Akvarietråden V

Och jämfört med min lilla ciklidhona:
1000077094.webp

Alltså, de är enorma! I vännens 720L såg de inte så stora ut :rofl:

Nu är dvärgguramierna borta :) De hamnade hos en trevlig, superseriös snubbe som även odlar fisk och säljer till butiker. Nu kommer de bli bortskämda med lämpligt akvarium, levande artemia varje dag och massor av högkvalitativ mat utöver det. Känns riktigt bra!

Men gud vad GUL! :eek: Så snygg!
Ja, de är verkligen gula och fina. Skillnaden från neos är att de är genomskinliga från sidan. En är lite mer dovt gul medan de andra är citron neon. Har haft lite ågren att jag köpte så dyra räkor men nu är jag glad över beslutet. De är jättefina och jag tittar på dem varje dag. Ska bli spännande att se hur de ser ut som vuxna. Kanske dags att testa odla amano ändå?
20250123_180704.webp

Vad fina knorrguramin är! Jag älskar verkligen guramis. Hur de smyger runt i hela akvariet och petar med sina små spröt. Och då står de och stirrar på en och tigger mat så fort man kommer. Av de fiskar jag haft är det guramis som kommer närmast att lyckas med valpögon
Smygaren

20250123_175519.webp

Det är så himla svårt med fiskar. Jag hade nog gjort som du. Du har ju följt dem länge och sett att det inte smittar andra arter. Det kan ju vara en genetisk sjukdom också. Det är en kritik jag ofta sett om CPD, att de är inavlade och sjuka. De är verkligen jättefina och det ska bli kul att följa dem hos dig. De var en av fiskarna på min kortlista när jag ville få in lite glitter i akvariet. Nu impulsköpte jag ju tetrorna istället för att ta någon från mina noga researchade lista :bag:

Jag har ett liknande problem. Jag vill skaffa fler honungsgurami, men min hane har en konstig böld på svansen som jag inte vet vad det är. Alla andra fiskar är helt friska
20250123_175629.webp

Nu har jag fått ett nytt, starkare hyllplan på plats, och satt ett 25L bredvid min 54L. Men, jag stör mig på hur mycket 25L sticker ut. Som tur är så har min akvarievän en 30L-kub hon gärna skulle byta mot detta 25L, och den kuben är lika djup osv som 54an, bara 5cm högre.

Så, imorgon byter vi akvarier med varandra, och så ska jag starta igång en kub. Kommer flytta filtret från 54an till kuben i början samt ta lite växter därifrån så blir det nog bra. Blir svart grus i den med, så ska jag sätta mina finaste gula räkor där sedan :)

Ja, de är verkligen gula och fina. Skillnaden från neos är att de är genomskinliga från sidan. En är lite mer dovt gul medan de andra är citron neon. Har haft lite ågren att jag köpte så dyra räkor men nu är jag glad över beslutet. De är jättefina och jag tittar på dem varje dag. Ska bli spännande att se hur de ser ut som vuxna. Kanske dags att testa odla amano ändå? Visa bifogad fil 161208
JA! Dags att försöka odla! 🤩 Så härlig färg. Jag tänkte att när jag väl skaffar Snow-varianten då ska jag försöka. Nu vill jag ju ha den här gula med dock :p. Tycker ändå Amano är värda en hel del, de dör ju aldrig! :D

Skulle ju pga alger behöva göra 50% vattenbyte varje vecka i mitt 180-kar vilket blir att bära ca 180L vilket blir mycket åt gången.
Måste man byta allt på en gång eller kan jag dela upp det på två dagar? Och är det då bäst med två dagar i rad eller t ex onsdag och söndag?

Liknande trådar

Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
1 238
Senast: Bison
·
Övr. Barn Jag håller på att bli knäpp av allt velande och tankar och funderingar fram och tillbaka 😅 Jag har idag ett barn på 1,5år. Jag lever... 2
Svar
26
· Visningar
2 032
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag har börjat rida en fin kallblodstravare som jag inte vet så mycket bakgrund kring. Hon har gått på trav för snart tio år sedan men...
Svar
16
· Visningar
1 141
Senast: Pinus
·
Övr. Hund Det känns som.om det dags för en ny presentations tråd av våra bukehundar då det känns som om det var ett tag sen sist! Bild... 2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 818

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka