Aktivering av föl

Sv: Aktivering av föl

Det absolut bästa du kan göra för ditt föl är att låta han & hans mamma gå tillsammans med andra hästar. Föl som går endast med sin mamma är inte så bra, då dem inte blir riktigt uppfostrade eller lär sig "häst språk" ordentligt,. Sen när hästen blivit så pass gammal (ca 8-9 månader) och det är dags att dela på han & hans mamma så rekommenderar jag varmt att du skickar iväg honom till en unghäst flock -det är det mest naturliga och bästa uppväxten en häst kan få! -enligt mina (& även många andras) erfarenheter.

Det du har gjort med ditt föl är väl bra, underlättar vid ex. verkning osv. Men jag skulle inte rekommendera att du fortsatte att "utbilda" fölet. Bara för att hästen är lättlärd så betyder det inte att den är redo.
För mycket hantering leder till att fölen tappar respekten och blir okänsliga.. Har sätt flera exempel och det är inte roligt att hantera en 3-4åring som tappat respekten för människor och som glömt att vara häst.

Ska försöka få dom att gå ihop med andra hästar så snart som möjligt, märker på honom att han inte vet vad han får och inte får göra mot andra hästar alls.
Daglig hantering är inget jag kan undvika för moder hans behöver det, och han behöver se henne tas om hand (som andra tidigare nämnt) Är väldigt noga när jag "utbildar han" att tala hästarnas språk och använda samma tecken osv som modern gör.
Men då jag är ute och gör saker med henne, INTE rider, flänger och härjar som säkert någon kommer tolka det som, så ska jag prova ge honom en gymboll att leka med för just nu sysselsätter han sig med det han kan, som oftast är saker som han inte får göra och följden av att säga åt honom, hämta honom eller vad det innebär är att han får uppmärksamheten han saknade och gör glatt samma sak igen, och att låta bli att på något sätt säga åt han då han springer rätt ut på vägen..

Alla har olika synpunkter på samma sak,alla tänker inte i samma spår.
Jag själv har ett föl som gick med sin mor och med min vallack. Nu är fölet avvant sedan en vecka gammal och den är snart 7 månader gammal och går ensamt med min vallack. Skulle aldrig falla mej in på att leka med ett föl men jag vardagshanterar det. Borstar,tar hovarna,pillar överallt, flyttar för tryck dvs backa flytta framdel och bakdel. Hon leds mellan hagar,gör över bommar och trailbro,har på sej filt och duschats någon gång på benen. Troligtvis kommer ett sällskapsföl hit snart och som ska vara här några månader. Till våren blir det tävlingsdax för mitt föl i showmanship at halter och trail at halter.

Alla har olika synpunkter på samma sak,alla tänker inte i samma spår.
Jag själv har ett föl som gick med sin mor och med min vallack. Nu är fölet avvant sedan en vecka gammal och den är snart 7 månader gammal och går ensamt med min vallack. Skulle aldrig falla mej in på att leka med ett föl men jag vardagshanterar det. Borstar,tar hovarna,pillar överallt, flyttar för tryck dvs backa flytta framdel och bakdel. Hon leds mellan hagar,gör över bommar och trailbro,har på sej filt och duschats någon gång på benen. Troligtvis kommer ett sällskapsföl hit snart och som ska vara här några månader. Till våren blir det tävlingsdax för mitt föl i showmanship at halter och trail at halter.

Den typen av "lekar" hade jag tänkt mig om jag själv ska medverka i dem, sen får han busleka bäst han vill men då vill jag inte leka med han, för den risken skulle jag inte ta, känns rätt bra ändå när han inte inser hur lång bromssträcka han behöver då han springer mot mig och mamma och vi blir "krockkudden" :p

Du kan faktist testa läget på den lille redan nu.

När han springer rakt emot dig så höjer du handen framåt lite sakta.

Springer han rakt över dig så är det dags att tänka om.
Stannar han 5-10 meter innan så är läget fortfarande under kontroll.

Har du honom själv hemma i vinter så lär vi få se fler frågor.

AM

raderat.. jag behöver inte upprepa sådant som redan blivit sagt... så går det när man inte läser ordentligt innan man skriver.

Att låta ett föl springa med och mot människor låter som vansinne. Låter som ett klockrent sätt att få en häst som inte respektetar människor och som kommer få många problem med sin omgivning.

Tänkte på ditt föl idag när jag lät mitt årsföl med mamma springa omkring på ridbanan där jag stod. Det är självklart för mitt föl att man inte springer på människor och inte försöker leka med oss. Föl ska leka med andra hästar och inget annat!

Du kan faktist testa läget på den lille redan nu.

När han springer rakt emot dig så höjer du handen framåt lite sakta.

Springer han rakt över dig så är det dags att tänka om.
Stannar han 5-10 meter innan så är läget fortfarande under kontroll.

Har du honom själv hemma i vinter så lär vi få se fler frågor.

AM

AM...jag vet inte riktigt vad jag ska skriva...?
På det jag läser är det alltså så att du ska värdera situationen när du redan ÄR översprungen?
Hur tänkte du?

Givetvis så, av ren självbevarelsedrift, hoppar man undan.

Och vad jag då menar, vilket jag personligen redan tror ha skett, är att ungen backar inte undan utan kommer att springa rakt över.

Vilket betyder att den redan nu är totalt respektlös inför folk.
Och vilket visar att det har skett misstag.

Om man inte rätar till detta ganska omgående, utan i stället väntar till nästa sommar, så lär vi ju få se redigt med inlägg angående ungen.

Det hinner bli både odräglig p.g.a. inaktivitet och fräck p.g.a. totalt fel signaler.

Att leka med en fölunge finns ju liksom inte på kartan.
För det resulterar ofta i en totalt missanpassad individ.

För att lyckas med ett sådant projekt, utan att hålla på att straffa ungen i ett kör, så måste man ha rejält med erfarenhet inte om bara hästar utan om föl och ettåringar.

Det är alldeles för vanligt att orutinerade hästägare på mycket kort tag ställer samma krav på diciplin och reda både på stor häst och ungt föl.

Ett föl eller ettåring som fått växa upp bland likartade individer springer ALDRIG över en människa. Definitivt inte om den är rätt hanterad.

En fölunge eller ettåring tassar bakom och följer enbart med.
I stort sett alltid av ren nyfikenhet.
Men springa över? NEJ.

AM

En fölunge eller ettåring tassar bakom och följer enbart med.
I stort sett alltid av ren nyfikenhet.
Men springa över? NEJ.

AM

Våran åring vill helst gå först om man är ute och leder hästarna. Elektra först! Så går hon som ett ljus. Men om mamma häst går först så tycker hon det är gruvligt tråkigt.

Men hon springer inte över folk.

Får förtydliga mig.

Om man är ute i en hästhage och det kommer en unge farandes så springer den inte över en. Så mycket respekt har den då den har lärt sig detta den hårda vägen genom likasinnade och övriga fyrbenta.

Att dom sen kan fara runt lite kors och tvärs då man leder mamman är en helt annan sak..

AM

Såg just att du skrivit åring.

Samma där. Man leder dom på rad men dom springer inte över folk.
En åring vill gärna gå bakom. Speciellt om det är på främmande mark.

AM

går bra för mig med respekten, han är artig och springer sällan över en, det enda är att han försiktigt gradvis testar hur nära han kan komma och se vad jag gör, om jag flyttar undan mig själv eller flyttar bort honom
men blir han bortputtad av mig räcker det för honom för att få vår rang konstaterad

Han ska inte sällan springa över dig, han ska aldrig någonsin ens tänka tanken att man kan springa över dig!

Det handlar inte om rang gentemot dig, det handlar om att från första början lära sig att människor inte är hästar.

Känns som att det inte spelar någon roll vad folk skriver här, du känns inte vidare öppen för nya kunskaper?

"Att inse att man inget kan är ett stort steg mot kunskap"

Många som skriver här har stora erfarenheter av föl. Mitt bästa tips och råd är att läsa och ta in vad de skriver till dig. Alla säger en och samma sak - föl ska INTE ha människor som lekkamrater!! En fölunge ska inte "tränas" och "lära" saker.
Tänkt tanken att han kanske inte är rastlös utan respektlös?

Jag hade inget sällskap till mitt STOföl mer än en gammal ponny. Jag mådde jättedåligt över det, hon hade stått sina 6 första månader i stor sto+fölflock men hemma hos mig fick hon bara en gamling till sällskap från september till maj. Sen fick hon lekkamrater i sommar som nyss åkt hem. Nu har hon en busig femåring till sällskap som både busar och fostrar henne.

Men hon är sto. Tror att skillnader mellan stoföl och hingstföl är milsvid. Så fundera igen på din hantering av honom och som sagt, ta in vad de skriver till dig i denna tråd

Springer han sällan över dig:grin:

Mitt tips: Skaffa hjälp av en hästkunnig, och skaffa sen ej fler föl...

Förlåt, om jag ska vara mer exakt, Han har ALDRIG vart i närheten av att "springa över en"

Men nu tackar jag för hjälpen av alla eftersom tråden verkar ha lämnat ämnet jag påbörjade, för det jag ville ha var idéer på hur jag skulle sysselsätta mitt föl, inte ett tips av nån översittare om att aldrig mer skaffa föl :D

Hoppas att du har förstått att föl inte ska aktiveras av människor. När du gjort det kan du föda upp fler föl. Än så länge har du i den här tråden inte gett ingtryck av att ha tillräckliga kunskaper eller rätt inställning.

Liknande trådar

Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
2 033
Senast: Solstig
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 563
Senast: Sasse
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 381
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 304
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar