Akvarietråden IV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Visade sig att kollegans sambo bara hade en gurami hemma, men, nu är den iaf i mitt akvarium också. Och eftersom jag känner dem, vet att de haft fisken ett tag och att de inte haft några problem så brydde jag mig inte om någon karantän.

Nu simmar den lilla i mitt 110L, och jag hoppas att de andra ska vara snälla mot nykomlingen. Jag har iaf inte hört något argt knorrande eller så. Med lite tur är den av motsatt kön till de flesta av mina andra. Någon gång ska jag försöka få ordentlig koll på vilka som är hanar och vilka som är honor...

Älskar guramis! :D
 
@Scandi titta!
1000062385.jpg
 
Hm... Börjar fundera nu på om honan inte är en Dario tigris, och inte en Dario dario..? Ehm...
Ja, hmm, den ser lite lång ut för att vara en dario dario? Men jag är inte så duktig på att se skillnad. :bag: Tigris är ju väldigt tjusig den med, det finns även en blå badis som jag sett i butik ibland. Spännande att få se vad hen är! Söt är den oavsett! 🥰

Enigma såg ut såhär när jag köpte henne. Lite kortare/rundare i formen kanske?
Dag 1 60533.jpg
 
Ja, hmm, den ser lite lång ut för att vara en dario dario? Men jag är inte så duktig på att se skillnad. :bag: Tigris är ju väldigt tjusig den med, det finns även en blå badis som jag sett i butik ibland. Spännande att få se vad hen är! Söt är den oavsett! 🥰

Enigma såg ut såhär när jag köpte henne. Lite kortare/rundare i formen kanske?
Visa bifogad fil 150638
Vad jag framförallt reagerar på är att min är mörkare, och inte har de där ljusa strecken fram på fenan... Kanske kan de variera lite? Men mer troligt är väl att min är typ en Dario tigris... Kanske får köpa mig en sådan hane i så fall :rofl:
 
Igår hade jag också turen att få fler skräpräkor av ett par som gav mig räkor tidigare också. "De är lika mycket skräp som de förra du hämtade" sa mannen, och jodå, nog var de bleka allt, men också en del bruna och några med blåa eller röda inslag... Jag tycker jättemycket om dem, så nu får de åka ner med de andra skräpisarna i 200L. Pga en lite kaotisk kväll igår hann jag inte få ner dem i akvariet, så de har fått bo i en bytta med vatten och några växter på diskbänken. Men, de lever och är glada, och nu har de absolut haft tid att långsamt vänja sig vid mitt vatten. Senare ska jag kolla om jag har några röda skräpisar i egna karen, så kanske man kan få in lite färg i 200L iaf. Men där har jag ju räkor enbart för det bra städjobb de gör, inte för att ha något tjusigt att titta på även om jag verkligen tycker om dem också.

Jag fick även med en hel del växter! Ska se idag om det kan passa för att göra om dario-akvariet. Dessutom köpte jag levande mat på Akvarielagret. Det blir... spännande. Hoppas på glada regnbågar och glada Darios. Lite läskigt är det, men vad gör man inte för sina fiskar...

Ska även flytta mina praecox till 200L och hoppas på att de inte skrämmer slag på mosaikguramisarna. Vill gärna ha det lugnare i 110an för att se om det går att få yngel där, antingen från luminatus eller pygméguramis. Igår såg jag faktiskt alla fem guramis samtidigt! De stirrade på mig och verkade undra varför de inte fick mer mat :D Ser fram emot att ge dem levande mat. De är, precis som dariosarna, sådär att de konstant smyger runt och hoppas på att hitta något spännande att äta.

Idag måste jag också göra rent filtret till mitt 200L. Det går trögt nu... Är inte helt förtjust i det filtret trots allt. Fint, tyst och stort ytterfilter som från början var svindyrt men som jag köpte för inga pengar alls av en vän. Jag tycker mer om innerfiltret jag har i mitt 110L, trots att det är fulare. Funderar på att byta ut mot sådana filter ändå...
 
Ok, trots försök att göra filtret i 200L räksäkert så hittade jag nu en gertrudae(!) i filtret!
:arghh: Som tur är levandes, men eh, ja, jag ska byta filter. Ingen tvekan om det.
 
Vad jag framförallt reagerar på är att min är mörkare, och inte har de där ljusa strecken fram på fenan... Kanske kan de variera lite? Men mer troligt är väl att min är typ en Dario tigris... Kanske får köpa mig en sådan hane i så fall :rofl:
Det kan säkert variera en del! De där ljusblå strecket på fenan är sånt där "blänk" de har, hanarna verkar ha blått pigment där men på honorna syns det bara i vissa vinklar.

Ränderna den hade på kroppen på bild 2 är smalare och fler än vad mina har också, tyckte det påminde om hur unga Badis badis kan se ut:
badis-badis-2.jpg


En fördel med om det inte är en Dario dario är att de andra arterna är lättare att få att äta fryst. :D

Om du känner för att kläcka artemia tipsar jag om att köpa "Ocean Nutrition Artemiaägg" (finns att beställa på cyberzoo och guldfisken) kvalitén är grym, kläckningsprocenten är hög (+90%). Enorm skillnad mot de ägg jag köpt tidigare!
 
Ok, trots försök att göra filtret i 200L räksäkert så hittade jag nu en gertrudae(!) i filtret!
:arghh: Som tur är levandes, men eh, ja, jag ska byta filter. Ingen tvekan om det.
Jag har satt på ett sådant här insugsgaller på mitt ytterfilter i 243an istället för orginalet:
61zA7qbuFYL._AC_UF1000,1000_QL80_.jpg

Jag får ta av och rengöra det varje vecka för att allt lite större bös fastnar utanpå också, men inget levande åker ner i filtret iaf.
 
Det kan säkert variera en del! De där ljusblå strecket på fenan är sånt där "blänk" de har, hanarna verkar ha blått pigment där men på honorna syns det bara i vissa vinklar.

Ränderna den hade på kroppen på bild 2 är smalare och fler än vad mina har också, tyckte det påminde om hur unga Badis badis kan se ut:
badis-badis-2.jpg


En fördel med om det inte är en Dario dario är att de andra arterna är lättare att få att äta fryst. :D

Om du känner för att kläcka artemia tipsar jag om att köpa "Ocean Nutrition Artemiaägg" (finns att beställa på cyberzoo och guldfisken) kvalitén är grym, kläckningsprocenten är hög (+90%). Enorm skillnad mot de ägg jag köpt tidigare!
Det ser onekligen likt ut! Men samtidigt hoppas jag att det inte är en Badis badis, för de verkar bli betydligt större... Honan(?) jag har är större än hanen, men hanarna i butiken var också väldigt olika stora och jag fick en av de mindre eftersom den råkade vara stilla just då... Åtminstone honan äter fryst, hon gillar cyclops. Hanen verkade också intresserad, men han är så liten och håller sig så mycket bland växterna att det är svårare att se vad han pysslar med...

Vet inte hur jag ska göra. Ska jag kontakta butiken igen och säga att jag verkar ha fått fel fisk?
 
Det ser onekligen likt ut! Men samtidigt hoppas jag att det inte är en Badis badis, för de verkar bli betydligt större... Honan(?) jag har är större än hanen, men hanarna i butiken var också väldigt olika stora och jag fick en av de mindre eftersom den råkade vara stilla just då... Åtminstone honan äter fryst, hon gillar cyclops. Hanen verkade också intresserad, men han är så liten och håller sig så mycket bland växterna att det är svårare att se vad han pysslar med...

Vet inte hur jag ska göra. Ska jag kontakta butiken igen och säga att jag verkar ha fått fel fisk?

Ja, de blir 5-6 cm. Vill du absolut inte ha en badis badis så hade jag kontaktat dem. Tycker den är mer och mer lik en sådan ju mer bilder jag tittar på (men man kan ju bli salig på sin egen tro också) det där långsmala med lite större fenor och de där ränderna är det jag reagerar mest på.

Det här ska vara unga Dario tigris, tycker även deras ränder är bredare?
78ee8f0dce32a31539aca4a8875d4bcb.jpg

lamu9atr69951.jpg
 
@Scandi , jag håller med dig... Gör nog så att jag skickar ett mail till dem och bifogar några bilder i alla fall, så får jag se vad de säger. Vet inte om de kanske kan vara villiga att ta tillbaka fisken eller ge mig rabatt på någon annan eller så... Vet inte direkt något om Badis, men känner spontant att det ju är bättre med de fiskar man tänkt sig, så att man kan ha rätt antal, anpassa akvariet osv än att ha en blandning av allt möjligt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Djur Ännu en gång har vi lyckats fylla vår akvarietråd med 2000 inlägg och det är därmed dags för tredje delen av bukes blötaste serie...
99 100 101
Svar
2 015
· Visningar
106 020
Senast: Red_Chili
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 815
Senast: TinyWiny
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 739
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har alltid (typ så långt tillbaka jag kan minsann) upplevt mig själv som lite udda och annorlunda. Blev mobbad för det genom hela...
Svar
3
· Visningar
1 145
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp