad. Om Hästen är skolad att följa signaler från halsringen så borde den ju fungera minst lika bra med tanke på att en häst är så känslig att den känner av en fluga som går på huden.
Eller menar du att för finstämdheten så behös ett bett just i munnen? Varför frågar jag mig då om det skall handla om fina signaler som inte har med smärta att göra...

Hur läser du? :confused: Jag skrev just tidigare att det inte är så konstigt att det går emellanåt på en välriden häst som rids med mer än handen, övriga hjälper är t o m viktigare än handen. Men för att få helheten krävs kontakten i munnen också, kontakten - inte slita och dra som ni tycks ägna er år ni som pratar om att hästen plågas med bett:crazy: Då är det ju bättre utan...

Ni som klagar på Nevzorov. Vad har ni emot hans skola förutom messersmit attityden? Jag har hans samtliga filmer hemma och håller på att gå igenom dessa och planerar för en resa till ryssland för att se vad han gör med egna ögon. Vad vet ni som jag inte vet ännu som gör att ni förkastar honom?

Ja, jag tror det är en del du inte vet, kanske inte om nevzorov, utan om att rida en häst med fina signaler och med arbete igenom hela kroppen, från huvud/munnen till bakhovarna. Det kan du inte uppnå/utbilda hästen till på samma sätt utan bettet, till viss del med bettlösa alternativ, men en fin mjuk kontakt med munnen krävs för att verkligen kunna variera form och kommunciera hela vägen, så att hästen arbetar igenom hela sin överlinje, från nos till bakhov via nacke manke rygg.

Om du lär dej mer om det innan du åker kommer du kanske att se annolunda på hans ridning..... Hästarna kommer inte att kunna hänga ihop hela vägen igenom kroppen, halsen med resten av hästen, på det sätt som de bör göra för att bli starka välgymnastiserade ridhästar. Hästen sitter inte ihop, vilket flera andra redan påpekat ang nevzorov.

Så vill jag förklara det hela.

Senast ändrad av en moderator:

Cirkus:rofl::rofl:

Om du tittar ser du den raka balanserande halsen tex på den svarta hästen den nacken är inte avspänd för hästen tvingas hålla sin balans där för att flytta vikten bakåt. Det är inte samling där hästen sitter ihop genom kroppen.

Bland annat, orkar inte kommentera mer än så, men titta själv..

Det andra med den rusande fuxen som stannar upp, ha ha, det kan jag visa dej dagligen om jag har lust när pållan rejsar i hagen:rofl::rofl::rofl:

Men för att inte bara såga: Visst är han en människa som har samspel med hästarna. Utan tvivel är hästarna hans passion, men samtidigt är han ju affärsman också och skulle platsa på vilken cirkus som helst.

Senast ändrad av en moderator:

Man kan rida en häst i form med halsring. Men detta krävs år av träning skulle jag vilja påstå. :) Och rids hästen bara i halsring och ej går i form. då är det ju en självklar grej att ryggen inte blir något vidare.
Det är ju inget jag har tänkt mig förespråka göra med min häst. Men just detta att man kan få en annan sorts kommunikation med hästen och få just uppleva just den känslan som kommer med just den kommunikationen är något för mig vackert. :)
Mvh Xoya.

Du menar då att man först skolar hästen med tyglar. För att sedan rida den i form med halsring. Eller har jag tolkat dig fel.[/QUOTE]

:confused::crazy: Jag har ingenstans skrivit hur man ska göra eller hur man borde göra när man ska få hästen att gå i form med halsring.
Bara att jag tycker att man kan rida en häst i halsring i form. Men det krävs år av träning skulle jag vilja påstå.
Och det är min åsikt...inte något förespråkande. :)
Mvh Xoya.

delvis knapplån...

Kan inte någon slänga in en film på hur det "SKA" se ut då?
Med bett och allt.

Förutom "gudarna"... Jag säger inte att det är en omöjlighet, snarare att får man till en bra form med halsring så är det en härlig ärlig form. Men på för (bettlöst) sidan låter det som var enda nisse kan rida hästen i en god ärlig form.

Bakom datorskärmen är alla proffs :D

halvknapp

Skämt åsido. Jag var tvungen att rida min häst med halsring idag (kom precis från stallet) bara för att prova igen. Och hon går i det tempot jag ber henne om, svänger, stannar, ryggar vänder, går serpentinger och sköter sig kanonbra. Formen är den svåra biten. Jag säger inte att det är omöjligt, men det krävs träning. Jag fick henne att gå jättefint några steg då och då, men annars valde hon själv vart hon ville placera huvudet och halsen.

Men som sagt. Jag rider väldigt sällan utan tyglar och då mest för skoj skull. Det är mycket lättare att träna med bett, som jag ser som ett precisionsverktyg.

så att hästen arbetar igenom hela sin överlinje, från nos till bakhov via nacke manke rygg.
Du menade säkerligen från bakhov till nos, via rygg manke och nacke ;)

"Hemligheten" ligger också i att när hästen jobbar hela den vägen så ska signalerna också gå tillbaka genom tygeln till ryttarens hand och kropp och vidare till hästens bakhov igen. Då är cirkeln sluten. Det säger ju sig självt att detta går inte att uppnå med halsring eller inget huvudlag. Det säger också sig självt att en häst som gör svårare dressyrrörelser utan huvudlag är inte helt genomarbetad och kan inte gå i helt ändamålsenlig form. Det blir snarare att den gör inlärda tricks. Skulle hästen bli lite felställd eller tappa formen eller något liknande, då kan ju inte ryttaren korrigera utan blir tvungen att låta hästen gå fel.
Om man rider så någon gång för det är skoj är väl OK, men att rida så jämt blir inte så bra för hästen, inte heller för ryttaren.

Hur läser du? :confused: Jag skrev just tidigare att det inte är så konstigt att det går emellanåt på en välriden häst som rids med mer än handen, övriga hjälper är t o m viktigare än handen. Men för att få helheten krävs kontakten i munnen också, kontakten - inte slita och dra som ni tycks ägna er år ni som pratar om att hästen plågas med bett:crazy: Då är det ju bättre utan...

Ja, jag tror det är en del du inte vet, kanske inte om nevzorov, utan om att rida en häst med fina signaler och med arbete igenom hela kroppen, från huvud/munnen till bakhovarna. Det kan du inte uppnå/utbilda hästen till på samma sätt utan bettet, till viss del med bettlösa alternativ, men en fin mjuk kontakt med munnen krävs för att verkligen kunna variera form och kommunciera hela vägen, så att hästen arbetar igenom hela sin överlinje, från nos till bakhov via nacke manke rygg.

Om du lär dej mer om det innan du åker kommer du kanske att se annolunda på hans ridning..... Hästarna kommer inte att kunna hänga ihop hela vägen igenom kroppen, halsen med resten av hästen, på det sätt som de bör göra för att bli starka välgymnastiserade ridhästar. Hästen sitter inte ihop, vilket flera andra redan påpekat ang nevzorov.

Så vill jag förklara det hela.

Det finns ingen anledning att skriva nedlåtande till mig... du har inte en blekaste om vad jag kan och inte kan eller hur jag rider om jag ens rider för den delen. Man bör kunna föra en diskussion på en vuxen nivå där man respekterar olika åsikter.

Det jag säger i mitt inlägg är att frågan är om ett bett verkligen behövs med tanke på hur känslig en häst är. Är det inte snarare en fråga om skolning...

När det gäller Nevzorovs ridning så anser jag att hans hästar bär upp sig långt bättre än vad många ryttare i världskuppens hästar. De hästarna ser ut som att de har en tråd i fram och en i bak likt en marionettdocka och dessa rör sig oberoende...men men synen på bärighet är ju uppenbarligen olika. Sen så anser inte jag Nevzorov vara någon guru utan likt många andra hästmänniskor snarare en inspirationskälla och en person som väcker frågeställningar men givetvis inte ofelbar utan en människa med dess förtjänster och brister...

Det finns ingen anledning att skriva nedlåtande till mig... du har inte en blekaste om vad jag kan och inte kan eller hur jag rider om jag ens rider för den delen. Man bör kunna föra en diskussion på en vuxen nivå där man respekterar olika åsikter.

Det jag säger i mitt inlägg är att frågan är om ett bett verkligen behövs med tanke på hur känslig en häst är. Är det inte snarare en fråga om skolning...

När det gäller Nevzorovs ridning så anser jag att hans hästar bär upp sig långt bättre än vad många ryttare i världskuppens hästar. De hästarna ser ut som att de har en tråd i fram och en i bak likt en marionettdocka och dessa rör sig oberoende...men men synen på bärighet är ju uppenbarligen olika. Sen så anser inte jag Nevzorov vara någon guru utan likt många andra hästmänniskor snarare en inspirationskälla och en person som väcker frågeställningar men givetvis inte ofelbar utan en människa med dess förtjänster och brister...

Se det fetstilta.

Och du undrar varför man utgår ifrån att du saknar en del kunskap:eek::rofl:

Nej, orkar inte bemöta mer. Du är i din tro tills du lär lite mer.

Du menade säkerligen från bakhov till nos, via rygg manke och nacke ;)

"Hemligheten" ligger också i att när hästen jobbar hela den vägen så ska signalerna också gå tillbaka genom tygeln till ryttarens hand och kropp och vidare till hästens bakhov igen. Då är cirkeln sluten. Det säger ju sig självt att detta går inte att uppnå med halsring eller inget huvudlag. Det säger också sig självt att en häst som gör svårare dressyrrörelser utan huvudlag är inte helt genomarbetad och kan inte gå i helt ändamålsenlig form. Det blir snarare att den gör inlärda tricks. Skulle hästen bli lite felställd eller tappa formen eller något liknande, då kan ju inte ryttaren korrigera utan blir tvungen att låta hästen gå fel.
Om man rider så någon gång för det är skoj är väl OK, men att rida så jämt blir inte så bra för hästen, inte heller för ryttaren.

Ja nosen är ju inte överlinjen heller, jag tänkte flera tankar samtidigt där, men jag ser att du förstod vad jag menade, trots lite hastigt skrivet på jobbet:idea:

Du säger att hans hästar "bär upp sej" bättre än många ryttare i världscupen. Det gör inte hans hästar.
Bärighet kanske man kan tro olika om vad det är. Ett annat ord är samling. Det finns klara defintioner vad som är samling och vilka kvalitéer som krävs för detta och hans hästar visar inte de kvalitéerna. Kanske när han rider dem med bett. Men inte när han rider i halsring eller utan.
De häver sig bakåt, med stel upprest hals tex i piafferna. Minns inte alla exempel. Men titta igen hur de rör sig under ryttare, de stunder de inte gör rena cirkuskonster utan mera dressyrliknande rörelser.

Såg att du tog bort din fråga. Men mitt svar får stå kvar.

flashlight: läs meningen igen: hästen har bättre bärkraft än flera världskuppshästar. Diskussionen har varit uppe flera gånger i Dressyrforumet just detta om att topphästarna inte kliver in under sig och piafferar i uppförsbacke. Skjutkraft proriteras framför bärkraft. Frågan är vilket som är bäst för hästen...

Du får gärna visa en bild på en i dina ögon väl utförd piaff gärna utförd av Anki eller någon av de andra toppryttarna

Låt oss för sakens skull säga att du är 1000 gånger skickligare med hästar än vad jag är... Vad tror du dig uppnå genom att skratta åt det som du uppfattar som okunskap?
Är det ditt mål att få höja dig och få bekräftelse genom en diskussion på nätet eller är det att du vill dela med dig av den kunskap du besitter?

Senast ändrad:

Jag håller med dig helt. Jag gillar inte fanatism åt något håll. Det finns hästar som helt enkelt trivs bättre bettlöst, t.ex. med hackamore, men likväl finns det hästar som trivs med bett.

Att bara avfärda bett som något obehagligt för hästen säger mer om ryttarens hand än bettet i sig.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Jag har ridit för det mesta dels med bett tills jag köpte min nuvarande häst. När jag började rida min häst så var han oerhört stark...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 005
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 336
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 261
Relationer Det har skurit sig så enormt mellan mig och min sambos mamma att jag inte vill vara här mer. Jag vill inte vara där jag bor, jag vill...
2
Svar
27
· Visningar
4 751

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat