Aldrig mer bett!!

Sv: Aldrig mer bett!!

flashlight: läs meningen igen: hästen har bättre bärkraft än flera världskuppshästar. Diskussionen har varit uppe flera gånger i Dressyrforumet just detta om att topphästarna inte kliver in under sig och piafferar i uppförsbacke. Skjutkraft proriteras framför bärkraft. Frågan är vilket som är bäst för hästen...

Du får gärna visa en bild på en i dina ögon väl utförd piaff gärna utförd av Anki eller någon av de andra toppryttarna

Fast vänta lite nu.. Har du sett den här snubben göra annat än att takta runt på sina hästar i vad han tror är piaff och passage ?

Tror du att det är det enda som ingår i en Grand Prix?

Man kan inte enbart titta på hur hästar gör piaff och passage utan det är ett program där både samling och ökning och övergångar däremellan skall användas på en bestämd punkt.
Hästar kan piaffera som en miljon på hemmaplan men det blir helt annorlunda i ett program i en tävlingssituation på en bestämd punkt.

Vad vi ser är en snubbe i ett ridhus filmat i sekvenser där HAN tycker det är bra.
Vad du jämför med är vad du ser på tävlingsbanan i ett program där det är ett krav att utföra en rörelse vid en punkt oavsett om den misslyckas eller inte.
Hur tror du det hade sett ut om den här snubben hade ridit in och ridit ett Grand Prix program där han inte får lov att klippa bort alla sina misstag och det som är dåligt.
Tror inte han hade gjort det vidare väl så därför är det fel att jämföra på det sättet.

Tja, det är en del skillnad på en western-riden quarterhäst och ett dressyrridet halvblod. De går ju inte alls på samma sätt?
Det var ju någon diskussion om hästar som inte går i form med halsring innan, det är därför jag stör mig, för att Engelsk Dressyr skulle vara det optimala liksom.

Samlingen är presis likadan i alla ridstilar. Skilnaden är hur dom går med huvudet. Sedan kan det vara rasrelaterat hur dom går med huvudet.

Fast vänta lite nu.. Har du sett den här snubben göra annat än att takta runt på sina hästar i vad han tror är piaff och passage ?

Tror du att det är det enda som ingår i en Grand Prix?

Man kan inte enbart titta på hur hästar gör piaff och passage utan det är ett program där både samling och ökning och övergångar däremellan skall användas på en bestämd punkt.
Hästar kan piaffera som en miljon på hemmaplan men det blir helt annorlunda i ett program i en tävlingssituation på en bestämd punkt.

Vad vi ser är en snubbe i ett ridhus filmat i sekvenser där HAN tycker det är bra.
Vad du jämför med är vad du ser på tävlingsbanan i ett program där det är ett krav att utföra en rörelse vid en punkt oavsett om den misslyckas eller inte.
Hur tror du det hade sett ut om den här snubben hade ridit in och ridit ett Grand Prix program där han inte får lov att klippa bort alla sina misstag och det som är dåligt.
Tror inte han hade gjort det vidare väl så därför är det fel att jämföra på det sättet.

ja, jag har sett honom rida hästar som tillhör den franske killen( vad han nu heter som blandar frihetsdressyr och akademiskt, han som uppträdde på globen) och tro det eller ej men det funkar det med.

Givetvis är det tillrättalagt i hans filmer. men vi får inte glömma att de hästar an har inte är gångartsavlade så givetvis påverkar det det visuella intrycket. men att påstå att han taktar omkring... hur mycket har du sett av vad han gör?

Men det är inte det Diskussionen handlar om utan samling, bärkraft och huruvida detta kan uppnås även utan bett i munnen.
Jag säger, varför inte? om bettet skulle vara som vilken signal som helst.varför kan man du inte byta ut det. och vad är det som gör att ett tryck i munnen skulle förmedla en signal tydligare än ett tryck på tex bogen? Beror det inte på skolningen? Vad är det som gör Bettet till det optimala redskapet som inte kan ersättas vid komunikation med hästen?

Senast ändrad:

Jag har 2 hästar, ett halvblod och en arab.

Araben har jag haft i 3 år och i början red jag henne på bett, men övergav det ganska fort då hon är extremt känslig i munnen, numera rider jag henne bara på hackamore och det går kanon :D

Halvblodet fick jag för bara en vecka sedan, och hon har alltid blivit riden på bett och jag tycker det är för tidigt att börja mixtra med henne ännu, så jag kör på med bett ett tag till så får jag testa något annat när jag lärt känna hästen bättre :)

[? Vad är det som gör Bettet till det optimala redskapet som inte kan ersättas vid komunikation med hästen?[/QUOTE]

Det har jag också funderat på.

Jo, men jag tänkte lite mer på bettets inverkan i de olika sätten. Vad jag har förstått används bettet på western-hästar inte likadant som på dressyrridna hästar. Då förstår jag sen inte varför hästar som rids med halsrem inte kan samla sig? Och sedan akademisk ridning, där samlar man väll inte ihop hästen emd hjälp av bettet heller? Man har ju ganska hängande tygel där med, vad jag har förstått av det lilla jag läst (Eller så har jag fått allt om bakfoten)

Senast ändrad:

Nu börjar vi komma någonstans i diskussionen då den kan föras på en nivå utan klappar på huvudet...
Jag ANSER att flera av världskuppshästarna tappar ryggen och därmed utför dåliga piaffer.
Jag bad dig ta fram en bild på en väl uförd piaff för att illustrera vad du menar som är så bra lägg den gärna brevid bilden på Nevzorov och förklara vad det är som är bättre och varför. Jag är inte främmande för att omrevidera vad jag fått lära mig samt vad jag läst mig till. I den skola jag blivit lärd så är piaffen en kraftig samling och en förberedelse inför skolan över mark. jag skulle vilja se om Salinero skulle klara att resa sig i en levad ur sin piaff.
Kanske är jag bara hopplöst gammeldags men jag tycker att dagens tävlingsdressyr utvecklats mer och mer mot show istället för att dressyrens syfte skall vara att bygga upp hästar så de blir hållbara.( haha nu blir säkert ett antal personer här vansinniga;) )

Om man nu inte skapar samlingen via bettet... varför behövs det då? vad är det som gör att du inte med andra signaler kan skapa samlingen?

ungefär min tankegång

Alltså. Det är ju jättebra om man kan och vill rida sin häst utan bett.

Min dam gillar hackamore, så det rider vi på någon gång ibland, dock aldrig ut (pga säkerhetsrisken, hon är trafiksäker etc, men man vet aldrig). Halsring skulle jag aldrig i hela mitt liv försöka mig på att rida henne på, just pga säkerhetsrisken. (Rider inte heller barbacka längre på henne, kan dock göra det på andra hästar.)

Men visst, vill man rida med halsring så gör man det! Jag kan väl tänka mig att göra det någon gång kanske, på väl inhägnat område då pållan min är mycket trött. :devil:

Jag är för att rida med det som är bäst för ens själv och ens häst, även säkerhetsmässigt sett. Om det sen innebär med bett, utan eller vad man nu hittar på - det måste var och en avgöra.

Och de som rider med halsringer rider sina hästar bättre, eller?

Finns en anledning till att de i eliten är där de är...Men de riktiga proffsen sitter ju hemma, eller?
:bow::rofl:

Angående säkerheten så är väl den ytterst relevant?

Hurvida man har ett bettlöst alternativ elelr bett spelar ingen större roll. Men hindra en skrämd häst med bara halsring? Inte bara man själv kan råka illa ut vid sådana tillfällen.
Håller helt med!
Man kan inte bromsa en skrämd häst med halsring, med ett bett kan man göra "tvärstopp" genom att dra ena tygeln..

MEnar du att var och en kan tycka om en häst är bärig eller inte, efter eget huvud? Det finns kriterier för detta, sen att vissa TROR att deras hästar är "bäriga" och "samlade" när de inte är det, är en annan sak.
Håller med!
Sett en hel del som rider, ibland med pessoa bett bla, som drar in mulen på hästen och tycker att den går minsann jäääättefint :crazy:

men det är knappast bettet som räddar en om hästen blir skrämd.
Det kan det visst vara!

kl

Bett verkar på underkäken och gommen. Det man lättare kan uppnå vid bett är att hästen slappnar av i sin underkäke. Med sidepull/hackamore och liknande stänger man igen käften om man håller ett stöd i tygeln.
Vid bett så kan hästen också försvara sig genom att gapa (sålänge man inte stängt igen käften med en nosgrimma). Hästen har alltså fler alternativ här.

Det finns inte en enda film jag har sett där en person med en häst utan huvudlag utför det maximala i en piaff som hästen är kapabel till. Ofta viker den in nosen och bara trampar i takt - om man kallar det piaff eller inte lämnar jag till andra. Jag ser det mer som ett trix.

Hästar som inte kan ha bett ska inte ha bett. Men väldigt ofta beror det på den som håller i tygeln och inte hästen.

Nej det tror jag knappast.
Ja klart jag fattar att det är skillnad om man sitter i halsring eller med träns, men inte om du har sidepull istället för bett.
Tar du i en tygel när du har sidepull så förs ju huvudet till sidan precis som med ett bett.
Å andra sidan använder jag aldrig den taktiken igen (provade en gång på våran stora kallblodstravare, JAHA då svänger vi sa han och sladdade rätt ut i snår skogen i fullgalopp med huvudet bänt mot sidan.)

Rider min häst bettlöst ibland, och då på ett sidepull. Det är ett hemskt bra komplement för oss, trots att jag gärna rider med bett också då jag har en liten "medryttare" på 12 år (som inte har så mycket att säga till om utan bett). Tycker att hon är lite svårare att ställa och om jag behöver ta tag t ex ute i skogen så lyssnar hon inte lika bra som med bett. Men om jag ska vara helt ärlig så föredrar jag bettlöst ändå, precis som jag alltid rider i en bomfri sadel :)

Jag skulle vilja se en film eller något där en häst rids i form i halsrem. Hade vart fint som snus ^^ :>

oj jag tyckte att det var så övertydligt att jag inte trodde att det krävdes förklaring.
Du skrev att du hade helt andra mål med din ridning än vad tex. tävlingsryttare hade. Tex att börbättra din kommunikation och ditt förhållande med hästen.

Det lät väldigt väldigt roligt. Eftersom tävlingsryttare antagligen inte alls kommunicerar eller har något slags förhållande med sina hästar! :angel::D

Det uttalandet lät mkt okunnigt och på samma gång väldigt lustigt. Visar att du inte har så stor kunskap om ridning som sport. Men det är nog tyvärr rätt vanligt att nyfrälsta "jag är snällast mot hästen"- människor reagerar så. Det beror antagligen på okunskap och brukar vara mest vanlig hos yngre förmågor.

Som sagt efter min uttömmande förklaring så önskar jag dig lycka till med din bettlösa ridning och hoppas att du får mkt nöje med din häst! :)

Varför skulle man inte kunna vara seriös i sin ridning bara för att man väljer att rida på bettlöst?

Jag rider min häst på bettlöst, och vi tävlar både fälttävlan, hoppning (120cm) och dressy. Fast jag är kanske fortfarande en amatör/hoppy/skogmulle-ryttare enligt dig för att jag inte anväder bett...

Jag har ingen speciell anledning till varför jag rider med bettlöst, men det funkar för oss.

Fantastisk film med han som red med halsring! Skulle villja börja rida akademiskt och kanske kunna rida bettlöst nångång med som han. hehe.... kan knappt rida med bett än. *avundsjuk*

Det beror väl på vilken form av bettlöst:D

Hack kan vara riktigt skarpt- drar dessutom ihop käkarna.

Liknande trådar

Utrustning Jag har ridit för det mesta dels med bett tills jag köpte min nuvarande häst. När jag började rida min häst så var han oerhört stark...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 005
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 336
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 261
Relationer Det har skurit sig så enormt mellan mig och min sambos mamma att jag inte vill vara här mer. Jag vill inte vara där jag bor, jag vill...
2
Svar
27
· Visningar
4 751

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka