Aldrig mer bett!!

Sv: Aldrig mer bett!!

Det lustiga är att det bara är dom som vill rida i halsring som fått för sig att vi andra är emot bettlöst. Det är stor skilnad på halsring och bettlöst. Innan ni tar och försöker er på halsring lär er vad det finns för allternativ.

Fantastisk film tyckte jag... nåt att sträva mot!

Ja och i dressyren och terrängmomentet oxå i ft förutom i ** klass där man får använda hackamore i terrängen. Så det föll ju där :grin:

Ja jag rider på det hemma vid träning, det är ju en självklarhet att jag inte kan ha det på tävling så därför skrev jag inte till det... För jag skrev väl aldrig att jag tävlade på det...:confused:, men om jag gjorde det så ber jag hemskt mycket om ursäkt för att ha förvirrat dig.

Så för att förtydliga för dig, Jag tränar hemma i/på tex, ridhuset, skogen, vår egna terrängbana. Och då använder jag inte bett, utan sidepull, repgrimma eller bara halsring.

Sen på tävling så står det ju i TR att man måste rida på bett (eller hack). Så vid tävling använder jag mig av bett.

Hoppas det är lite tydligare nu:)

Det är ju lite intressant att alla lägger ut filmer på samma kille när man ber om en film med ändamålsenlig form.

Ber om ursäkt, har inte läst igenom hela tråden:angel:

Men tyckte bara detta var ett någorlunda bra exempel, men kan ju tillägga att jag inte gillar personen i fråga, och hans metoder vet jag inget om... Jag tyckte bara hästen i just denna filmen, det lilla man fick se av den, visade det som hon frågade efter.

Lustigt att inte alla världsstjärnor rider på bettlöst om det är så bra... För dom kan ju verkligen rida.

Lustigt att inte alla världsstjärnor rider på bettlöst om det är så bra... För dom kan ju verkligen rida.

Men vad man stoppar i hästens mun har väl inte att göra med hur bra man är, det handlar ju om personliga val och åsikter, vad hästen har i munnen är väl inte den avgörande faktorn för hur duktig ryttaren som sitter på ryggen är?

Och att komma upp till elit-nivå med bettlöst är nog ganska svårt eftersom det är så små singnaler som avgör där. Men man kan ju säkert träna på bettlöst hemma då och då, men som sagt det handlar ju om personliga åsikter om vad man vill rida på.

Ja jag rider på det hemma vid träning, det är ju en självklarhet att jag inte kan ha det på tävling så därför skrev jag inte till det... För jag skrev väl aldrig att jag tävlade på det...:confused:, men om jag gjorde det så ber jag hemskt mycket om ursäkt för att ha förvirrat dig.

Så för att förtydliga för dig, Jag tränar hemma i/på tex, ridhuset, skogen, vår egna terrängbana. Och då använder jag inte bett, utan sidepull, repgrimma eller bara halsring.

Sen på tävling så står det ju i TR att man måste rida på bett (eller hack). Så vid tävling använder jag mig av bett.

Hoppas det är lite tydligare nu:)

Du skrev:

Varför skulle man inte kunna vara seriös i sin ridning bara för att man väljer att rida på bettlöst?

]Jag rider min häst på bettlöst, och vi tävlar både fälttävlan, hoppning (120cm) och dressy. Fast jag är kanske fortfarande en amatör/hoppy/skogmulle-ryttare enligt dig för att jag inte anväder bett...

Därför blev det förvirrande, för du använder ju bett.

Du skrev:

Varför skulle man inte kunna vara seriös i sin ridning bara för att man väljer att rida på bettlöst?

]Jag rider min häst på bettlöst, och vi tävlar både fälttävlan, hoppning (120cm) och dressy. Fast jag är kanske fortfarande en amatör/hoppy/skogmulle-ryttare enligt dig för att jag inte anväder bett...

Därför blev det förvirrande, för du använder ju bett.

Ja, skrev lite konstigt jag menade för att jag inte använder bett mer än när jag absolut måste, för det är inte mitt val att använda bett vid tävling utan det är ju ett måste.

Ber om ursäkt igen för att jag uttryckte mig dåligt.

Ja, skrev lite konstigt jag menade för att jag inte använder bett mer än när jag absolut måste, för det är inte mitt val att använda bett vid tävling utan det är ju ett måste.

Ber om ursäkt igen för att jag uttryckte mig dåligt.

Det är ok det blev bara lite förvirrat där ;)

Det är ju lite intressant att alla lägger ut filmer på samma kille när man ber om en film med ändamålsenlig form.

http://www.youtube.com/watch?v=XgBnP5TWgEU&feature=related
ok en annan film.

Jag funderar fortfarande vad det är som gör att man inte skulle kunna byta ut bettets signaler mot andra signaler om det nu enbart handlar om att förmedla signaler till hästen...
Det är det ingen som svarat på, Vad är det som gör bettet till det optimala redskapet för komunikation med hästen?

http://www.youtube.com/watch?v=XgBnP5TWgEU&feature=related
ok en annan film.

Jag funderar fortfarande vad det är som gör att man inte skulle kunna byta ut bettets signaler mot andra signaler om det nu enbart handlar om att förmedla signaler till hästen...
Det är det ingen som svarat på, Vad är det som gör bettet till det optimala redskapet för komunikation med hästen?

Det är kanske för att det krävs så otroligt mycket träning för att få hästen att lyssna på dom små signalerna, tex det är ju mycket lättare att ta ett ledande tygeltag än att svänga med sitsen om man håller på att hoppa en bana på 150 och det blir ett kris-läge och man måste svänga direkt.

Kanske ett lite dåligt ex eftersom de flesta hästar lyssnar väldigt bra på sätet oavsett om man har övat på det eller inte.

Sen är det ju olika från häst till häst, en het och pigg häst kanske har mycket svårare för att lyssna på signaler från bettlöst/halsring än på signaler från ett bett. Då bara kanske till en början, krävs ju att man lägger ner tid och träning på att få en het häst att lyssna bättre utan ett bett som hjälp-medel.

Bara mina tankar..:)

Richmond: jag tror absolut att du är inne på något här. Följdfrågan kommer då genast.
Varför går det då fortare att att lära in signaler med bettets hjälp? för att hästen är känsligare i sin mun? eller för att hästen lyder för att undkomma ett obehag? Du kontrollerar hästen med bettet och hästen kan inte undkomma ditt "maktutövande" är det ett samspel?

Varför prioriteras höga höjder och snabba tider framför samförstånd och små signaler som hästen följer av fri vilja och har all möjlighet i värden att negligera?

http://www.youtube.com/watch?v=oHQczRbBHxI&feature=related
kollar man 1 min 19 sekunder in i filmen så hoppar de ett hinder som jag undrar hur många som skulle få hästen att inte springa på sidan av trots bett.

När det då gäller en pigg och hetsig häst så tar det som du säger kanske längre tid att nå samförstånd men frågan är om hästen skulle vara så hetsig om den skolats annorlunda från början? Det ligger ju inte i en hästs natur att göra av med energi i onödan. En vild häst stressar inte upp sig i onödan utan sparar energi till tillfällen då den måste fly.

Senast ändrad:

Richmond: jag tror absolut att du är inne på något här. Följdfrågan kommer då genast.
Varför går det då fortare att att lära in signaler med bettets hjälp? för att hästen är känsligare i sin mun? eller för att hästen lyder för att undkomma ett obehag? Du kontrollerar hästen med bettet och hästen kan inte undkomma ditt "maktutövande" är det ett samspel?

Varför prioriteras höga höjder och snabba tider framför samförstånd och små signaler som hästen följer av fri vilja och har all möjlighet i värden att negligera?

När det då gäller en pigg och hetsig häst så tar det som du säger kanske längre tid att nå samförstånd men frågan är om hästen skulle vara så hetsig om den skolats annorlunda från början? Det ligger ju inte i en hästs natur att göra av med energi i onödan. En vild häst stressar inte upp sig i onödan utan sparar energi till tillfällen då den måste fly.

Hm, ja det måste ju ligga något i det... Sen kan det ju också vara föt att alla hästar rids in med bett och alltid rids på det. Om man tex hade ridit in dom med sidepull (som exempel) och dom hade fått gå med det alltid hade det varit samma sak då att den hade lyssnat på signalerna från det som en häst som blivit inriden med bett lyssnar på signalerna med det...? Tror inte all bettanvändning är något skadligt eller obehagligt för hästarna, för borde inte våra hästar reagera starkare då? Vet som ex att flera jag känner rider alltid sina hästar på bett (duktiga och rutinerade ryttare) och deras hästar blir kollade regelbundet i munnen och har aldrig haft några problem och jag tror personligen att hästarna hade reagerat på något sätt om det hade varit något som skadade dem.

De ryttare som tävlar på den nivån ser nog hästarna på ett annat sätt en vad vissa andra gör, tror även där att det är ett samspel men mer på hästen bekonstnad (om du förstår hur jag menar) för där är ju hästen ett redskap som ska hjälpa ryttare att komma runt banan snabbt och felfritt, och det är ju meningen att ryttaren ska hjälpa hästen så att den får rätt antal galoppsprång osv. Och ryttarna på den nivån rider ju och tränar inte sina hästar så mycket själva utan dom har ju en massa människor som hjälper dom med allt mellan himmel och jord och någonstans där försvinner väl det riktiga samspelet som man som "amatör-ryttare" kan uppnå (om man nu vill det).

Sen kan det ju också vara det att vilda hästar ute i det fria inte utsätts för alla upplevelser och saker som våra "tama" hästar gör, och vilda hästar har inte krav på sig att dom ska hoppa hinder som står uppställda i ridhus/paddock heller.. sen tror jag inte heller att alla heta hästar är heta för att dom mår dåligt eller på grund av hur dom blivit skolad, vissa hästar älskar ju säkert att hoppa och vet då inte var dom ska göra av sig själva;). Och då blir det ju ofta så att ist för att försöka träna bort detta och få hästen att acceptera att det är ryttare som sitter på som bestämmer tempot oavsett hur kul hästen tycker det är, så är det väldigt väldigt många som väljer den snabba lösningen och sätter in ett skarpare bett i munnen på hästen och då (enligt mig) förvandlar hela upplevelsen att hoppa till något stessigt jobbigt och mentalt påfrestande för hästen.

Är inte så bra på att uttrycka mig i text, så ber om ursäkt om det blev lite snurrigt men hoppas du förstår hur jag menar och tänker:)

Senast ändrad av en moderator:

http://www.youtube.com/watch?v=oHQczRbBHxI&feature=related
kollar man 1 min 19 sekunder in i filmen så hoppar de ett hinder som jag undrar hur många som skulle få hästen att inte springa på sidan av trots bett.

Tror också detta har lite att göra med viljan hos hästen och hur kul den tycker det är med hoppning, sen vet jag inte men jag gissar på att han har ridit in denna hästen själv? Eller är jag helt ute och cyklar:confused::) Och att han då har ridit denna hästen på detta sättet hela hästens liv, för som sagt det handlar nog bara om hur mycket tid man är villig att lägga ner (och att denna hästen verkar tycka att det är skit kul att hoppa:D)

Richmond: Haha jag är själv inte den bästa på att utrycka mig i skrift med tanke på att jag fortfarande jobbar på min dyslexi.

Jag vill bara säga att jag är så glad över tonen i denna diskussion som mer handlar om att ventliera tankar än om vem som har rätt eller fel:)

Allt i livet handlar ju om posetiv och negativt. och bara för att det inte ger skador så beyder ju inte det att det är skönt... testa att sitta med en sten under skinkan en timme så förstår du vad jag menar. obehagligt men inte skadligt.
sedan handlar det ju om motivation med rätt motivation så kan man ju tåla en smula obehag. i hästens fall så är det ju beröm samt endorfiner efter ansträngning.

Det man bör fråga sig också när det gäller hästhantering tycker jag är att vilket är viktigast att få bekräftelse genom att vinna tävlingar eller att uppnå optimal kontakt med sin häst. Jag tror jag vet vad hästen föredrar...

Hela industrin runt om proffisinell hästsport ser jag som ganska sjuk och att man har kommit långt bort i från kontakten mellan två vänner som respekterar varandras önskemål och gör sitt bästa för varandra.
Istället ser hästarna som redskap och drillas för att prestera... hur många hästar går inte åt på vägen upp mot de höga klasserna som endast finns för att tillfredställa människans ego?

Richmond: Haha jag är själv inte den bästa på att utrycka mig i skrift med tanke på att jag fortfarande jobbar på min dyslexi.

Jag vill bara säga att jag är så glad över tonen i denna diskussion som mer handlar om att ventliera tankar än om vem som har rätt eller fel:)

Allt i livet handlar ju om posetiv och negativt. och bara för att det inte ger skador så beyder ju inte det att det är skönt... testa att sitta med en sten under skinkan en timme så förstår du vad jag menar. obehagligt men inte skadligt.
sedan handlar det ju om motivation med rätt motivation så kan man ju tåla en smula obehag. i hästens fall så är det ju beröm samt endorfiner efter ansträngning.

Det man bör fråga sig också när det gäller hästhantering tycker jag är att vilket är viktigast att få bekräftelse genom att vinna tävlingar eller att uppnå optimal kontakt med sin häst. Jag tror jag vet vad hästen föredrar...

Hela industrin runt om proffisinell hästsport ser jag som ganska sjuk och att man har kommit långt bort i från kontakten mellan två vänner som respekterar varandras önskemål och gör sitt bästa för varandra.
Istället ser hästarna som redskap och drillas för att prestera... hur många hästar går inte åt på vägen upp mot de höga klasserna som endast finns för att tillfredställa människans ego?

Ja det tycker jag med, trevligt att kunna diskutera utan att känna sog som en idiot för att man tycker annorlunda:)

Jag tror ett bett som är sitter rätt och används av en förnuftig ryttare inte skapar obehag, men vid minsta lilla snedsteg/missförståd så blir det ju säkert obehagligt för hästen när bettet inte längre ligger stilla och på plats i munnen. Sen är det ju inte meningen att en häst som går i korrekt form ska ha ett "stöd" på bettet utan den ska ju kunna bära upp sig själv och när ryttaren har ridit hästen in i den formen ska man ju kunna släppa tyglarna helt och hästen ska bära sig själv. Det är det jag tror många ryttare nuförtiden inte förstår utan det lilla "stödet" finns alltid där och hästarna lär sig aldrig att bära upp sig själva..

Jag är ju själv en tävlingsmänniska;) Så visst jag kan erkänna att jag känner mig nöjd när jag och min häst har kommit runt banan snabbt och felfritt, men jag tycker att vi gör det tillsammans för jag tror han tycker det är lika kul som jag gör.

Ja en stor del av den proffesionella ridsporten är väldigt väldigt sjuk, hästarna har blivit maskiner som ska ordna en förstaplats åt ryttaren. Sen finns det ju säkert några människor även inom eliten som älskar sina hästar, för jag tror inte en häst som är olycklig skulle ställa upp och hoppa en bana på 160.

En tanke!
Har hästen tandproblem kan hack vara förfärligt illa:eek:

Nu rånar jag tråden..
Kan du utveckla lit evad du menar?
Jag har en häst som fått en tand utsparkad av en annan häst . Hon rids på ponnyhack för det är det som funkar bäst för henne just nu. Tidigare traditionellt riden med tränsbett.

På vilket sätt skulle ett hack ge en häst med tandproblem men?

Liknande trådar

Utrustning Jag har ridit för det mesta dels med bett tills jag köpte min nuvarande häst. När jag började rida min häst så var han oerhört stark...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 005
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 336
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 261
Relationer Det har skurit sig så enormt mellan mig och min sambos mamma att jag inte vill vara här mer. Jag vill inte vara där jag bor, jag vill...
2
Svar
27
· Visningar
4 751

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka