Akvarietråden V

Skulle ju pga alger behöva göra 50% vattenbyte varje vecka i mitt 180-kar vilket blir att bära ca 180L vilket blir mycket åt gången.
Måste man byta allt på en gång eller kan jag dela upp det på två dagar? Och är det då bäst med två dagar i rad eller t ex onsdag och söndag?
Du kan inte byta mha slang till badrummet? Både som hävert när du ska tömma och kopplat från kran när du ska fylla?

Nu är en 30L-kub på plats!
1000077204.webp

Du kan inte byta mha slang till badrummet? Både som hävert när du ska tömma och kopplat från kran när du ska fylla?
Det är alldeles för långt. Köket är närmare men det blir ändå många meter. Hittills byter jag ca 30% varannan vecka och det går bra med hinkar. Och funkar för det andra karet utan alger.

Det är alldeles för långt. Köket är närmare men det blir ändå många meter. Hittills byter jag ca 30% varannan vecka och det går bra med hinkar. Och funkar för det andra karet utan alger.
Jag har alltid lärt mig att fler små vattenbyten är bättre än ett stort. Gör det som känns enklast för då drar man sig inte för det och blir mer konsekvent. Känns det jobbigt finns risk att man börjar skjuta på det. Mitt vattenbytessystem har 15 meter långa slangar. Jag drar dem genom flera rum. Det är ett av de bästa köpen jag gjort i mitt liv. Byta vatten är så enkelt nu. Enda negativa är att systemet slösar med vatten.

@Scandi ja. Amanos är bäst! Bra storlek. Bra städare. Alltid framme. Tåliga och långlivade. Såg på nätet att det står 3-5 år. Jag har hört flera som haft sina mycket längre än så. Otroligt snygga de vita var :love1: tänk om de mönstrade australiensiska korsar sig med de gula. Kunde bli häftigt!

Jag har alltid lärt mig att fler små vattenbyten är bättre än ett stort. Gör det som känns enklast för då drar man sig inte för det och blir mer konsekvent. Känns det jobbigt finns risk att man börjar skjuta på det. Mitt vattenbytessystem har 15 meter långa slangar. Jag drar dem genom flera rum. Det är ett av de bästa köpen jag gjort i mitt liv. Byta vatten är så enkelt nu. Enda negativa är att systemet slösar med vatten.

@Scandi ja. Amanos är bäst! Bra storlek. Bra städare. Alltid framme. Tåliga och långlivade. Såg på nätet att det står 3-5 år. Jag har hört flera som haft sina mycket längre än så. Otroligt snygga de vita var :love1: tänk om de mönstrade australiensiska korsar sig med de gula. Kunde bli häftigt!
Kan bara hålla med. Roliga är de också <3 Ja, 3-5 år räcker nog inte ens, de blir jättegamla. Har också hört flera som haft sina i 10 år eller mer. Min Tant Blå är ju 8 år gammal:
Gammmeltant95524.webp

Haha, ja då får du helt unika hybrider med! Borde inte vara omöjligt då de ändå är såpass närbesläktade. 🤩

Röda regnbågarna har fått flytta tillbaka, och mina praecox kom hem igen. Det är nu mycket mer harmoniskt i mitt 200L, både mer vilsamt för ögonen när det är mer enhetligt med fiskarna, och till synes trevligare för fiskarna också när de är mer synkade osv.

Hade inte tänkt lägga ut något om det, men känner att jag ändå måste visa vad vi fick in på jobbet i tisdags... Nämligen några så små och magra(!) trådfenor att jag först inte fattade vad det var för fisk i påsen, och då har jag ändå trådfenor hemma (plus att det var jag som la beställningen, så jag visste ju vilka fiskar som skulle komma). Några av dem var så magra att vi var övertygade om att det bästa var att ta livet av dem, det såg inte ut som att de skulle klara sig. Men, med tanke på att det var trådfenor så ville jag inte riktigt ge upp direkt...

Så, det jag gjorde var att jag tog hem de värsta. De som hade insjunkna magar och som ovanifrån sett var ett huvud med ett smalt streck bakom. Inte ens någon tendens till kroppsmassa. De åkte ner i min 30L-kub och har sedan fått mat 4-5 gånger per dag, mestadels cyclops men också lite flingfoder i så liten storlek att det passar yngel.

Och, peppar peppar, de verkar ta sig. Jag tog precis ett nytt foto av den som fortfarande ser värst ut, men det är så mycket bättre än vad det var i tisdags när de kom. Jag hoppas att de klarar sig nu, men jag får fortsätta att mata rejält och ta hand om dem lite extra. På jobbet hade de omöjligt klarat sig eftersom vi inte har möjlighet att mata på samma sätt där, framförallt inte dagar då jag inte jobbar.

Övre bilden är från idag, undre bilden är nu 6 dagar gammal.
mager trådfena.webp

(och jo, den har kvar sin stjärtfena, det är bara bilden som är lite tokig eftersom det var mörkt i akvariet osv)

Liknande trådar

Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
934
Senast: Bison
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
753
Senast: MML
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
885
Senast: skogaliten
·
Småbarn Sonen på snart 15 månader har inte att sova på sin favoritlista. Han sov bra de första två månaderna i sitt liv sedan hände något. Han...
2
Svar
23
· Visningar
1 248
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30