Sv: Aldrig mer bett!!
Det behöver du inte. Jag vill bara höra ditt ställningstagande till de frågor jag ställde.
Ja, varför har hästen bett? - antagligen för det är ett redskap som fungerar.
Nej, hästens mun är inte anpassat efter bett - bett däremot är (inte alla)anpassade efter hästens mun.
Bett verkar med tryck - precis som en skänkel eller ett pet med spöt. Hästar reagerar på ett naturligt sätt genom att flytta sig från tryck, precis som i det vilda. Men hör och häpna, när en häst är lösgjord söker den efter ett stöd i bettet - som sluter cirkeln och ger ryttaren bättre koll på hästens rörelser. Om bettet gör ont gapar hästen, om hästen söker sig till bettet så gör inte bettet ont.
Ingen har sagt att jag ska ha bett. Jag har antagligen "följt strömmen". Ingen har heller sagt att jag ska vara utan. Jag har bestämt helt själv vad min häst har på sig. Jag kan även rida utan sadel och träns och i alla gångarter utan mindre inhängnad. Alltså är bettet inget tortyrredskap för min del, jag använder det varken till att stanna eller svänga - bettet ger mig en överblick i hur det ligger till bakom sadeln.
Sedan citerar jag Zab som gav en väldigt bra poäng!
"Att bära ryttare är onaturligt och hästen har inget naturligt sätt att hantera det, därför kan onaturliga hjälpmedel vara till gagn för både häst och ryttare så länge de används rätt.
Arbeta inte mot bett, arbeta mot missbruket av bett! Även om du förbjuder bett så kommer en del tävlingsryttare m.fl. missbruka bettlöst istället, knäcka nosben och orsaka smärta"
Absolut! Här finns det inget jag intehåller med om
För att bettet har en funktion men "de här människorna" inte riktigt kan sätta fingret på det. Det är inte lätt alla gånger.
Bara för en person använder bett så betyder inte det att man ger sig på hästen med tvång.
Mer naturligt må det vara men jag ställer mig inte bakom att det är bättre.
Kan du visa mig det beviset? Att rida för mig kanske inte är samma sak som rida är för dig.
Du är ursäktad! Jag förstår vad du menar
Det är min åsikt, du kan säga vad du vill. tänker aldrig ändra vad jag tycker om de.
Det behöver du inte. Jag vill bara höra ditt ställningstagande till de frågor jag ställde.
Fråga dig själv varför har hästen bett? Är hästens mun anpassat för bett? Vem säger att hästen ska ha ett bett i sin mun? Vem säger att hästen lyssnar på ett bett, eller gör de bara för att den har ont? Vem har sagt att du ska ha de? eller gjorde du bara som alla andra?
Ja, varför har hästen bett? - antagligen för det är ett redskap som fungerar.
Nej, hästens mun är inte anpassat efter bett - bett däremot är (inte alla)anpassade efter hästens mun.
Bett verkar med tryck - precis som en skänkel eller ett pet med spöt. Hästar reagerar på ett naturligt sätt genom att flytta sig från tryck, precis som i det vilda. Men hör och häpna, när en häst är lösgjord söker den efter ett stöd i bettet - som sluter cirkeln och ger ryttaren bättre koll på hästens rörelser. Om bettet gör ont gapar hästen, om hästen söker sig till bettet så gör inte bettet ont.
Ingen har sagt att jag ska ha bett. Jag har antagligen "följt strömmen". Ingen har heller sagt att jag ska vara utan. Jag har bestämt helt själv vad min häst har på sig. Jag kan även rida utan sadel och träns och i alla gångarter utan mindre inhängnad. Alltså är bettet inget tortyrredskap för min del, jag använder det varken till att stanna eller svänga - bettet ger mig en överblick i hur det ligger till bakom sadeln.
Sedan citerar jag Zab som gav en väldigt bra poäng!
"Att bära ryttare är onaturligt och hästen har inget naturligt sätt att hantera det, därför kan onaturliga hjälpmedel vara till gagn för både häst och ryttare så länge de används rätt.
Arbeta inte mot bett, arbeta mot missbruket av bett! Även om du förbjuder bett så kommer en del tävlingsryttare m.fl. missbruka bettlöst istället, knäcka nosben och orsaka smärta"
Och sen visst de finns dom som använder de på ett bättre och de som missbrukar de. Jag tycker att alla som rider ska träna på sin sits för det är verkligen där man kan skapa ett samspel med hästen.
Absolut! Här finns det inget jag intehåller med om
Jag tror att nästan alla som rider, har bara gjort som alla andra, de har ingen kunskap om bettet. Och om man nu inte använder bettet när man rider men fortfarande har de i hästens mun varför inte gå över till bett löst, halsring och sedan till ingenting alls? Och försök skaffa en vänskap ett band mellan dig och hästen, istället för att styra och ställa med hästen. Och detta gäller inte bara genom ridnig utan mycket arbete från marken.
För att bettet har en funktion men "de här människorna" inte riktigt kan sätta fingret på det. Det är inte lätt alla gånger.
Bara för en person använder bett så betyder inte det att man ger sig på hästen med tvång.
säg mig om jag har fel men att inte rida med någonting är så mycket bättre och så mycket mer naturligt än något annat!
Mer naturligt må det vara men jag ställer mig inte bakom att det är bättre.
Och varför rider ni med bett om det är bevisat att man kan rida utan någonting alls, varför strävar inte människorna efter det. Jo för människorna handlar de om dominans att styra och ställa över hästen, hästen ska har respekt för än men det ända ni till ger är rädsla...
Kan du visa mig det beviset? Att rida för mig kanske inte är samma sak som rida är för dig.
Jag ursäktar mig om jag blev lite arg innan men ni måste förstå vad jag menar.
Du är ursäktad! Jag förstår vad du menar
Senast ändrad: