Richmond: Haha jag är själv inte den bästa på att utrycka mig i skrift med tanke på att jag fortfarande jobbar på min dyslexi.
Jag vill bara säga att jag är så glad över tonen i denna diskussion som mer handlar om att ventliera tankar än om vem som har rätt eller fel
Allt i livet handlar ju om posetiv och negativt. och bara för att det inte ger skador så beyder ju inte det att det är skönt... testa att sitta med en sten under skinkan en timme så förstår du vad jag menar. obehagligt men inte skadligt.
sedan handlar det ju om motivation med rätt motivation så kan man ju tåla en smula obehag. i hästens fall så är det ju beröm samt endorfiner efter ansträngning.
Det man bör fråga sig också när det gäller hästhantering tycker jag är att vilket är viktigast att få bekräftelse genom att vinna tävlingar eller att uppnå optimal kontakt med sin häst. Jag tror jag vet vad hästen föredrar...
Hela industrin runt om proffisinell hästsport ser jag som ganska sjuk och att man har kommit långt bort i från kontakten mellan två vänner som respekterar varandras önskemål och gör sitt bästa för varandra.
Istället ser hästarna som redskap och drillas för att prestera... hur många hästar går inte åt på vägen upp mot de höga klasserna som endast finns för att tillfredställa människans ego?