Tycker du verkligen att det är detta jag skriver här?? I så fall läser du in mer i texten än jag ens tänkte när jag skrev den.
Ja jag ser inte annat? det står ju vad det står?
Förstår inte riktigt vart du vill komma med detta, det är ju inte "fysiologiskt nyttigt" för hästen att bära ryttare över huvudtaget, ändå är det väl det vi alla på detta forum håller på med, ber våra hästar att bära omkring på oss? Att den är väl grundriden och har dom anatomiska förutsättningrna innan den förväntas utföra "svåra" rörelser, som på filmen, är ju en förutsättning, annars skulle den aldrig bli en bra Cuttinghäst och defenitivt inte varit med på filmen.
du missar helt vad jag skriver. Nej, det är inte fysiologiskt nyttigt för någon häst att bära ryttare, de är inte byggda för det. Därför är det desto viktigare att hästens form, anpassas under ryttare så att det blir så fysiologiskt vänligt för den som möjligt. Att vikten flyttas till bakdelen för att kompensera ryttarens framvikt osv.
det är fortfarande inte samma sak som det du skriver att observera att hästen väljer formen själv. Hästen väljer INTE själv den form som är mest ergonomiskt fördelaktig för den under ryttare! Det är där skillnaden ligger.
Hästen på filmen har en form som kommer av det arbete den ombedes utföra. Det är inte ekvivalent med ergonomiskt vänligt för den skull.
Vad gäller dina erfarenheter av westernridning i Sverige/USA så kan jag bara säga till Westernsveriges försvar.
I USA är Quartern den vanligaste och absolut största hästrasen och den är känd för sin stora "naturliga ridbarhet", i synnerhet vad gäller "westerninriktad" ridteknik. I Sverige är denna ras inte särskilt stor och dom flesta som rider "western" i Sverige rider på våra inhemska raser.
Jag tycker nog att quarter ryttarna i sverige rider precis som övriga svenska ryttare som rider western - på bogarna : )
Dessutom är "westernridning" i USA det "traditonella" sättet att rida och skola hästar på, i Sverige ska både hästar och människor skolas om. I det perspektivet blir det lite orättvist att jämföra tycker jag och att dessutom säga att "här i Sverige rids det väldigt mycket på bogarna" eller att "jag tycker att 99% av alla westernhästar går på bogarna" tyder på fördomar och/eller okunskap.
Vaddå skolas om? Tror du att alla amerikaner är födda på hästryggen?
Ja det är mina erfarenheter av att ha bott på bägge ställen och ridit på bägge ställen.
Själv avstår jag från att fälla "dåliga kommentarer" om en ridform jag själv inte håller på med, av respekt för dem som faktiskt "kan rida", oavsett disciplin och även om dom inte rider/tränar på exakt samma sätt som mig.