Aldrig mer bett!!

Sv: Aldrig mer bett!!

Det är min åsikt, du kan säga vad du vill. tänker aldrig ändra vad jag tycker om de.

Det behöver du inte. Jag vill bara höra ditt ställningstagande till de frågor jag ställde.

Fråga dig själv varför har hästen bett? Är hästens mun anpassat för bett? Vem säger att hästen ska ha ett bett i sin mun? Vem säger att hästen lyssnar på ett bett, eller gör de bara för att den har ont? Vem har sagt att du ska ha de? eller gjorde du bara som alla andra?

Ja, varför har hästen bett? - antagligen för det är ett redskap som fungerar.

Nej, hästens mun är inte anpassat efter bett - bett däremot är (inte alla)anpassade efter hästens mun.

Bett verkar med tryck - precis som en skänkel eller ett pet med spöt. Hästar reagerar på ett naturligt sätt genom att flytta sig från tryck, precis som i det vilda. Men hör och häpna, när en häst är lösgjord söker den efter ett stöd i bettet - som sluter cirkeln och ger ryttaren bättre koll på hästens rörelser. Om bettet gör ont gapar hästen, om hästen söker sig till bettet så gör inte bettet ont.

Ingen har sagt att jag ska ha bett. Jag har antagligen "följt strömmen". Ingen har heller sagt att jag ska vara utan. Jag har bestämt helt själv vad min häst har på sig. Jag kan även rida utan sadel och träns och i alla gångarter utan mindre inhängnad. Alltså är bettet inget tortyrredskap för min del, jag använder det varken till att stanna eller svänga - bettet ger mig en överblick i hur det ligger till bakom sadeln.

Sedan citerar jag Zab som gav en väldigt bra poäng! :bow:

"Att bära ryttare är onaturligt och hästen har inget naturligt sätt att hantera det, därför kan onaturliga hjälpmedel vara till gagn för både häst och ryttare så länge de används rätt.

Arbeta inte mot bett, arbeta mot missbruket av bett! Även om du förbjuder bett så kommer en del tävlingsryttare m.fl. missbruka bettlöst istället, knäcka nosben och orsaka smärta"

Och sen visst de finns dom som använder de på ett bättre och de som missbrukar de. Jag tycker att alla som rider ska träna på sin sits för det är verkligen där man kan skapa ett samspel med hästen.

Absolut! Här finns det inget jag intehåller med om

Jag tror att nästan alla som rider, har bara gjort som alla andra, de har ingen kunskap om bettet. Och om man nu inte använder bettet när man rider men fortfarande har de i hästens mun varför inte gå över till bett löst, halsring och sedan till ingenting alls? Och försök skaffa en vänskap ett band mellan dig och hästen, istället för att styra och ställa med hästen. Och detta gäller inte bara genom ridnig utan mycket arbete från marken.

För att bettet har en funktion men "de här människorna" inte riktigt kan sätta fingret på det. Det är inte lätt alla gånger.

Bara för en person använder bett så betyder inte det att man ger sig på hästen med tvång.

säg mig om jag har fel men att inte rida med någonting är så mycket bättre och så mycket mer naturligt än något annat!

Mer naturligt må det vara men jag ställer mig inte bakom att det är bättre.

Och varför rider ni med bett om det är bevisat att man kan rida utan någonting alls, varför strävar inte människorna efter det. Jo för människorna handlar de om dominans att styra och ställa över hästen, hästen ska har respekt för än men det ända ni till ger är rädsla...

Kan du visa mig det beviset? Att rida för mig kanske inte är samma sak som rida är för dig.

Jag ursäktar mig om jag blev lite arg innan men ni måste förstå vad jag menar.

Du är ursäktad! :bow: Jag förstår vad du menar

Senast ändrad:

Ni får göra va ni vill, jag har min åsikt står fast vid den. Jag säger inte att mitt sätt är rätt, det finns många andra sätt. och jag respekterar era åsikter, viss utrustning är bra till hästen så som skor, och annan utrustning borde förbjudas! det finns den utrustning som hjälper hästen men också sån utrustning som stjälper hästen. Och jag har sagt 100 gånger, DET FINNS MÅNGA SOM MISSBRUKAR BETTET jag sa inte alla "Zab"! Därför tycker jag att iallfall de flesta sorters bett som finns idag borde förbjudas! och självklart inget är starkare än ryttarens hand men varför då använda starkare bett, finns ingen anledning i min bok. det finns många som betslar upp sin häst med ett starkare bett istället för att ändra sin ridning, och de finns dom som verkligen ändrar och förbättrar sin ridning. Och ja jag tycker man ska sträva efter de naturliga, för det är de språket hästen förstår! TACK OCH HEJ FÖR MIG! :D PUSS PÅ ERA ALLA GLADA OCH ARGA :grin:

(Inne på en kompis bukefalos, så kan inte skriva mer)

Hrm, förstår inte va hovar har med min text att göra. Har sagt att man ska sträva efter de naturliga, skor är en sådan sak som kan vara bra för vissa hästar, och det finns aven annan utrustning och mediciner framför allt m.m. som verkligen hjälper hästen!

Det behöver du inte. Jag vill bara höra ditt ställningstagande till de frågor jag ställde.

Ja, varför har hästen bett? - antagligen för det är ett redskap som fungerar.

Nej, hästens mun är inte anpassat efter bett - bett däremot är (inte alla)anpassade efter hästens mun.

Bett verkar med tryck - precis som en skänkel eller ett pet med spöt. Hästar reagerar på ett naturligt sätt genom att flytta sig från tryck, precis som i det vilda. Men hör och häpna, när en häst är lösgjord söker den efter ett stöd i bettet - som sluter cirkeln och ger ryttaren bättre koll på hästens rörelser. Om bettet gör ont gapar hästen, om hästen söker sig till bettet så gör inte bettet ont.

Ingen har sagt att jag ska ha bett. Jag har antagligen "följt strömmen". Ingen har heller sagt att jag ska vara utan. Jag har bestämt helt själv vad min häst har på sig. Jag kan även rida utan sadel och träns och i alla gångarter utan mindre inhängnad. Alltså är bettet inget tortyrredskap för min del, jag använder det varken till att stanna eller svänga - bettet ger mig en överblick i hur det ligger till bakom sadeln.

Sedan citerar jag Zab som gav en väldigt bra poäng! :bow:

"Att bära ryttare är onaturligt och hästen har inget naturligt sätt att hantera det, därför kan onaturliga hjälpmedel vara till gagn för både häst och ryttare så länge de används rätt.

Arbeta inte mot bett, arbeta mot missbruket av bett! Även om du förbjuder bett så kommer en del tävlingsryttare m.fl. missbruka bettlöst istället, knäcka nosben och orsaka smärta"

Absolut! Här finns det inget jag intehåller med om

För att bettet har en funktion men "de här människorna" inte riktigt kan sätta fingret på det. Det är inte lätt alla gånger.

Bara för en person använder bett så betyder inte det att man ger sig på hästen med tvång.

Mer naturligt må det vara men jag ställer mig inte bakom att det är bättre.

Kan du visa mig det beviset? Att rida för mig kanske inte är samma sak som rida är för dig.

Du är ursäktad! :bow: Jag förstår vad du menar

Tack, äntligen blir jag förstådd iallfall. Och du måste förstå att jag inte menar alla, du rider säkert jätte bra med bett som jag förstår de. Allt är inte svart eller vit, vi alla har våra åsikter. :idea:

du har rätt om att många ryttare är alldeles för hårda i handen, men det hjälper inte att du tar bort bettet. de är fortfarande lika hårda i handen. problemet är fortfarande att folk överlag kan inte rida. det är bättre att ta tag i problemet istället för att skylla på grejerna som används i ridning.

Ja de är alldeles riktigt, men hur ska du ta tag i problemet? juste de finns alltid dom som missbrukar bettet, och skadar hästarna. Kanske att ta bort vissa bett inte är lösningen på problemet men varför ha kvar dessa skarpa betten? Man måste börja någonstans och kanske att ta bort de där hemska skarpaste betten är en bit på vägen. Man kan även ha strängare regler vid tävling och annat, ha bra utbildade tränare m.m.

Det är så det är. Kul att vi förstår varandra i alla fall! :idea: även om vi har lite olika åsikter

Hrm, förstår inte va hovar har med min text att göra. Har sagt att man ska sträva efter de naturliga, skor är en sådan sak som kan vara bra för vissa hästar, och det finns aven annan utrustning och mediciner framför allt m.m. som verkligen hjälper hästen!

För att du sa att man ALLTID ska sträva mot det naturliga, det borde gälla hovar och skötsel så väl som träning. Ville bara påvisa att naturligt inte alltid är bäst i en onaturlig situation.

Vill även som svar på dina andra inlägg påpeka att olika bett har olika inverkan; stångbett har en helt annan inverkan än tränsbett. De klassas som skarpa, men det är (förhoppningsvis) inte därför man använder dem, utan för att de ger hästen andra signaler än tränsbett. Det är ju därför man rider med både tränsbett och stång, eller i mitt fall bettlös muserola och stång.

På ett sätt håller jag med dig om att en hel del bett skulle kunna tas bort, då framförallt hissbett och bett med mundelar som är formade som ''vanliga'' mundelar men gjorda för att vara skarpare. Tex tvådelade bett med tvinnad stål eller räfflor eller annat för att göra dem ''osläta''.
Men att det finns ett stort utbud av mundelar är ju bara bra eftersom olika hästar trivs bäst på olika mundelar och ser olika ut i munnen. Någon häst gillar rakt tränsbett, en annan trivs på tredelat.

En risk med om man tar bort mellanvarianterna (tvinnade och vridna mundelar) är att ryttaren som anser sig behöva den extra kraften i ett tvinnat tvådelat, istället kanske tar till ett pelham eller skarpare stångbett - som då naturligtvis används fel eftersom det valts för att det är starkare och inte för att leda hästen rätt i sin utbildning.

Jag förstår att du inte gillar bett, ibland vill jag nästan gråta blod efter att ha sett hur en del ryttare missbrukar det, men det är inte bettets fel! Bett är ett bra redskap som hjälper hästen när det används rätt.

När jag väl får hem min pålle från utbildningen blir jag väl den enda som ''betslar ner'' vid uteritter och hoppning istället för att betsla upp eller behålla samma bett. Iofs gillar jag att ''dressyra'' i skogen när det finns lite att titta på och man har utrymme att blanda dressyren med lite fart och fläkt samtidigt/mellan varven :P Då får väl bettet sitta kvar, kanske. Vi får se. Men det är trist när folk känner att de behöver skarpare bett ute, visst att hästen blir piggare med lite frisk luft och miljö, men den ska ju inte bli helt galen heller. Åtminstånde anser jg att man har något att jobba mot om det behövs.

Men nä, nu ger jag mig :P

Det här betet kan man ju fråga sig varför någon behöver.
318.jpg

Å andra sidan är bettlöst inte heller altid så fint.
936.jpg

För att inte tala om kombinationerna bett och bettlöst..
992.jpg

906.jpg

Jag får väl erkänna att jag inte är helt insatt i dessa betten.. men det känns ändå som att väl mycket är ditsatt bara bör att göra dem skarpare.

Ja man ska alltid sträva efter de naturliga, för de är de språket hästen förstår. Men då pratade jag framför allt om ridning ;)
finns "onaturliga" hjälpmedel som tam hästen behöver.

aa, jag blir också så arg och ledsen på de som behandlar hästar på ett skadande sätt. Och tyvärr så är de fler än vad man tror. har ingen aning vilka bett de är men de ser inte så "inbjudande" ut, ussussuss!

Hemsk film, men detta är vanligare änn man tror...
http://www.youtube.com/watch?v=lkxOp_xfVEg&feature=related
:cry::cry:

DET FINNS MÅNGA SOM MISSBRUKAR BETTET
Det finns många som missbrukar bettlöst

Hemsk film, men detta är vanligare änn man tror...
http://www.youtube.com/watch?v=lkxOp_xfVEg&feature=related
:cry::cry:
Ge dig och lär dig lite innan du uttalar dig.
Det där handlade inte om bett, bara människor som var upprörda och arga på tex tävling och då var väldigt hårda mot hästen=dålig hästhantering.
Sådant kommer vi ha även om vi förbjuder bett :grin:

jag har alldirg ens tänkt på att rida utan bett men nu när ni säger att era hästar har förändrats så tänker jag att det kanske är värt att testa...

du har rätt om att många ryttare är alldeles för hårda i handen, men det hjälper inte att du tar bort bettet. de är fortfarande lika hårda i handen. problemet är fortfarande att folk överlag kan inte rida. det är bättre att ta tag i problemet istället för att skylla på grejerna som används i ridning.

:bow::bow:

Skulle vilja ha en tråd- Aldrig mer bettlöst- hack exkl. -där folk har fått helikopterfärd till sjukhuset o sen resten av livet i rullstol, kan uttala sig om riskerna.

Det finns många som missbrukar bettlöst

Ge dig och lär dig lite innan du uttalar dig.
Det där handlade inte om bett, bara människor som var upprörda och arga på tex tävling och då var väldigt hårda mot hästen=dålig hästhantering.
Sådant kommer vi ha även om vi förbjuder bett :grin:

Hur missbrukar man bettlöst? Och nu menar inte jag hackamore.

Människor som är upprörda? Jaha...eller om människan tar hjälp med balansen -i tyglarna. Att man har ett bett i munnen på sin häst gör att det hela tiden finns en risk att man av misstag, eller en dålig dag, tar i för hårt. Och det är inte mycket för hårt det behöver vara för att det ska kännas för dem.

Jag anser att man ska låta hästen få en vilodag om man själv vaknat på fel sida...men jag tror inte alla alltid tänker så.
Jag tror inte att man alltid har den absolut rätta lösningen i huvudet varje gång det händer ngt på ridturen -då kanske man tar i för hårt. Har man då ett bettlöst träns har man iaf skonat hästen så mkt man kan i den situationen.

Människor som är upprörda? Jaha...eller om människan tar hjälp med balansen -i tyglarna. Att man har ett bett i munnen på sin häst gör att det hela tiden finns en risk att man av misstag, eller en dålig dag, tar i för hårt. Och det är inte mycket för hårt det behöver vara för att det ska kännas för dem.

Jag anser att man ska låta hästen få en vilodag om man själv vaknat på fel sida...men jag tror inte alla alltid tänker så.
Jag tror inte att man alltid har den absolut rätta lösningen i huvudet varje gång det händer ngt på ridturen -då kanske man tar i för hårt. Har man då ett bettlöst träns har man iaf skonat hästen så mkt man kan i den situationen.
Vad menar du med bettlöst?
Bosal? Bettlöst träns? Grimma? Hackamore räknas ju tydligen inte..
Är det bara halsring som räknas? Hur många % rider på en sådan på ett BRA sätt? :grin:

Halsring är väl det enda isåfall som inte skadar hästen om man tar för hårt, MEN man kan ALDRIG få samma kontroll på en häst då.
Med sideoull/bettlöst träns kan hästen få riktigt riktigt ont om man tar för hårt/snubblar+trampar tygel osv osv.
Ridning är inte heller naturligt om man ska se det så.
Det enda man kan göra är att göra det bästa av situationen, oavsett man har bett eller hackamore. Det är inte utrustningen det är fel på, det är ryttaren. :grin:

Tja, på precis samma sätt som man kan missbruka bett?! Det spelar ingen roll om man har bett i munnen eller en rem över nosen, en hård hand och slit gör lika mkt skada var den än sitter.

Håller helt med, det är ju inte vad hästen har i munnen/runt nosen, som avgör hur duktig ryttaren som sitter på är!

Bettlöst är INTE bäst i alla situationer, precis som bett INTE heller kanske är det bästa alt. i vissa situationer.

:bow::bow:

Skulle vilja ha en tråd- Aldrig mer bettlöst- hack exkl. -där folk har fått helikopterfärd till sjukhuset o sen resten av livet i rullstol, kan uttala sig om riskerna.

Det är så FARLIGT att skriva i sådan här trådar och dömma ut bett och få bettanvändare att helt okritiskt (JA det finns MÅNGA sådana här!!!) sätta på sin häst en grimma och rida iväg - utan att KUNNA hantera ett bettlöst träns!

Visst, hästar med obehag av bettet (pga tänder som inte vart hos tandläkare oftast eller pga ryttare som inte rider tillräckligt bra för att få hästen att acceptera bettet) blir oftast lugnare både i munn o knopp av bettlöst MEN när det händer ngt, eller när hästen får upp ångan så har den oerfarne ryttaren INGENTING att sätta emot med ett bettlöst - slutar i allvarliga olyckor.

Jag kan själv säga att min ugnhäst skulle LÄTT kunna "ta tag i bettet" och sticka med mig när jag rider bettlöst, OM jag inte använder min teknik och erfarenhet för att stoppa honom. Och han är en väldigt sansad, väluppfostrad och välriden häst som lyssnar väldigt bra på mig. men klantar jag mig, ger inte efter ordentlgit elelr tar en förhållning fel så kan han lika gärna ignorera den och fortsätta springa. Men tack vare att jag känner honom och har mina knep så lurar jag honom lätt att bryta av/stanna. Enda gången jag inte har full koll är om jag rider utan ngt som helst på huvudet så därför har jag grimma o grimsakft även om jag låter dem hänga o rider på halsringen.

Men jag skulle vilja påsåt att många inte har den erfarenheten, iaf tror jag inte det om man ger sådana svar som man ofta läser i sådana häst trådar. Och då är det JÄTTE FARLIGT att rekomenderara ditten och datten i bettlös väg till dessa personer. Jag rekomenderar inte ens hack för jag vet mycket väl att en häst hur lätt som helst kan lägga sig i handen på ett ponnyhack (enda jag ridit på) och sitter man där i galopp och drar i tyglarna och inte får respons finns det inget mer att göra i princip, det krävs ingen bulldozer-häst för att få den effekten - bara lite otajmad ridning med för små eftergifter.

Snälla ni bettlösa fantaster, TÄNK på det innan ni talar så gott om det och rekomenderar hej vilt utan restriktioner! Alla borde testa o rida på bettlöst men många behöver lära sig rida på det för att inte riskera säkerheten - inget som lärs ut över nätet!!

Liknande trådar

Utrustning Jag har ridit för det mesta dels med bett tills jag köpte min nuvarande häst. När jag började rida min häst så var han oerhört stark...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 005
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 336
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 261
Relationer Det har skurit sig så enormt mellan mig och min sambos mamma att jag inte vill vara här mer. Jag vill inte vara där jag bor, jag vill...
2
Svar
27
· Visningar
4 751

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka