Akvarietråden V

Kan konstatera att guld-killis är mer rovfiskar än ytlevande fiskar :p Såg dem inte alls när jag kom hem, för då var de nere bland växterna och försökte fånga räkor. Tur att det "bara" är skräpräkor där, för de lyckas säkert ta någon...

Babyboom på jobbet. Jag tycker de är så söta :heart:
1000077619.webp

Jag har köpt sex guppy-hanar. Har funderat på olika stimfiskar fram och tillbaka men har plats för max 10 så bestämde mig för lite mer variation. De är lite skygga än så länge men den finaste fick jag en bild på.
1000007562.webp

Butiken hade en till och jag funderar på att åka tillbaka och köpa den i morgon. Den är en variant de oftast inte har. En annan kund hade beställt sex stycken men butiken måste köpa minst 10 så nu fanns dessa kvar.

Ett blandat guppyakvarie är bland det finaste och roligaste man kan ha. Jag gillar ju ha honor så att det blir massa söta bäbisar också :heart
Det är just det som är anledningen att jag aldrig kommer att skaffa eller rekommendera någon att skaffa guppy. Det är inte för inte de även går under namnet miljonfisk.

De senaste dagarna har jag tänkt mycket på att köpa en kokosnötsgrotta till mina apistogrammas. Igår hann jag inte, så planen var att köpa en idag.

Vad händer då när jag går morgonpromenad med hundarna? Jo, jag hittar en trasig kokosnöt i gräset! Jag har nu gjort rent den lite och ska koka den också, sedan blir det akvarieinredning :banana:
1000077819.webp

Jag har fått ett jätteroligt projekt! Chefen kom plötsligt på att det här med ett visningsakvarium på jobbet inte är någon tokig idé. Så, idag valde hon ut ett akvarium och så har jag fått fria händer att göra vad jag vill med det :banana: Akvariet är en 49L optiwhite-kub, och min tanke (just nu) är att sätta som en mur av större stenar så att det blir som en avsmalnande gång ungefär i mitten, ha höga växter på utsidan av denna gång och låga växter på insidan. Lite anubias och liknande kanske som får fäste mellan stenarna. Jag har en mental bild av det hela som blir bra, sedan återstår det att se om jag kan återskapa det irl :p Tänker i det akvariet ha en kampfisk, räkor och kanske drottningrasbora eller annan passande småfisk.

Och på tal om kampfisk så såg jag idag en SÅ läcker hane i en annan butik... Den var lilarosa med ljusa partier längst ut på fenorna. Lite som en lilarosa version av min älskade Molnet. Jag köpte inte, för han var ganska dyr, men åh vad jag är sugen på att åka tillbaka och köpa honom imorgon efter jobbet... Får se om jag orkar och känner mig rik då :cautious:

Såhär såg det ut när jag lämnade jobbet idag :rofl: Det är som en låg stenmur snett över mitten, en anubias på/i den, några höga växter bakom och en låg cryptocoryne framför. Innan helgen ska det vara klart, så får det hoppa ner några invånare nästa vecka.
1000078039.webp

Det kommer inte bli att jag köper den där tjusiga kampfiskhanen som jag såg i butik häromdagen :( Jag reagerade i butiken på att han var lite seg, och påpekade det för personalen (delvis i hopp om att få rabatt på honom). De petade till honom lite så att han simmade runt och så var det inte mer med det. Trots att han efter sin lilla simtur tog sig till samma plats som innan och höll sig helt stilla där. Utifrån vad jag sett så kändes det... fel. Även om jag absolut inte kunde sätta fingret på vad eller varför.

Nu kontaktade jag en uppfödare som jag tidigare haft lite kontakt med, som har helt otroliga kampfiskar, och frågade om hon har någon liknande och visade bild på butiksfisken. Hon avrådde direkt från att köpa just den, och förklarade precis vad hon tyckte såg tokigt ut och hur det kunde komma att påverka fisken negativt. Vilket det då troligen redan börjat göra. Tyvärr.

Men, hon visade några av sina (som alltid) jättefina fiskar som nu finns till salu och sa det att när jag är klar med mitt ombyggnadsprojekt här hemma så får jag gärna köpa någon fisk från henne. Det tror jag är det absolut bästa alternativet. Då får jag en kampfisk från en erfaren uppfödare som ger sina fiskar en riktigt bra start i livet med utmärkt skötta akvarier, lyxmat och noggrant utvalda föräldrar. Intressant nog så är hennes fiskar inte ens speciellt dyra jämfört med butiksfiskarna.

Det finns många jättefina kanpfiskar, men färger man tyvärr inte ser i butikk så ofta. Jag vet inte hur man hittar en uppfödare, eller hämtar hem från Asien? Jag har sett bild av en nästan metallisk grön som nog är den finaste jag sett! En riktigt vacker plakat skulle jag vilja ha!

Liknande trådar

Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
1 238
Senast: Bison
·
Övr. Barn Jag håller på att bli knäpp av allt velande och tankar och funderingar fram och tillbaka 😅 Jag har idag ett barn på 1,5år. Jag lever... 2
Svar
26
· Visningar
2 032
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag har börjat rida en fin kallblodstravare som jag inte vet så mycket bakgrund kring. Hon har gått på trav för snart tio år sedan men...
Svar
16
· Visningar
1 140
Senast: Pinus
·
Övr. Hund Det känns som.om det dags för en ny presentations tråd av våra bukehundar då det känns som om det var ett tag sen sist! Bild... 2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 812
Senast: fryckan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka