Åka utan frambom???

Sv: Åka utan frambom???

Jo såna grejor har man ju oftast med sig, jag tänkte snarare på om du alltid har med dig tex halmbalar så du skulle kunna täppa till om din häst som inte brukar gå över bommen nu plötsligt skulle börja med det

Dela med dig av dina kunskaper om hur du knyter, jag vill gärna veta!

Inget jag tycker man ska roa sig med annat än i nödfall, så ingen lust att på ett offentligt forum ge folk ideer. Finns ju fler än du som läser liksom.

Men ledtråd - kan de inte röra halsen, och halsen är framför bommen, då kan de inte få upp framdelen över den. De kan dock inte balansera sig med halsen heller, och det blir INTE roligt om släpet skulle t ex välta.. Men det tar dig hem i en krissituation med hästen på rätt sida bommen.. hästen är de facto rätt orörlig och kan mest trampa luft och röra bakdelen lite i sidled..

Ingela,
vad blir det för slags diskussionsforum, om man inte får skriva annat än svaret på en fråga?

I det här fallet hade tråden tagit slut efter TS! Åtminstone så här långt, eftersom ingen ännu säger sig med sin häst ha gjort det som efterfrågas. Och om någon skulle ha gjort det, bleve ju svaret bara ett ja. (Enligt TS strikta krav) Knappast vad vi vill ha va, en fråga och ett eller ett par ja som svarsinlägg??

Dessutom, hur många trådar är det som inte grenar ut åt alla möjliga håll? ;)

LIA

Ni får gärna diskutera hur mkt ni vill. Men ni kan inte KRÄVA att TS ska svara, då hon talat om sina premisser, med erat "har man sagt A får man säga B".

Speciellt inte, när inte andra diskustanter och diskusfarbröder, kan säga rakt ut hur de själva gör utan lindar in sina något otraditionella knep i "hysch pysch". :bow:

Det är ju därför jag inte har tagit bort tråden, som jag har blivit ombedd om. Det är som forumreglerna säger. "Lagt inlägg ligger" (så länge det följer reglerna), även om inläggaren tycker att hon fått de svar han/hon önskar, eller inte, eller att tråden enligt TS "tappat tråden". Därför ska man tänka efter, innan man skriver.

Mvh

IngelaH
moderator

som är otroligt glad för sin dam, som kliver rakt in (efter sin obligatoriska volt nedanför lämmen) och sen står som ett tänt ljus i transporten.

Senast ändrad:

Jag har inte riktigt gjort som du frågar men av en händelse lyckades en av mina hästar få loss frambommen under färd vid ett tillfälle.

Det blev ett j-a liv i transporten för han tyckte tydligen inte att han fick någon balans alls utan frambommen. När vi saktade farten/stannade för att kolla vad som stod på blev det mycket svajigt i släpet (Henra Cayenne -06) när han försökte balansera sig.

Inte riktigt vad du frågar efter men det är min erfarenhet av att köra utan frambom.

Jo det var ju det som var frågan
"har du kört utan frambom"
har man det så kan man även skriva sin erfarenhet utav det.
För dig var det inte avsiktligt och du skrev även erfarenheten av det, det var det jag ville veta, inte få lastningstips.

Tack så mycket! :)

*kl*
Nån som har bilder eller likande på detta överklättringsskydd som näms i tråden?

Senast i helgen fick en kompis till mig köra sin häst på det viset (i ett umesläp där hästen åker baklänges).
Hästen i fråga gick över bommen direkt vid ankomsten till en tävling, och gick över igen när hon lastade för hemfärd. Det enda som fanns att göra var att ta bort bommen på hästens sida, och sedan binda honom som när man ställer upp dem på gången, med ett grimskaft på var sida. Jag vet inte hur man skulle ha gjort annars, nu hade han ju ingen bom att klättra över i alla fall.
Kanske nån annan som har ett bra tips?
OK.
Det är ett A50 släp där hästen SKA färdas baklänges.
Då menar du bommen framför hästen som sitter långt BAK i trailern- eller?
DET kan jag köpa, men ofta beror det på att hästen har lärt sig att man kan gå ut framåt- utan att backa.
Av den anledningen är jag skeptisk till att lära hästarna att de kan gå ut framåt. För om det händer ngt som gör att hästen vill ut, så tar den självklart den enklaste vägen.
Framurlastning ska vara till nödfall o inte standard.

Senast i helgen fick en kompis till mig köra sin häst på det viset (i ett umesläp där hästen åker baklänges).
Jag skulle aldrig köra utan frambom, men i LECHs fall är det i alla fall lite mindre farligt än i en vanlig transport.

I LECHs fall är det en transport där hästen åker bakåt, så vid en kraftig inbromsning så blir det ju att "hästens fortsätter i färdriktningen" -> där tar bakbommen i detta fall stopp.

Jag har däremot svårt att tro att det skulle gå att accelerera så snabbt med bil+släp (med häst i) så att den skulle riskera bryta nacken i en transport där de åker baklänges om bommen framför hästen saknas. Möjligtvis om man blir påkörd bakifrån med stor kraft men då skadas nog hästen i vilket fall som helst.

Senast ändrad:

OK.
Det är ett A50 släp där hästen SKA färdas baklänges.
Då menar du bommen framför hästen som sitter långt BAK i trailern- eller?
DET kan jag köpa, men ofta beror det på att hästen har lärt sig att man kan gå ut framåt- utan att backa.
Av den anledningen är jag skeptisk till att lära hästarna att de kan gå ut framåt. För om det händer ngt som gör att hästen vill ut, så tar den självklart den enklaste vägen.
Framurlastning ska vara till nödfall o inte standard.

en fråga....

på ett A50 släp där hästen åker baklänges så slutar ju mellanväggen en bra bit innanför baklämmen.
det innebär ju att om man skippar bommen som hästen skall kunna luta sig på med bogpartiet, så finns det alltså ett mellanrum mellan bakläm och mellanvägg. Känns inte riktigt klockrent?

Fick låna en kärra förra helgen när jag skulle lämna stoet till hingst.Hon går under frambommen på det lånade släpet så jag tog bort bommen. Dörrar bak så där finns heller ingen bom.Jag valde att ha henne lös med upp pallade höbalar (staplade så de inte kunde ramla)framför fönster och skötardörren.Funkade bra men det kändes inte tryggt.På min egen transport har vi sänkt bommen så pass att shettisarna kan bindas i den utan problem med höjden.Så nej jag skulle inte göra om det om jag inte var tvungen.:crazy:

jag har kört en gång utan frambom, mitt sto fick av någon anledning panik, och vi fick ta av mellanväggen, just idet släpet kunde man inte taav mellanväggen utan att ta frambommen med, så vi tog ut allt, och hon åkte uppbunden som vanligt men utan alla bommar och väggar. Stod helt stilla hela vägen. Kändes lite olustigt dock, man fick göra alla inbrmsningar och så extra mjuka, för hon hade ju inget stöd framför sig. Men det gick bra, den gången, stoet verkade uppskatta all plats hon fick.

inget jag rekomenderar alls, om någon uppfattar det så, men just då hade nöden ingen lag!

Låter skit farligt

har inte provat och ommer inte göra det heller

Jag skulle inte tveka att köra utan frambom i mitt släp som är mycket stabilt men då skulle jag inte ha mellanvägg heller. Då kan hästen stå lite diagonalt.

jag har kört en gång utan frambom, mitt sto fick av någon anledning panik, och vi fick ta av mellanväggen, just idet släpet kunde man inte taav mellanväggen utan att ta frambommen med, så vi tog ut allt, och hon åkte uppbunden som vanligt men utan alla bommar och väggar. Stod helt stilla hela vägen. Kändes lite olustigt dock, man fick göra alla inbrmsningar och så extra mjuka, för hon hade ju inget stöd framför sig. Men det gick bra, den gången, stoet verkade uppskatta all plats hon fick.
Jag har åkt tillsammans med mina hästar, ve och fasa ja;)...för att utröna om det är störande ljud och hur ventilationen fungerar. Ingen av hästarna har använt frambommen som stöd. Däremot mellanväggen alt.yttervägg beroende på om hästen haft jobbigt med balansen. Jag har däremot sett vad alla bommar och mellanväggar kan göra i ett katastrofläge...känns därmed säkrare med tomt släp utan en massa som kan skada, klämma och riva...:cool:

Ärligt talat har jag alltid med mig t ex halsring, extra grimskaft, linor och det jag anser att jag kan komma att behöva om något oförutsett inträffar.

Korkat va?

Jag vet att det är rätt vättigt ! Min kompis skulle hem från tävling. Hästen vägrade gå in i transporten. Han hade oxå sönder grimma + grimmskaft tillslut. Dom hade inte extra grimma/skaft med sig, lina eller nått...! Jag och min andra kompis hade tänk lite (:idea:) och vi hade ju packat ner en extra lädergrimma, "vanlig" grimma, extra träns linor å allt så kunnde hon ju låna av oss. Men vad skulle dom ha gjort om vi inte hade vart där eller inte tänkt... Hade dom fått ståt och hålt hästen i pannlugen på en tävlingsplats ?!?

/ Camilla

Får man åka utan nån inredning i transporten? I djurtransportyerna till italien gör de väl de??:confused::crazy: och även alla andra typer av djurtransporter.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 300
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 802
Senast: Svartkatt
·
Övr. Barn Finns det någon idrottslärare här på Bukefalos? Mitt barn älskar idrott och var den enda på skolan som fick A i 6:an. På högstadiet...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
8 358

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka