Aktivering av föl

AnNanmandrus

Trådstartare
Någon som har några idéer om hur man kan "leka med sitt föl?
Har en hingst född i sommar som jag vardagligen hanterar, dels för att jag vill få kontakt med han men också för att hans mor går ensam i sin hage och därmed behöver min tid för att slippa gå själv och ha tråkigt.
Eftersom fölet varit så lättlärd och tycker att det är extremt roligt att bli hanterad och lära sig saker, få tänka har jag redan lärt han grunderna i NH, flytta undan tryck i alla riktningar, ledas, lyfta hovar, beröring av hela kroppen Något han tog med lätthet!
Problemet är nu att mina idéer på aktivitet börjar ta slut medan han fortfarande väntar på att få lära sig mer! Har rätt taskig fantasi så kommer just nu inte på något alls..
Är öppen för alla förslag, både anpassade för att lära hästar, hundar och alla djur (så länge det går att genomföra med häst) och eftersom han är så klok och lättlärd är ju mer tänka för han desto bättre!
Skulle vara ett stort tack eftersom att små ovanor börjar krypa när han tar saken i egna händer och sysselsätter sig själv...

Sv: Aktivering av föl

annat hingstföl, som andra skriver, men även promenader bland "läskiga" saker (typ pressening i paddocken o liknande). klickerträning kan du prova, då lär han få tänka! :)

Det är klart att ett annat för är det absolut ultimata, men har man inte det tycker jag att du gör jättebra i att aktivera.
Något som jag gjorde när vi hade ponnyn liten var att redan som föl vänja vid gjordar, täcken, rep runt benen, typ tömköras (gå med grimskaft på varje sida av honom osv) förbereda för ett senare liv som ridhäst/körhäst. Den här hästen har från tidig ålder varit enormt trygg och varken inridning eller inkörning var någon den reagerade över alls. Och den är nu 14 år så jag vet att det håller i sig.
I väldigt många situationer har jag sett hur saker vi arbetade med när han var föl har gett resultat senare.
Men träna på allt sådant som hästar brukar bli rädda för, prasslade papperspåsar, presenningar osv osv osv.
Jag körde in själv också sen då jag inte hade nån som kunde hjälpa mig och han var så trygg i det jag då gjorde att det knappast vickades på öronen.
Ja jag drog mycket krattor och sådant mellan oss, som en skackel helt enkelt.

Bra idéer! Du sa nästan alla de jag hade tänkt säga! ;)
Om du har tillgång till en transport är det aldrig fel att vänja honom vid den! Bilar är ju också bra att vänja unga hästar vid, så slipper det bli ngn stor sak när ni börjar rida ut!

De dom andra har skrivit tycker jag låter bra, men en sak som min ett åring tycker är JÄTTE roligt är en gymboll:). Han kan ligga, lyfta och sparka på den, så det tycker han är super kul:D.

photo.php

Senast ändrad av en moderator:

Självklart tycker jag också att det ultimata hade varit ett annat föl! Men den möjligheten finns inte förrän nästa sommar då han ska få komma iväg och träffa lite nya kompisar av sin egen, andra unghästar alltså! Så därför vill jag kunna sysselsätta honom på annat sätt fram tills dess,
Tack för alla idéer om vad man kan göra! Bra med dom där lite matnyttiga sakerna som sätta på gjordar, täcken mm för dom är ju väldigt praktiska att ha med sig senare;)

Måste bara fråga: varför väljer man att ha ett föl om man inte kan erbjuda det en vettig tillvaro med kompisar att leka med?

Föl ska inte aktiveras av människor utan av andra hästar. Håller med om att man ska se till att det finns en flock att gå i. Dels för att fölet ska aktiveras men också för att det ska fostras och lära sig prata hästspråk.

Jag anser att man absolut inte ska leka med sina föl, de ska lära sig ha respekt för människor från första början.

Låt fölungen vara ifred!
det är en liten bebis, och den ska inte, och kan inte ta till sig, en massa övningar just nu. den ska gå med sin mamma,blir vanligt hanterad i umgänge med mamman, lyfta hovar, bli berörd, bära grimma, thats it.

det finns studier på störda beteenden på föl som hanteras av människor för tidigt och intensivt.

Håller med, man gör ofta sig själv en björntjänst genom att överarbeta.
Man lär bara fölisen hitta kryphål och den ser ganska snabbt hur lite häst man faktiskt är.
Vanlig skötselträning och lär dom (speciellt hingstungar) vad avstånd är, tills du ber om annat. Dom tar snabbt på sig för stora skor ;)

Mackan: Har du någon studie jag kan få kika på?
Vet du vart du har läst det?

vad är det för studier, finns dom att läsa någonstans??

jag gillar inte idén på aktivering av föl men samtidigt är jag i samma situation som TS fast med en 1-åring.

Han går i stor flock, alla olika åldrar på hästarna, i stor hage med fri tillgång till mat dygnet runt.
När jag kommer för att ta in min storhäst så följer den här lille med. Han är först fram till alla som kommer in i hagen och förföljer människor. Får han inte följa med in, om man inte schasar bort honom ordentligt från grinden när man ska gå in med sin häst, så smiter han under staketet och följer med ändå.

Om han väl får följa med in i stallet står han i boxen och tigger uppmärksamhet HELA TIDEN.
Han är enbart nöjd när man står hos honom.

Med en sån här häst får man ju dåligt samvete hur man än gör??
Dåligt för att man tar med honom och hanterar honom. Eller dåligt för att man måste verkligen jaga bort honom i hagen för att han inte ska följa med genom grinden....

Vad gör man med en sån då, ni experter här?

Han är knappt hanterad innan han kom till mig. Så varför han är så framfusig vet jag inte vad det kommer från.

Delvis KL, svar till både dig och Waldorf:

det går att googla så hittar man mycket runt hantering av föl. studien var redovisad i ett nummer av ridsport förra vintern, i avels bilagan, tyvärr kommer jag inte ihåg original studiens hänvisning, som fanns i den artikeln dock.

det jag vill förtydliga är ju att det är skillnad på hantering och hantering. Det finns även många studier runt SUND hantering av föl, dvs lagom hantering, som styrker att ju tidigare fölet interagerar med människor, desto lätthanterligare är det senare i livet. Dock så poängteras att denna hantering är väldigt basic, det handlar alltså inte om att ta ut fölet på promenader och börja öva backövningar eller andra större moment, utan vanlig hantering - beröring, grimma, ledas brevid mamman. Inga större grejer när de är så unga.

samma studier poängterar att den stora faktorn bland små (unga) föl, är hanteringen av MAMMAN, med fölet närvarande. De lär sig oerhört mycket bara genom mammans beteende och interaktion med människan. Denna lärdomsvinkel har funnits vara så stor att den är en primär källa till hur lätthanterlig fölungen blir som äldre, dvs icke att underskatta.

som sagt, mkt basic, vanlig hantering är bara bra! Den får inte gå till överdrift, alltför många är så ivriga, och tror att de kommer längre om de börjar med mer avancerade saker så tidigt som möjligt, men det stämmer alltså inte.

Ingen expertstämpel på mig iaf, men jag har haft häst med inlärda beteenden som jag velat få bort och provat olika sätt. Det sista tipset nedan funkade för mig.

Varför han är det är ju svårt att säga (hur det har uppkommit) men förmodligen så har han fått sin cred när han gjort det.

Du kan, om du har många ideer göra det till en övning så han vet när han ska sluta, men det är svårt med en fölis och få det bra utan att förstärka beteendet.

En annan lösning kan vara att låta honom glömma bort det (bryta mönstret), dvs inte stå inne alls så han inte får någon möjlighet, men det kan ju vara svårt det med.

Måste bara fråga: varför väljer man att ha ett föl om man inte kan erbjuda det en vettig tillvaro med kompisar att leka med?

Det kan ju *hrm* exempelvis skita sig i planeringen, så tillvida att man betäckt flera ston ifjol men ändå bara fått ett levande föl... :(

Mitt främsta råd är i alla fall: gör inget med fölet som du inte kan tänka dig att en vuxen häst får göra ! Och akta dig för att få honom människopräglad !

Senast ändrad:

Hästar som blivit alltför präglade av människor när dom varit föl är inte alls roliga när dom blivit stora! Det är så himla lätt att det blir fel, tyvärr. :( Vissa blir vana vid alltför "stora" signaler, och uppfattas som buffliga och klumpiga. Andra tappar grundrespekten för människan och ser människan som lekkamrat, hellre än en ledare. Osv. Naturligtvis finns det lyckade resultat åxå. Men jag personligen tror att andelen misslyckanden är något större bland fölen som bara lekt med människor.

Men en medelväg för dig kanske skulle kunna vara att fortsätta med det du gör nu, och sen när det är dags för avvänjning, kanske du kan skicka hästen på ett större unghästbete?

Absolut, det är därför så många annonser handlar om att man vill ha vintersällskap till sitt föl, och därför tar in sto med föl till reducerad kostnad.

Att ersätta flockgemenskap genom människor och aktiviteter går inte. Hästar ska uppfostra varandra, en häst som inte fått detta till livs i tidiga år fungerar ofta sämre/inte alls med andra hästar senare i livet. Hållbarheten påverkas också enligt studier som gjorts.

Låt fölungen vara! Som andra redan sagt - den behöver bara bli vardagligt hanterad; ut o in från hagen, borstad, på o av med grimma, lyfta hovar ev gå i grimskaft nån gång ibland. Thats it.

Bara för att hästen VILL mer så betyder inte det att den är redo! Bara för att den är ivrig o lättlärd innebär inte det att man ska ta nästa steg!

Jag hade en treåring som var extremt lättlärd med stor bärighet o egen balans o fin takt. Men inte sjuttsingen började jag rida LA-rörelser för det eller ställde några som helst form-krav! han hade garanterat gjort allt jag bett om , men frågan är hur han skulle må i efterhand och hur hans hållbarhet skulle blivit.

Samma med föl. Har en ettåring nu som jag haft sen hon var 6 mån - henne har jag oxå fått lägga band på. Jag vet att hon vill, att hon skulle kunna, men hon är bara en bebis så därför har hon bara fått vardaglig hantering. Hon gick tillsammans med en 25 årig ponny hela vintern (han ville inte alls leka så för att fölungen skulle få röra på sig så ledde jag gammelman på en äng och hon fick busa runt oss) men nu i sommar har vi tagit inack på betet o hon fått lekkamrater i samma ålder o hej o hå vad de har busat! :love: (och varit HÄSTAR!!)

För mkt hantering av fölisarna gör bara att de präglas för mkt på folk, glömmer bort hur det är att vara häst och tappar respekten.

Är fölungen rastlös så ta mamman i grimskaft o led henne i skogen så kan fölis busa runt er - LÖS.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
2 033
Senast: Solstig
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 563
Senast: Sasse
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 381
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 304
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel