Åka utan frambom???

Sv: Åka utan frambom???

Nej, jag hade aldrig valt att köra utan frambom.

Främst för att hästen kommer att skada eller bryta nacken vid en inbromsning, är det en åkovan häst kommer färden att bli mycket obehaglig redan utan häftiga inbromsningar då den inte kan ta emot sig på något sätt.

Jag tycker heller inte om att lösa problem genom att skapa ett annat, i det här fallet gå emot lagstiftning. Lagstiftning som jag dessutom har lätt för att se är till för att skydda djuren.

Det finns många hjälpmedel för hästar som går över bommen. Stänger man till framåt är det inte så aktuellt att gå över, vill man göra det hela seriöst kan man bygga för allt utom precis utrymmet för hals/huvud, d v s helt omöjligt att komma över bommen.

Själv föredrar jag att binda kort långt fram och sedan binda halsring direkt i bommen. Halsringen ska låsa halsen helt vid bommen, då är det faktiskt omöjligt för hästen att klättra över. Visst, inget jag tycker är kul, men det är defintivt säkrare för kusen att åka så än utan frambom.

Att köra hästen utan bom fram är livsfarligt för hästen. Bommen är till för att stötta hästen vid inbromsningar, utan den kan ju hästen komma ut genom framväggen på transporten vid en inbromsning, så glöm det!!!!!!!!
Sen ska hästen bindas så kort att den inte kan klättra över bommen, det är ju därför man binder ! Om hästen tar sej över - då har man gjort fel!!!!!!!!

Så trodde jag också tills vi hade en ponny som gick över bommen oavsett hur kort bunden hon var. Hon var vid ett tillfälle bunden med halsring, direkt mot bommen och kort grimskaft i grimman. Hon lyckades ta sig över bommen ändå.

Sist hon åkte åkte hon dock lugnt! Det var när vi sålde henne. Då fick hon stå lös i ett stort, stadigt Ume-släp. De hängde ett täcke framför henne så att det blev en "vägg" framåt. Hon såg alltså inte framåt. Då gjorde hon en lång resa där hon stod helt lugnt. Hon stod också lugnt den gången min make åkte med henne bak i släpet.. Men det är ju inte att rekommendera ur säkerhetssynpunkt...

Jag skulle aldrig köra en häst utan frambom. Ang. hästar som går över bommen. Mamma hade ett sto som gjorde det. Vi band ett grimskaft som gick ovan på bommen och det handra som gick under. På detta viset så kan dom aldrig få huvudet under bommen. Dom kan inte heller få upp huvudet så högt så dom kan hoppa över.

Jag frågade efter erfarenheter av dem som gjort detta, inget annat.

Jag ställde en fråga, det betyder inte att man gör si eller så.
LECH är den enda som uppfattade frågan korrekt och svarade som jag bad om.
Jag har INTE bett om lastningstips för det finns jättemånga trådar om det utan att man behöver starta en ny.

Frågan verkar dock vara både het och tämligen intressant.

Men om man ställer en så kontroversiell fråga måste man nog vara beredd på att bli ifrågasatt och faktiskt kunna förklara sig istället för att låta folk gissa och börja spekulera...:idea:

Då ska jag svara på frågan:
"men någon som gjort det?"

Ja, Lech har en kompis som gjort det.

Bra så? :angel:

LIA

Men om DU ställer en fråga, så måste du väl kunna svara på motfrågor?
Annars är det väl ingen vits att skriva i ett diskussionsforum?

Jaha, men om du vänder på hästen så den får åka baklänges har den ju i allafall ingen bom att stödja sig på. För du lär ju ta bort frambommen, annars får ju en stor häst inte plats.

*Knapplån*

Hur många är det inte, som "med handen på hjärtat nu", lägger in trådar med bilder och/eller "kontroversiella frågor". Och sen i inlägget skriver "Jag vet att det är si och så, och jag vill inte ha kommentarer på det och det..."

Då måste väl Carmenzita också för "jösse namn" få ställa en fråga här i forumet utan att ursäkta, eller förklara sig, om hon nu skrier det i sitt inlägg eller? Önskar ni diskutera något annat med henne, så tar ni det via PM.

Mvh

IngelaH
gnällig men rättvis, moderator

Vill hästen över så kommer den över oavsett grimskaftets längd!
De kan även hamna under bommen , på rygg med alla fyra benen i luften. Hästar är makalösa djur.....
En överklättringsskyddet kanske fungerar det vet jag inte men det låter ju bra.

Men nu förutsätter du att jag har med mig grejor att täcka för med fram och att jag har med mig en halsrem. Vad föreslår du att man ska göra om man står där med absolut ingenting?
Hästen har aldrig gått över bommen tidigare och då förutsätter jag väl inte att den helt plötsligt ska börja med det.

Ärligt talat har jag alltid med mig t ex halsring, extra grimskaft, linor och det jag anser att jag kan komma att behöva om något oförutsett inträffar.

Korkat va?

Hmm, det låter ju farligt!:confused:
Så nej jag har inte provat och inte funderat på att prova heller.

*Knapplån*

Hur många är det inte, som "med handen på hjärtat nu", lägger in trådar med bilder och/eller "kontroversiella frågor". Och sen i inlägget skriver "Jag vet att det är si och så, och jag vill inte ha kommentarer på det och det..."

Då måste väl Carmenzita också för "jösse namn" få ställa en fråga här i forumet utan att ursäkta, eller förklara sig, om hon nu skrier det i sitt inlägg eller? Önskar ni diskutera något annat med henne, så tar ni det via PM.

Mvh

IngelaH
gnällig men rättvis, moderator

Nej, nu måste jag gnälla. Frågan var ställd UTAN att övht ens beröra det 'lilla' faktum att det är lagbrott att åka på det viset som diskuteras. Så inte har hon skrivit 'jag vet att det är si och så'. Och de flesta har upplyst om de två faktum att det är olagligt och en potentiell livsfara för hästen. Sen om det inte är vad man vill höra, det är en sak, men det är i allra högst grad relevant i tråden.

Sen är kanske inte tips hur hud undvika bomhoppandet relevant, men snarare av hjälpsamhet än av elakhet de svaren kommit.

Min häst hoppade över frambommen första gången han åkte, trots att jag bundit honom "kort", han låg hopknucklad upp och ned under bommen och jag fick skära loss honom och sedan tråckla honom krypandes ut... Han har aldrig hoppat igen, men för säkerhets skull köpte jag ett enhästars släp med fronturlastning där han står bra, binder upp honom som på gången med två transportgrimskaft (med säkerhetshakar) och så har jag hösegel framför. Sedan har jag ALLTID med mig extra grimskaft, grimma och kniv, och ser till att nyckeln till frambommen ligger i handskfacket på bilen :idea:

Vill hästen över så kommer den över oavsett grimskaftets längd!
De kan även hamna under bommen , på rygg med alla fyra benen i luften. Hästar är makalösa djur.....
En överklättringsskyddet kanske fungerar det vet jag inte men det låter ju bra.

Soms agt, det finns sätt att binda dem så de garanterat inte kommer över. Det rekommenderas dock att du kör väldigt försiktigt kortaste och bästa vägen hem sen, för de har tämligen små möjligheter att balansera sig. Men det går. Det är dock som jag skrev ingen lösning för mer allmänt åkande. Men det går att knyta en häst så den inte kan röra sin hals alls, och inte kan få frambenen över bommen.

Och det är vad jag skulle göra i det scenario som efterfrågade, dvs hr man löser det när hästen gått över bommen och man står där. Däremot skulle jag jobba på att hitta en annan lösning inför nästa resa.

Men, det finns sätt för det mesta, de är dock inte alltid varken så snälla eller trevliga alla gånger. Men i en nödsituation så nog fungerar det.

Jag har inte gjort det. Däremot vet jag att det är ganska vanligt i Frankrike, där strippar de oftast hela transporten.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 300
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 802
Senast: Svartkatt
·
Övr. Barn Finns det någon idrottslärare här på Bukefalos? Mitt barn älskar idrott och var den enda på skolan som fick A i 6:an. På högstadiet...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
8 358

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka