Aldrig mer bett!!

Sv: Aldrig mer bett!!

Sedan bör man ju nämna Klaus Hempfling också, förstås.

Som till och med rider med bett, stång till och med!

usch vad hemskt va, vilken djurplågare han är, rider med sånna skarpa bett! :grin:

Skämt o sido, jag förstår egentligen inte hur så otroligt många kan komma och påpeka hurvida ett bett är skadligt för hästen eller inte? Det verkar som att halva buke är vetenskapsmän som forskar kring hästar dagligen :confused:

Monna

A. Nevzorov andvänder bett på sina hästar ibland med, han arbetar dom inte jämt lös. Bara så alla vet.

Monna

Han berättar i sin film hur dumt och elakt bettet verkligen är. Och vill visa oss att det verkligen går att rida utan dessa bestraffningsmedel / tvång..
Efter hans utbildning (Haute Ecole) så ville han finna ett bättre sätt att göra sakerna på. Innan dess red han med bett, som vi alla gjorde när vi var små och inte visste vad vi riktigt gjorde! :angel:

*kl*
Jag förstår inte varför rätt bett skulle vara skadligt mot hästen?!

Min häst går inte alls på hack, då slänger han bara med huvudet och går allmänt tungt och kan inte svänga. Dock är han inte van men ändå!
Det beror ju helt och hållet på vilket bett och hur du är i handen.
Bettlöst kanske inte alls passar alla hästar så jag tycker det är jäkligt fel och säga att bett är skadligt osv.
Visst har hästar en känslig hinna i munnen och förstörs den så är hjälperna i stort sett döda, men jag menar...då ska man vara riktigt hårdhänt och inte kan hantera bett eller rent utav ha fel bett.

Tycker inte vi ska säga att bett är skadligt. Har aldrig hört vet. säga att bett är skadligt eller farligt. Det borde dom väl göra om det syntes?

kl
Hur kan man påstå att bett är tortyrredskap?! Vad är det för dumheter!!! Jag blir så trött på den här fullständiga okunskapen. Förstår ni inte att det är inte fel på BETTET utan på RYTTAREN!!!
Ni TROR att ni gör er häst så jätte gott med att rida bettlöst men däremot kan ni utan er vetskap rida runt i en sadel som inte passar eller lufsa runt på er halta häst. Skärp er!

Håller med till 110%!!
Ändå håller man på med NH hemma från alla möjliga tränare och dom flesta använder bett, på rätt sätt!! (notera: på rätt sätt)
Ni kan inte påstå att bett är ren tortyr.
Sluta rid med sadel då! Ha inte benskydd! Sätt aldrig täcke på hästen! Sluta sko era hästar!

*kl*

Min häst går inte alls på hack, då slänger han bara med huvudet och går allmänt tungt och kan inte svänga. Dock är han inte van men ändå!
Bettlöst kanske inte alls passar alla hästar så jag tycker det är jäkligt fel och säga att bett är skadligt osv.
Visst har hästar en känslig hinna i munnen och förstörs den så är hjälperna i stort sett döda, men jag menar...då ska man vara riktigt hårdhänt och inte kan hantera bett eller rent utav ha fel bett.

Tycker inte vi ska säga att bett är skadligt. Har aldrig hört vet. säga att bett är skadligt eller farligt. Det borde dom väl göra om det syntes?

Det är ju det att det är skadligt. Hästens mun är otroligt känslig, och man tänker inte själv på det när man helt plötsligt svänger hästen och bettet glider i munnen, eller när man tittar bakom sig och handen åker upp och bettet åker genom munnen...
eller när hästen blir skrämd och du rycker till i munnen...
Inget av detta är speciellt skönt för hästen?
Bara genom att lägga bettet på hästen tunga, tänk lite?
Jag skulle få panik, och plus detta en ryttare som svänger och bromsar..

Nej, bett kommer jag aldrig att använda..
Men det får väl var person bestämma.. (suck suck)

Håller med till 110%!!
Ändå håller man på med NH hemma från alla möjliga tränare och dom flesta använder bett, på rätt sätt!! (notera: på rätt sätt)
Ni kan inte påstå att bett är ren tortyr.
Sluta rid med sadel då! Ha inte benskydd! Sätt aldrig täcke på hästen! Sluta sko era hästar!

att sluta rida med sadel är inte bra för hästens rygg.. Men att variera mellan en bra passande sadel och barbacka..
Sedan är benskydd till för att skydda..
Täcke kan vissa hästar behöva, eftersom alla "ute" hästar inte har tjock vinterpäls..
Att sko är vansinne.. Det försämrar allt, eller ja, ni människor kan ju rida mera?

Ja, jag tycker iaf att man får tänkta innan man gör något!:angel:

Du är ingen häst. Förmänskliga inte hästen.
Sen undrar jag lite hur du svänger och bromsar ;)

Han berättar i sin film hur dumt och elakt bettet verkligen är. Och vill visa oss att det verkligen går att rida utan dessa bestraffningsmedel / tvång..
Efter hans utbildning (Haute Ecole) så ville han finna ett bättre sätt att göra sakerna på. Innan dess red han med bett, som vi alla gjorde när vi var små och inte visste vad vi riktigt gjorde! :angel:

Alla hans hästen är grundutbildade på bett.
Men ja, precis som du säger, han har funnit ett annourlunda sätt att senare träna sina hästa i den Höga Skolan Haute Ecole på, men om man inte läser bara det som står på engelska på hans hemsida eller vad som alltid sägs i filmerna utan börjar läsa mer vad det står på ryska etc. så kan man läsa klart och tydligt att han har använt och fortfarande använder bett.

ex. varför tror ni han har en damn, vad heter dom nu igen... två pålar som man avänder inom spanska ridskolan för att träna hästarna i piaff och liknande mellan? Ni vet nog vad jag menar i alla fall.

Han har dom inte där för att det är snyggt om ni tror det..

Dock vet jag inte allt om Nevzorov och hurvida han tränar sina hästar men han nämner att han är emot bett och tävling av häst, men ändå så har han utfört det själv. Och använder fortfarande bett ibland.

Men skillnanden mellan han och många frispråkiga ungdommar som försöker efterlikna hans arbete är att dom inte har någon som helst koll på vilka muskler Nevzorov tränar upp på sina hästar, hur han gör det eller liknande. Så att kunna få ett liknande resultat kräver enorm kunskap kring hästen skelett, muskler och uppbyggnad. Vilket många saknar.

Monna

*kl*

Varför är det här riktat mot mig? :confused:
Eller tog du som snabbsvar?

Monna

*kl* = knapplån...ej riktat till dig således ;)

MVH...Piraja, som utbildar hästarna både med och utan bett. Inget slitande och dragande här inte.

Det är ju det att det är skadligt. Hästens mun är otroligt känslig, och man tänker inte själv på det när man helt plötsligt svänger hästen och bettet glider i munnen, eller när man tittar bakom sig och handen åker upp och bettet åker genom munnen...
eller när hästen blir skrämd och du rycker till i munnen...
Inget av detta är speciellt skönt för hästen?

Oh herre gud!
Hur rider du människa?!

Jag har då aldrig varit med om att bettet har åkt ur min hästs mun!! (ser till att ha bettringar)
Har heller aldrig dragit upp armen för att vända mig om, förnuftet säger att släppa tygeln då!
Min häst har aldrig visat panik vid bett?! Han har aldrig slängt sig ner eller kastat sig. Har aldrig fått munsår och har perfekta tänder. VART ÄR DÅ FELET?!
Ja precis, varje person får bestämma för det är trots allt vi som känner våra egna hästar bäst, och passar det inte med hack, då kanske det passar med bett och vise versa!

att sluta rida med sadel är inte bra för hästens rygg.. Men att variera mellan en bra passande sadel och barbacka..
Sedan är benskydd till för att skydda..
Täcke kan vissa hästar behöva, eftersom alla "ute" hästar inte har tjock vinterpäls..
Att sko är vansinne.. Det försämrar allt, eller ja, ni människor kan ju rida mera?

Ja, jag tycker iaf att man får tänkta innan man gör något!:angel:

Vi människor? Vad är du då?

Benskydd gör sämre än vad det gör nytta enligt mig som rider mycket terräng. Hade jag haft benskydd hade sand fastnat, pinnar fastnat och skavt istället.
Så länge min häst inte har blodiga ben varje gång vi kommer hem är benskydd totalt onödigt!

Min häst kan INTE gå utan skor fram, då menar jag inte gå! Han glider fram på gräset för en gång i tiden när han var ung skötte inte ägarna om hovarna och han är super duper öm! vad är felet med skor då?! Om hästen inte lider?
Sen beror det på hovslagaren och hästen känner inte där sömmen sitter, precis som dina yttersta naglar.

Alla "ute" hästar som går ute får så pass tjock vinterpäls att dom överlever vintern. Det är bara människans komforttänkande att hästen fryser. Så länge din häst har hull så mår den bättre utan täcke. Jag har själv täcke på min häst för att han är så smal och att jag rider så ofta så det underlättar att slippa borsta bort lera varje dag.

Nädu, ska du hacka på bet så finns det mer att hacka på också, varför inte ha hästen vild?!

Jag tänker för fulla muggar :) därför svarar jag här!

Senast ändrad av en moderator:

Härligt att din häst går så mycket bättre :D jag rider med smalt kopparbett tvådelat och fasta ringar men utan nosgrimma. Jag rider dock enligt western och nh prinsipen och drar inte i munnen eller liknande utan jag lullar på i skogen med en lätt hand utan att tappa kontakten i munnen på honom, han går väldigt bra på bett och gillar det och blir alltid glad när jag tar fram det ;) dock har jag testat i halsremm flera gånger och det går också väldigt bra beroende på bushumör men det är jätte härligt att rida i det och jag kommer fortsätta att variera! jag har även en unghäst som jag inte riktigt vet vad jag ska ha på henne.. hon skja bli inriiden i western och tycker sådär om bettet jag har inte mer än låtit henne ha det i munnen men jag vet fortfarande inte vad jag ska köra med man jag antar att det bli lite både och :p

Härligt att din häst går så mycket bättre :D jag rider med smalt kopparbett tvådelat och fasta ringar men utan nosgrimma. Jag rider dock enligt western och nh prinsipen och drar inte i munnen eller liknande utan jag lullar på i skogen med en lätt hand utan att tappa kontakten i munnen på honom

Så ska det vara :) bett behöver inte betyda tortyr bara man hanterar det på rätt sätt!
Precis det försöker jag med eftersträva :love:

KL
Rider alltid med bett i munnen, tycker det funkar bra:) Jag tror faktiskt att jag känner min häst så pass väl att jag känner då han inte trivs med tanke på att jag har provat en del bett. Måste ju ha bett när jag ska tävla dressyr;)

Blir irriterad då "kunniga" tex säger att vissa skarpare bett inte funkar på någon häst att man till och med kan kallas för djurplågare eller dålig ryttare - som om dom känner min häst:p Använder bara skarpa bett iband som korrigering då han försöker dra för mig.

Min åsikt: Man ska ta efter tips och råd men det är bara man själv som känner sin häst tillräckligt för att avgöra vilka bett som hästen trivs med eller bettlöst;)

*KL*

Jag rider med hack, sidepull och med bett. Varierar alleftersom ridningen tillåter.
När jag rider själv blir det i regel bettlöst men även ibland med andra, det beror på med vem. Annars med bett.
Är noga att få pållens tänder kollade regelbundet oxå.

jag håller inte med dig.
vad för bett/bettlöst man har beror på hästen som individ.

jag red med hackamore på min ponny 1½ år för han är så otroligt känslig i munnen och jag klarade inte av att ha händerna tillräckligt stilla så han gick och slängde med huvudet.

nu har jag ridit på bett ett bra tag, slutade med hackamore då min ponny började fatta att han kunde skita i hackamoret om han ville och började dra iväg med mig.

nu funkar han perfekt på vanligt rakt tränsbett/ vanligt tredelat.

har man inte mål att komma upp och tävla i högre klasser kan man ju rida runt i halsring och grimma, det gör jag ibland på min häst också, dock väldigt sällan för gör jag det för ofta inser han snart att han kan skita i mig.

min häst trivs lika bra i både hack, och bett.

"hästens enda problem är det som sitter ungefär 1½ meter över marken"

Liknande trådar

Utrustning Jag har ridit för det mesta dels med bett tills jag köpte min nuvarande häst. När jag började rida min häst så var han oerhört stark...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 005
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 336
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 261
Relationer Det har skurit sig så enormt mellan mig och min sambos mamma att jag inte vill vara här mer. Jag vill inte vara där jag bor, jag vill...
2
Svar
27
· Visningar
4 751

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka