Akvarietråden IV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min gamla tanträka försökte äta upp en av babaultisarna. :nailbiting:

Hon var egentligen ute efter matbiten babaultin hade men småräkorna fattar inte riktigt att de stora räkorna är lite farliga så det är inte alltid de flyttar sig. Att andra räkor kryper på dem bekommer dem liksom inte även om den andra räkan är mycket större än dem men Amanos äter ju typ allt de kan hålla fast.

Småttingarna kryper ju till och med fram och äter på det Amanosarna har i munnen... Jag tror inte det är någon större fara, då hade jag märkt att det började fattas räkor liksom (som med physasnäckorna, iaf Knasfian har kommit på att de är smaskens och de har minskat väldigt.) men man önskar ju ändå att att småräkorna var LITE mer försiktiga!

Babultin kom loss iallafall, satte sig i trygghet på ryggen på henne:
VideoCapture_20240809-130356.jpg
 
Senast ändrad:
Ni som har neocaridina, vilka vattenvärden har ni?

Jag funderar på att skaffa neos ändå, det är inte optimala vattenvärden för dem i mina kar (KH: 1-2, GH: 5-6. TDS: 150 ppm. pH 6,8.) men även babaultisarna vill egentligen helst ha hårdare vatten och de trivs ju väldigt bra och förökar sig som kaniner så jag funderar på att chansa? Neos är ju kända för att vara anpassningsbara och tåliga ändå så med lååångsam och försiktig acklimatisering tänker jag mig att det skulle gå? Tänkte mig orangea i 243an och blå i 112an isåfall.

De tre olika caridina arterna jag har idag på samma bild :)
Caridinaarter134156.jpg
 
Senast ändrad:
Ni som har neocaridina, vilka vattenvärden har ni?

Jag funderar på att skaffa neos ändå, det är inte optimala vattenvärden för dem i mina kar (KH: 1-2, GH: 5-6. TDS: 150 ppm. pH 6,8.) men även babaultisarna vill egentligen helst ha hårdare vatten och de trivs ju väldigt bra och förökar sig som kaniner så jag funderar på att chansa? Neos är ju kända för att vara anpassningsbara och tåliga ändå så med lååångsam och försiktig acklimatisering tänker jag mig att det skulle gå? Tänkte mig orangea i 243an och blå i 112an isåfall.

De tre olika caridina arterna jag har idag på samma bild :)
Visa bifogad fil 151035
Det är ungefär samma vattenvärden som jag har, och räkorna (neocaridina) stortrivs. Kan kolla senare mer exakt hur värdena ser ut, kommer aldrig ihåg allt i huvudet eftersom det är lite olika mellan mina olika kar :p
 
Var i akvarie-affären och köpte ancistrus till nya akvariet och såg då ett gäng kilfläcksrasbora. Har helt missat dessa tidigare. Vet inte om de passar mig, men de åker upp på "kanske-listan".
 
Åh, det låter ju väldigt lovande! 🥰
Upplever att bara de har ordentligt med mat så klarar de det mesta. På jobbet tex sker automatiska vattenbyten tre gånger om dagen(!) och då är jag 99% säker på att det är vanligt kranvatten de får. Alla räkor mår ändå bra, så länge de har mat. När jag tar hem räkor, från privatpersoner då, så vänjer jag dem vid nya vattnet precis som jag gör med fiskar. Har dem i en bytta med vattnet de kom i, häller på lite akvarievatten, väntar 15-30 minuter, häller på lite till osv tills det är mer akvarievatten än gammalt vatten. Sedan får de hoppa ner i akvariet. Har hittills inte märkt att någon räka dött pga det.
 
20240811_111818.jpg


Vad tror ni, behöver min fisk ett större akvarium? :confused:

Skämt åsido. Vi flyttade tillbaka den skadade fisken till stora karet då han verkade lite piggare, och flyttade mobbaren hit. Vi har släckt lampan och hängt en handduk för precis som med andra fisken för att han ska bli så lite stressad som möjligt.

Här ska han få bo nu tills på kanske onsdag eller torsdag, då åker vi tillbaka med honom till butiken där vi köpte honom. Jag ringde och pratade med dem och det var helt okej att vi gjorde så. Känns såklart inte bra att han bor så här just men men samtidigt är det lite svårt att tycka synd om honom då han är så elak. Känns fint att se hur de andra fiskarna faktiskt simmar runt i stora karet nu istället för att bara gömma sig. Förhoppningsvis läker andra fiskens sår i sidorna också, man ser köttet där :(
 
Upplever att bara de har ordentligt med mat så klarar de det mesta. På jobbet tex sker automatiska vattenbyten tre gånger om dagen(!) och då är jag 99% säker på att det är vanligt kranvatten de får. Alla räkor mår ändå bra, så länge de har mat. När jag tar hem räkor, från privatpersoner då, så vänjer jag dem vid nya vattnet precis som jag gör med fiskar. Har dem i en bytta med vattnet de kom i, häller på lite akvarievatten, väntar 15-30 minuter, häller på lite till osv tills det är mer akvarievatten än gammalt vatten. Sedan får de hoppa ner i akvariet. Har hittills inte märkt att någon räka dött pga det.
Låter toppen ju, tåligare rackare! :D
 
Haha verkligen! :D Jag var betydligt försiktigare i början, men efter att ha flyttat dem mellan olika akvarium, fått flera omgångar skräpisar osv så har jag blivit mindre och mindre försiktig.
Kunde inte hålla mig, åkte och köpte 10 st Blue Dream och 10 st Orange Sunkissed. :p

InCollage_20240811_210134757.jpg

Håller på och droppacklimatiserar dem atm, det är en skillnad på 50 ppm för ena sorten och 100 ppm för andra jämfört med mina kar så jag är försiktig och ska låta dem få några timmar på sig att långsamt vänja sig. Hoppas det går bra!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Djur Ännu en gång har vi lyckats fylla vår akvarietråd med 2000 inlägg och det är därmed dags för tredje delen av bukes blötaste serie...
99 100 101
Svar
2 015
· Visningar
106 195
Senast: Red_Chili
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 824
Senast: TinyWiny
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 749
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har alltid (typ så långt tillbaka jag kan minsann) upplevt mig själv som lite udda och annorlunda. Blev mobbad för det genom hela...
Svar
3
· Visningar
1 146
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp