Sv: Aldrig mer bett!!
Man ska alltid sträva efter det mest naturliga för hästen. Och med massa saker som är onaturligare för hästen gör inte att den förstår. Och det är absolut inte naturligt med ett bett i munnen. Och det är inte heller naturligt med en rem över nosen, men det är mer naturligt än med ett bett i munnen eftersom hästens mun är inte anpassat för ett bett. Jag tror allting handlar i grund och botten om sitsen om man har en bra sits och mycket kunskap kan man få hästen att förstå, ingen yttertygel behövs när man har sin sits rätt och riktig och hästen förstår än. Jag tycker att de borde förbjudas eftersom det är så många som missbrukar det, visst finns de dom som är duktiga som inte gör de men nästan alla jag ser i dagens ridning missbrukar det på ett eller ett annat sätt. Jag tål inte att se på tv på alla tävlingar som försiggår, för att de är så många hästar som verkligen ser ut att lida för de och vissa människor gör detta för att pris för deras egen vinning. Man måste själv prioritera vad som är viktigt i livet, för mig är de hästar och att ha ett samspel och ett förtroende mellan dom. För andra är det ett pris som man gör vad som helst för att vinna, vilket går på hästens bekostnad.
Vissa borde verkligen inte ha hästar, och det är något ni alla måste hålla med om!
Men varför måste det mest naturliga för hästen vara bäst? Skor på hästar är väldigt onaturligt, men rider jag Crow utan skor får han ont. Och ja, jag försökte in i det längsta att ha honom barfota och han var utan skor i över ett år - tills ridningen började. Men du anser kanske att han ska gå utan skor ändå tills hovarna blöder - eftersom man alltid ska sträva mot det naturliga?
Bettet är ett hjälpmedel som inte orsakar smärta öht om det används rätt. Jag vill ha en avspänd, lugn häst som frustar nöjt när jag rider, hade bettet gjort ont hade det inte gått. Och vet du vad? Han frustar mycket mer nu efter att ha fått det hemska, skarpa bettet i munnen som visar honom rätt - trots att det i princip bara hänger där.
Är hästens nos anpassad för att ha en rem över den då? Känselnerver under tunn hud, klämda mellan remmen och nosbenet, är knappast skönt det heller, tryck lätt på din egen näsa och känn hur okänslig den är, och hur högt upp du måste komma innan den blir relativt okänslig.
Och att sätta upp folk på sina hästar med bara halsring blir kaos, tyvärr. Det enda säkra då skulle vara att rida i paddock..och hur kul och naturligt är det för hästen? Sen skulle grimmor förbjudas likaså.. så att trafikträna hästen från marken blir nog svårt. Det går, men varför göra det svårt för både hästen och dig?
Att bära ryttare är onaturligt och hästen har inget naturligt sätt att hantera det, därför kan onaturliga hjälpmedel vara till gagn för både häst och ryttare så länge de används rätt.
Arbeta inte mot bett, arbeta mot missbruket av bett! Även om du förbjuder bett så kommer en del tävlingsryttare m.fl. missbruka bettlöst istället, knäcka nosben och orsaka smärta där.
Spö och sporrar är i de flesta fall onödigt. Spö accepterar jag eftersom de kan peta till en kroppsdel på hästen utan att d tappar balansen, och påminna hästen om den delen. Då handlar det inte om att slå utan om att peta, på samma sätt som du kanske petar på en knapp på tangentbordet. Men korta hoppspö m.m... det kan diskuteras.
Och även om jag anser att sporrar kan användas korrekt så har de ingen egentlig plats i modern ridning eftersom vi har sadlar som ser till att vi når hästen med vader och häl och mer ska inte behövas.
Samtidigt kan jag dra upp det urgamla; hästar slåss i flocken. Det är naturligt. Det betyder inte att vi ska slå och tortera dem allt vi kan, även om de inte skulle dö av en dask på bogen.