Akvarietråden IV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har tre mollys nu och beställde för ett tag sedan tre gröna svärdbärare när de tar hem till butiken. Det var innan jag bestämde mig för ett akvarium till och med de svärdbärarna skulle det blivit fullt. Såklart kan jag ha fler.
Har du både hane och honor lär de ju bli fler så småningom :p


Suck. Den är ju lite bättre än i början, då flöt den som en kork. Nu så sjunker den först (det är en stor tung en) men flyter direkt upp till strax under ytan.

Jag har den i press under vatten i en vattenfylld tvättkorg i badrummet och drömmer om att bli av med den 😅🙈

Läste att man kunde borra en massa små hål så vattnet kommer in bättre, men frågan är om och hur mycket det hjälper? För såhär envis rot har jag aldrig mött och även om den är stor och rätt kompakt så borde den ju åtminstone sjunkit halvvägs nu. Kan man tycka...
Det kan absolut hjälpa att borra i den.
Den envisaste rot jag varit med om, den var på mitt jobb. Den var inte speciellt stor egentligen, men väldigt kompakt. Det tog nog drygt ett halvår innan den sjönk, och vi alla blev lika förvånade när den en dag plötsligt inte(!) flöt upp som en kork när vi tog bort stenen som låg på den :rofl:
 
Det kan absolut hjälpa att borra i den.
Den envisaste rot jag varit med om, den var på mitt jobb. Den var inte speciellt stor egentligen, men väldigt kompakt. Det tog nog drygt ett halvår innan den sjönk, och vi alla blev lika förvånade när den en dag plötsligt inte(!) flöt upp som en kork när vi tog bort stenen som låg på den :rofl:
Även den här är väldigt kompakt
 
Jag funderar lite på sällskap till mina små darios. Det är trots allt lite tomt med två pyttefiskar i ett 54L :p @Scandi, har du något förslag?

Eventuellt tar jag bara några små kolglödstetror. De är billiga, jättesmå och söta. Lite rädd bara att dariosarna blir utkonkurrerade om maten.
 
Dagens förvirring:
Min "dariohona" var i närheten av hanen. Då var hon(?) plötsligt mycket mörkare. Ränderna var typ grå? Jag skyndade mig för att hämta mobilen, men väl tillbaka vid akvariet var de på olika plats i akvariet och då var "hon" ensam och ljusare igen :confused:

Funderar nu på om min "hona" är en hane av något annat slag, som blir mörkare för att skrämma bort hanen, typ? I så fall: vad för fisk är det jag har i akvariet?
 
Nu fick jag till en ny bild. Känns mer och mer som en badis...
1000062570.jpg
 
Jag funderar på om jag ska skaffa fler Kardinal tetror eller 2 platys par till ett kar
Skulle vilja få tag på några riktigt fina
 
Dagens förvirring:
Min "dariohona" var i närheten av hanen. Då var hon(?) plötsligt mycket mörkare. Ränderna var typ grå? Jag skyndade mig för att hämta mobilen, men väl tillbaka vid akvariet var de på olika plats i akvariet och då var "hon" ensam och ljusare igen :confused:

Funderar nu på om min "hona" är en hane av något annat slag, som blir mörkare för att skrämma bort hanen, typ? I så fall: vad för fisk är det jag har i akvariet?
Mina dariohonor gör så när de är intresserade av att para sig bland annat, de flashar mörka ränder, ibland är de randiga längre, ibland bara några sekunder.

Jag har inte så många bilder på Enigma när hon hade mörka ränder, men på de två nedre bilderna visar hon dem litegrann,på övre bilder är hon sitt vanliga jag.
InCollage_20240806_143940204.jpg


Badis badis (om det är en sån) kallas till och med för Chameleon fish också för att de byter färg och håller på.
 
Ja, det ser väldigt mycket ut som en Badis på den bilden.
Ska nog maila den bilden till butiken och fråga om de kan ta tillbaka lilla fisken. Om jag förstått det rätt så vill de ha ganska stora akvarier, och jag har inte plats i mina större akvarium, tror inte att mina pygméguramis skulle uppskatta en badis tex. Lite för lika beteende osv.
 
Ska nog maila den bilden till butiken och fråga om de kan ta tillbaka lilla fisken. Om jag förstått det rätt så vill de ha ganska stora akvarier, och jag har inte plats i mina större akvarium, tror inte att mina pygméguramis skulle uppskatta en badis tex. Lite för lika beteende osv.
De borde ju ta tillbaka den iom att de sålt dig fel art. Hoppas det går smidigt!
 
Jag funderar lite på sällskap till mina små darios. Det är trots allt lite tomt med två pyttefiskar i ett 54L :p @Scandi, har du något förslag?

Eventuellt tar jag bara några små kolglödstetror. De är billiga, jättesmå och söta. Lite rädd bara att dariosarna blir utkonkurrerade om maten.
Chillirasbora tycker jag funkar bra med dem, lugna, försiktiga + att de håller sig mer vid ytan och håller inte på och letar och jagar sådär aktivt som t.ex galaxydanio.
 
Nästa gång jag scapear ett räkkar ska jag inte göra så att halva karet är ett enda stort gömställe. :banghead: I 44an syns någon enstaka räka per dag bara, det dyker upp nya halvvuxna räkor ibland. Mat av olika slag är inte så intressant, det finns antagligen massor av annat gott att äta. Vad som försiggår bakom kulisserna kan jag bara gissa om.

Bestämde mig iaf för att ta ut mina mixräkor och deras räklingar när de väl dyker upp och stoppa dem i 112an igen.

Det var veckor sen jag så Pippi och "flugsvampen" i 44an senast! Nu, i 112an, är de minsann framme varje dag:
VideoCapture_20240805-114037.jpg
 
20240806_180039.jpg


Inte så länge det fick gå bra..

Igår morse var det här en pigg och normal fisk. Sen igår kväll hände något. Sambon sa att han sett Greven (den stora grå) attackera denna i ett hörn i flera minuter, men jag tycker det ser ut som han måste ha fastnat någonstans. Fjällen är liksom avskavda, även på andra sidan men inte alls lika illa.

Sen dess har han varit slö och bara legat på botten eller simmat runt på botten, inte ätit. Idag på kvällen har vi tömt och gjort rent det lilla 30 liter karet, fyllt med vatten från det stora och flyttat över honom dit. Han var lätt att fånga vilket ju inte heller är så bra.

Han håller sig fortfarande vid botten. Jag försökte mata med liten bit skalad ärta men det var han inte intresserad av. Jag googlade lite och verkar inte som man behandlar något särskilt för detta bortsett från se till att byta vatten ofta. Får se hur det går under natten.. Det låter inte efter research som att detta ska vara någon big deal men just att han är så slö och inte äter oroar mig. Samtidigt är man ju inte själv varken speciellt hungrig eller aktiv när man precis gjort sig illa så vet liksom inte om det är normalt eller inte..

Känner att denna hobbyn mest suger musten ur mig :(
 
Ska nog maila den bilden till butiken och fråga om de kan ta tillbaka lilla fisken. Om jag förstått det rätt så vill de ha ganska stora akvarier, och jag har inte plats i mina större akvarium, tror inte att mina pygméguramis skulle uppskatta en badis tex. Lite för lika beteende osv.
Jag (eller rättare sagt min dåvarande sambo) hade en väldigt soft spot för badis eftersom det var den fisk utöver guppys han hade när han var liten. Han hade ett par badis + ett par betta cochinna (stavning? jättefin, liten röd betta) i ett 54 litersakvarium. Fick lek på badis mer än en gång och lyckades föda upp ynglen. Jag minns inte badis som svåra eller att de behövde stort. Däremot var de kinkiga med foder. Han gav dem främst levande men även en del fryst gick ner.

Detta var på 90-talet så kunskap om fiskars behov har utvecklats mycket. Men hans badisar verkade funka bra. En trevlig liten fisk!
 
En vän, som jag övertalat att skaffa regnbågsfiskar, har nu ett gäng gertrudae - och har lyckats få yngel!! Känns som om jag är den enda som misslyckas med att få gertrudae-yngel... Men, jag ska byta filtret till ett som inte slukar räkor och fiskar och ha in betydligt fler växter. Då kanske. Ska också sätta ner en kopp med mossa för att lätt kunna ta upp den regelbundet och kolla efter ägg. Ska vara betydligt lättare så, för då kan äggen också ramla ner i koppen (vilket de tydligen gör ibland).

Bökiga små fiskar. Men de är så fina.
 
En vän fick precis tag i ett 6-kantigt akvarium, ett sådant som jag varit sugen på ett bra tag för att ha till typ räkor osv. Hon sa att hon kan tänka sig att byta det, om jag har något som jag vill byta bort. Så nu funderar jag på mitt 30L, ifall hon skulle kunna tänka sig det istället... Vet dock inte riktigt hur jag ska få plats med det 6-kantiga här hemma :rofl: Måste klura lite.
 
En vän fick precis tag i ett 6-kantigt akvarium, ett sådant som jag varit sugen på ett bra tag för att ha till typ räkor osv. Hon sa att hon kan tänka sig att byta det, om jag har något som jag vill byta bort. Så nu funderar jag på mitt 30L, ifall hon skulle kunna tänka sig det istället... Vet dock inte riktigt hur jag ska få plats med det 6-kantiga här hemma :rofl: Måste klura lite.
Mitt 140 liters är 6 kantigt och jätte högt. Sedan tillkommer möbeln under på ca halvmeter under.
Köpte det begagnat. Möbeln, täckglaset och locket är hemmagjort
Ett väldigt speciellt akvarium. Lite knepigt att nå ner till botten eller baksidan
Har provat olika belysning till det. Men de 3 ramper med 2 led glödlampor jag har nu, har funkat bäst.
Har även en liten Led lampa som lyser under vattnet i bak
Kan fota det när jag kommer hem =)
 
Mitt 140 liters är 6 kantigt och jätte högt. Sedan tillkommer möbeln under på ca halvmeter under.
Köpte det begagnat. Möbeln, täckglaset och locket är hemmagjort
Ett väldigt speciellt akvarium. Lite knepigt att nå ner till botten eller baksidan
Har provat olika belysning till det. Men de 3 ramper med 2 led glödlampor jag har nu, har funkat bäst.
Har även en liten Led lampa som lyser under vattnet i bak
Kan fota det när jag kommer hem =)
Jättegärna! Det här är ett 60L aquael, lite äldre version. Gissar att det blir svårt för ljus att nå botten, så tänker mig anubias längre ner och så något ljusälskande högre upp. Sedan räkor och kanske någon/några pyttefiskar. Oklart vad riktigt. Också oklart var någonstans akvariet ska stå :rofl: Men, vännen ville gärna byta det mot mitt 30L iaf!
 
Jättegärna! Det här är ett 60L aquael, lite äldre version. Gissar att det blir svårt för ljus att nå botten, så tänker mig anubias längre ner och så något ljusälskande högre upp. Sedan räkor och kanske någon/några pyttefiskar. Oklart vad riktigt. Också oklart var någonstans akvariet ska stå :rofl: Men, vännen ville gärna byta det mot mitt 30L iaf!
20240807_203121.jpg

Så ser det ut
Och min 20 liters framför
Kan ha bättre bilder på datorn
Om jag inte minns helt fel, så gav jag 500 kr för karet, möbeln, täckglas och locket. Ingick ett gammalt ytterfilter, men den vill inte funka riktigt. Så därför har jag innerfilter och svampfilter
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Djur Ännu en gång har vi lyckats fylla vår akvarietråd med 2000 inlägg och det är därmed dags för tredje delen av bukes blötaste serie...
99 100 101
Svar
2 015
· Visningar
106 195
Senast: Red_Chili
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 824
Senast: TinyWiny
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 749
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har alltid (typ så långt tillbaka jag kan minsann) upplevt mig själv som lite udda och annorlunda. Blev mobbad för det genom hela...
Svar
3
· Visningar
1 146
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp