Akvarietråden V

Jag hittade ett till! Nu har jag två :love: Och en bekant som lyckats föda upp pseudomugils har gett mig en del tips nu. Tydligen är de två första dygnen de mest kritiska. Klarar de sig två dagar kan jag koppla av lite.
1000078687.webp

Ursäkta spammandet :rofl:
Nu är de i yngelbytta i det varmaste rummet i lägenheten. Ungefär 40 minuter innan jag släckte lampan så fick de lite hårdkokt äggula som blandats med vatten. Imorgon ska jag försöka få syn på min posthornssnäcka och sätta ner den där också. Den får äta resterna av ynglens mat.
1000078696.webp

Och nu har jag ännu fler orangea killifiskar (australe) :p Det dök upp en annons om ett par sådana i en fiskakuten-grupp, och det visade sig att de fanns typ 2 minuters promenad från mitt jobb! Så igår efter jobbet hämtade jag dem och släppte ner dem tillsammans med de andra.

Fullt medveten om att hanarna tydligen ska kunna vara lite bråkiga mot varandra om de anser sig bo för trångt eller så. Men, det är två hanar på tre honor nu och de har en välplanterad 54L att härja i. Än så länge tar de det hela med ro, visst spänner hanarna upp sig lite mot varandra, men inget bråk mer än så. Börjar de bråka så kan någon av dem få flytta till eget akvarium.

Idag ska jag också börja göra om den kub som mina mörka australe bor i. Odlingsakvarium i all ära men ena honan verkar stressad och gömmer sig konstant bakom yngelkaret som jag satt i där med ägg. Hon missar maten ibland pga detta och verkar ha skrapat i yngelkaret också :( Så, jag ska flytta yngelkaret, äggen får helt enkelt växa upp någon annanstans (förutsatt att något händer med dem) och så ska jag trycka i fler bra gömställen och liknande till de vuxna. Jag har också bestämt mig för att köpa en 54L från några vänner till mig, och det tänker jag inreda till mina mörka australe.

Kommer sedan stå med 4st kuber. En som odlingskar, en för blå räkor... Eventuellt en för yngel. Sedan får det väl bli några fler roliga räkor :p

@Scandi såg på ett engelskspråkigt forum att någon fått problem med sina CPD. Han hade där fått tipset om att de inte gillar mjukt vatten. När den ändrat till lite hårdare vatten hade den börjat få yngel. Har du flyttat dina till soil efter du skaffade caridina? Om det kan förklara dina problem kanske.

Mina nya honungsgurami är inte lika snyggt gula som mina gamla. De är lite sotiga i färgen. Däremot jätteglad att jag skaffat dem. De har ett mycket intressantare beteende nu när de är fler. Verkare gladare och nöjdare om man får säga så om fiskar
20250220_202225.webp

@Scandi såg på ett engelskspråkigt forum att någon fått problem med sina CPD. Han hade där fått tipset om att de inte gillar mjukt vatten. När den ändrat till lite hårdare vatten hade den börjat få yngel. Har du flyttat dina till soil efter du skaffade caridina? Om det kan förklara dina problem kanske.

Mina nya honungsgurami är inte lika snyggt gula som mina gamla. De är lite sotiga i färgen. Däremot jätteglad att jag skaffat dem. De har ett mycket intressantare beteende nu när de är fler. Verkare gladare och nöjdare om man får säga så om fiskar Visa bifogad fil 162648
Har du fler bilder på dina nya honungsgurami? Är det viltvarianten du skaffat nu och haft gula varianten sen innan? :)

Nu har jag blivit av med mina små rasboror. Jag bestämde mig för att de skulle få flytta till kvinnan som tidigare ägde mina killifiskar. Hos mig var rasbororna mest "utfylldnadsfiskar". Trevliga, men inget jag kände något extra för. F.d. killifiskägaren däremot älskar(!) rasboror och hade 10st sedan innan av just den här varianten, så hon är lycklig åt att ha ett ännu större stim och de får leva lyxliv. Det känns bra :heart:

Vad som känns mindre bra är att min apistogramma-hona dog idag :( Märkte att hon var seg i morse, och när jag kom hem från jobbet var hon död. Hon var väldigt smal, så jag misstänker att hon helt enkelt inte godkänt min matlagning och svalt ihjäl... Jag kommer INTE köpa någon mer fisk som ens har ett liiitet vagt rykte om sig att vara kinkiga med mat, åtminstone inte förrän jag med lätthet kläcker levande artemia dagligen. Hanen är betydligt mer matglad än vad hon var, men jag har bestämt mig för att låta honom flytta om någon annan kan erbjuda honom ett bättre hem.

Mina killifiskar äter i alla fall med god aptit. Jag tittar på dem noga för att se så att de faktiskt äter, och det fungerar bra, även om de inte är supersnabba på att ta maten. Tänker därför inte ha dem med några snabba fiskar. Verkar fungera bra med honungsguramis, men annars får de nog bo ensamma för det mesta.

Nej jag kör på guld varianten. Jag gillar skarpa färger. Om du tittar honan längst till vänster ser du att hon är lite smutsig i färgen. Min gamla hona var som en kanariefågel i sin färg. Hanarna blir ju svarta under magen och i ansiktet när de slår på sin färg, det är bara snyggt
20250220_205343.webp

Någon gång när jag känner mig modig så vill jag testa att ha kräftor! Såg precis den här på garnelio och blev överförtjust:
garnelio-krebs-blau-rosa-krebs-cherax-pulcher.jpg

Tydligen kommer den från samma område som mina regnbågar :D Det känns som om jag bor i helt fel del av världen. Tänk att kunna snorkla runt och se regnbågsfiskar och färgglada kräftor!

Garnelio beskriver den på ett sätt som får den att låta enkel, men jag misstänker att så inte är fallet. Så, jag ska läsa på så mycket jag kan och se om jag någon gång kan ha råd att våga testa något sånt här.
--------------

Och nu läste jag i en fb-grupp att de nog inte ens är tillåtna att ha i Sverige, och dessutom är duktiga på att rymma. F*n också. Får satsa på coola räkor istället :)

Mina nya honungsgurami är inte lika snyggt gula som mina gamla. De är lite sotiga i färgen. Däremot jätteglad att jag skaffat dem. De har ett mycket intressantare beteende nu när de är fler. Verkare gladare och nöjdare om man får säga så om fiskar Visa bifogad fil 162648
Tack för tips! <3 Jag ska läsa på lite mer om det. Caridina och soil har jag i bägge karen de bott i (skaffade caridina ganska kort efter miniöringarna) konstigt nog är karet de började bli sjuka i det som är hårdast (pga det där gruset jag hade i för att jag inte visste att det innehöll kalk...). I det mjukare mådde de ju bra och de har ynglat av sig friskt i bägge. Men det kanske är så att det är för mjukt för att vara idealiskt i bägge.

Vad kul att honungsguramisarna gillade att vara fler och att du är nöjd! ^^

Någon gång när jag känner mig modig så vill jag testa att ha kräftor! Såg precis den här på garnelio och blev överförtjust:
garnelio-krebs-blau-rosa-krebs-cherax-pulcher.jpg

Tydligen kommer den från samma område som mina regnbågar :D Det känns som om jag bor i helt fel del av världen. Tänk att kunna snorkla runt och se regnbågsfiskar och färgglada kräftor!

Garnelio beskriver den på ett sätt som får den att låta enkel, men jag misstänker att så inte är fallet. Så, jag ska läsa på så mycket jag kan och se om jag någon gång kan ha råd att våga testa något sånt här.
--------------

Och nu läste jag i en fb-grupp att de nog inte ens är tillåtna att ha i Sverige, och dessutom är duktiga på att rymma. F*n också. Får satsa på coola räkor istället :)
De där är SÅ tjusiga! Och nej, de är inte är tillåtna i Sverige. De kommer från Nordamerika och kan smitta våra inhemska med kräftpest om jag minns rätt. Vill man ha en kräfta är det våra egna som gäller.

Sen norpar de såklart räkor, andra kräftor och fisk (ffa när fiskarna sover). De möblerar gärna om med, rycker upp växter och gräver så jag tänker mig att det blir en stor blå kräfta i ett kar som ser ut som hej-kom-och-hjälp-mig. Inget går helt säkert med en kräfta tydligen. 😅 Så då var jag inte så ledsen över att man inte fick ha en längre. :p

Blå Gabonräka blir ju stor och fin annars, de är filter-feeders så de är snälla jättar som ser lite ut som en kräfta ändå.
garnelio-garnele-blaue-gabunfaecherhandgarnele-atya-gabonensis_430x430@2x.jpg

Snygga växter på båda dessa bilder. Vet du vad de heter?
Den längst ner är en cryptocoryne pink flamingo. Den andra är en bucephalandra, jag TROR det är en bucephalandra Theia. Men helt ärligt kommer det inte bli fel oavsett vilken bucephalandra du satsar på. Jag har nog 7 sorter och alla har ett vackert skimmer i bladen.

Båda växterna är lätta och anspråkslösa. Jag tycker mig se att cryptocoryne mår bra sv att ha lite kalkrika stenar runt fötterna

Liknande trådar

Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
1 026
Senast: Bison
·
Kropp & Själ Skrev i en annan tråd om det här men kände att det behövdes en egen tråd. I korta drag har jag hostat i mer eller mindre omfattning...
2
Svar
24
· Visningar
2 295
Senast: Palermo
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
796
Senast: MML
·
Kropp & Själ Jag läste tråden där någon efterfrågade tips på en fotobok och då dök denna tanke upp men jag tänkte att den gjorde sig bättre i en egen...
2
Svar
26
· Visningar
1 056
Senast: Iamia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka