Sv: Aldrig mer bett!!
Ursäkta mig, men jag tycker att man är dum i huvudet om man använder bett, spö, sporrar eller andra tortyr liknande redskap mot hästen. Bett är inte ett naturligt redskap som ska ligga i en hästs mun, hästens mun är inte anpassat för att ha ett bett. Bett förstör hästarnas mun och gör de missnöjda och olyckliga. Att använda spö och sporrar är ungefär likadant som att aga sitt barn. Varje gång försöker hästen fly från lidandet, men varje gång kommer människan på ett nytt sätt att stoppa hästen från att "vara dum" gapa ( sätta nosrem på) slå med huvet (åh, vi fixar en martingal) Bocka (vi piskar den lite med ett spö) sluta lyssna ( sparka till den med sporrarna!) stanna framför ett hinder ( Piska allt du kan och banka sporrarna in i hästens mage) etc. DETTA ÄR INGET MER ÄN DJURPLÅGERI! JAG H*TAR ALLA MÄNNIKSKOR SOM GÖR SÅ HÄR NI HAR FAN INGET HJÄRTA! Jag tror jag ska sätta ett bett i ert mun dra i de allt jag kan piska dig och slå in spikar i magen så kanske ni inte blir så jävla kaxiga längre!
Jag har själv precis köpt en häst som hade bett innan och han gnisla alltid med tänderna(Missnöjd), vi körde direkt honom till hästtandläkare och han hade haft problem med sina tänder en lång tid tillbacka. När jag red honom med betlöst så gnisla han aldrig mer, han blev som en helt ny häst och jag och han har byggt upp en otrolig vänskap tillsammans. Men att se dessa andra hästar, Att se lidelsen i nästan varje hästs öga är för mycket för mig, att se deras förtroende för människan försvinna, att se alla människor som tittar på och inte gör något utan tycker det är helt normalt. Var är hästvärlden på väg? När ska människor inse? visa människor är det värsta som har hänt hästen.
Själv rider jag med halsring / Bettlöst. Ska studera hos AN efter jag gått ut gymnasiet, vilket jag längtar så till han är verkligen en förebild som alla borde gå efter.
Och ni andra kan säga va fan vill om bett tänker aldrig ALDRIG ändra min åsikt, och applåder till de som använder bett löst/Halsring och säger NEJ till spö och sporrar! Och till er som inte gör de har jag inget mer att säga än jag hoppas ni tröttnar på hästar!
/Julia