Aldrig mer bett!!

Sv: Aldrig mer bett!!

Det ska inte ligga an mot tänderna o inte heller ge ngn nötning vid ridning:mad: Låter som om hästen gnisslar tänder vid ridning- dålig ridning.

Om man har bettet för lågt- klapprar hästen o fibblar o försöker att få upp det.

Nej det skall definitivt inte ligga an vid ridning..
Men hur man än vrider och vänder på det så rör bettet vid tänderna på hästen.
Speciellt vid vissa tygeltag:grin:

Suck vad trevlig du var då..:confused:
Prata med en hästtandläkare..

Nu menar jag inte heller bara tryck på tänderna utan munnen också förövrigt:idea:

Var inte så rädd för att lyssna vad andra har att komma med, det är sunt..

Hästar tänder slits normalt endast vid intag av föda- maler. En del äter mer på ena sidan än den andra.

Ingen Vet. eller tandis har någonsin påstått att vettig ridning skulle ge tandåverkan.

Okej :confused:, har varit på 3 olika föredrag vad betsel kan ställa till..med olika föreläsare..

Jag är inte emot bett, men det är noga att de passar till 100%

Ja det också..
Vi fick se bilder från hästars munnar, med sår och olika otrevliga saker som orsakats av fel bett och nosgrimmor

Ja det också..
Vi fick se bilder från hästars munnar, med sår och olika otrevliga saker som orsakats av fel bett och nosgrimmor

OBS! Felanvändning/ missbruk av bett!
Dito med nosgrimmor o då som regel om hästen är vass- käkarna kläms åt o den får sår i kindslemhinnorna.

OBS! Felanvändning/ missbruk av bett!
Dito med nosgrimmor o då som regel om hästen är vass- käkarna kläms åt o den får sår i kindslemhinnorna.

Ja det har du rätt i..
Men också fel till passat bett, har sett detta med egna ögon.

Vi gick en utbildning, där en hästtandläkare kom ut och förklara och visa..

Det var vanligt att man satt på förstora bett, som ställde till stor skada.Det kunde handla om nån millimeter.

Ursäkta mig, men jag tycker att man är dum i huvudet om man använder bett, spö, sporrar eller andra tortyr liknande redskap mot hästen. Bett är inte ett naturligt redskap som ska ligga i en hästs mun, hästens mun är inte anpassat för att ha ett bett. Bett förstör hästarnas mun och gör de missnöjda och olyckliga. Att använda spö och sporrar är ungefär likadant som att aga sitt barn. Varje gång försöker hästen fly från lidandet, men varje gång kommer människan på ett nytt sätt att stoppa hästen från att "vara dum" gapa ( sätta nosrem på) slå med huvet (åh, vi fixar en martingal) Bocka (vi piskar den lite med ett spö) sluta lyssna ( sparka till den med sporrarna!) stanna framför ett hinder ( Piska allt du kan och banka sporrarna in i hästens mage) etc. DETTA ÄR INGET MER ÄN DJURPLÅGERI! JAG H*TAR ALLA MÄNNIKSKOR SOM GÖR SÅ HÄR NI HAR FAN INGET HJÄRTA! Jag tror jag ska sätta ett bett i ert mun dra i de allt jag kan piska dig och slå in spikar i magen så kanske ni inte blir så jävla kaxiga längre!

Jag har själv precis köpt en häst som hade bett innan och han gnisla alltid med tänderna(Missnöjd), vi körde direkt honom till hästtandläkare och han hade haft problem med sina tänder en lång tid tillbacka. När jag red honom med betlöst så gnisla han aldrig mer, han blev som en helt ny häst och jag och han har byggt upp en otrolig vänskap tillsammans. Men att se dessa andra hästar, Att se lidelsen i nästan varje hästs öga är för mycket för mig, att se deras förtroende för människan försvinna, att se alla människor som tittar på och inte gör något utan tycker det är helt normalt. Var är hästvärlden på väg? När ska människor inse? visa människor är det värsta som har hänt hästen.

Själv rider jag med halsring / Bettlöst. Ska studera hos AN efter jag gått ut gymnasiet, vilket jag längtar så till han är verkligen en förebild som alla borde gå efter.

Och ni andra kan säga va fan vill om bett tänker aldrig ALDRIG ändra min åsikt, och applåder till de som använder bett löst/Halsring och säger NEJ till spö och sporrar! Och till er som inte gör de har jag inget mer att säga än jag hoppas ni tröttnar på hästar!
/Julia

Hur kan då bettlöst vara naturligt? Det trycker ihop hästens käkar. Sedan när är alla som rider på halsring totalt friade från skuld? Jag har sett ett och annat dragande/sågande med halsringen i mina dagar.
Hästen är inte skapad för att människan ska rida på den heller. Det är inte naturligt! Inte att hållas på en inhängnad plats heller.

Ska vi snacka naturligt så är det lika bra att släppa alla hästarna fria och inte bry oss därför tycker jag du är väldigt dömande i din analys. Sedan när blev du den som bestämde att halsring/bettlöst är skonsamt och naturligt?

Vill jätte gärna ha svar på mina frågor :bow:

Håller med fullständigt.
Vissa borde skapa sig en någorlunda korrekt uppfattning
innan denne uttalar sig på det sättet(..)
Men visst, alla har rätt att ha en åsikt, och det gäller även oss som inte hatar bett/spö/sporrar.
Bara för att man använder det behöver inte betyda att man missbrukar det.

Hästen är inte skapad för att människan ska rida på den heller. Det är inte naturligt! Inte att hållas på en inhängnad plats heller.

tack. precis vad jag tänkte. bett och sporrar är väl inte det minst naturliga man använder när man håller på med hästar.

Tro mig vi har spenderat ååååår med att skola om henne och få henne att acceptera bettet. Ridit för flera olika tränare. Helt omöjligt, många av tränarna säger att dom aldrig sett någon häst som avskyr bettet så mycket.

Varför slösa mer tid på något som uppenbarligen inte fungerar, när hon går så bra å bettlöst.

jo jag vet att en häst ska springa med huvudet uppe men hon springer inte bara med huvudet uppe utan hon rycker fram huvudet utav bara hel*ete oavbrutet.

"Hög nivå" på ridningen...
Beror väl på vad man menar.

För mig är hög nivå när man fixar att kommunicera med sin häst, från ryggen, utan massa hjälpmedel. När hästen är ens vän och vill jobba med en.
Gillar fö inte bett. Har två unghästar och det känns motbjudande att stoppa in järn i deras munnar. Red in min förra unghäst med sidepull, gick bra.

Ursäkta, men "trycker ihop" hästens käkar?? Hur menar du nu?

Nej det kanske inte är naturligt att vi rider våra hästar heller, men alla former av plåga borde tas bort från hanteringen.
Jag har sett så många hästar reagera negativt på bettet och visat det på olika sätt. Dessa olika sätt visas inte om man tar bort det som stör dem -bettet.
Vill de inte ha ryttare på sig visar de antagligen det oxå på ngt sätt.

Det handlar om att se och lyssna på sin häst. Och att sen oxå respektera denna underbara varelse.

Det är alldeles för många som snörper åt munnen ännu hårdare på sin gapande häst istället för att befria dem från det de vill bli befriade ifrån. Det är inte att bry sig om sin häst. Det är att till varje pris få igenom sin egen vilja. På en annan varelses bekostnad.

Sanningen är inte alltid kul att höra.

Lustigt att inte alla världsstjärnor rider på bettlöst om det är så bra... För dom kan ju verkligen rida.

Kan dom?

Att tekniskt ev kunna rida betyder inte att man är en duktig hästmänniska som bryr sig om sin häst.

Liknande trådar

Utrustning Jag har ridit för det mesta dels med bett tills jag köpte min nuvarande häst. När jag började rida min häst så var han oerhört stark...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 005
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 336
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 261
Relationer Det har skurit sig så enormt mellan mig och min sambos mamma att jag inte vill vara här mer. Jag vill inte vara där jag bor, jag vill...
2
Svar
27
· Visningar
4 751

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka