Aldrig mer bett!!

Sv: Aldrig mer bett!!

Diskusionen i dressyrforumet har nog aldrig gällt att hästar som rids som nevzorovs skulle ha bättre bärkraft än världscuphästarna :confused:
Det har gällt hur de hästarna uppfyller kraven på de kvalitéer som jag nämnde tidigare.

Nevzorovs ridning fanns inte ens på kartan i de diskussionerna. Jag lovar, jag har koll på diskussionerna på dressyr:angel:

Som sagt varför så fanatiska övertoner ang honom? Varför svart eller vitt? Han har sina kvalitéer i sitt umgänge med hästarna, gör honom inte till nåt slags gud för det, låt honom vara den han är, och se gärna upp till honom för det han gör med hästarna, men ta inte till såna barnsliga övertoner......

Senast ändrad av en moderator:

Man kan rida en häst i form med halsring. Men detta krävs år av träning skulle jag vilja påstå. :) Och rids hästen bara i halsring och ej går i form. då är det ju en självklar grej att ryggen inte blir något vidare.
Det är ju inget jag har tänkt mig förespråka göra med min häst. Men just detta att man kan få en annan sorts kommunikation med hästen och få just uppleva just den känslan som kommer med just den kommunikationen är något för mig vackert. :)
Mvh Xoya.

Du menar då att man först skolar hästen med tyglar. För att sedan rida den i form med halsring. Eller har jag tolkat dig fel.[/QUOTE]

det krävs väl år av träning att kunna få en häst att gå i form öht. Eller Freddan kanske bara satte sig upp på ridskolehästen första gången och vips - Grand prix!

Haha...så folk på buke klagar på elithästarnas bärighet i dressyr?

Och de som rider med halsringer rider sina hästar bättre, eller?

Finns en anledning till att de i eliten är där de är...Men de riktiga proffsen sitter ju hemma, eller?

Du menar då att man först skolar hästen med tyglar. För att sedan rida den i form med halsring. Eller har jag tolkat dig fel.

:confused::crazy: Jag har ingenstans skrivit hur man ska göra eller hur man borde göra när man ska få hästen att gå i form med halsring.
Bara att jag tycker att man kan rida en häst i halsring i form. Men det krävs år av träning skulle jag vilja påstå.
Och det är min åsikt...inte något förespråkande. :)
Mvh Xoya.[/QUOTE]

Jag kan vara trött men svarar ite du på ditt egna inlägg

flashie... läser du alls?
Du ignorerar frågor och lägger till saker som inte är sagt...
Jag anser inte Nevzorov vara annat än en inspirerande person han som många andra...

Det jag ville få fram med denna Diskusion är tankar i lite nya banor...MÅSTE man rida just med ett Bett i munnen för att uppnå önskad samling? Varför måste det ske just med bettets hjälp. Torde inte den fysiska samlingen mer sitta mentalt för hästen än i att det skapas med tryck i munnen?kan man få hästen att uppfatta den signalen utan bett?
Tja jag tror det, men det är lättare med ett bett i munnen då munnen just är så känslig.

Nej, det har jag aldrig sagt.

När det gäller Nevzorovs ridning så anser jag att hans hästar bär upp sig långt bättre än vad många ryttare i världskuppens hästar.

Du skrev ang detta att det är subjektivt. Nej det är det inte skrev jag då till dej.......

cosmoskatten:

Se samma citat. Det var vad du påstod. Där har du fel.

Du får gärna se honom som en inspirerande person det kan jag förstå att man kan göra.
Men du, samling skapas inte genom tryck i munnen....

Det är inte den funktionen ett bett har.

:confused::crazy: Jag har ingenstans skrivit hur man ska göra eller hur man borde göra när man ska få hästen att gå i form med halsring.
Bara att jag tycker att man kan rida en häst i halsring i form. Men det krävs år av träning skulle jag vilja påstå.
Och det är min åsikt...inte något förespråkande. :)
Mvh Xoya.

Jag kan vara trött men svarar ite du på ditt egna inlägg

:rofl:asch då. Det är nog jag som är lite trött...men aja...du fattar. :D
Mvh Xoya.

Du menar då att man först skolar hästen med tyglar. För att sedan rida den i form med halsring. Eller har jag tolkat dig fel.

det krävs väl år av träning att kunna få en häst att gå i form öht. Eller Freddan kanske bara satte sig upp på ridskolehästen första gången och vips - Grand prix![/QUOTE]

Det jag menar är att dom s.k.a gudarna inte har skolat sina hästar i hallsring. O.b.s Nu tror bara jag men antagligen har det varit stång med långa skänklar inblandade i utbildningen. Skilnaden på en mjuk hand på korta tyglar eller stång med långa skänklar med tunga tyglar är inte så stor. Tänk på det.

Du skrev ang detta att det är subjektivt. Nej det är det inte skrev jag då till dej.......

cosmoskatten:

Se samma citat. Det var vad du påstod. Där har du fel.

Du får gärna se honom som en inspirerande person det kan jag förstå att man kan göra.
Men du, samling skapas inte genom tryck i munnen....

Det är inte den funktionen ett bett har.

Nu börjar vi komma någonstans i diskussionen då den kan föras på en nivå utan klappar på huvudet...
Jag ANSER att flera av världskuppshästarna tappar ryggen och därmed utför dåliga piaffer.
Jag bad dig ta fram en bild på en väl uförd piaff för att illustrera vad du menar som är så bra lägg den gärna brevid bilden på Nevzorov och förklara vad det är som är bättre och varför. Jag är inte främmande för att omrevidera vad jag fått lära mig samt vad jag läst mig till. I den skola jag blivit lärd så är piaffen en kraftig samling och en förberedelse inför skolan över mark. jag skulle vilja se om Salinero skulle klara att resa sig i en levad ur sin piaff.
Kanske är jag bara hopplöst gammeldags men jag tycker att dagens tävlingsdressyr utvecklats mer och mer mot show istället för att dressyrens syfte skall vara att bygga upp hästar så de blir hållbara.( haha nu blir säkert ett antal personer här vansinniga;) )

Om man nu inte skapar samlingen via bettet... varför behövs det då? vad är det som gör att du inte med andra signaler kan skapa samlingen?

Å denna piaffixering:crazy: som det skulle vara det allena.
vilken drutt som helst kan se en god piaff,men i övrigt.

En redan färdigutbildad häst kan ngn enstaka gång ridas med grimma eller dylikt.

Tyvärr är hästen ingen maskin, utan en balettkonstnär o kräver ständigt lösgörande o stärkande övningar. Formen är färskvara. Fråga vilken toppidrottsman som helst.

Detta är en evig diskution som förmodligen inte har ett slut.

Jag är mot bett i den mån att jag inte vill ha det på mina hästar och får jag välja när jag rider en annan häst så väljer jag bettlöst.
Där imot säger jag inget om om dom som rider med bett. Det är allas fria val och verkar hästen må bra säger jag inget.

Där imot så tycker jag att för många litar för mkt på sitt bett.
Många "bortförklarar" sig med:
-tänk på säkerheten.
-tänk om hästen blir rädd.
m.m.
Ja i mina ögon är detta obegripligt för bettet har min san aldrig räddat mig i de situationerna.
Där imot säger vissa min häst trivs bättre med det bettet. Okej så rid med det bettet det är deras val och jag känner ju inte hästen, så jag kan inte säga något annat.
Men är det så att man inte kan rida bettlöst så har man missat något. Ridning ska vara max 5% i handen. Kan man inte rida sin häst i alla gångarter (jag pratar inte om att ha hästen i form)bettlöst så rider man med mkt mer än 5% i handen.
Men som sagt jag ser skillnad på Kan och Går bra på.

Men sen ser jag skillnad på bettlöst och bettlöst.
Hack använder jag aldrig på någon av mina hästar och jag blir inte mer impad av någon som rider på hack än som rider med bett.
Hack är ett väldigt starkt "bett" som jag tyvärr tycker missbrukas/fel hanteras/kalla det va ni vill ganska ofta.
Det är för skarpt för min smak och jag tycker inte jag har kunskap nog för att rida med det.
Sidepull finns det starkare och mildare. Jag har använt båda och tycker det är helt ok, men som allt annat så ska det användas rätt. Vi har en skarpare modell på kallblodstravaren och innan någon får sitta upp säger vi till att dom ska vara mkt mjuka i handen och de får absolut inte rycka i tyglarna.
De nya bettlösa (med kors underhakan) har jag aldrig provat men är lite skeptisk till konstruktionen.
det finns hundra andra saker man kan ha och jag tänker inte ta upp dom alla.

Själv har båda mina pojkar hemma byggen om vi inte har repgrimma(har hemma byggen istället för repgrimma efter som jag tycker repgrimman kan vara för skarp).

23018279.jpg
24528462.jpg

Hemma byggen.

jag rider mina hästar på bett, för det måste jag pga átt jag tävlar, men jag har flera som jag kombinerar med sidepull och jag alskar att rida utan bett. Det går lika bra om inte bättre, men måste ju ha bett vid tävling och viss träning. men är säker på att det är väldigt bra att plocka bort bettet oftare. tänk på hästens mun.

Angående säkerheten så är väl den ytterst relevant?

Hurvida man har ett bettlöst alternativ elelr bett spelar ingen större roll. Men hindra en skrämd häst med bara halsring? Inte bara man själv kan råka illa ut vid sådana tillfällen.

Jag pratade om hästars bärighet i allmänhet, inte nödvändigtvis honom.

Fast det var precis därför jag svarade dej. Bärighet är inte subjektivt. MEnar du att var och en kan tycka om en häst är bärig eller inte, efter eget huvud? Det finns kriterier för detta, sen att vissa TROR att deras hästar är "bäriga" och "samlade" när de inte är det, är en annan sak.

En annan diskussion, men jag vill förklara varför det fanns skäl att svara dej som jag gjorde.

Fast det var precis därför jag svarade dej. Bärighet är inte subjektivt. Menar du att var och en kan tycka om en häst är bärig eller inte, efter eget huvud? Det finns kriterier för detta, sen att vissa TROR att deras hästar är "bäriga" och "samlade" när de inte är det, är en annan sak.

En annan diskussion, men jag vill förklara varför det fanns skäl att svara dej som jag gjorde.

Tja, det är en del skillnad på en western-riden quarterhäst och ett dressyrridet halvblod. De går ju inte alls på samma sätt?
Det var ju någon diskussion om hästar som inte går i form med halsring innan, det är därför jag stör mig, för att Engelsk Dressyr skulle vara det optimala liksom.

Om du läste mitt inlägg så har jag inte skrivit ett ord om halsring.

Men jag har mött på människor som inte skulle kunna rida sin häst i t.ex. grimma eller annat bettlöst alternativ i fall hästen blev rädd. Okej hästen blir rädd och man vill ha kontakt med huvudet, men det är knappast bettet som räddar en om hästen blir skrämd.

Liknande trådar

Utrustning Jag har ridit för det mesta dels med bett tills jag köpte min nuvarande häst. När jag började rida min häst så var han oerhört stark...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 005
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 336
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 261
Relationer Det har skurit sig så enormt mellan mig och min sambos mamma att jag inte vill vara här mer. Jag vill inte vara där jag bor, jag vill...
2
Svar
27
· Visningar
4 751

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat