Hade inte tänkt lägga ut något om det, men känner att jag ändå måste visa vad vi fick in på jobbet i tisdags... Nämligen några så små och magra(!) trådfenor att jag först inte fattade vad det var för fisk i påsen, och då har jag ändå trådfenor hemma (plus att det var jag som la beställningen, så jag visste ju vilka fiskar som skulle komma). Några av dem var så magra att vi var övertygade om att det bästa var att ta livet av dem, det såg inte ut som att de skulle klara sig. Men, med tanke på att det var trådfenor så ville jag inte riktigt ge upp direkt...
Så, det jag gjorde var att jag tog hem de värsta. De som hade insjunkna magar och som ovanifrån sett var ett huvud med ett smalt streck bakom. Inte ens någon tendens till kroppsmassa. De åkte ner i min 30L-kub och har sedan fått mat 4-5 gånger per dag, mestadels cyclops men också lite flingfoder i så liten storlek att det passar yngel.
Och, peppar peppar, de verkar ta sig. Jag tog precis ett nytt foto av den som fortfarande ser värst ut, men det är så mycket bättre än vad det var i tisdags när de kom. Jag hoppas att de klarar sig nu, men jag får fortsätta att mata rejält och ta hand om dem lite extra. På jobbet hade de omöjligt klarat sig eftersom vi inte har möjlighet att mata på samma sätt där, framförallt inte dagar då jag inte jobbar.
Övre bilden är från idag, undre bilden är nu 6 dagar gammal.
Visa bifogad fil 161455
(och jo, den har kvar sin stjärtfena, det är bara bilden som är lite tokig eftersom det var mörkt i akvariet osv)