Sv: Akvariefiskar
Jag måste jub ha riktiga monstersniglar i mitt akvarium
ser det ut som iaf
jag satt igår och missade nästa hela mitt tvprogram för jag blev så intresserad då snäckorna började.. slåss? såg ju väldigt våldsamt ut iaf. för dom reste sig mot varandra och så gjorde som utfall så ena snäckan tappade greppet om akvarieväggen och höll på att sväva fritt i vattnet.
tillslut så lyckades en av dom att komma upp på den andras snäcka och bara satt där. efter ett tag kröp den av.. men jag undrar vad dom håller på med?
sen har det tillkommit 2 snäckor.. hade 6st förut. nu har jag runt 8st. såg en pytteliten snäcka igår som kröp omkring.
Så jag googlade lite och kom fram till att det borde vara en snäcka som heter physa marmorata.
och att dom är riktigt duktig på att föröka sig, även om ajg inte har fiskar än och dom har alltså inge fiskmat som jag kan råka övermata dom med så forökar dom sig ändå.. antar att det kanske finns mycket alger dom lever på då >_<
och då börjar jag fundera på att skaffa snigelätande sniglar, för jag ser ju att sniglarna har en funktion att fylla i akvariet, dom är bra städare och äter gamla växtdelar men jag vill inte ha för många som dom här kan bli.
nackdelen med snigelätaren (som jag har fått höra) är att dom kan ge sig på sovande fiskar och börja gnaga på dom. men när jag googlar runt så hittar jag aldrig nått negativt utan bara positiva grejr om dom sniglarna. så jag gisssar på att chansen att dom börjar äta på fiskarna är små?
någon som har en sådan snäcka som kan dela med sig lite info om dom?
anentome helena är en snigelätare.. google igen