Akvarietråden IV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och så typ världens snyggaste svärdbärare :love:
1000062420.jpg
 
Tänkte lyxa till det lite för fiskarna så tinade räkor som jag skar smått, smått. Det var.. inte populärt :meh: Blev istället en massa städjobb dagen efter att få bort sådant som låg på botten som ingen tydligen ville äta. Förvånad faktiskt, räkor är ju vanligt att ge dessa.

De älskar kulorna från Hikari iaf. För att öppna locket på akvariet är det ett runt hål man får ta tag i, det gäller att passa fingrarna där för de är snabba. Har sett dem hoppa över en dm över vattenytan flera gånger när det är matdags och man håller handen ovanför.

Stökar man runt i karet så håller de sig undan vilket nog är bra för två av dem börjar bli stora nu så de kan nog bitas rätt hårt.
 
Hade ju tänkt ha det nya "lilla" akvariet på 180L till enbart neontetror och det större på 240L till andra fiskar. Men hur jag än funderar och letar så hittar jag inte så många andra fiskar jag vill ha, så nu funderar jag på att göra tvärtom och ha bara neontetror i det stora (+ ancistrus och pansarmalar).

I det ena vill jag just nu ha 2 mosaikgurami, 3 dalmatinermolly, 3 gröna svärdbärare, 2 dvärggurami, samt ancistrius och pansarmalar. Och det borde gå bra i 180L.
Har funderat på massa olika andra fiskar, men antingen tycker jag inte de är så fina eller så äter de på fenor (och jag vill absolut ha kvar mina mosaikguramis) eller är väldigt livliga vilket inte passar in. Jag kan ju ha fler mollys eller svärdbärare så klart.

Det är ju helt nystartat så det är några veckor tills det ska befolkar så jag får fortsätta fundera.
 
Hade ju tänkt ha det nya "lilla" akvariet på 180L till enbart neontetror och det större på 240L till andra fiskar. Men hur jag än funderar och letar så hittar jag inte så många andra fiskar jag vill ha, så nu funderar jag på att göra tvärtom och ha bara neontetror i det stora (+ ancistrus och pansarmalar).

I det ena vill jag just nu ha 2 mosaikgurami, 3 dalmatinermolly, 3 gröna svärdbärare, 2 dvärggurami, samt ancistrius och pansarmalar. Och det borde gå bra i 180L.
Har funderat på massa olika andra fiskar, men antingen tycker jag inte de är så fina eller så äter de på fenor (och jag vill absolut ha kvar mina mosaikguramis) eller är väldigt livliga vilket inte passar in. Jag kan ju ha fler mollys eller svärdbärare så klart.

Det är ju helt nystartat så det är några veckor tills det ska befolkar så jag får fortsätta fundera.
Kan bli tight i 180L om du ska ha både mosaikgurami och dvärggurami, framförallt om/när de börjar leka och bygga skumbo. Bättre då att ha de fiskarna i 240L och ha ditt 180L till neontetror osv. Mosaikerna kan ändå bli upp till 10-12cm långa, så de tar rätt mycket plats i ett akvarium, och både de och dvärguramis vaktar ju sina skumbon.
 
Någon med ett jättebra tips för att få en gigantisk rot att sjunka? Den har legat i blöt i 2 månader nu men den sjunker fortfarande inte 🙈
 
Det kanske får plats att limma stenar mot den? Vissa rötter sjunker ju aldrig så inte säkert att det går att "vänta ut".
Nix inte det heller tyvärr :( enda som skulle funka skulle typ vara att limma en platta i botten på den

Men äh, det kan alltså vara att den aldrig sjunker?
 
Hade ju tänkt ha det nya "lilla" akvariet på 180L till enbart neontetror och det större på 240L till andra fiskar. Men hur jag än funderar och letar så hittar jag inte så många andra fiskar jag vill ha, så nu funderar jag på att göra tvärtom och ha bara neontetror i det stora (+ ancistrus och pansarmalar).

I det ena vill jag just nu ha 2 mosaikgurami, 3 dalmatinermolly, 3 gröna svärdbärare, 2 dvärggurami, samt ancistrius och pansarmalar. Och det borde gå bra i 180L.
Har funderat på massa olika andra fiskar, men antingen tycker jag inte de är så fina eller så äter de på fenor (och jag vill absolut ha kvar mina mosaikguramis) eller är väldigt livliga vilket inte passar in. Jag kan ju ha fler mollys eller svärdbärare så klart.

Det är ju helt nystartat så det är några veckor tills det ska befolkar så jag får fortsätta fundera.
Varför 3 av svärdbärare och mollys? :confused:
 
Kan konstatera att min nya hona inte är rädd av sig iaf, tvärt om, hon kommer fram och undrar vad jag håller på med :rofl:
Visa bifogad fil 150725
Men vad söt. 🥲 Älskar att de är sådär finurliga och nyfikna. Med tanke på att de är så små känns det nästan galet att de är så orädda, de borde ju vara på menyn för det mesta!?

Normalt vid vattenbyten/städning brukar ju annars vara att de flesta fiskarna går undan tycker jag men inte dariosarna inte, de små skrällena kommer fram och ska inspektera vad man gör istället. 😅
 
Men vad söt. 🥲 Älskar att de är sådär finurliga och nyfikna. Med tanke på att de är så små känns det nästan galet att de är så orädda, de borde ju vara på menyn för det mesta!?

Normalt vid vattenbyten/städning brukar ju annars vara att de flesta fiskarna går undan tycker jag men inte dariosarna inte, de små skrällena kommer fram och ska inspektera vad man gör istället. 😅
Jag tänkte det också! Knasiga lilla fisk som inte är rädd! Hanen verkar inte heller rädd, däremot konstant på jakt efter mat så han var för upptagen för att bry sig om mig :D
 
Varför 3 av svärdbärare och mollys? :confused:
Jag har tre mollys nu och beställde för ett tag sedan tre gröna svärdbärare när de tar hem till butiken. Det var innan jag bestämde mig för ett akvarium till och med de svärdbärarna skulle det blivit fullt. Såklart kan jag ha fler.
 
Nix inte det heller tyvärr :( enda som skulle funka skulle typ vara att limma en platta i botten på den

Men äh, det kan alltså vara att den aldrig sjunker?
Tydligen. Jag hade samma problem i början. I lilla karet hade jag en envis rot, tog flera veckor innan den sjönk men man såg ändå hur den sakta men säkert liksom började bli tyngre på sina ställen. I mitt andra kar hade jag en rot som låg oförändrad på ytan i nästan två månader. Efter googlande så ja, det verkar som att vissa helt enkelt aldrig sjunker. Jag såg på ett forum en kille som hade en stor rot som legat i nästan tre år (!). Den fick vara kvar ändå för fiskarna gillade att vara under den men sjönk gjorde den inte. Kanske alla sjunker så småningom men bevisligen kan man få vänta mycket, mycket länge..
 
Tydligen. Jag hade samma problem i början. I lilla karet hade jag en envis rot, tog flera veckor innan den sjönk men man såg ändå hur den sakta men säkert liksom började bli tyngre på sina ställen. I mitt andra kar hade jag en rot som låg oförändrad på ytan i nästan två månader. Efter googlande så ja, det verkar som att vissa helt enkelt aldrig sjunker. Jag såg på ett forum en kille som hade en stor rot som legat i nästan tre år (!). Den fick vara kvar ändå för fiskarna gillade att vara under den men sjönk gjorde den inte. Kanske alla sjunker så småningom men bevisligen kan man få vänta mycket, mycket länge..
Suck. Den är ju lite bättre än i början, då flöt den som en kork. Nu så sjunker den först (det är en stor tung en) men flyter direkt upp till strax under ytan.

Jag har den i press under vatten i en vattenfylld tvättkorg i badrummet och drömmer om att bli av med den 😅🙈

Läste att man kunde borra en massa små hål så vattnet kommer in bättre, men frågan är om och hur mycket det hjälper? För såhär envis rot har jag aldrig mött och även om den är stor och rätt kompakt så borde den ju åtminstone sjunkit halvvägs nu. Kan man tycka...
 
Suck. Den är ju lite bättre än i början, då flöt den som en kork. Nu så sjunker den först (det är en stor tung en) men flyter direkt upp till strax under ytan.

Jag har den i press under vatten i en vattenfylld tvättkorg i badrummet och drömmer om att bli av med den 😅🙈

Läste att man kunde borra en massa små hål så vattnet kommer in bättre, men frågan är om och hur mycket det hjälper? För såhär envis rot har jag aldrig mött och även om den är stor och rätt kompakt så borde den ju åtminstone sjunkit halvvägs nu. Kan man tycka...
Jag tänker att det skadar ju inte att testa om alternativet bara är att göra sig av med den? Om du borrar under så syns det ju inte heller.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Djur Ännu en gång har vi lyckats fylla vår akvarietråd med 2000 inlägg och det är därmed dags för tredje delen av bukes blötaste serie...
99 100 101
Svar
2 015
· Visningar
106 020
Senast: Red_Chili
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 815
Senast: TinyWiny
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 739
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har alltid (typ så långt tillbaka jag kan minsann) upplevt mig själv som lite udda och annorlunda. Blev mobbad för det genom hela...
Svar
3
· Visningar
1 145
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp