Akut sämre demens - vad göra?

Ja, när jag åkte förbi huset igår berättade mamma själv lite skamset att hon fått ett totalt utbrott på "kärringarna" som var där och "skulle in och titta överallt". Hon vet att de är där för att hjälpa, men det är en sån total skam och ångest för henne med folk i huset så nu när hon mår så jättedåligt tappar hon totalt kontrollen över sig själv.

Men jag sa det till henne, att det gör inte så mycket att hon blev så arg, det kanske bara är bra...

Distriktssköterskan ringde dock upp mig på em (innan jag var förbi huset) och berättade att hon inte kommit in. Hon lät rätt chockad och började prata om vårdintyg för tvångsvård. Jag blev initialt bara jätteglad att någon såg allvaret i situationen, men efter att ha pratat med pappa - som ju ändå är psykiater och har erfarenhet av vad som händer vid tvångsvård - tror jag inte längre på det. Hon skulle må ännu sämre.

Var hon behöver är ju ett serviceboende eller liknande! Med hemtjänst och nån i huset osv. Väntar på svar på ansökan, inte hört nåt ännu.

Mamma känns väldigt "skör" nu på nåt sätt, men hon är klarare huvudet och går att resonera med. Glömsk, men kommer ihåg om man påminner om situationen där något hände/sades.

Vet inte om jag har skrivit detta, men pappa berättade om en episod med hemtjänsten. De hade stått i köket och pratat om honom så att han hörde :eek: och sagt att "det måste vara frun som handlat" om maten i kylskåpet, och i övrigt behandlat honom som lite av en idiot. Pappa, som klarar sig helt själv men som tycker det vore skönt med hjälp eftersom han har ont i axlarna, vill inte bli behandlad som en idiot. :rage:

I övrigt är jag sjukskriven på 25% fram till den 18:e, min bil har gått sönder, det är stopp i duschen i min tillfälliga lägenhet (stambyte), jag har det tajt ekonomiskt och har börjat fundera på att sälja ena hästen (har två) efterom jag inte har råd om jag inte kan jobba heltid och jag har ont i hela kroppen. /gnäll

Tandläkaren sa iaf att jag har fina tänder, så det så. :cautious:
Vägen till tvångsvård är trots allt rätt lång. Att ds ens tänkte tanken är nog ett bra tecken.

Grattis till de fina tänderna! :banana: <--- hatar den smileyn men älskar att du orkar visa humor i allt elände så jag svarar på samma nivå. Du är grym! :bow:
 
@Stereo Jäklar vilken kämpe du är!

För mig låter allting med vården av din mamma fullständigt galet, men jag vet absolut ingenting om reglerna för sådant, så det säger inte så mycket.

Därutöver känner jag djup identifikation med konstellationen du&din pappa. Hur vårdpersonalen förminskar honom på grund av rullstolen, hur vårdpersonalen antar att det är din mamma som har handlat på grund av rullstolen. Ja, på grund av rullstolen.

Jag har vänner som kallar sådant för funkofobi (som homofobi fast funktionshinder). Vårdpersonal bör ha kommit lite längre än så.

Allting tyder på att det också i min familj blir min mamma som blir mest vårdkrävande först av mina föräldrar. Hur i helvete får man vårdpersonal som bara kan se RULLSTOL att fatta det? Gubbar (och för all del gummor) som har haft polio i Sverige har vanligen varit funktionshindrade sedan 50-talet. Det är liksom ingen ny grej.

Du känns som den spjutspets som går före mig och som jag lär mig av. Jag ska inte säga att jag är tacksam, för jag tycker ju att du borde ha fått slippa vara den här spjutspetsen. Men jag tar lärdom. Det kan du lita på.
 
Därutöver känner jag djup identifikation med konstellationen du&din pappa. Hur vårdpersonalen förminskar honom på grund av rullstolen, hur vårdpersonalen antar att det är din mamma som har handlat på grund av rullstolen. Ja, på grund av rullstolen.

Jag har vänner som kallar sådant för funkofobi (som homofobi fast funktionshinder). Vårdpersonal bör ha kommit lite längre än så.
Ja, eller hur! Jag har ju stött på denna attityd förut och tycker det är jätteirriterande, men eftersom det inte är riktat mot mig så jag slipper ju det värsta. Häromdagen när pappa och jag pratade kom vi in på detta ämne och han berättade att det bara blir värre med åldern. Nästan varje gång han åker och handlar själv kommer det tydligen fram personer som ska hjälpa honom med att ta sig ur bilen. Att han själv kört dit verkar det som att många inte greppar. Jag börjar inse att jag kanske framstår som helt känslokall och ohjälpsam då jag inte en enda gång i mitt liv - vad jag kan minnas - spontant gått fram till någon funktionsnedsatt person och frågat om de vill ha hjälp... möjligtvis till någon rullstolsburen på Ica som spanat på något högst upp på hyllan.

Det fånigaste av allt är att PAPPA blev erbjuden boende, för han har åldern inne - och han har ju en RULLSTOL. :cautious: Mamma skulle inte klara av att bo i huset själv, men pappa, som säkert kan bo här i 10 år till om vi kan renovera och han får hemtjänst, HAN kan söka boende! :banghead:
 
Ja, eller hur! Jag har ju stött på denna attityd förut och tycker det är jätteirriterande, men eftersom det inte är riktat mot mig så jag slipper ju det värsta. Häromdagen när pappa och jag pratade kom vi in på detta ämne och han berättade att det bara blir värre med åldern. Nästan varje gång han åker och handlar själv kommer det tydligen fram personer som ska hjälpa honom med att ta sig ur bilen. Att han själv kört dit verkar det som att många inte greppar. Jag börjar inse att jag kanske framstår som helt känslokall och ohjälpsam då jag inte en enda gång i mitt liv - vad jag kan minnas - spontant gått fram till någon funktionsnedsatt person och frågat om de vill ha hjälp... möjligtvis till någon rullstolsburen på Ica som spanat på något högst upp på hyllan.

Det fånigaste av allt är att PAPPA blev erbjuden boende, för han har åldern inne - och han har ju en RULLSTOL. :cautious: Mamma skulle inte klara av att bo i huset själv, men pappa, som säkert kan bo här i 10 år till om vi kan renovera och han får hemtjänst, HAN kan söka boende! :banghead:
Ja, herregud. Precis som min pappa har han väl haft ett avancerat yrke med myndighet och pondus? Och ändå sker de där försöken till förminskning.

Då min pappa i många år gick med två käppar/kryckor har jag ju ofta burit saker åt honom, men det är egentligen allt. När han var ensam lade han koppen i fickan och tog kannan i ena handen och stöttade sig långdamt med båda käpparna i den andra när han skulle fika, men nu med rullstol får han ju lätt med sig hela dukningen i en vända. Väldigt smidigt jämförelsevis.

Jag har en inbyggd autopilot som håller upp dörrar åt funktionshindrade, men inte sjutton hjälper jag dem ur bilen.

Min pappa är 78 och kvalificerar kanske också för hemtjänst?! :D Hemtjänsten kanske kan hålla stegen när han rensar hängrännorna! :idea:
 
Ja, herregud. Precis som min pappa har han väl haft ett avancerat yrke med myndighet och pondus? Och ändå sker de där försöken till förminskning.

Då min pappa i många år gick med två käppar/kryckor har jag ju ofta burit saker åt honom, men det är egentligen allt. När han var ensam lade han koppen i fickan och tog kannan i ena handen och stöttade sig långdamt med båda käpparna i den andra när han skulle fika, men nu med rullstol får han ju lätt med sig hela dukningen i en vända. Väldigt smidigt jämförelsevis.

Jag har en inbyggd autopilot som håller upp dörrar åt funktionshindrade, men inte sjutton hjälper jag dem ur bilen.

Min pappa är 78 och kvalificerar kanske också för hemtjänst?! :D Hemtjänsten kanske kan hålla stegen när han rensar hängrännorna! :idea:
Är du min okända syster från en annan dimension? O_o :D Pappa har byggt husets altan, men det är det väl ingen som tror på.

Håller upp dörrar gör jag också i och för sig, men det gör jag åt alla, tror jag. Autopilot här med.

Just det, apropå att bygga saker - tydligen hade hemtjänsten varit här samtidigt som distriktssköterskan, och de hade varnat henne för att gå in i huset för det fanns en YXA där. O_o Jag fick fundera bra länge innan jag kom på att det står nog faktiskt en yxa innanför dörren. Mycket riktigt, när jag åkte hem så kollade jag och där står den, bland alla andra verktyg som sågar, kvastskaft, ett bilbatteri och ett allmänt härke med "sladdar" och trädgårdsredskap och gud vet vad. Sådant där man samlar på sig när man bor i ett hus, och har två bilar.

Yxan har använts för något så radikalt som att hugga ved (pappa var grym på att hugga ved innan axlarna satte stopp). Och nu tror jag pappa ibland använder den som dörrstopp på somrarna. Och för att hacka is på uppfarten under vintrarna så att han kan hämta posten utan att slira med rullstolen.

Jag förstår att hemtjänsten blev rädda för galna tanten "med yxan" (som hon nog inte ens vet att den finns), men jag blev väldigt full i skratt, faktiskt. :o :laugh:
 
Man blir väl som syskon när man har likadana pappor. :)

Det finns lite studier kring just polioskadae, om varför just de klarar sig så bra.

Möjligen har @CillaW erfarenhet på området?
 
Senaste kaosuppdateringen från huset (jag borde skriva en novelsamling: Kaos i Huset - en följetong i X delar).

Fick det här mailet från mamma efter lunch:
Hej!

[Pappa] ringt efter rörmokare i förmiddags. När jag gick ut i köket och skulle sätta på kaffe.
Sprutade varmvatten med kraft ur kran, gick inte att stänga av. Rinner inte ur kranen nu, tack o lov!
Ja du [Stereo], katstrofföräldrar har du...
Kram,
Mamma

Nu ringde pappa precis och... eh, behövde desperat gå på toa, men kunde inte göra det för mamma försökte köra igång kaffebryggaren i köket där det har sprutat vatten i alla elkontakter och de får inte användas tillsvidare. :eek: Mamma kunde inte alls förstå detta och tyckte pappa var en sadist som hindrade henne från att få sitt kaffe, och det var lite kalabalik. Till slut gav han henne hennes kvällsmedicin + några extra lugnande tabletter :angel: och nu hoppas han att han hinner gå på toa innan han bajsar ner rullstolen och/eller mamma får en stöt...

Jag har fastnat på jobbet igen (frivilligt, för att jag hade roligt) så jag drar dit nu och ser om jag har en kolbit till mamma eller en bajs-pappa.
 
Senaste kaosuppdateringen från huset (jag borde skriva en novelsamling: Kaos i Huset - en följetong i X delar).

Fick det här mailet från mamma efter lunch:


Nu ringde pappa precis och... eh, behövde desperat gå på toa, men kunde inte göra det för mamma försökte köra igång kaffebryggaren i köket där det har sprutat vatten i alla elkontakter och de får inte användas tillsvidare. :eek: Mamma kunde inte alls förstå detta och tyckte pappa var en sadist som hindrade henne från att få sitt kaffe, och det var lite kalabalik. Till slut gav han henne hennes kvällsmedicin + några extra lugnande tabletter :angel: och nu hoppas han att han hinner gå på toa innan han bajsar ner rullstolen och/eller mamma får en stöt...

Jag har fastnat på jobbet igen (frivilligt, för att jag hade roligt) så jag drar dit nu och ser om jag har en kolbit till mamma eller en bajs-pappa.

Du är så fantastisk som kan ta eländet med humor även om jag fullkomligt förstår att det är långt ifrån roligt egentligen. Jag tänker på dig och hoppas av hela mitt hjärta att det ordnar sig för er alla och att din mamma får den hjälpen hon behöver.

Kramar :heart
 
Varken bajs eller kol, men ganska blött i köket. Jag var så trött efter att jag grejat lite hemma hos mamma och pappa att jag somnade på mammas säng... och vaknade 8:30 i morse, med kläder och skor (!) fortfarande på. Oops. Tur att jag är deltidssjukskriven och jobbet har förståelse för att jag plötsligt inte dyker upp. :(

Åkte hem men nu ringde mamma och har sån tandvärk att hon blir knäpp, så nu har jag ordnat en akuttid hos tandläkaren på em. Såatteeee... inte mycekt jobb som blir gjort idag, antar jag.

Jag tror jag använder den här tråden som någon slags dagbok. Ska försöka läsa bakåt idag och skriva ned de tips jag har fått, måste börja dra i andra trådar känner jag, kan inte bara släppa allt så som biståndshandläggaren föreslog.
 
Varken bajs eller kol, men ganska blött i köket. Jag var så trött efter att jag grejat lite hemma hos mamma och pappa att jag somnade på mammas säng... och vaknade 8:30 i morse, med kläder och skor (!) fortfarande på. Oops. Tur att jag är deltidssjukskriven och jobbet har förståelse för att jag plötsligt inte dyker upp. :(

Åkte hem men nu ringde mamma och har sån tandvärk att hon blir knäpp, så nu har jag ordnat en akuttid hos tandläkaren på em. Såatteeee... inte mycekt jobb som blir gjort idag, antar jag.

Jag tror jag använder den här tråden som någon slags dagbok. Ska försöka läsa bakåt idag och skriva ned de tips jag har fått, måste börja dra i andra trådar känner jag, kan inte bara släppa allt så som biståndshandläggaren föreslog.

Herregud vad du kämpar! Heja du, men tänk på att ta hand om dig också - på riktigt.

Vad gäller din mamma, det är inte så ovanligt att en förvirrad person inte vet riktigt vad som gör ont (eller vad som får dem att känna att de mår dåligt) och magen och tänderna verkar bli vanliga "ont"-ställen... Hon måste så klart få det kollat, det kan ju faktiskt vara fel på tänderna! Men bli inte förvånad om tandläkaren inte hittar något.
 
Herregud vad du kämpar! Heja du, men tänk på att ta hand om dig också - på riktigt.

Vad gäller din mamma, det är inte så ovanligt att en förvirrad person inte vet riktigt vad som gör ont (eller vad som får dem att känna att de mår dåligt) och magen och tänderna verkar bli vanliga "ont"-ställen... Hon måste så klart få det kollat, det kan ju faktiskt vara fel på tänderna! Men bli inte förvånad om tandläkaren inte hittar något.
Bra! :up:
Vi hade en sån vända med svärmor, hon hade så ont så att hon spydde och läkaren på VC bestämde sig rätt raskt för att det var gallsten... Efter flera veckor utan att hon blev bättre tröttnade personalen i samråd med oss och satte henne i en ambulans till akuten... :angel: (Maken åkte in lite efter för att hjälpa till att hålla henne nöjd) Det visade sig att den ramlingsolycka som personalen hade försökt påpeka för läkaren var betydligt allvarligare än vad någon av oss hade kunnat tro och svärmor hade en spricka i en ryggkota och flera revben som var av... Undra på att stackaren hade ont. :cry: Visserligen gör man inte så mycket åt det men hon kunde åtminstone få rätt smärtlindring! :up:
 
Bra! :up:
Vi hade en sån vända med svärmor, hon hade så ont så att hon spydde och läkaren på VC bestämde sig rätt raskt för att det var gallsten... Efter flera veckor utan att hon blev bättre tröttnade personalen i samråd med oss och satte henne i en ambulans till akuten... :angel: (Maken åkte in lite efter för att hjälpa till att hålla henne nöjd) Det visade sig att den ramlingsolycka som personalen hade försökt påpeka för läkaren var betydligt allvarligare än vad någon av oss hade kunnat tro och svärmor hade en spricka i en ryggkota och flera revben som var av... Undra på att stackaren hade ont. :cry: Visserligen gör man inte så mycket åt det men hon kunde åtminstone få rätt smärtlindring! :up:

Huvva, stackarn! :(
Men ja, precis. Man kan behöva leta lite extra - även om de själva är övertygade om att de vet vad som gör ont...
 
Eller som min mamma hamnade på sjukhus med lunginflammation men blev inte bättre trots behandling men när jag frågade om de kollat tänderna sade personalen att det vägrade hon men efter en tandkoll och utdragning av en tand blev hon bra men då var hela hon röntgad och genomgången
 
Det var en trasig tand, och precis som mamma själv sagt hade den trasiga tanden rivit upp ett sår på tungan som gjorde väldigt ont. Tandläkaren tog förändringen på tungan på stort allvar, så vi måste tillbaka den 21:a och kolla hur det har utvecklats.

Tog med mig moster och mamma på shopping och fika efter tandläkaren, så nu har mamma nya skor, byxor och varma ull/silke-underställ. Var rena mirakelkuren för mammas humör, men det höll tyvärr inte i sig speciellt länge efter att hon hade kommit hem.

Side note: jag har inga barn, men att shoppa med en dement måste vara som att shoppa med en femåring. Man behöver ögon i nacken och oändligt tålamod...

Biståndshandläggaren ringde i fredags och sa ungefär att "det här går ju inte" (nähä?!) och berättade att hemtjänsten var rädda för mina föräldrar och främst för pappa, och undrade om pappa brukade ge sig på mamma... Det är väl en berättigad fråga med tanke på hur mycket hon orerar om att han är en sadist, men nu har jag en klump i magen. Tänk om han nu blir misstänkt för misshandel ovanpå allt?

Biståndshandläggaren tyckte även att pappa gör sig omöjlig som inte släpper in hemtjänsten hur som helst, men... 1. De gör saker värre. 2. Fortfarande ingen genomgörandeplan gjord och 3. biståndshandläggaren sa att de försökt ringa pappa men att han inte svarat och det måste han ju faktiskt göra. När jag sa att mamma just nu snott hans mobil och att han inte hade tillgång till någon telefon överhuvudtaget blev hon tyst. "Har hon tagit hans telefon?" Ja... Hon gör det ibland, det är liksom inget nytt. Så här är det. Välkommen till verkligheten.

Det sas lite mer och vi ska väl höras nu i veckan.. Får se om det händer något i morgon. Är lite rädd att de börjar köra över pappa för att han är besvärlig - och det är han väl lite grann, men han kämpar verkligen för mamma på sitt sätt, försöker sköta hennes medicinering trots ovett och hot, och försöker skydda henne från t ex hemtjänsten när hon mår för dåligt.

Man kan ju tycka att pappa borde släppa in hemtjänsten ändå när mamma vägrar kanske, men en sådan kränkning kommer ju göra livet fullständigt ohållbart för pappa i flera dagar. Det är ju ren jävla självbevarelsedrift från hans sida. Eftersom det är så jävla svårt att skaka fram ett boende och hon måste bo hemma så måste han ju göra det som fungerar.

Jag blir så trött på allt. Jag orkar inte mer nu. Inte kan jag sova heller, och inte fokusera på en bok. Var förbi ikväll och när mamma rörde ihop saker och tappade bort medicinlistor och snodde åt sig all sin medicin igen, försökte jag prata med henne om varför hon inte "får" sköta sin medicinering själv. Det slutade bara med mer prat om självmord och om hur hon inte har någon plats på jorden längre. Slutade med att jag bröt ihop och började gråta, och då blev hon ledsen för att hon gjorde mig ledsen... Och försökte sätta över 12 000 på mitt konto så att jag kan fixa min bil och kanske behålla hästarna. O_o Virriga Mamman-logik?
 
Först, en massa varma kramar till dig som kämpar så :heart

Det är inte alls fel att din pappa är "besvärlig" mot hemtjänsten. Det är inte okej någonstans att de beter sig som de gör (pratar över huvudet på honom och försvårar för honom) och att de kommer när som helst. Det är inte heller okej att det inte finns någon genomförandeplan. Kommunen har verkligen brustit stort i sitt ansvar här. Han måste få veta tiderna de ska komma på och personalen ska ha sig en kurs i hur man beter sig mot människor! Herregud! Att ha en åsikt om brukarna som de uttrycker på det sätt de gör är så fruktansvärt oprofessionellt att jag mår illa! Din pappa har rätt att få påverka den hjälp han och din mamma behöver ha och på vilka tider den ska utföras. Han har också sin fulla rätt att påverka hur hjälpen ska utföras. Han har också full rätt att tacka nej till hjälpen om det inte passar. Bara för att man behöver hemtjänsthjälp så är man inte livegen utan man bestämmer fortfarande själv och har rätt att säga nej.

Vad de menar med att han måste svara i telefon förstår jag inte alls? Han är väl inte livegen heller? Ska han passa telefonen dygnet runt för att de kan ringa? Han får väl ringa upp senare om det inte passar att svara när de ringer precis som alla andra människor! Jag tycker att de har väldigt konstig syn på människor överhuvudtaget :(
Det finns ingen möjlighet för dina föräldrar att ha en fast telefon? Jag tycker att det låter otäckt att din mamma tar hans telefon.

Ta emot all hjälp du kan få av dina chefer och andra och låt dem stå på sig när du inte orkar. Skriv ner allt som inte fungerar och dra näven i bordet och kräv! Var besvärlig och jobbig så att de inte ser någon annan utväg än att ge den hjälpen som som så uppenbart behövs. Kräv av biståndshandläggaren att hen ger dig papper på vad dina föräldrar har fått beviljat för någon hjälp så att ni kan överklaga till länsrätten om ni inte har samma åsikt om vad för hjälp och hur mycket som behövs. Det kan också vara bra att kolla upp om det finns någon vettig privat hemtjänst som fungerar bättre. Jag kan tänka mig att din pappa även om han behöver hjälpen inte är så värst sugen på att släppa in folk i sitt hem som beter sig så illa och det ska han verkligen inte behöva heller. Då kan det vara skönt att börja om med ett nytt hemtjänstbolag som förhoppningsvis gör saker och ting rätt ifrån början. För att byta ringer man bara det nya hemtjänstbolaget och säger att man vill byta så fixar de resten. Ibland är det ett papper man ska skriva på också men även det pappret fixar de.

Jag hoppas av hela mitt hjärta att din mamma omgående får en plats på något bra boende så att ni alla kan få lugn och ro.

Du finns i mina tankar. Kramar :heart
 
@Stereo jag slår skallen i skärmen ena stunden, funderar på hur jag ska låta bli att asgarva rakt ut andra när din humor och distans visar sig för att nästa sitta och muttra en massa fula ord över saker som händer/inte händer och dumheter som sägs.

Många kloka ord här inne har inte mycket att tillägga kanske men lite frågor/tankar tar jag mig friheten och luftar ändå.

Ta detta inlägg så trassligt och snurrigt skrivet det är, men jag skriver bara det skallen snurrar fram vart efter så ber om ursäkt om det inte är så prydligt upplagt.
Du är enorm och att du är trött på allt, tacka för det inte konstigt alls, var rädd om dig!
Ditt arbete WOW!!

Hoppas det blir någon slags ordning på något, innan det går för långt!

Kaffebryggaren, vattnet, WCbehovet det hade kunnat gå illa, riktigt illa!
Kommunen måste ta sitt ansvar, det finns det lagar som reglerar, tror förvisso du har ganska bra koll på den biten men kanske Biståndshandläggaren måste få en upplysning av dig/er att ni vet det, kan underlätta ibland att prata kallt och hårt för att få sin "vilja" igenom.

Socialtjänstlagen,

2 kap. Kommunens ansvar

2 § Kommunen har det yttersta ansvaret för att de som vistas i


kommunen får det stöd och den hjälp som de behöver.



Fundering om din mammas medicinövertag?
Var det ett ordentligt övertag eller handräckning?


Personalen som talade om din far nedlåtande, jag mår illa, fel folk på fel arbete helt klart.
Aldrig okej på något vis vet deras chef om det?
Det är asjobbigt att vara besvärlig anhörig och kämpa men den som slåss hårdast eller skriker högt får ibland stöd, råd,insatser fortast. (ska inte dra alla över en kam, själv vart besvärlig/fruktansvärd? anhörig och jag vart hes, numera anställd inom vården så sett & hört bägge sidor av myntet)

Biståndshandläggaren: jag är nog tyst där så gott jag kan, sa hon att din far gör sig omöjlig? Även hon har en chef.
Förstår att han gör "motstånd" för sin och din mors skull.


Något som kanske kan vara värt för vården att fundera över, har din mor UVI? Många blir väldigt påverkade även av en sk. tyst uvi som inte syns på vanlig sticka. (jag har testat själv, dock påverkades jag inte av förvirring :rofl:) men äldre blir ofta/ibland sämre i sin förvirring och det kan ta tid innan SSK/DSK/Läkare tar en ordentlig odling vet att hennes mediciner ska ställas in innan diagnos ev. kan ordnas men kanske en liten del som kan underlätta på vägen, likväl som med trasiga tanden, värk är inte direkt positivt för någon.



Shoppa med en dement shoppa med en 5 åring, ja du har så rätt eller en trotsig 3 åring som är hungrig iaf. strax innan man ska avsluta rundan (läs ca 8/10 av tiden)
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 724
Relationer Min son (26 år) är sambo med en jämnårig tjej, de har fått två underbara barn (3,5 år och 2 år). Nu till problemet, tjejen har inget...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 696
Senast: Oh_really
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 203
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 496
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp