Akvarietråden V

Jag tycker ju växterna är lika roliga som djuren när det kommer till akvarium. Bucephalandra är riktiga favoriter. Kommer nog samla på mig många sorter efter hand
20250209_135358.webp

Waow vilken bild! Då blir det ju verkligen regnbågseffekt! De är fantastiska. Så coola som genomskinliga och söta små spröt på näsan :love1: jag läste på lite och vissa verkar ju bara ta levandeföda. Det vågar jag inte ge mig på. Tänk om jag inte orkar kläcka varje dag mina husdjur sakta svälta ihjäl för att jag är för lat. Nej, usch och fy. Sen tror jag att mina tetror är lite för vilda för dem. Kanske hade passat bättre ihop med bara honungsgurami.

Jag köpte fisk idag! De hade så klart både glasmalar och clownkili som jag också är sugen på. Men jag höll mig till planen. Visa bifogad fil 162122
Jag upplevde inte några av mina som kinkiga med maten snarare väldigt matglada (hade väl 40 st som mest, köpt i olika omgångar/olika år/affärer). De äter bra, mina fick mest flingor men lite fryst också och skulle man få kinkiga så funkar frysta röda mygg för att få igång dem.

Så hade det varit den enda anledningen att du inte vill ha dem så hade jag inte oroat mig för det (däremot så kan för aktiva omkringfarande fiskar störa/stressa dem, det tyckte iaf jag så du tänker nog klokt där).

Det jag kan tänka mig kan få glasmalar att matvägra skulle väl vara om de är för få/känner sig osäkra på miljön eller vid flytt, och då kan man gott ge dem en vecka att landa och erbjuda bara lite, lite då och då tills de kommer igång.

Mina allra första var lite sådana första veckan, tror de åt ordentligt först dag 3. Alla som tillkom efter det åt flingfoder med god aptit samma dag som de flyttade hit. De är inte som t.ex en dario dario som hellre svälter än tar dött. De gillar att maten "smiter iväg" så man kan släppa maten vid utblåset ifall de skulle vara lite tröga i början.

Starkt att hålla sig till planen! Det är så svårt ibland... Kul med fler söta guramis! <3

Ägg!! :D :D Från de som jag hämtade igår :rofl:
0bEG3euu.webp

Jag hittade 4 ägg idag. De fick hamna tillsammans med äggen från de andra killisarna. Tänker att de kan få växa upp ihop (om de klarar sig..) och så separerar jag dem när de är stora nog att se skillnad på.

Nu har jag också möblerat om hemma. Jag har byggt ihop en ny lagerhylla, satt på nya hyllplan på den, fått den på plats och därmed både tömt och fyllt akvarierna där. Just nu står det 2st 54L och ett 20L där, men det ska ändras på. Blir gott om plats för massvis av invånare, och om typ en månad har Haninge Akvarieförening sin auktion/loppis. Dit ska jag, för jag är faktiskt ledig då :D

Jag tänker alltid på hur fina dina buce är när jag ser bilder på ditt kar! De ser verkligen ut att trivas. Fint med dekorativ räka också. 😊

Magisk! 😍
Åh vad glad jag blir! Jag är orimligt stolt över min buce som tom blommar lite då och då. Men jag har ingen runt mig som är intresserad och jag kan skryta för. :rofl:

Nej. Det blir för fullt i karet med glasmalar. Och de passar inte med mina tetror som susar runt mycket och är lite buffliga vid matdags.

Nu blir det inga fler fiskar här efter att jag köpte senaste guramin

Lite intressant. En av mina borneo plecos tappade all sin färg. Jag blev supernojig och testade vattnet eftsom jag ändå ökat på med 4 stora fiskar. Allt såg ok ut och jag började googla på symptomen för att hitta vilken sjukdom det kan vara. Tydligen kan de matcha underlaget om de är lite rädda. Nu är hon tillbaka till sin vanliga färg. Man skymtar ju kompisen som visar hur de brukar se ut
20250212_192735.webp

Det går inte så bra med mina schackbrädesciklider... Alla honor har dött. Oklart varför. Hanen ser inte helt 100 ut han heller. Alla andra i akvariet mår utmärkt. F*n.

Funderar därför på hur jag ska göra framöver. Leker med tanken på att låta mina apistogramma flytta till 200L, men det kanske är lite kallt för dem där... Måste kolla upp det. Annars kanske det finns någon annan passande ciklid.

Sedan visade det sig att hon som jag fick killifiskar av älskar rasboror. Det är en av hennes favorittyper av fisk. Mina rasboror gör inget väsen av sig, men tar såklart upp plats och jag är inte speciellt fäst vid dem öht. Så när hon har vägarna hitåt ska hon få ta dem. Jag kommer inte sakna dem om jag vet att de lever lyxliv hos någon som verkligen uppskattar dem.

På så vis kan 125an bli så gott som tom, och då kanske det passar bra med knorrgurami ändå. Framförallt om jag först flyttar ut lite räkor.

Men ja... mina schackbrädesciklider... De som t.o.m. trivdes så bra att de lekte förut!

Jag ska få fler luminatus!! :banana: :banana: En bekant har tröttnat på algproblem hemma som mest troligt kommer från att hon övermatar för att se till så att även de små regnbågarna får tillräckligt. Så, ikväll skrev hon och frågade om jag vill ta över dem. Hon åker förbi mig imorgon och lämnar dem.

De är troligen åt det äldre hållet, men de är yngre än mina, så med lite tur finns det fortfarande en möjlighet att få yngel från dem. Är de i gott skick ska jag göra ett seriöst odlingsförsök!

Nu har jag fått ett stort stim trådfenor, några luminatus och en bonusfisk! En liten honungsgurami-hona :love: Med tanke på att min hane bara har en flickvän så passar det perfekt.
1000078556.webp

Luminatusarna har redan försökt leka, så imorgon ska jag försöka hitta grönt garn och göra lekmoppar till dem.

Ok, några av mina nya luminatusar verkar vara korsade med gertrudae. Trådfenorna verkar vara enbart hanar. En ren gertrudaehona har också följt med.

Så, nu ska jag flytta över mina röda räkor till dem för att tömma ur mitt 19L-kar som står i köket. Det ska flyttas till akvariehyllan och göras i ordning som odlingskar till en början. Imorgon ska jag köpa grönt garn, för luminatus vill visst ha grönt garn, inte blått som jag råkar ha hemma :cautious: När det är klart så ska jag flytta över de luminatushonor jag har och lämpligt antal hanar, eventuellt blir det bara en hane och två honor, akvariet är ju trots allt väldigt litet. Jag ska också prata med sambon om att 3D-printa en "bricka" med nät över som jag kan ha i botten, så att eventuella ägg som ramlar genom garnet ramlar ner på den.

Luminatusarna kommer sedan matas flitigt och framförallt med fryst foder, levande också om jag lyckas kläcka artemia. Det i kombination med vattenbyten i stil med regnperiod borde få fart på dem.

Mina luminatus/gertrudae-korsningar får bo med andra fiskar, och eventuellt testar jag att odla trådfenor också eftersom jag har några honor sen tidigare. Förhoppningsvis blir det bra. Jag är mest orolig att mina äldre blåögon inte ska gilla nykomlingarna. Hanarna kan vara lite bråkiga mot nya invånare av samma slag.

JAG HAR HITTAT ETT YNGEL!! :eek: :eek: :banana:
Har haft rötter och mossa från 110L i blöt men skulle nu flytta allt. Och vips fick jag syn på ett yngel! Baserat på vad som levt i akvariet så måste det nästan vara furcatus. Någon liten regnbåge är det iaf. Med betoning på liten. Herregud så pluttig den är!

Nu ska jag leta efter syskon till den, och snabbt som sjutton se till att lära mig hur jag tar hand om den!
9jxCxDMa.webp

Liknande trådar

Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
1 028
Senast: Bison
·
Kropp & Själ Skrev i en annan tråd om det här men kände att det behövdes en egen tråd. I korta drag har jag hostat i mer eller mindre omfattning...
2
Svar
24
· Visningar
2 295
Senast: Palermo
·
R
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
796
Senast: Raderad medlem 147980
·
Kropp & Själ Jag läste tråden där någon efterfrågade tips på en fotobok och då dök denna tanke upp men jag tänkte att den gjorde sig bättre i en egen...
2
Svar
26
· Visningar
1 056
Senast: Iamia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Småhunds ägare