Aktivt hem?

Jag ser mig inte som speciellt aktiv eftersom det är vinthundar och inte brukshundar.

Jag gör en längel promenad på ca 1 timme varje dag, ofta okopplat. Sen lite olika träningstyper som drag, backträning, cykling, lureträning, startboxträning o.s.v. Det blir ju ganska mycket sådär då ag skriver ner det, men tidsmässigt är det inte så mycket per hund.

Mina hundar får periodvis väldigt olika motion.
När det inte är jaktsäsong försöker jag hålla igång dem varje dag, men ibland får de inte mer än en kortare runda på morgonen innan jag sätter dem i hundgården och sedan 40min promenad på kvällen. De andra dagarna kör vi kickbike, springer, apporterar, spårar eller simmar vi. Under jaktsäsong är jag inte så aktiv med dem i veckorna, men då jagar de ju i regel lördag + söndag varje vecka, ibland någon veckodag också. Då nöjer dom sig i regel med längre promenader i veckorna. Fantastiskt hur trötta och nöjda de blir av att göra det de är skapta för :D
Det passar oss fint, under jaktsäsongen måste allt hemma hinnas med på vardagarna eftersom helgerna går till jakt och en jaktdag oftast är mellan 06.30-18, beroende på hur långt vi ska åka.

Jag tycker nog mina hundar lever ett aktivt liv, men inte ett brukshundaktivt liv med många pass på klubben varje vecka. Då skulle mina hundar dö av tristess ;)

Jag förundras alltid över hur en del beskriver sig som "inte så aktiva" och så radar de upp en massa saker som jag aldrig hade orkat med.. Typ flera timmars promenad dagligen?

Jag tänker dessutom att det handlar mer om vad man gör med hunden. Olika aktiviteter är olika krävande och det beror ju också på hur mkt man utmanar med ex nyinlärning och hur mkt man håller sig på en nivå hunden redan kan.

Jag har ofta dåligt samvete för att jag gör för lite med min aussie, men men. Man ska orka med livet också.

Jag förundras alltid över hur en del beskriver sig som "inte så aktiva" och så radar de upp en massa saker som jag aldrig hade orkat med.. Typ flera timmars promenad dagligen?

Jag tänker dessutom att det handlar mer om vad man gör med hunden. Olika aktiviteter är olika krävande och det beror ju också på hur mkt man utmanar med ex nyinlärning och hur mkt man håller sig på en nivå hunden redan kan.

Jag har ofta dåligt samvete för att jag gör för lite med min aussie, men men. Man ska orka med livet också.
Det undrar jag med !
Hur hinner folk ?
TÄnker tillbaka på helgen som varit .
Fredags gick vi en löspromenad på drygt en timme , körde några apporteringar på vägen.
Lör gick vi en löspromenad på 40 min på morgonen , sedan åkte vi bil hela eftermiddag /kväll.
Sön igår blev det massa bus med hundkompisar på morgonen, sedan cykeltur på en timme på eftermiddagen och en tre timmars löspromenad på kvällen.
Idag har vi inte gjort ett skit på hela dagen men ska köra ett mentalt mördarpass ikväll med rally och agility :)

Och mina ÄR nöjda trots att de är aktiva raser och fyra stycken :)

Det undrar jag med !
Hur hinner folk ?
Fredags gick vi en löspromenad på drygt en timme , körde några apporteringar på vägen.
Lör gick vi en löspromenad på 40 min på morgonen , sedan åkte vi bil hela eftermiddag /kväll.
Sön igår blev det massa bus med hundkompisar på morgonen, sedan cykeltur på en timme på eftermiddagen och en tre timmars löspromenad på kvällen.
Idag har vi inte gjort ett skit på hela dagen men ska köra ett mentalt mördarpass ikväll med rally och agility :)

Varför skulle de inte vara nöjda över aktiviteten du stolpar upp, menar du?
Du svarar på ett inlägg som undrar hur folk hinner, och du håller med men radar ändå upp cykeltur och promenad a la 4 timmar? ;)

Hur aktiv man är kan nog jämföras med rasen, ja. Skulle inte säga att min aussie har ett ovanligt aktivt liv men visst får båda mina hundar mer aktivering än den genomsnittliga dvärgschnauzern gissar jag.

Varför skulle de inte vara nöjda över aktiviteten du stolpar upp, menar du?
Du svarar på ett inlägg som undrar hur folk hinner, och du håller med men radar ändå upp cykeltur och promenad a la 4 timmar? ;)
En dag av fyra tog vi en sån långpromenad ....
Som många verkar ha tid och ENERGI till varje dag ?
Jag går på gym med :)

En dag av fyra tog vi en sån långpromenad ....
Som många verkar ha tid och ENERGI till varje dag ?
Jag går på gym med :)

Fast det var ju bara promenad. Det är väl inte så konstigt att dina är nöjda om du har "aktiva raser" och också aktiverar dem mentalt? De med raser som har mer kroppsligt behov förstår jag om de rör sig mer än en timme om dagen med sina hundar. Det handlar ju om olika behov beroende på hundtyp.

Idag har det bara blivit en promenad på ca 30 minuter utöver rastningar, för efter jobbet körde vi uppletande i en fullstor ruta för första gången med fyra föremål och två ordentliga avlämningar.
Tinja är helt utslagen.

Man får ju anpassa sig till vad hunden verkligen behöver. Kör jag bara lite lekövningar utan riktiga krav, då behöver hon en längre promenad. Kör jag något som är fysiskt och mentalt ansträngande, då behöver hon bara några kortare promenader.

Och ja, hon får vilodagar :p

Läser tråden och allt vad ni skrivit om. Undrar lite vad ni definerar som en "rastning"? Hur lång är en rastning för er? Vad är skillnaden mellan rastning och promenad?

Mest nyfiken för att det är så himla intressant hur olika folk ser på saker och ting. :D

Läser tråden och allt vad ni skrivit om. Undrar lite vad ni definerar som en "rastning"? Hur lång är en rastning för er? Vad är skillnaden mellan rastning och promenad?

Mest nyfiken för att det är så himla intressant hur olika folk ser på saker och ting. :D

Ja, det är ju verkligen jätteolika hur man definierar de olika begreppen. Själv skulle jag nog säga att allt under 15 min är en rastning, och allt över är en promenad.

Rastning för mig är när man tar med hunden på en kort promenad och nöjer sig när hunden kissat/bajsat vilket ofta är målet för promenaden - ca 5-10min brukar räcka.

promenad är väl det utöver.

jag tar ju med mig hunden när jag rider och då blir det ofta 45-60min men som sagt var då är det mest "promenad och jogging" för henne. blir iof inte varje dag så jag kanske överdrev ca 5dagar försöker jag iallafall få med henne. Visst får hon träna mycket på "fot" och lukta lite i dikeskanten men skulle nog inte kalla det att hon är jätteaktiv under de turerna. lite mer som en längre rastpromenad.

Däremot när jag går med henne själv på promenad så får hon ofta mer "aktivitet". dvs träna på kommandon, få springa och nosa där hon vill och raca lite i skogen. Fast jag är urusel på att leka med henne ... :o

Rastning för mig är när de bara ska kissa och bajsa, oftast bara i trädgården.
Ladda är t ex supersnabb och gör allt hon behöver så fort hon kommit ut. Det tar alltså typ 30 sek :p
Otis och Floyd som gärna vill lukta och undersöka kan gott ta 5-10min på sig.

Då tänker vi lika! Många låter så duktiga som gör si och så mycket med sina hundar och allt ska vara så otroligt seriöst hela tiden. Ibland undrar jag om folk bryr sig mer som sina hundar/hästar än om sina egna barn. Undrar hur verkligheten egentligen är för många.

Klart jag bryr mig mer om mina hundar än barn, jag har inga och ska inte ha några heller. Vill hellre syssla mig åt att göra saker jag tycker är roligt. :)

Har nog räknat oss som ett aktivt hem för hund men jämfört med många här är vi soffpotatisar :D Men vår galenpanna till hoffe är nöjd med livet ändå verkar det som.

Hon får minst en promenad av blandad sort varje dag och går i regel alltid lös och kan därmed köra sina hofferace om hon vill. Är mer eller mindre med ut på alla ridturer som görs under veckan. Ofta blir det även en längre promenad på kvällen. Försöket spåra en dag i veckan men ibland blir det inte ens det. Mycket godissök och leta leksak mm plus mycket vardagslydnad är det mesta mentala biten. Även lite löpning nu när våren kommit :)

Sen har vi gård och är vi ute så är hon med lös och måste ha koll på oss alla.

Ett aktivt hem, jaaa... ett hem som förmår tillgodose hundens behov kanske är en bättre formulering?
Det finns ju så olika behov, en del hundar behöver mil i benen, andra behöver använda huvudet.

Jag älskar att promenera, men den stora styrkan hos oss ligger nog i att nån av oss oftast kan ha med hunden på aktivitet. Det är få ensamtimmar och mycket smått i vardagen. Vi gör mycket och har oftast med vovvan på det mesta. Märker vi att det är för lite hjärngympa tillgodoser vi det. Men inte genom 3 timmar träning på brukshundsklubb om dagen, det funkar liksom inte. Har noterat att det mest effektiva sättet just nu att klubba Dåren på är att hinka latte på lokal. Hon hänger med personalen, träffar polare, övar på att sitta still och vara tyst. Hon älskar att få små uppdrag och att hämta olika saker. Klockrent för orörlig matte. Hon hänger med min partner på jobb och har helkul, vi tränar hemma i vardagsrummet osv. Jag anser att en bra hund klarar även vila ett par dagar även om den gärna skulle arbeta jämt och föredrar själv ett kortare pass som intensivt framför timmar av träning. Promenaderna är just promenader ofta, det tröttar inte ut henne hälften så mycket som att behöva ha järnkoll på oss en halvtimme eller timme.

Rastning för mig är när jag går typ runt en gräsplan jag har utanför lägenheten. Det tar typ 5 minuter och går liksom enbart ut på att hunden ska få chans att göra sina behov.

Det undrar jag med !
Hur hinner folk ?

Fast jag håller med ngn annan.. Du beskriver väl en ganska aktiv helg nu?

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 493
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 206
Senast: Nota
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 785
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 537
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar