Aldrig mer bett!!

Sv: Aldrig mer bett!!

Det är det ingen som svarat på, Vad är det som gör bettet till det optimala redskapet för komunikation med hästen?

Bettet ger ett hot om att det kommer att göra ont om hästen inte gör som ryttaren vill. Bettet ger ryttaren en falsk trygghet.
Varför byter så många hellre till skarpare och skarpare bett på hästar som går på för hårt, istället för att släppa prestigen och söka kontakten med hästen? Varför drar man åt aachenremmen hårdare när hästen gapar?

Det är möjligt att man bettlöst inte kommer till samma tävlingsnivåer som med bett...och vill man komma dit och ställa upp på de regler som gäller för det...ja då måste man välja vad man anser vara viktigt.

Hackamore och sidepull räknas som bettlöst. När en person drar i tygeln så trycks käkarna ihop.

Bett vs Bettlöst.

Hur ni än vänder och vrider på det så kommer vi alltid att utnyttja hästarna för att tillfredställa våra egna behov, vilket inte är naturligt.

Det som jag tycker är så synd är att det är alltid de "onda" som kommer fram och hamnar i rampljuset, inte de som sköter sig och faktiskt kan sin sak.
Vi människor (och framförallt hästägare av någon anledning, kanske för att vi är bättre än alla andra) är så himla duktiga på att hitta problem hos våra motståndare, mot boxgrannen, GP ryttaren eller hos någon som utövar en annan diciplin men vi är inte lika duktiga på att få fram de som faktiskt gör bra ifrån sig.

Det har funnits en ryttare som hoppade GP banor med bara ett bett i munnen och ett par tyglar. INGET annat.
Tror inte ni "bettlöst förespråkare" att hon hade bra komunikation med hästen?
Bent Branderup (stavning?) kan rida en häst utan någonting och få hästen att göra diverse övningar i perfekt balans.
Tror ni "bettförespråkare" att han har bankat i hästen det och att den är född till att göra allting perfekt och kunna allting?

Det kommer alltid att finnas bra och dåliga sidor med ridsporten. Och om vi nu kan säga 10 negativa saker om en person/sak så kan vi väl säga 10 positiva också?

Det är inte alltid svart eller vitt som gäller.

Är det meningen att jag skulle svara på inlägget?

Jag har inte menat att hoppa på någon - om det verkar så så ber jag om ursäkt. :bow:
Jag vill bara förstå vad andra menar och göra mig förstådd - det kallas diskussion :D

KL
Jag är helt för bettlöst. Men jag är också för bett.
Vad som passar både häst och ryttare bäst helt enkelt. Crow reds in bettlöst, och rids nu med bettlöst+stångbett - naturligtvis kan han stanna, svänga, göra öppnor och slutor etc med bara det bettlösa, men stångbettet hjälper honom att länga överlinjen. (Många tycker säkert att det är för tidigt att använda det, men det får stå för dem och jag är övertygad om att det används rätt. Nu ska bara jag lära mig att använda det rätt också..) Troligen kommer jag ride utan stång när jag rider ut, om jag inte känner för att dresyra :P
Samtidigt är det mesta bettlösa inte riktigt så snällt som många tror. Om hästen har problem med bett bör man kolla munnen och sin egen ridning för hårda händer med sidepull är lika illa som hårda händer med tränsbett.
Och alla de som plötsligt ska rida bettlöst och sätter ett hackamore på sin häst som bara ridits på tränsbett.. det blir ju lite galet eftersom haamore har stångbettsinverkan. Bättre att börja med sidepull eller ridkapson då, som har ungefär samma inverkan som tränsbett.

Men visst, det är inget fel alls att rida bettlöst om man bara vet vad man sysslar med - och det samma gäller att rida med bett.
Tyvärr ser man många som missbrukar bettet och samtidigt rider många av de ''bettlösa'' helt utan samling på hästar med sänkt rygg och lojt halvsänkta halsar. Inget av det är bra, visserligen är väl oengagerade hästar snäppet bättre än nästan misshandlade hästar, men även skogsmullar kan behöva arbeta rätt ibland och få upp ryggen. Det är ju trots allt inte bara för skojs skull man kom fram till att sänkta ryggar inte är bra för en häst under ryttare. ;) Sen bhöver det inte vara grand prix nivå, men lite bärkraft hade inte skadat, och kan ju uppnås lika bra med bettlöst.

Det är min åsikt, du kan säga vad du vill. tänker aldrig ändra vad jag tycker om de. Fråga dig själv varför har hästen bett? Är hästens mun anpassat för bett? Vem säger att hästen ska ha ett bett i sin mun? Vem säger att hästen lyssnar på ett bett, eller gör de bara för att den har ont? Vem har sagt att du ska ha de? eller gjorde du bara som alla andra? Och sen visst de finns dom som använder de på ett bättre och de som missbrukar de. Jag tycker att alla som rider ska träna på sin sits för det är verkligen där man kan skapa ett samspel med hästen. Jag tror att nästan alla som rider, har bara gjort som alla andra, de har ingen kunskap om bettet. Och om man nu inte använder bettet när man rider men fortfarande har de i hästens mun varför inte gå över till bett löst, halsring och sedan till ingenting alls. Och försök skaffa en vänskap ett band mellan dig och hästen, istället för att styra och ställa med hästen. Och detta gäller inte bara genom ridnig utan mycket arbete från marken. Jag tycker att man ska sträva efter det mest naturliga för hästen, och att sätta på massa hjälptyglar, bett, spö, sporrar etc är inte naturligt för hästen, så säg mig om jag har fel men att inte rida med någonting är så mycket bättre och så mycket mer naturligt än något annat! Och varför rider ni med bett om det är bevisat att man kan rida utan någonting alls, varför strävar inte människorna efter det. Jo för människorna handlar de om dominans att styra och ställa över hästen, hästen ska har respekt för än men det ända ni till ger är rädsla...

jag har själv mina hästar som strövar fritt över stora ytor, om jag kunnat skulle jag ha dom fria men eftersom det finns vägar, traktorer och andra farliga saker så är ju inte det en möjlighet. Jag har mina hästar ute Vår,sommar, höst just för att sträva efter att hitta det mest naturliga för hästen. Och när jag rider i veckorna, rider jag antingen med bett löst/Halsring och även utan någonting alls. Jag har även mycket träning från marken, eller går jag bara ut och går en runda med mina hästar och de följer villigt efter utan grimma och grimskaft.

Jag ursäktar mig om jag blev lite arg innan men ni måste förstå vad jag menar.

Fråga dig själv varför har hästen bett? Är hästens mun anpassat för bett? Vem säger att hästen ska ha ett bett i sin mun? Vem säger att hästen lyssnar på ett bett, eller gör de bara för att den har ont? Vem har sagt att du ska ha de? eller gjorde du bara som alla andra?

Det går faktiskt att ställa samma frågor om bettlöst. :grin:
Bettlöst kan också göra ont i fel händer, precis som ett bett.

Ja det gör de, men det är mer naturligt att rida med bettlöst änn med bett. Och jag strävar efter att alltid rida utan någonting alls, och de kan ingen säga att det är det mest naturliga för hästen änn en metallbit i munnen.

Det är min åsikt, du kan säga vad du vill. tänker aldrig ändra vad jag tycker om de. Fråga dig själv varför har hästen bett? Är hästens mun anpassat för bett? Vem säger att hästen ska ha ett bett i sin mun? Vem säger att hästen lyssnar på ett bett, eller gör de bara för att den har ont? Vem har sagt att du ska ha de? eller gjorde du bara som alla andra? Och sen visst de finns dom som använder de på ett bättre och de som missbrukar de. Jag tycker att alla som rider ska träna på sin sits för det är verkligen där man kan skapa ett samspel med hästen. Jag tror att nästan alla som rider, har bara gjort som alla andra, de har ingen kunskap om bettet. Och om man nu inte använder bettet när man rider men fortfarande har de i hästens mun varför inte gå över till bett löst, halsring och sedan till ingenting alls. Och försök skaffa en vänskap ett band mellan dig och hästen, istället för att styra och ställa med hästen. Och detta gäller inte bara genom ridnig utan mycket arbete från marken. Jag tycker att man ska sträva efter det mest naturliga för hästen, och att sätta på massa hjälptyglar, bett, spö, sporrar etc är inte naturligt för hästen, så säg mig om jag har fel men att inte rida med någonting är så mycket bättre och så mycket mer naturligt än något annat! Och varför rider ni med bett om det är bevisat att man kan rida utan någonting alls, varför strävar inte människorna efter det. Jo för människorna handlar de om dominans att styra och ställa över hästen, hästen ska har respekt för än men det ända ni till ger är rädsla...

jag har själv mina hästar som strövar fritt över stora ytor, om jag kunnat skulle jag ha dom fria men eftersom det finns vägar, traktorer och andra farliga saker så är ju inte det en möjlighet. Jag har mina hästar ute Vår,sommar, höst just för att sträva efter att hitta det mest naturliga för hästen. Och när jag rider i veckorna, rider jag antingen med bett löst/Halsring och även utan någonting alls. Jag har även mycket träning från marken, eller går jag bara ut och går en runda med mina hästar och de följer villigt efter utan grimma och grimskaft.

Jag ursäktar mig om jag blev lite arg innan men ni måste förstå vad jag menar.

För att bettet hjälper hästen att förstå vad vi vill. Hästen bör kunna ridas i vanlig grimma så långt som till att stanna och svänga, utan att man tar i tyglarna till grimman. Det kan min häst. Han har ändå ett väldigt skarpt bett - för att just det bettet visar honom vad jag vill att han ska göra = länga överlinjen, och han gör det även på hängande tygel.
Med ett skarpare/stadigare bettlöst (muserola, kapson, sidepull) bör man kunna ställa och böja hästen, och hästen ska söäka sig till handen. Inte för att det bettlösa är skarpare, men för att det är tydligare. Och man ska inte behöva mer än sytrådskontakt - resten sköts med sitsen.
Sitsen är den viktigaste hjälpen, med eller utan bett.
Min häst började sin utbildning på bettlöst och rids nu med både bettlöst och bett. Jag är inte förvånad om vi återgår helt till bettlöst när han lärt sig länga överlinjen.
Vi jobbar även på att ta fram ett bettlöst ''pelham'' = tränsbett och stångbett i ett fast bettlöst då. Inte för att bettlöst är bättre än bett, men för att jag själv tycker att det borde vara trevligare utan att ha något i munnen. Men bett har sin funktion, och ska inte användas med råstyrka. Dessutom är även bettlöst skarpare än många tror.

Det är inte mer naturligt med en rem över nosen. Och det mest onaturliga är att bära vikt - eftersom grunden redan är så onaturlig kan man inte kallt räkna med att hästen instinktivt förstår hur den ska hantera saken på bästa sätt, och då kan ett sk onaturligt hjälpmedel vara den bästa vägen för hästens skull. Det är till för att hästen ska förstå, inte för att den tvingas till det. Du kan böja hästen med sitsen, men har du en yttertygel är det lättare både för dig och hästen att få till rätt grad av böjning.
Bara för att många människor missbrukar det, betyder det inte att det är av ondo och borde förbjudas.

Man ska alltid sträva efter det mest naturliga för hästen. Och med massa saker som är onaturligare för hästen gör inte att den förstår. Och det är absolut inte naturligt med ett bett i munnen. Och det är inte heller naturligt med en rem över nosen, men det är mer naturligt än med ett bett i munnen eftersom hästens mun är inte anpassat för ett bett. Jag tror allting handlar i grund och botten om sitsen om man har en bra sits och mycket kunskap kan man få hästen att förstå, ingen yttertygel behövs när man har sin sits rätt och riktig och hästen förstår än. Jag tycker att de borde förbjudas eftersom det är så många som missbrukar det, visst finns de dom som är duktiga som inte gör de men nästan alla jag ser i dagens ridning missbrukar det på ett eller ett annat sätt. Jag tål inte att se på tv på alla tävlingar som försiggår, för att de är så många hästar som verkligen ser ut att lida för de och vissa människor gör detta för att pris för deras egen vinning. Man måste själv prioritera vad som är viktigt i livet, för mig är de hästar och att ha ett samspel och ett förtroende mellan dom. För andra är det ett pris som man gör vad som helst för att vinna, vilket går på hästens bekostnad.
Vissa borde verkligen inte ha hästar, och det är något ni alla måste hålla med om!

Jag måste bara få göra ett litet inlägg.

Jag rider min ponny med bett, jag använder nosgrimma - visserligen för att bettet skall ligga så stilla och fint som
möjligt i hennes mun, sadel, benskydd benlindor, paddar hit och dit och har aldrig tränat markhantering med henne.

Men vet du vad? även fast jag aldrig har övat på att min häst ska lyssna på mig och se mig som ledare
från marken så följer hon mig, hon gör som jag säger och ja, hon kan ridas utan träns och sadel, det
är ju otroligt simpelt om hästen är någorlunda välriden och lugn i skallen. Det räcker med den dagliga
hanteringen för att min häst ska lyssna på mig.

Hon gör diverse rörelser, utan utrustning, inget avancerat utan bara lite öppna, skänkelvikningar och övergångar - basic.
Det är inget jag övar på eller ens behöver öva på min häst lyssnar på vikthjälper oavsett om jag har sadel och träns
eller ingenting alls. Nu ser jag själv inget nöje i att lulla runt på det viset var eviga dag, men accepterar så klart att andra
anser att detta är det högsta målet i deras hästeri, men jag föredrar att öva på konsten att kunna rida henne med bett.

men gör du som du vill, men om man inte försöker att förstå hästen och lära sig kommer man aldrig komma så närma hästen. har en häst som hos sina tidigare ägare har blivit illa behandlad, hon litade absolut inte människor. hon hade verkligen förlorat förtroendet för människor, och de tidigare ägarna kunde inte sitta kvar på henne. och jag började med bara markarbete med henne, gjorde de dagligen, hantera henne på ett vis så hon fick förtroende för mig. och den dagen jag skulle sitta upp stod hon lungt och stilla och då kände iallfall jag att hon hade förtroende för mig eftersom jag hade lärt känna henne från marken. Idag är hon min bästa vän sen 5 år tillbaka... :love:

Jag måste bara fråga. Menar du alltså att om man inte gör "på ditt vis" så kan man inte ha en bra relation med sin häst och vara bästa vänner?

men gör du som du vill, men om man inte försöker att förstå hästen och lära sig kommer man aldrig komma så närma hästen. har en häst som hos sina tidigare ägare har blivit illa behandlad, hon litade absolut inte människor. hon hade verkligen förlorat förtroendet för människor, och de tidigare ägarna kunde inte sitta kvar på henne. och jag började med bara markarbete med henne, gjorde de dagligen, hantera henne på ett vis så hon fick förtroende för mig. och den dagen jag skulle sitta upp stod hon lungt och stilla och då kände iallfall jag att hon hade förtroende för mig eftersom jag hade lärt känna henne från marken. Idag är hon min bästa vän sen 5 år tillbaka... :love:

Måste också fråga som Merwen; går det bara att hantera hästen på ett vettigt sätt om man gör exakt som dig?
Uppenbarligen inte, då min häst beter sig som du säger att den ska? trots att jag verkligen inte gör som dig ;)

Ursäkta mig, men jag tycker att man är dum i huvudet om man använder bett, spö, sporrar eller andra tortyr liknande redskap mot hästen. Bett är inte ett naturligt redskap som ska ligga i en hästs mun, hästens mun är inte anpassat för att ha ett bett. Bett förstör hästarnas mun och gör de missnöjda och olyckliga. Att använda spö och sporrar är ungefär likadant som att aga sitt barn. Varje gång försöker hästen fly från lidandet, men varje gång kommer människan på ett nytt sätt att stoppa hästen från att "vara dum" gapa ( sätta nosrem på) slå med huvet (åh, vi fixar en martingal) Bocka (vi piskar den lite med ett spö) sluta lyssna ( sparka till den med sporrarna!) stanna framför ett hinder ( Piska allt du kan och banka sporrarna in i hästens mage) etc. DETTA ÄR INGET MER ÄN DJURPLÅGERI! JAG H*TAR ALLA MÄNNIKSKOR SOM GÖR SÅ HÄR NI HAR FAN INGET HJÄRTA! Jag tror jag ska sätta ett bett i ert mun dra i de allt jag kan piska dig och slå in spikar i magen så kanske ni inte blir så jävla kaxiga längre!

Jag har själv precis köpt en häst som hade bett innan och han gnisla alltid med tänderna(Missnöjd), vi körde direkt honom till hästtandläkare och han hade haft problem med sina tänder en lång tid tillbacka. När jag red honom med betlöst så gnisla han aldrig mer, han blev som en helt ny häst och jag och han har byggt upp en otrolig vänskap tillsammans. Men att se dessa andra hästar, Att se lidelsen i nästan varje hästs öga är för mycket för mig, att se deras förtroende för människan försvinna, att se alla människor som tittar på och inte gör något utan tycker det är helt normalt. Var är hästvärlden på väg? När ska människor inse? visa människor är det värsta som har hänt hästen.

Själv rider jag med halsring / Bettlöst. Ska studera hos AN efter jag gått ut gymnasiet, vilket jag längtar så till han är verkligen en förebild som alla borde gå efter.

Och ni andra kan säga va fan vill om bett tänker aldrig ALDRIG ändra min åsikt, och applåder till de som använder bett löst/Halsring och säger NEJ till spö och sporrar! Och till er som inte gör de har jag inget mer att säga än jag hoppas ni tröttnar på hästar!
/Julia

Ok, du har uppenbarligen ingen som helst koll på Ns lära eller vad han försöker förmedla så jag ställer mig oerhört tveksam till allt du skriver, speciellt eftersom han inte ens tar emot elever. Resten orkar jag inte ens läsa.

Man ska alltid sträva efter det mest naturliga för hästen. Och med massa saker som är onaturligare för hästen gör inte att den förstår. Och det är absolut inte naturligt med ett bett i munnen. Och det är inte heller naturligt med en rem över nosen, men det är mer naturligt än med ett bett i munnen eftersom hästens mun är inte anpassat för ett bett. Jag tror allting handlar i grund och botten om sitsen om man har en bra sits och mycket kunskap kan man få hästen att förstå, ingen yttertygel behövs när man har sin sits rätt och riktig och hästen förstår än. Jag tycker att de borde förbjudas eftersom det är så många som missbrukar det, visst finns de dom som är duktiga som inte gör de men nästan alla jag ser i dagens ridning missbrukar det på ett eller ett annat sätt. Jag tål inte att se på tv på alla tävlingar som försiggår, för att de är så många hästar som verkligen ser ut att lida för de och vissa människor gör detta för att pris för deras egen vinning. Man måste själv prioritera vad som är viktigt i livet, för mig är de hästar och att ha ett samspel och ett förtroende mellan dom. För andra är det ett pris som man gör vad som helst för att vinna, vilket går på hästens bekostnad.
Vissa borde verkligen inte ha hästar, och det är något ni alla måste hålla med om!

Men varför måste det mest naturliga för hästen vara bäst? Skor på hästar är väldigt onaturligt, men rider jag Crow utan skor får han ont. Och ja, jag försökte in i det längsta att ha honom barfota och han var utan skor i över ett år - tills ridningen började. Men du anser kanske att han ska gå utan skor ändå tills hovarna blöder - eftersom man alltid ska sträva mot det naturliga?
Bettet är ett hjälpmedel som inte orsakar smärta öht om det används rätt. Jag vill ha en avspänd, lugn häst som frustar nöjt när jag rider, hade bettet gjort ont hade det inte gått. Och vet du vad? Han frustar mycket mer nu efter att ha fått det hemska, skarpa bettet i munnen som visar honom rätt - trots att det i princip bara hänger där.
Är hästens nos anpassad för att ha en rem över den då? Känselnerver under tunn hud, klämda mellan remmen och nosbenet, är knappast skönt det heller, tryck lätt på din egen näsa och känn hur okänslig den är, och hur högt upp du måste komma innan den blir relativt okänslig.
Och att sätta upp folk på sina hästar med bara halsring blir kaos, tyvärr. Det enda säkra då skulle vara att rida i paddock..och hur kul och naturligt är det för hästen? Sen skulle grimmor förbjudas likaså.. så att trafikträna hästen från marken blir nog svårt. Det går, men varför göra det svårt för både hästen och dig?

Att bära ryttare är onaturligt och hästen har inget naturligt sätt att hantera det, därför kan onaturliga hjälpmedel vara till gagn för både häst och ryttare så länge de används rätt.

Arbeta inte mot bett, arbeta mot missbruket av bett! Även om du förbjuder bett så kommer en del tävlingsryttare m.fl. missbruka bettlöst istället, knäcka nosben och orsaka smärta där.

Spö och sporrar är i de flesta fall onödigt. Spö accepterar jag eftersom de kan peta till en kroppsdel på hästen utan att d tappar balansen, och påminna hästen om den delen. Då handlar det inte om att slå utan om att peta, på samma sätt som du kanske petar på en knapp på tangentbordet. Men korta hoppspö m.m... det kan diskuteras.
Och även om jag anser att sporrar kan användas korrekt så har de ingen egentlig plats i modern ridning eftersom vi har sadlar som ser till att vi når hästen med vader och häl och mer ska inte behövas.

Samtidigt kan jag dra upp det urgamla; hästar slåss i flocken. Det är naturligt. Det betyder inte att vi ska slå och tortera dem allt vi kan, även om de inte skulle dö av en dask på bogen.

Liknande trådar

Utrustning Jag har ridit för det mesta dels med bett tills jag köpte min nuvarande häst. När jag började rida min häst så var han oerhört stark...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 005
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 336
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 261
Relationer Det har skurit sig så enormt mellan mig och min sambos mamma att jag inte vill vara här mer. Jag vill inte vara där jag bor, jag vill...
2
Svar
27
· Visningar
4 751

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka