Aldrig mer bett!!

Sv: Aldrig mer bett!!

Med tanke på den andra bettråden du startade har jag lite svårt för att ta dig seriöst faktiskt.

kl
Hur kan man påstå att bett är tortyrredskap?! Vad är det för dumheter!!! Jag blir så trött på den här fullständiga okunskapen. Förstår ni inte att det är inte fel på BETTET utan på RYTTAREN!!!
Ni TROR att ni gör er häst så jätte gott med att rida bettlöst men däremot kan ni utan er vetskap rida runt i en sadel som inte passar eller lufsa runt på er halta häst. Skärp er!

Med tanke på den andra bettråden du startade har jag lite svårt för att ta dig seriöst faktiskt.

På grund av? Och btw handlar det om det sugiga bettet så kanske du borde läsa mer och se att jag har slängt det.

Typiskt buke:cool: Lämnar denna tråden tack och hej för mig!

Senast ändrad:

säg mig om jag har fel men att inte rida med någonting är så mycket bättre och så mycket mer naturligt än något annat!
Men så bra då! Då kan vi ju släppa ut hästarna i naturen och de får leva som de borde fritt och utan mänsklig hjälp för det är ju naturligast! Hästen är ju inte gjord för att ridas heller så sluta med det också!
Och som sagt är att de flesta bett är utformade för hästens mun och att det finn djävulska ryttare som rider sönder hästar oavsett om de har bett eller inte.
Man ska hitta ett bett som är välanpassat till hästens mun och rida sytråds mjukt då fungerar det.
Men släpp lös världens hästar och sluta med ridning för det är ju onaturligt! Tänk lite innan du skriver för det mesta här i världen är onaturligt

kl
Hur kan man påstå att bett är tortyrredskap?! Vad är det för dumheter!!! Jag blir så trött på den här fullständiga okunskapen. Förstår ni inte att det är inte fel på BETTET utan på RYTTAREN!!!
Ni TROR att ni gör er häst så jätte gott med att rida bettlöst men däremot kan ni utan er vetskap rida runt i en sadel som inte passar eller lufsa runt på er halta häst. Skärp er!

Väntahärnu.. Så när man väljer att rida bettlöst är man automatiskt en idiot som inte kan se när ens häst är halt eller kan ordna med en bra sadel?

Allt kan vara ett tortyrredskap, bett med, så det påståendet är inte fel egentligen. Det beror på hur man använder det. Folk med bett kan med rida runt på en halt häst och emd en dåligt passad sadel... :)

Ett hackamore ska inte sitta löst! Och sen verkar det som att många i den här tråden tror att hackamore är ett väldigt snällt "bett", men det är det inte, hackamore är väldigt skarpt och man bör inte rida med det om man inte är säker på vad man gör, det är en stor skillnad på att rida på hackamore och bett.

Exakt. HAr aldrig fattat det här med att folk skall snacka om "löst spända" precis som om det skulle vara positivt. Hackamore är ett bett som kräver stor kunskap och ridvana, vilket faktiskt en del inte verkar ha. Precis som redan nämnts så tycker jag att man ofta ser hästar som går fasligt mycket sämre med hackamore än vad de antagligen (dvs jag antar) skulle gjort på ett "vanligt" bett, just pga ryttarens okunskap.

Kan det inte vara så enkelt som att hästen inte trivs med bett? Det är trots allt ett tortyrredskap utan dess like, såvida man inte rider på hellånga tyglar.

Ehh? :crazy:

Väntahärnu.. Så när man väljer att rida bettlöst är man automatiskt en idiot som inte kan se när ens häst är halt eller kan ordna med en bra sadel?

Allt kan vara ett tortyrredskap, bett med, så det påståendet är inte fel egentligen. Det beror på hur man använder det. Folk med bett kan med rida runt på en halt häst och emd en dåligt passad sadel... :)

Nej. Det menade jag inte.
Som jag skrev, det är inte bettet utan ryttaren!!

Allt beror på ryttaren / människan.

varför förvränger du det?

*knapplån*
Har inte läst hela tråden, men tänker göra en liten sammanfattning av vad jag tycker.

Jag rider både med bett och med sidepull. Jag rider mest med bett eftersom att jag är van med det och kan få min häst att gå i bättre form med det.
Anledningen till att jag vill få honom att gå i form, och den formen jag vill att han ska gå i är för att när han går i form höjer han ryggen och sadeln/jag hamnar inte rakt på skelletet. Han har nu ganska dåligt med rygg muskler pga lång vila så därför tycker jag att det är viktigare att han höjer ryggen och kanske känner lite obehag i munnen än att han går med sänkt rygg men bekväm rygg. I längden blir det bättre för honom.

Jag rider bettlöst för att kunna lära mig att använda händerna mindre och kunna rida en häst i form utan påverkan från ett bett.
Kan faktiskt inte säga att jag får bättre kontakt med honom utan bett, förstår inte riktigt varför jag skulle kunna få det, får bara en annorlunda kontakt med honom där han lyssnar mer på mitt säte. Det är bra!

Det är många här som tycker att bettet är något man ska undvika och att det är obehagligt för hästen. Jag har aldrig märkt att min häst känner något obehag från bettet (vanligt tredelat) och om jag då kan rida honom i form utan att röra på bettet över huvudtaget, bara använda det till att korta upp halsen på honom och ge honom lite stöd. Då kan väl inte det vara dåligt för honom?
Det ni tycker här är att nästan alla ryttare och tränare (inom engelsk ridning) har fel. Hur kan alla ha fel?
Visst, det är inte omöjligt, men jag tycker att om bettet är ett tortyrredskap så borde väl flera ha märkt det och antagligen tidigare?

Bara lite tankar och det här var inte menat som nån jättekritik till er, utan bara vad jag tycker och tänker. Kan antingen vara helt rätt, eller helt fel. :D

Hejsvej!
Jag ville bara sticka in mitt huvud och säga att jag alltid har varit imot bettet,

Och sedan jag läste om Nevzorov för ca, 3 år sedan så har jag aldrig använt bett!
Tänk dig själv att stoppa in en metallbit i munnen, oavsett om den "passar" dig eller inte så är det inte behagligt och jag ser det som ett försämrings grej mellan häst och ryttare.

Om man ska vara en duktig ryttare så är väl sittsen allt?
Allt handlar om ju balans!
Att kunna rida en häst med bara en halsring tyder på en duktig och tydlig ryttare!
Och en häst som vill lära sig och lyssnar! Inte en som tvingas med bett och hårda tygeltag..

Ingen häst tar frivilligt in bettet i munnen, alla hästar skulle må bättre utan bettet...

Det är så jag ser det!
Och jag tror att det allt finns andra som håller med mig.. :angel:

Ni har inte tänkt på varför hästen kanske trivs bättre med bettlöst som hack eller liknande istället för när ni rider med bett?
Troligtvis för att ni själva rider med för hård hand och liknande.

Ett flertal hästar som jag har ridit in/ridit till har jag ridit med bett, alla är mjuka och fina i munnen. Men visst, det finns felridna hästar som inte fungerar ok på bett och självklart så bör inte alla hästar ha bett i regel av att hästen kan ha skador i munnen eller liknande. Men detta bör checkas regelbundet,
men får inte hästen ont av bettet så då får man väl bara inse att man själv rider med för hård hand eller är otydlig. Skyll inte alltid på bettet, tänk på hur du själv rider hästen istället.

Jag är inte emot bettlöst, tvärtom, men jag blir irriterad när folk kommer och säger att bett är en meningslös sak som bara orsakar smärta.

Jag kan rida mina träningshästar med bett om jag så vill men även bettlöst så som sidepull och hack men även i bara repgrimma om jag vill.

Monna

Och sedan jag läste om Nevzorov för ca, 3 år sedan så har jag aldrig använt bett!

A. Nevzorov andvänder bett på sina hästar ibland med, han arbetar dom inte jämt lös. Bara så alla vet.

Monna

kl

:bow: :bow: :bow:

Hade dock kunnat skrivit lite finare men din poäng håller jag med om.

Monna

Liknande trådar

Utrustning Jag har ridit för det mesta dels med bett tills jag köpte min nuvarande häst. När jag började rida min häst så var han oerhört stark...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 005
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 336
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 261
Relationer Det har skurit sig så enormt mellan mig och min sambos mamma att jag inte vill vara här mer. Jag vill inte vara där jag bor, jag vill...
2
Svar
27
· Visningar
4 751

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka