Aktivering av föl

Sv: Aktivering av föl

kl

Vill tillägga att det är ganska stor skillnad på lekbehov mellan stoföl och hingstföl, där det senare ofta har ett större krav på att aktiveras med jämnlika.

Stoföl är däremot mer beskedliga och finner sig bra bland gamla märrar och ponnysar som inte gör många knop per dag.

AM

Där har du en poäng, har bara lyckats få stoföl hittills (måste vara vattnet:p) men har kompisar som samarbetar och "lånar" varandras hingstföl och släpper på hingstbeten mm så det kommer nog jag oxå att göra om jag skulle få ett ensamt hingstföl ngn gång... Annars kan man ju byta föl med varandra efter avvänjning...

Det låter som om att du har en väldigt sund hästhållning och det där med att ha ledarstoet på sin sida tror jag kan hjälpa väldigt mycket. När jag var USA och jobbade på en ranch så använde sig mannen som ägde ranchen sig oerhört mycket av den gamle vallacken när han red in sina unga hästar. Han sa att det underlättar jättemycket om unghästen kan lära sig av den äldre oavsett vad det gäller. Detta var väldigt nytt för mig då och jag har inte sett mycket av det i Sverige ännu. Det vore väldigt roligt att se mer av det.

Det låter som om att du har en väldigt sund hästhållning och det där med att ha ledarstoet på sin sida tror jag kan hjälpa väldigt mycket. När jag var USA och jobbade på en ranch så använde sig mannen som ägde ranchen sig oerhört mycket av den gamle vallacken när han red in sina unga hästar. Han sa att det underlättar jättemycket om unghästen kan lära sig av den äldre oavsett vad det gäller. Detta var väldigt nytt för mig då och jag har inte sett mycket av det i Sverige ännu. Det vore väldigt roligt att se mer av det.

Tack tja alla gör väl så gott de kan utefter sina förutsättningar och det finns säkert mycket att "tycka" om hemma hos mig också:p, men det blir naturligt när man håller på med brukshästar att man "släpar" med de små när ngt ska göras, de går vid sidan vid körning, får följa med till skogen och lära sig stå bundna när man grejar och framför allt handlar det om att de ska lita på en, de hästar jag haft från ung ålder har aldrig varit några problem att rida in efterssom de är så mycket hanterade från marken så när jag väl kommer till punkten att hoppa upp brukar de mest bara vända sig om och lukta på mina fötter för att konstatera att jaha det var bara matte:p alla "grund" kommandon har de ju redan lärt sig från marken så det brukar aldrig vara ngn diskussion:laugh:Jag brukar börja jobba dem i mycket korta arbetspass vid ca 1,5 års ålder, en sak i taget och bestämmer mig tex för att idag ska hästen stanna på komando och stå still, när den gör det får den beröm och så var arbetspasset slut:D kan ta allt från en till tio minuter sedan bygger man på vartefter individen mognar. De brukar få viloperioder emellanåt också då de "bara" får vara hästar då brukar det de lärt sig smälta in bättre...

Jag måste bara få skriva att ni som tycker att föl ska gå med andra föl. Ni har rätt i det, men tänk så här. Alla ston accepterar inte andra hästar när dom har föl!!! Eller så har man inte möjlighet att ha andra föl i samma hage.
Jag själv har ett sto med föl hemma, jag vill gärna att dom ska gå med ett annat sto med föl men det skulle aldrig funka då mitt sto skulle ha ihjäl det andra stoet...

Så kan det vara men det hör till ovanligheterna. Första månaden kan det möjligtvis hända att stoet utifrån situation kan må bra av att gå själv med sitt föl, men långtifrån alla, vore det så skulle stuterierna ha fullt upp kan jag lova, gällande antalet hagar :D Ston som haft föl tidigare brukar trivas att gå med andra ston - de fostrar fölen tillsammans och får avlastning med barnvakt - någon som håller ett extra öga, sällan några problem.

skämt åsido: har man ett sånt sto så visst, då får man dock se till att så fort fölet avvänjs så går det med jämnåriga, så blir det fortfarande sällskap med jämnåriga att växa upp bland och fostras tillsammans med, större delen av dess uppväxt.

Jag själv har ett sto med föl hemma, jag vill gärna att dom ska gå med ett annat sto med föl men det skulle aldrig funka då mitt sto skulle ha ihjäl det andra stoet...

Nu tror jag ju att det i de flesta såna fall beror på felaktig uppfödning av stoet.
Hästar som fötts upp i flock har lärt sig att vistas med andra hästar, utan att "ha ihjäl dom".
Och måste de då gå själva med sitt föl, är risken stor att även fölet får ett sånt felaktigt beteende som vuxen.
Men om inte beror på det skulle jag aldrig i livet välja att avla vidare på ett sånt sto.

Mitt sto som i vissa situationer kan anses som argsint brukar slappna av efter några veckor och då fungera alldeles utmärkt i flock. Då är hon så uttråkad att hon blir överlycklig över sällskap:D Hon gick under åtta år i flock med över 40 hästar och trivs allra bäst ihop med andra hästar.
Själv har jag sett till att vid varje föl har de fått gå på bete i flock och ihop med minst ett föl till.

NU ÄR I ALLA FALL PROBLEMET LÖST FÖR MIG! :D
fd stallgrannen har tagit sitt sto och hennes son till oss så nu går dessa fyra ihop i hagen och alla är nöjda och glada (utom phillip som tkr nya kompisen är skittråkig) och efter nyår ska pojkarna flytta ihop med grannstallets unghingstar så då blir dom ett gäng på 8 pojkar i åldern 0,5 - 3 år! :)

Hantera honom! Det är det han vill,ha uppmärksamhet.Han vill inte bli kvar i hagen.Hantera honom!

Hantera honom! Det är det han vill,ha uppmärksamhet.Han vill inte bli kvar i hagen.Hantera honom!

Oh ja! Daglig hantering är inget han kommer slippa för det inte ;)

Det enda som skulle hindra är om jag kommer till stallet och inte "orkar" (har av medicinska skäl förmågan att lätt bli utmattad), och då är det mitt humör som tar stryk av det, vilket ger följden att jag inte föregår med det finaste exemplet på 'så här ska man bete sig!'

Men kommer ha tillgång till hingsthagen så regelbunden borst och kärlek är nåt han kommer att få i alla fall!

Liknande trådar

Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
2 033
Senast: Solstig
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 563
Senast: Sasse
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 381
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 304
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel