Ja, läkaren pratade om det, men det är tydligen distrikssköterskan som ska komma ut och ge henne medicin morgon och kväll. Det har ju ingen praktisk betydelse om det är sköterskan eller hemtjänsten, men det var tydligt väldigt viktigt för läkaren att jag hade klart för mig att det var distriktssköterskan.
Jag berättade för läkaren och sköterskan att jag har tagit upp den idén med mamma, men att hon slår bakut fullständigt vid tanken på att en främmande människa ska komma in och ge medicin. Läkaren sa typ "men vet du, det brukar fungera bra faktiskt!" och det tror jag säkert... men det var det där med att få mamma att gå med på det från början. Av en slump pratade jag och sköterskan lite senare om detta inför mamma, och mamma reagerade som vanligt negativt, fast inte fullt så hysteriskt som hon brukar. Sköterskan fångade ändå min blick och stirrade på mig, som för att säga "oj då, vilken reaktion!".
Sen kom dock mamma själv på idén att om sköterskan ringer när hon kommer, så kan mamma gå ut och ta medicinen utanför dörren. Det är att släppa in folk i hemska huset som ger henne sån otrolig ångest. Kan ju hoppas på att detta fungerar... skulle ju tro att sköterskan inte alls förstår grejen med att vänta utanför och klampar in ändå, och sen har jag en hysterisk mamma att ta hand om.
... usch vad negativ jag låter.
Det är ju värt att prova i alla fall - fungerar det så blir ingen gladare än jag!
Samtalet med biståndshandläggaren förresten. Hon uttryckte att min pappa är "ganska besvärlig" han med, och jag lyckades hålla mig från att vara spydig. Jag hade också varit "ganska besvärlig" i hans situation, faktiskt. Tydligen så hade hemtjänsttjejerna uttryckt att det var svårt att städa för "det finns ingen dammsugare".
Pappa tyckte att de hade ju kunnat FRÅGA honom om var dammsugaren stod, så hade han kunnat BERÄTTA var den finns. Och det får jag ju hålla med om... Tror de till och med har TVÅ dammsugare.
Biståndshandläggaren pratade också om att mamma kan söka seniorboende (och inte trygghetsboende) och det ska man kunna söka från 55 eller 65 års ålder (beroende på boende). Det tänkte jag kolla på ikväll, om jag inte somnar så fort jag kommer hem. Sitter kvar på jobbet, hade roligt med en uppgift tills jag plötsligt blev akut trött och inte orkade röra mig från stolen... oops.