Akvarietråden V

Fruktansvärt, stackars fiskar. Det där borde anmälas till grossisten, så där ska det inte se ut. Bra gjort av dig att ta hand om dem. Fin förvandling på några dagar, hoppas de återhämtar sig fullt ut!
Det är gjort. Jag kommer också skicka ett mail till den ansvariga på vårt huvudkontor så att han får kännedom om det hela. Det är en på huvudkontoret som bestämmer vad vi har för leverantör osv, men om vi i butiken löser problem direkt med leverantören så får nog inte personen på huvudkontoret veta vilka problem som finns. Min förhoppning är att vi framöver ska byta leverantör eller åtminstone ha möjlighet att ta från en annan också, för det händer tyvärr då och då att fiskar kommer i riktigt dåligt skick. Vissa är fantastiskt fina, men det rättfärdigar såklart inte att det sedan dyker upp något så magert som den här stackars lilla kraken.

Hade inte tänkt lägga ut något om det, men känner att jag ändå måste visa vad vi fick in på jobbet i tisdags... Nämligen några så små och magra(!) trådfenor att jag först inte fattade vad det var för fisk i påsen, och då har jag ändå trådfenor hemma (plus att det var jag som la beställningen, så jag visste ju vilka fiskar som skulle komma). Några av dem var så magra att vi var övertygade om att det bästa var att ta livet av dem, det såg inte ut som att de skulle klara sig. Men, med tanke på att det var trådfenor så ville jag inte riktigt ge upp direkt...

Så, det jag gjorde var att jag tog hem de värsta. De som hade insjunkna magar och som ovanifrån sett var ett huvud med ett smalt streck bakom. Inte ens någon tendens till kroppsmassa. De åkte ner i min 30L-kub och har sedan fått mat 4-5 gånger per dag, mestadels cyclops men också lite flingfoder i så liten storlek att det passar yngel.

Och, peppar peppar, de verkar ta sig. Jag tog precis ett nytt foto av den som fortfarande ser värst ut, men det är så mycket bättre än vad det var i tisdags när de kom. Jag hoppas att de klarar sig nu, men jag får fortsätta att mata rejält och ta hand om dem lite extra. På jobbet hade de omöjligt klarat sig eftersom vi inte har möjlighet att mata på samma sätt där, framförallt inte dagar då jag inte jobbar.

Övre bilden är från idag, undre bilden är nu 6 dagar gammal.
Visa bifogad fil 161455
(och jo, den har kvar sin stjärtfena, det är bara bilden som är lite tokig eftersom det var mörkt i akvariet osv)
Vad hemskt! Chockerande smal verkligen :( Men jag tycker det ser ut som du gjort ett riktigt bra jobb med att få i dem mat. Håller tummarna för att allt går bra med dem. <3

Vad hemskt! Chockerande smal verkligen :( Men jag tycker det ser ut som du gjort ett riktigt bra jobb med att få i dem mat. Håller tummarna för att allt går bra med dem. <3
Ja, när jag väl fick en bild på den så att man kunde se hur den såg ut så blev jag chockad och fullständigt bedrövad (det är ju lite svårt ändå att avgöra exakt hur smal en pytteliten fisk är när den simmar runt tillsammans med andra i ett ganska mörkt akvarium). Jag hoppas innerligt att det här var en engångshändelse...

Ja, när jag väl fick en bild på den så att man kunde se hur den såg ut så blev jag chockad och fullständigt bedrövad (det är ju lite svårt ändå att avgöra exakt hur smal en pytteliten fisk är när den simmar runt tillsammans med andra i ett ganska mörkt akvarium). Jag hoppas innerligt att det här var en engångshändelse...
Du har gjort ett fantastiskt jobb tycker jag! Som med många djur finns det ofta ingen återvändo när de blir alltför utmärglade. <3

Imorgon ska jag åka till min favoritbutik just när det gäller akvaristik. De har alltid så välskötta akvarier, kunnig personal, artanpassad och varierad mat och sätter fiskar i karantän vid minsta tvekan på deras mående. Ska bli fint att komma dit och kika lite.

Sedan på lördag ska jag visst få hem ett gäng svarta mollys. Inte för att jag speciellt gärna vill ha mollys, men de var avlivningshotade då ägaren tröttnat på dem och tja, då kan de få komma hit i väntan på något annat, bra hem. Oklart hur många de är, men jag tänker att jag slänger ner dem i min 110L så länge. Lyckas de charma mig så får de stanna.

Något positivt: vi har en liten babyboom på jobbet :love:
1000077388.webp

Jadu... På engelska heter de golden wonder killifish eller golden wonder panchax. Aplocheilus lineatus är det latinska namnet. På Imazo kallas de "Randig Tandkarp Guld" :cautious: Vet inte vad man ska kalla dem riktigt. Guld-killi kanske? :p
Tänker på "guldgädda" när jag ser dem :p De ser lite ut som gädd-typer med den långa kroppen och näsan.

Väldigt fina ögon på bägge två, gillar när fiskar har skimmer/glitter ögon.

Jag har märkt ett högre KH-värde i 234an och i skålen än väntat när jag körde tester på alla karen samtidigt och de två avvek "utan anledning". 2 grader, så inte mycket men det borde ligga på noll i 243an. I båda de karen har jag haft i en viss typ av grus som jag misstänker är boven. Det skulle vara neutralt men nu när jag inspekterar gruset närmare ser jag ju att vissa stenar är klart suspekta. Det påverkar säkert GH värdet med men mitt dropptest för det tog slut.

Det kan ju förklara varför finräkorna inte får några räklingar där i och kanske att det påverkar miniöringarna negativt med, de vill ju ha det stabilt såklart. Det är nog inte det som gör dem sjuka men inte kan det hjälpa med stigande och sen svajande värden vid vattenbyten inte. Så jag ska försöka få ut så mycket av det där gruset som möjligt nu, vilket inte kommer bli lätt men jag har iaf påbörjat det projektet och tänkte göra det så försiktigt och successivt som möjligt så jag inte stör karet allt för mycket på en gång.

Jag har märkt ett högre KH-värde i 234an och i skålen än väntat när jag körde tester på alla karen samtidigt och de två avvek "utan anledning". 2 grader, så inte mycket men det borde ligga på noll i 243an. I båda de karen har jag haft i en viss typ av grus som jag misstänker är boven. Det skulle vara neutralt men nu när jag inspekterar gruset närmare ser jag ju att vissa stenar är klart suspekta. Det påverkar säkert GH värdet med men mitt dropptest för det tog slut.

Det kan ju förklara varför finräkorna inte får några räklingar där i och kanske att det påverkar miniöringarna negativt med, de vill ju ha det stabilt såklart. Det är nog inte det som gör dem sjuka men inte kan det hjälpa med stigande och sen svajande värden vid vattenbyten inte. Så jag ska försöka få ut så mycket av det där gruset som möjligt nu, vilket inte kommer bli lätt men jag har iaf påbörjat det projektet och tänkte göra det så försiktigt och successivt som möjligt så jag inte stör karet allt för mycket på en gång.
Vad är det för typ av grus?

Liknande trådar

Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
941
Senast: Bison
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
757
Senast: MML
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
894
Senast: skogaliten
·
Småbarn Sonen på snart 15 månader har inte att sova på sin favoritlista. Han sov bra de första två månaderna i sitt liv sedan hände något. Han...
2
Svar
23
· Visningar
1 251
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka