Akvarietråden IV

Älskade små ligister: 🥰
10.022410.jpg
 
Nu har jag gjort en liten blandning med fryst daphnia och cyclops. Tänkte att den större daphnian blir bra till praecox och mosaikguramis, även om det är för stort för mina pseudomugils. Och jodå, framförallt praecoxarna blev vilda. Herrejösses vilket tempo och de simmade i full fart mellan alla de "stora" bitarna mat, samtidigt som de pyttesmå cyclopsbitarna dalade ner mot mina pygméguramis. Perfekt.

Ska nu sätta mig och titta lite på mina guppy-yngel, se vilka som ska flytta, om någon ska bli kvar, om någon måste avlivas... Imorgon eller kanske senare ikväll så ska jag börja flytta lite regnbågar.

När all fiskflytt är klar så kommer jag ha ett tomt 54L. Vad ska jag göra med det? Tips? :p
 
Ett han-yngel som jag nog kommer behålla. Han är så fin!
guppyyngel.jpg


Sedan hittade jag två honor som redan fått flytta till vuxenkaret, två hanar som jag är rätt säker på att får flytta och tyvärr var det också två som jag var tvungen att ta bort. En har jag vetat om länge, men det har varit smått omöjligt att fånga upp den. Nu lyckades jag. Men att bara behöva ta bort 2 av nästan 100 yngel känns ok ändå.

Har även flyttat över två luminatushanar till 110an. De två fick jag av en som inte kunde ha kvar dem, men den ena bråkade massor med en hane i mitt stim med blandade kön så jag fick separera dem. Har också några luminatus i mitt 200L, sådana som råkade följa med när jag köpte 20st gertrudae. Ska ha in även dem i 110an. Sedan ska vi se om det kan gå att sammanföra stimmet i 110an med stimmet som går ensamma... Jag hoppas att det ska gå bättre om de har ett större akvarium med djungel, och bland-stimmet är de som flyttar dit sist. Men jag vet inte, jag är beredd på att kanske behöva separera dem igen sedan...

I yngelkaret passade jag också på att fylla på med massor av vatten, skrapa en ruta och lite så. Det var trevligt att fixa lite, för nu var det på tok för länge sedan sist.
 
Tre luminatus uppfångade ur 200L, verkar vara alla. Nu är det "bara" ett helt enormt stim gertrudae där, några trådfenor och mina mosaikguramis. Två luminatushanar och en hona. Nästan så att jag borde ha dem separat i odlingskar för att försöka få yngel... Men nä, jag har inte mitt 30L i ordning, så de får hoppa ner i 110L och så hoppas vi på att det inte blir storbråk mellan hanarna om honan... Kommer vara hemma till ikväll så jag har gott om tid att hålla koll på dem och separera vid behov. Bråkar de så lär de göra det tämligen omgående.
 
Ok, det har gått någon timme och även om det är lite spänt i karet så är det åtminstone inget bråk, och alla fenor är hela. Det ska nog gå bra det här.

Kan också rapportera att mosaikerna fick fryst daphnia idag igen, och herrejösses vad de älskar det :D
 
Allt är frid och fröjd i 110L, alla luminatus där verkar nöjda med läget nu och det är faktiskt inte alls stelt. Känns otroligt bra! På fredag ska jag sammanföra de två stimmen jag har, och i helgen blir det en utflykt till akvarielagret... :angel:

@Scandi, vad säger du om Dario darios, är det fortfarande "omöjligt" att få tag i honor? Är ju löjligt sugen på dem, men tänker att jag i så fall vill ha en hane + en hona...
 
Allt är frid och fröjd i 110L, alla luminatus där verkar nöjda med läget nu och det är faktiskt inte alls stelt. Känns otroligt bra! På fredag ska jag sammanföra de två stimmen jag har, och i helgen blir det en utflykt till akvarielagret... :angel:

@Scandi, vad säger du om Dario darios, är det fortfarande "omöjligt" att få tag i honor? Är ju löjligt sugen på dem, men tänker att jag i så fall vill ha en hane + en hona...
Ja, honor är ju svåra att hitta. :( Jag hade nog letat runt i butiker som har dem inne (eller kanske till och med ta in dem till din butik? Om det funkar att mata med levande hos er.) och köpt en grå och sen se om den färgar ut eller om det faktiskt är en hona.

Jag tyckte dock det var trevligt när jag bara hade min hane också. :heart
 
Ja, honor är ju svåra att hitta. :( Jag hade nog letat runt i butiker som har dem inne (eller kanske till och med ta in dem till din butik? Om det funkar att mata med levande hos er.) och köpt en grå och sen se om den färgar ut eller om det faktiskt är en hona.

Jag tyckte dock det var trevligt när jag bara hade min hane också. :heart
Tyvärr kan vi inte ta in dem till vår butik, vår "nygamla" leverantör har dem inte :( Vår tidigare leverantör har dem, och har vad jag tror är både hane + hona på bilden, och de bilderna är fotograferade i deras egna akvarium, så eventuellt gör jag väl så att jag ringer dit och frågar vilka butiker de sålt sådana till så kan jag åka till rätt butik på en gång... Men först kollar jag nog på akvarielagret ifall jag har sådan tur att de har dem inne där. Annars kanske jag tar galaxyrasboror. Eller något annat kul som jag råkar få syn på :angel:
 
Tyvärr kan vi inte ta in dem till vår butik, vår "nygamla" leverantör har dem inte :( Vår tidigare leverantör har dem, och har vad jag tror är både hane + hona på bilden, och de bilderna är fotograferade i deras egna akvarium, så eventuellt gör jag väl så att jag ringer dit och frågar vilka butiker de sålt sådana till så kan jag åka till rätt butik på en gång... Men först kollar jag nog på akvarielagret ifall jag har sådan tur att de har dem inne där. Annars kanske jag tar galaxyrasboror. Eller något annat kul som jag råkar få syn på :angel:
Låter som en bra plan. :) Håller tummarna för att du får tag i en liten tjej!
 
Jag har satt ihop akvariemöbel idag och får förhoppningsvis hjälp att lyfta upp akvariet i morgon kväll. Så planerar tvätta grus fredag och plantera växter lördag. Är det dumt att sedan fylla på med några hinkar vatten från det akvariet som redan är igång? För att få lite bakterieflora och skynda på processen?
 
Jag har satt ihop akvariemöbel idag och får förhoppningsvis hjälp att lyfta upp akvariet i morgon kväll. Så planerar tvätta grus fredag och plantera växter lördag. Är det dumt att sedan fylla på med några hinkar vatten från det akvariet som redan är igång? För att få lite bakterieflora och skynda på processen?
Bara bra att fylla på med lite redan ingånget akvarievatten. Mest nyttobakterier får du med genom att krama ur filtermatrialet från det gamla karet i det nya. :)
 
Senast ändrad:
Nu är ensam-stimmet med luminatus uppfångade, vilket var lite svårt när det ser ut som en djungel i deras akvarium (också...) :D Håller på att vänja dem nu vid vattnet från nya akvariet, för trots att båda akvarierna står här så är det faktiskt olika vattenparametrar. Ingen stor skillnad alls, men det känns bäst att ta det lugnt för dem ändå. Funderade på att ta upp mossan i deras akvarium för att se om det mot all förmodan skulle gå att hitta ägg där, men den mossan hade visst växt fast i en rot som jag inte ville hålla på och dra upp.

Jag är väldigt sugen på att göra om i akvariet nu när det är "tomt" (det finns räkor där fortfarande), men vet inte riktigt hur... Just nu är det mest växter med små, smala blad där i. Funderar på att ta bort mycket av det och ha i växter med större blad istället, det borde se fint ut. Kanske. Och så har jag mer rötter som kan åka i om jag vill det...

Nåja. Nu gäller det bara att hålla tummarna allt som går för att det inte ska bli bråk i 110an mellan de två grupperna luminatus.
 
Jag hämtade fler guppys från Herpers Choice utförsäljning i tisdags så nu har jag dem i 4 kar
Mest smått men några riktigt fina hanar
Antar att det är en mix, de har bott och förökat sig i karen där lotar och salamandrar gått
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 263
Senast: Fiorano
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 573
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 771
Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
53 54 55
Svar
1 080
· Visningar
75 033
Senast: Scata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp