Akvarietråden V

Mina rödmunstetra.
Sitter och planerar lite för växtinköp inför nästa löning. Min honungsguramihona dog under jullovet. Tänker köpa ett litet gäng nästa månad så att min hane och ynglet, (som jag tror är en hona) får lite sällskap. Idag ska jag snygga till botten lite med befintliga växter.
587c98260927444dbb7d56cf5d6c04b2.gif

Igår fick jag hemleverans av lite fiskar
5 blå makropeder
6 väderålar
Såg att Hjärnarps akvarium hade skrivit att de hade fått in ålarna. Skrev och hörde lite. Hade tur att han skulle upp till Uppsala i helgen, så han kunde ta med sig fiskarna

Wow så snyggt :love:
Tack så mycket! 😊

Du är verkligen duktig på att scapea. Älskar det mörka
Tack!!! Jag gillar det mörka mest med. Det ljusa är egentligen bara temporärt och lite snabbt ihoplappat av det jag hade för jag behövde det till yngel. Blev bättre än jag trodde! Ska bli skogs-scape där sen tänkte jag och räkor. :D

Gud vad läckra dina rödmunstetror är! Så snyggt när de rör sig ihop sådär. 🤩

Vet inte om min ena neontetra är romstinn eller bara ett enormt matvrak, men just nu ser den ut såhär :rofl:
1000076837.webp

Jag är 100% säker på att den är frisk, och jag har sett det här utseendet tidigare, då har det gått över ganska snabbt. Men lite skevt ser det ju ut. Knäppa små fiskar.

Har också lagt en gigantbeställning med fisk idag. Då bland annat med trådfenor och knorrgurami! Lite sugen på att ta trådfenorna själv, och hälften av guramierna :angel: Får se på tisdag hur de verkar.

Nu har jag shoppat :D
1000076847.webp

Beställde in ett litet gäng Corydoras duplicareus för ett tag sedan. Blev lite osäker på om jag skulle köpa dem sedan eftersom de kostar en del... Men nu efter att ha sett mina pandor i ordentlig sand så kändes det lockande. Först tänkte jag bara köpa fler pandor, men jag gillar trots allt duplicareus mer. Hoppas de ska trivas nu :D

Oj vad fina piskstjärtarna är. :love1: är en lite grön? Skickligt att få fram yngel på dem. Läser man på nätet verkar det ju näst intill omöjligt att få yngel att överleva.

Tack! Jo jag är väldigt nöjd med mina tetror. De är vackra. Tycker de förtjänar egentligen vara dubbelt så många i ett stort långt akvarie. :sneaky:

Vilka är roligast att titta på av dina galaxy och chili rasbora? Funderar på nån av de sorterna?

mitt lilla yngel börjar bli stor. Riktig sötnos och vackrare i färgerna än båda sina föräldrar. Det är kul med att få yngel. De mår så bra när de ör födda i vattenvärdena.
20250119_194232.webp

Vilka är roligast att titta på av dina galaxy och chili rasbora? Funderar på nån av de sorterna?
Nu var det inte mig du frågade, men jag hade satsat på galaxyn. Säger jag med små rasboror hemma...
Dels är chilin så yttepytteliten (framförallt när den precis kommer till butik) att vilken fisk som helst som är större än en räka lätt skulle kunna äta den till frukost. Dels har galaxyn ett mer intressant beteende. När vi hade dem på jobbet så hade de alltid saker för sig. Rasbororna mest... är. Sedan håller de nog till på lite olika delar i akvariet också?

Oj vad fina piskstjärtarna är. :love1: är en lite grön? Skickligt att få fram yngel på dem. Läser man på nätet verkar det ju näst intill omöjligt att få yngel att överleva.

Tack! Jo jag är väldigt nöjd med mina tetror. De är vackra. Tycker de förtjänar egentligen vara dubbelt så många i ett stort långt akvarie. :sneaky:

mitt lilla yngel börjar bli stor. Riktig sötnos och vackrare i färgerna än båda sina föräldrar. Det är kul med att få yngel. De mår så bra när de ör födda i vattenvärdena. Visa bifogad fil 161023
Det är nog ljuset som luras lite men hanen var rätt gul faktiskt. Jag var väldigt stolt över mina yngel! :D De är svåra (!) ynglena är så himla känsliga de första veckorna. Titta fel på dem och de dör typ. Jag hittade dock en bra enkel guide på youtube som hjälpte. Det måste t.ex vara moget vatten från föräldrarnas kar man byter med, absolut inget nytt.

Jag fick flera chanser att försöka också, de höll på så mycket att jag försökte komma på hur jag skulle stoppa dem för jag var orolig över hanen som bara vaktade rommen och inte åt under den tiden.

Här är en av mina äldre ungar + en nykläckis:
560

Galaxydaniosarna är helt klart roligast, de är väldigt nyfikna och de har alltid något för sig och håller på och spänner upp sig/ "dansar" med varandra. Håller sig mer vid botten/mellandelen av karet.
Chilirasbororna är lugna och stillsamma, i mitt kar står de gärna i grupp i övre delen av karet, helst i skydd av flytväxterna, med lite små utforskande avstickare då och då.

Jättefin honungsunge! Vilka färglada fenor! <3

En panda, samt tre (av fyra) duplicareus :) Köpte fem, men en klarade inte transporten hem och en oroade jag mig för i någon timme efter hemkomst, men den återhämtade sig som tur var. De är väldigt små och smala jämfört med mina pandor, som inte heller är gamla. Vet inte hur de matats nu under tiden jag varit på semester, börjar nästan misstänka att de som matat fiskarna missat att det är bottenlevande fiskar i deras akvarium, åtminstone några gånger :cautious: (vilket jag kommer ta upp med chefen imorgon när jag jobbar igen) Det är lite kul att de är lika pandorna, utan att vara precis likadana ändå.

cory.webp

@Scandi, hur tror du galaxyn hade fungerat med trådfenor? Trådfenorna är ju små, mesiga och håller främst till i övre delen av akvariet. De två verkar vilja ha precis samma vattenparametrar och jag tänker att det vore lite kul att ha dem i samma akvarium, kanske tillsammans med någon räka? (som man inte försöker odla allt för seriöst, för jag gissar att det kan försvinna en del räklingar...).

@Scandi, hur tror du galaxyn hade fungerat med trådfenor? Trådfenorna är ju små, mesiga och håller främst till i övre delen av akvariet. De två verkar vilja ha precis samma vattenparametrar och jag tänker att det vore lite kul att ha dem i samma akvarium, kanske tillsammans med någon räka? (som man inte försöker odla allt för seriöst, för jag gissar att det kan försvinna en del räklingar...).
De bör funka fint med trådfenor isåfall! 😊 Det gör dem bara gött om man har en annan art i ungefär samma storlek som är framme och som inte är skraj för ytan. Då känner de sig tryggare.

Liknande trådar

Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
1 239
Senast: Bison
·
Övr. Barn Jag håller på att bli knäpp av allt velande och tankar och funderingar fram och tillbaka 😅 Jag har idag ett barn på 1,5år. Jag lever... 2
Svar
26
· Visningar
2 037
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag har börjat rida en fin kallblodstravare som jag inte vet så mycket bakgrund kring. Hon har gått på trav för snart tio år sedan men...
Svar
16
· Visningar
1 142
Senast: Pinus
·
Övr. Hund Det känns som.om det dags för en ny presentations tråd av våra bukehundar då det känns som om det var ett tag sen sist! Bild... 2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 899

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka