Åka utan frambom???

Sv: Åka utan frambom???

Jag åker alltid utan frambom. Har aldrig hänt något utan bom däremot med bom. Binder hästen som den står på stallgången och kör lugnt. Men detta är som sagt min åsikt! Majoriteten är emot detta och jag förstår deras resonemang!

Det handlar inte om att någon majoritet är emot det. Det facto är det lagstiftat att när hästen är bunden i färdriktningen SKA det finnas en stödbom. Klockren tydlighet i DFS 2006:9 Saknr L 5:3 9:e paragrafen (Se tidigare länk sidan 16).

SJÄLVFALLET utgår jag från att man följer den lagstiftning som finns.

Och i de diskussioner som förekommit på området har det klart framgått att levande last anses säkrad när man gjort vad man kunnat, d v s i förekommande fall bundet t ex hästen.

Jag är faktiskt så dum att jag tror/hoppas/förväntar mig att om man ska transportera/hålla djur så är man insatt i den lagstiftning detta omfattas av.

Tyvärr är det så att folk, genomgående, är väldigt dåliga på att kolla upp gällande lagstiftning...Det är ju inte så svårt i dagens läge att med hjälp av internet slå på ämnet det gäller och sen vända sig till aktuell myndighet för att söka ev.dispans o.s.v....men det görs inte:cool:

Men just detta med hästar som går över frambommen tycker jag kan få kosta lite pengar. Och ägar till dessa hästar (de jag träffat) har också varit mindre priskänsliga i just det området.

Håller med!!! Att laga en trailer efter hästen har demolerat den är inte billigt. Skulle gärna testa det där bältet - om de fanns att köpa nånstanns..
Sen ska det ju även fungera på ett säkert sätt. Är inte så sugen att klämma in mej mellan hästen och väggen för att koppla fast honom.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 300
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 802
Senast: Svartkatt
·
Övr. Barn Finns det någon idrottslärare här på Bukefalos? Mitt barn älskar idrott och var den enda på skolan som fick A i 6:an. På högstadiet...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
8 358

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka