Aktivt hem?

Här går vi inga timmar i skogen, inte. :D

Vi kan ta idag som ett exempel: jobb ute på "gården" och morgonpromenad i skogen, 06-12 med paus för frukost. Nu ute igen mellan 15 till när sambon känner sig klar. Jag skriver B-uppsats inne.

Imorgon: Skogspromenad eller jogging, eventuellt förmiddagspass på brukshundklubben och sedan ett kort pass på eftermiddagen innan jag håller kurs. Eventuellt med som "visningshund" (sist fick han inte vara med eftersom han anses för väluppfostrad av huvudinstruktören :p).

Våra "vanliga" dagar går vi någon timme i skogen och har korta träningspass hemma, eller så är han hos dagmatte aka mamma och spenderar dagen med 3-4 frallor. Utöver det spenderar vi minst ett par kvällar på klubben i veckan, med varierande aktivitetsnivå, och så är han ju med ute på gården. Sambon spenderar ofta ett par timmar med att gå vilse i skogen på helgerna medan jag gärna tar med honom på fyspass några gånger i veckan nu när jag försöker tappa lite fläsk.

Kan ju säga också att när jag jobbade på gård, då var ju Tinja med mig ute 9-17 fem dar i veckan. Det blev nog så mycket stimulans med gårdsjobb och ridturer för henne, så då varken promenerade eller tränade jag alls så aktivt som jag gör nu. Då fick träningen vänta tills helgen, och så blev det kanske en långpromenad.

Men nu sitter hon i en box på jobbet medan jag jobbar, och åker jag bil, tja... Då blir ju hennes liv väldigt inaktivt, om jag inte ser till att planera in mycket träning och promenader.

Jag fattar inte hur folk orkar hålla på så mycket som de säger att de gör - och jag kan nästan tycka att det blir en tävling i vem som aktiverar sin hund mest när det diskuteras (ffa på fb). Jag kan med handen på hjärtat säga att nån dag i veckan (oftast efter jag arbetat natt) så går vi typ bara ett par varv runt huset dvs typ 30-40 min totalt på en hel dag och sen slappar vi mest.
Andra dagar är vi ute nästan hela dagen och vissa mitt i mellan. Ffa brukar jag se till att träna lite när vi är ute så Ammo får arbeta med hjärnan och springa av sig.
Igår var vi ute i nästan 2h i "fårhagen" där Ammo fick rasa av sig ordentligt både genom frispring och lite intervallträning med bollkastning. Sen körde vi typ 10 min frittfölj / annan lydnad och lite sånt.
Förra helgen var vi på IPOkurs och då gick han 5 pass på 2 dagar - båda sakerna resulterar i nöjd hund.

Ammo verkar rätt nöjd med livet oavsett även om han aldrig tackar nej till mer aktivitet.

Nja, jag tycker gott och väl man kan gå ut och promenera lika mycket som man skulle med en hund innan man skaffar hund för att se så att man faktiskt orkar med en aktiv hund, speciellt om man vill ta sig ann en ung, aktiv schäfer.

De flesta icke hundmänniskor storknar typ när jag visar hur många km jag ser till att mina hundar går närapå varje dag.
och hur många km är det?

Jag fattar inte hur folk orkar hålla på så mycket som de säger att de gör - och jag kan nästan tycka att det blir en tävling i vem som aktiverar sin hund mest när det diskuteras (ffa på fb). Jag kan med handen på hjärtat säga att nån dag i veckan (oftast efter jag arbetat natt) så går vi typ bara ett par varv runt huset dvs typ 30-40 min totalt på en hel dag och sen slappar vi mest.
Andra dagar är vi ute nästan hela dagen och vissa mitt i mellan. Ffa brukar jag se till att träna lite när vi är ute så Ammo får arbeta med hjärnan och springa av sig.
Igår var vi ute i nästan 2h i "fårhagen" där Ammo fick rasa av sig ordentligt både genom frispring och lite intervallträning med bollkastning. Sen körde vi typ 10 min frittfölj / annan lydnad och lite sånt.
Förra helgen var vi på IPOkurs och då gick han 5 pass på 2 dagar - båda sakerna resulterar i nöjd hund.

Ammo verkar rätt nöjd med livet oavsett även om han aldrig tackar nej till mer aktivitet.

Då tänker vi lika! Många låter så duktiga som gör si och så mycket med sina hundar och allt ska vara så otroligt seriöst hela tiden. Ibland undrar jag om folk bryr sig mer som sina hundar/hästar än om sina egna barn. Undrar hur verkligheten egentligen är för många.

Då tänker vi lika! Många låter så duktiga som gör si och så mycket med sina hundar och allt ska vara så otroligt seriöst hela tiden. Ibland undrar jag om folk bryr sig mer som sina hundar/hästar än om sina egna barn. Undrar hur verkligheten egentligen är för många.
Fast duktig och duktig, hund är ju typ 100% av mitt liv. Jag bor ensam, har ingen pojkvän, inga barn, träffar vänner ganska sällan, dejtar inte. Jag kan lägga all min energi på hundlivet.

Och min verklighet ser ut så att utöver de 2 timmarna i fredags, 1 timme igår och de 1,4 timmar jag promenerat idag så har jag bara klickertränat Tinja lite och gått kissrundor. Resterande 20-23 timmarna på dygnet har vi bara slappat och lekt. Hade jag haft bil kanske det hade blivit en timme på klubben också. Förstår inte varför folk tycker att det låter så extremt att gå på promenad i 2 timmar, träna 1 timme på klubben och chilla resten av dagen? Det är ju 3 timmar av 24 liksom.

Nog för att jag tror att en del gärna spär på men jag vill nog ändå påstå att många hundar runt om i Sverige faktiskt behöver mer aktivitet, och då pratar jag inte om att spendera hela kvällar på klubben eller hela helger i skogen. Generellt är folk fantastiskt dåliga på att engagera sina hundar i något annat än promenader.

Säger det samma. Nu har ju vi gammal hund och rätt unga hundar (10 mån) så några hyperaktiviteter behövs inte direkt. De tränar på klubben el spårar ca 2 ggr i veckan sen är det normala promenader/rastningar. Nu leker och röjer de en hel del med varandra så motion får de på så vis. I nuläget prioriterar jag att systrarna får en trevlig vardagslydnad och blir sköna individer att leva med och för det krävs inga speciella träningspass.
När de blir äldre kommer givetvis mer motion och träning att läggas på. Men många gånger skapar vi stress i hundarna pga överträning och samtidigt sätter för stor press på oss själva som tar död på det roliga i att ha hund. Här får det hellre ta ett år längre att nå det där målet, bara det är kul och hunden är lycklig.

Tänker att den tid man lägger ner separat på hundarna beror på så mycket av hur man jobbar, om man har med hundarna när man rider osv.

Jag menar, det är ju en jäkla skillnad på om hunden är hemma utan intryck och rastas utöver det eller om hunden följer med på jobb där det erbjuds motion och nya intryck.

När jag haft med hundarna i ladugård 4-8 timmar om dagen har de själva gått och lagt sig för att de är trötta. Även nu i stall när de är med hela dagarna, förutom när de får sitta i bilen då. Jag har sen jag kom hit enbart gått rastningsrundor på kvällen och likadant var det när jag jobbade i lagård. Endast rastning utanför arbetstid.

Sen har jag märkt ett lite märkligt fenomen, framförallt bland icke hundmänniskor eller sk vanliga svenssons som haft hund att när de får veta att man har tre, då låter det liksom "Oj vilken tid dom måste ta!?"
Nej? Den mest aktiva hunden får sitt och resten hänger ju på. Sen är det klart, hade jag haft två brukshundar hade det väl tagit några minuter extra per dag i separat träning men samtidigt så får de ju även träna när de ligger plats.
Tror folk att man går separata promenader med alla? :p

Tänker att den tid man lägger ner separat på hundarna beror på så mycket av hur man jobbar, om man har med hundarna när man rider osv.

Jag menar, det är ju en jäkla skillnad på om hunden är hemma utan intryck och rastas utöver det eller om hunden följer med på jobb där det erbjuds motion och nya intryck.

När jag haft med hundarna i ladugård 4-8 timmar om dagen har de själva gått och lagt sig för att de är trötta. Även nu i stall när de är med hela dagarna, förutom när de får sitta i bilen då. Jag har sen jag kom hit enbart gått rastningsrundor på kvällen och likadant var det när jag jobbade i lagård. Endast rastning utanför arbetstid.

Sen har jag märkt ett lite märkligt fenomen, framförallt bland icke hundmänniskor eller sk vanliga svenssons som haft hund att när de får veta att man har tre, då låter det liksom "Oj vilken tid dom måste ta!?"
Nej? Den mest aktiva hunden får sitt och resten hänger ju på. Sen är det klart, hade jag haft två brukshundar hade det väl tagit några minuter extra per dag i separat träning men samtidigt så får de ju även träna när de ligger plats.
Tror folk att man går separata promenader med alla? :p
Jag känner en som faktiskt måste gå separata promenader med sina hundar, för de blir helt rabiata ihop. Förstår inte hur hon orkar :nailbiting:

och hur många km är det?

Mina hundar rör på sig mellan 20 och 40 km. Det är såklart inte allt i promenader, utan allt vi gör med dom. Dom har aktivitetsmätare på sig så man kan se hur mycket dom rört på sig varje dag. Mycket frispring och bollkastning, då kommer man upp i ganska många km.

Mina hundar rör på sig mellan 20 och 40 km. Det är såklart inte allt i promenader, utan allt vi gör med dom. Dom har aktivitetsmätare på sig så man kan se hur mycket dom rört på sig varje dag. Mycket frispring och bollkastning, då kommer man upp i ganska många km.
Åh var hittar en såna? (Aktivitetsmätare alltså) Hade varit kul att se:)

Jag känner en som faktiskt måste gå separata promenader med sina hundar, för de blir helt rabiata ihop. Förstår inte hur hon orkar :nailbiting:

Välkommen till min värld. Fram till i tisdags rastades hundarna i två separata flockar för Mamma Mu avskydde Lilla S.

För mig är ett aktivt hem i hund smanhang ett hem där hundar får mycket mental stumilans.
Typ agility, rallylydnad, spår osv.

Har nog aldrig haft en hund jag kunnat gå trött. Men 30 minuter agility så sover de sött :angel:

Springa fritt i skog har funkat på mina men asfalts promenader skulle jag behöva gå hela dagen

Det beror ju på aktivitet.
Har en aktiv draghundskorsning och jag kan säga att mest "trött" och avslappnad blir hon när hon är ute på gården med oss en hel dag lös, dvs vi aktiverar inte henne specifikt men hon hänger med och springer runt i skog och på äng runt huset.
Bra aktiverad blir hon även av dragträning.
Tillfredsställande aktiverad av cykelträning eller fritt spring i full fart i minst en halvtimme.
Kopplade promenader kan du knata miltals och hon skulle inte bli "nöjd"

Normal vardag så får hon rasa av sig lös eller med cykel i minst 1/2h och i övrigt rastas bara runt hörnet.
Helger och fåtalet ambitiösa vardagar ligger vi på nivån dragträning eller flera timmars frispringande.

Tror folk i regel på nätet överdriver sitt hundmotionerande samt hur extremt motionskrävande raser är.

Fast duktig och duktig, hund är ju typ 100% av mitt liv. Jag bor ensam, har ingen pojkvän, inga barn, träffar vänner ganska sällan, dejtar inte. Jag kan lägga all min energi på hundlivet.

Och min verklighet ser ut så att utöver de 2 timmarna i fredags, 1 timme igår och de 1,4 timmar jag promenerat idag så har jag bara klickertränat Tinja lite och gått kissrundor. Resterande 20-23 timmarna på dygnet har vi bara slappat och lekt. Hade jag haft bil kanske det hade blivit en timme på klubben också. Förstår inte varför folk tycker att det låter så extremt att gå på promenad i 2 timmar, träna 1 timme på klubben och chilla resten av dagen? Det är ju 3 timmar av 24 liksom.

Därför att de flesta även har ett jobb att sköta. Jag kan inte chilla resten av dagen för då får jag sparken. Ca 10h om dagen spenderar jag på jobbet inklusive restid.

Nu lägger jag runt 3h om dagen på tävlingshunden ändå, men det innebär att jag bara har 1-2h där jag kan slappa och varva ned. Ibland har jag inte ens det. Man måste nämligen äta, sova, handla och städa också. Hade jag familj vore det en omöjlig ekvation.

Därför att de flesta även har ett jobb att sköta. Jag kan inte chilla resten av dagen för då får jag sparken. Ca 10h om dagen spenderar jag på jobbet inklusive restid.

Nu lägger jag runt 3h om dagen på tävlingshunden ändå, men det innebär att jag bara har 1-2h där jag kan slappa och varva ned. Ibland har jag inte ens det. Man måste nämligen äta, sova, handla och städa också. Hade jag familj vore det en omöjlig ekvation.
Eh ursäkta, jag har faktiskt ett jobb. :meh: Och jag både äter, sover, handlar och städar.

Jag pratade specifikt om helgen, eftersom allt jag sagt har handlat om vad jag gjort denna helg.

Jag skulle nog beskriva ett "aktivt" hem som ett hem där hunden får mer än "daglig rastning". dvs promenader 4-5ggr/dag varav någon lite längre (ca 20-30min)

Ett aktivt hem för mig är ett hem där hunden får minst en 1h promenad i varierande terräng utöver "rastning". där man tränar/leker eller gör något annat än bara går dagligen med hunden i minst 20-30min helst längre. kan ju vara som en del av den "längre" promenaden.

Ett idealiskt "aktivt hem" är ju för mig någon som inte föredrar att sitta framför datorn/tvn utan är någon som är ute och rör sig en hel del i trädgården/naturen/stan och där hunden får vara med. Där man vill träna och lära hunden och inte bara nöjer sig med att "umgås".

min hund får ganska mycket utetid och får vara med en hel del på gården, men skulle nog själv säga att hon har ett "halvaktivt" hem då hon inte får så mycket uppmärksamhet utan mer får hänga med. Jag tränar vardagslydnad men ingen riktig "hjärngympa för henne" - på det planet skulle hon nog gärna haft mer om hon bott i ett riktigt "aktivt" hem. Men det är lite därför jag valde henne funkar även om hon inte "aktiveras" jättemycket.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 493
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 206
Senast: Nota
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 787
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 537
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar