Aktivering av föl

Sv: Aktivering av föl

Om den söker kontakt ska du inte putta bort den. bara om den betér sig illa- som andra hästar skulle göra.

klart att du kan klia o göra det den redan kan, men bara när det behövs. Övrig tid ska den vara med mamma o den lär sig av att se dig interagera med stoet. Det räcker.

Jag vet att det finns människor som tycker att man inte ska röra sin häst förrens de har fyllt 3-4 år och sen finns de dom som väljer att hantera sin häst från början. Finns det inte forskning åt båda hållen?

Jag själv har en 1,5 åring, en hingst. Jag väljer att hantera honom eftersom det är lättare att vänja honom vid situationer som kommer att hända honom längre fram i livet redan nu istället för när han är 3 år och är mycket större samt starkare. Däremot måste man ju väga in att det är en unghäst. Den klarar bara "träningspass" några minuter per dag. Jag skulle heller aldrig leka med en unghäst och verkligen inte med en hingst. Leka för hästarna göra med varandra. Jag förväntar mig koncentration och inte lek. Lek kan bli mycket farligt och de vänder snabbt rumpan till och kan sparka "på lek".

Men hur vi än ser på våran uppfostran av hästar kan vi väl hålla en god ton mot varann? Att få kommentarer som sänker en och att man inte borde skaffa ett föl osv kan vi väl skippa? Det är bättre att lyfta varann med tips.

Alla som har skaffat ett föl har ju en gång i tiden gjort det för första gången.

*kl*

Jag har ett årsföl som tyvärr inte får gå med andra hästar än mamman (eftersom stallägaren tycker att mitt sto är för eakt för att gå med hennes sto med föl). Det enda jag gör med honom är att han går i grimma och grimskaft in och ut från hagen och han borstas av om han är skitig. De senaste två dagarna har det varit lerigt i hagen så då har benen spolats när jag ändå spolat av morsan på väg in från hagen.
Efter avänjning finns två alternativ-att gå med en gammal hingst+plus två i samma ålder på lösdrift alt. stå på stall och gå med en valack som lekfarbror i hagen. Nackdelen med lösdriften är att det är islänningar han ska gå med och de har inte i närheten av samma fodernehov som honom så han kommer att vara tvungen att komma in ett par timmar iaf för att få sig all sin mat. Men men nu hamnat jag väldigt ot:o.

Jag har följt tråden med intresse och tycker faktiskt inte att tonen är otrevlig. Och som nybörjare med föl borde det vara guld värt att få tips från erfarna människor.
Jag har inte sett att någon här förespråkar att hästen ska vara orörd tills den är 3-4 år. Men möjligen läser jag dåligt.
Jag tycker TS har fått bra råd. Själv har jag hittills endast fött upp två föl, ett tredje är på väg. Tyvärr har jag aldrig haft tillgång till fler föl eller en stor flock hästar, utan endast haft fölen med deras mamma och ytterligare en vuxen häst. Det har funkat ändå, fölen har fostrats av de äldre och växt upp till trevliga individer som fungerar alldeles utmärkt tillsammans med såväl människor som andra hästar. Jag har aldrig överhanterat mina föl, utan bara gjort det man "måste". På/av med grimma, leda tillsammans med stoet, borstar av fölet då och då när jag ändå borstar stoet, lyfta fötter. Att man inte bör vänta med så grundläggande saker ända tills hästen är 3-4 år och stark, ja, det håller jag absolut med om.

Jag säger inte att man inte ska hantera föl, men man ska absolut inte leka med dem! Där tycker jag precis som du.

Mina föl lär sig att ha grimma och bli ledda, lyfta fötterna och bli borstade. Jag ser till att de får gå med mamma i flock och efter avvänjning får de gå med andra hästar i flock.

En av nackdelarna med att gå ensam med sin mamma är att dom rör sig alldeles för lite. Unghästar måste kunna springa mycket för att stärka muskler och skelett, utan stimulans från andra hästar så kan man få problem med att hästen inte utvecklas optimalt.

Alla har inte möjlighet till att ha sitt föl med andra jämnåriga. Det hade tyvär inte jag heller. Han fick gå med en lekfarbror iform av en shettis. De busade hela dagarna i en kuperad hage. Sen gick han med en äldre hingst som satte tydliga gränser och på betet gick han med tre vallacker, två av dem unghästar i en väldigt stor hage. Man får ju försöka göra det bästa av vad man har.
För att försöka hjälpa till att stärka skelett har jag gått med honom över stock och sten i skogen. Ibland har han fått springa i paddocken och ibland har vi gått över bommar. Men bara korta stunder, de kan inte koncentrera sig så länge.

För övrigt så är det mycket lätt att lära en häst springa. Jag tycker att man ska ta fasta att lära en unghäst stå stilla och vänja dem vid med läskiga saker för springa det finns i dem redan.

Håller med dig. Tycker att man får anstränga sig för fölets skull att hitta lekkamrater åt det.

Fast bör nämnas så behöver inte en lekkamrat vara jämnårig. När mitt sto var föl så gick hon med en tvååring under vintern och första betet också med en annan tvååring och ett äldre sto. Hon hade aldrig som unghäst någon jämnårig att leka med och hon är en ytterst välartad individ:). (...och rörde sig gjorde hon uppenbarligen eftersom hon som 1.5-åring fick en liten krossfraktur i kotan).

Delvis KL
För många år sedan när min val var åring så gick den med min äldre val, men jag skaffade en hingståring som sällskap.

min åring sparkade bakut mot "kompisen" första dagen(har aldrig varken förr eller senare uppfört sig så).

Lekte eller umgicks aldrig med den andra, så den vuxna fick underhålla dem var för sig. Min rymde t o m o gick på promenad helt ensam:crazy:

Senare har den gått med andra o varit väldigt snäll med alla, men aldrig busat såsom hingstar brukar göra.

Hästkemi kanske:angel:

Såna möjligheter måste man ju hitta innan man ger sig på att ha föl. att skicka iväg den på bete med jämnåriga brukar vara praxis för folk som inte har jämnåriga föl hemmavid. Innebär ingen större kostnad.

Mitt sto växte upp med sin mor och en shettisdam, två kloka tanter. Tyvärr har vi inte haft "tillgång" till någon jämnårig kompis, men shettisen har fungerat som kompis och ställt upp på lek. Gamla halvblodsstoet var heller ingen "dönick". (Gamla damen hade för övrigt inte heller någon jämnårig kompis hos sin uppfödare, men hon har alltid fungerat utmärkt ihop med såväl människor som i hästflockar.)
Vi har på senare år haft möjlighet att släppa vårt unga sto i flock, där hon "trots" sin uppväxt fungerat helt normalt. Hon är ingen ledartyp och heller ingen hackkyckling, hon har alltid fått sin givna plats i flocken och har aldrig betett sig illa mot andra hästar. Men det är kanske "hästkemi", som du säger.

Vi väntar nu föl igen och där är jag inte alls rädd för att rörelsebehovet inte ska bli tillgodosett, vårt sto är en flicka med "fart och fläkt". Så här är jag snarare ängslig att det kommer att bli för mycket liv och rörelse. Men hon kanske lugnar sig när hon blir mamma...

Min hade en shettis som lekkamrat som fölis. Föredrog den framför tråkiga Mamma. Den älskar fortfarande alla dessa små.

Den hade en annan shettis i boxen brevid sig som 2-årshingst o den var tjudrad vid hagen- inte min.:angel:

Min hade en shettis som lekkamrat som fölis. Föredrog den framför tråkiga Mamma. Den älskar fortfarande alla dessa små.

Den hade en annan shettis i boxen brevid sig som 2-årshingst o den var tjudrad vid hagen- inte min.:angel:

Samma här, alltså lekte med shettisen, men mamma var ju bra att ha när hon var hungrig. Och mamma bestämde, där var tom den dominanta shettisen av samma åsikt.:D

Men det är kanske "hästkemi", som du säger.
Ja varför skulle det inte vara så:confused:

Vet en hingsthållare som sa att en hingst föredrog unga tjejer o en annan skimmlar.

Sen vet jag inte om tre leker bra någonsin. Vare sig det gäller hästar eller barn.

Att tre inte leker bäst kan man nog hålla med om. Dock har jag inte haft några problem med mina 3-flockar. En sommar för "hundra år sedan", när jag ännu bara hade 2 hästar, så släppte vi in kusinens ponny på bete tillsammans med våra. Och där blev det dock en tydlig 2+1-flock istället. Min gamla dam (som då endast var 2 år) hängde med ponnyn, medan min dåvarande äldre valack mest gick själv.

När det gäller mina senare 3-flockar så har det säkert med kemi att göra, att hästarna varit så pass bundna till varann att ingen hamnat utanför, mor/dotter+trygg liten shettis t.ex.

(min gamla dam hatade för övrigt skimlar, och sållade hårt bland fuxar...)

kl

Vill tillägga att det är ganska stor skillnad på lekbehov mellan stoföl och hingstföl, där det senare ofta har ett större krav på att aktiveras med jämnlika.

Stoföl är däremot mer beskedliga och finner sig bra bland gamla märrar och ponnysar som inte gör många knop per dag.

AM

Jag måste bara få skriva att ni som tycker att föl ska gå med andra föl. Ni har rätt i det, men tänk så här. Alla ston accepterar inte andra hästar när dom har föl!!! Eller så har man inte möjlighet att ha andra föl i samma hage.
Jag själv har ett sto med föl hemma, jag vill gärna att dom ska gå med ett annat sto med föl men det skulle aldrig funka då mitt sto skulle ha ihjäl det andra stoet...

Jag vet att det finns människor som tycker att man inte ska röra sin häst förrens de har fyllt 3-4 år och sen finns de dom som väljer att hantera sin häst från början. Finns det inte forskning åt båda hållen?

Jag själv har en 1,5 åring, en hingst. Jag väljer att hantera honom eftersom det är lättare att vänja honom vid situationer som kommer att hända honom längre fram i livet redan nu istället för när han är 3 år och är mycket större samt starkare. Däremot måste man ju väga in att det är en unghäst. Den klarar bara "träningspass" några minuter per dag. Jag skulle heller aldrig leka med en unghäst och verkligen inte med en hingst. Leka för hästarna göra med varandra. Jag förväntar mig koncentration och inte lek. Lek kan bli mycket farligt och de vänder snabbt rumpan till och kan sparka "på lek".

Men hur vi än ser på våran uppfostran av hästar kan vi väl hålla en god ton mot varann? Att få kommentarer som sänker en och att man inte borde skaffa ett föl osv kan vi väl skippa? Det är bättre att lyfta varann med tips.

Alla som har skaffat ett föl har ju en gång i tiden gjort det för första gången.

Jag tror att det skiljer sig lite på "rutinen" inom olika raser, inom vissa raser är det vanligt att man knappt rör hästen innan 3-4 års ålder och då rider man in den inom andra raser tex nordsvensken så har man tom fölhanteringskurser, men det skiljer på att lära fölungen vanligt vett som att ledas och tillåta beröring mm och att leka med den. Det har hänt att jag har ensamma föl men då går de i flock med hästar i olika ålder och de har alltid hittat en lekkamrat att busa med, fostras av och testa gränserna med. Har ett sto som nu är tre hon har alltid varit fölkompis, fostrat, lekt och passat, hon älskar föl. Det som är roligt med mina äldre hästar är att de verkar "visa" fölen hur de ska bete sig när jag är i hagen, lika om det kommer en ny häst till flocken. Jag har inga ledarskaps problem med fölen eller nya hästar tack vare deras hjälp, det är väldigt lättjobbat när man har ledarstoet på "sin" sida, men så har jag haft dem sedan de var små...

På tal om att bara ha ett föl så tror jag att om de har någon häst att leka med och fostras av så går det bra ändå även om den är något/några år äldre. Ibland blir det ju inte som man tänkt sig som uppfödare även om man försöker ha minst två föl. Årets föl är ensamt men verkar fullt nöjd men sina kamrater i hagen dock har jag bytt till mig ett annat föl också så att de har lite glädje av varandra under uppväxten och i vinter...

Jag låter alltid fölen få komma fram i hagen om de vill och kliar gärna på dem, men om de börjar buffas eller bitas så knuffar jag bort dem, Jag försöker härma de andra hästarnas språk mot varandra när jag säger ifrån ( kan säkert se lite fånigt ut ibland:D ) men vad gör man inte...

Liknande trådar

Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
2 033
Senast: Solstig
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 563
Senast: Sasse
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 381
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 304
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar