Åka utan frambom???

Sv: Åka utan frambom???

;)...så långt har jag inte studerat ärendet. Rekommenderar dig att kolla med gällande myndighet om det inte står i det dokument jag la in tidigare som länk:)

Släpet måste vara konstruerat för lösa djur.

Om man tittar till trafiklagstiftningen får man inte köra med osäkrad last, så oavsett vad djurskyddet säger ligger man pyrt på det om man kör lös häst.

Skulle nog inte vilja köra min häst i släp utan frambom! Det har ju inget som hindrar dem från att åka rakt in i väggen om man behöver bromsa hastigt.

Släpet måste vara konstruerat för lösa djur.

Om man tittar till trafiklagstiftningen får man inte köra med osäkrad last, så oavsett vad djurskyddet säger ligger man pyrt på det om man kör lös häst.

Riktigt så enkelt är det ju inte. Det finns en hel hög med särskilda regler för häst bl.a. som att köra sto med föl där man inte får binda fölet och det gäller i vanlig hästtransport som inte är gjord för lösa djur. Där ligger man således mer pyrt till om man binder fölet...:cool:

En transport för lösa djur ska kunna delas av vid behov. Att säkra last med levande djur går inte. Det förstår man när man sett en totaldemolerad inredning när en stor häst fått fullkomligt spel och detta i en modern och godkänd hästtransport med mellanvägg, frambommar och bakbommar.

Nyligen var det en kamel som slog ut en dörr på en vanlig hästtransport och skadades så svårt att den fick avlivas.

KL

Sen kan man ju fråga sig varför inte frambommen kan få vara kvar ( om det går). man kan ju ta bort mellanvägen och hästen har bra med plats

Jag har en häst som jag alltid kör utan frambom. Jag orkar inte gå ut och plocka ner honom var 5 min (har stått många gånger på motorvägensvägren och mekat med mina säkerhetsbommar med långtradare susandes en halvmeter från släpet...).

Ni som tror att man kan binda upp dem så pass kort att de inte kommer över kan få komma och visa...

Jag har en Star Trailer Diamant med boogie och det har aldrig varit några problem. Jag binder upp kort i sidorna på grimman och frambommen är kvar på andra sidan mellanväggen. Jag har sadelskåp fram på släpet samt fronturlastning, så det är inget fönster där annat än högt upp. Jag kör bara utan bom ifall han åker själv, åker han i sällskap, står han fint och kan då ha bom. Har aldrig upplevt att han har haft svårt att parera svängar eller inbromsningar och släpet går hur stadigt som helst, har dessutom kameraövervakning i släpet och har aldrig sett att han ens tagit ett steg framåt.

Senast ändrad av en moderator:

När man plockat ut all inredning, som man gör vid grava kolikanfall - på väg till djursjukhus.

häste kan bryta nacken vid en kraftigt inbromsning utan frambom. Den är till för att bromsa hästens tunga kropp. Den bör därför sitta anpassad på rätt höjd.
Vid en kraftig kollision får man hästen på bilen.

Det finns säkerhetsbälte åt häst som man bör använda om den ej kan åka utan att klättra över bommen.

Om man har hästen lös i trailerna då?
endast föl får åka lösa.

Det är lagstagat att du måste lastsäkra- även levande last- i den mån som det går.

Det är alltså en trafikfara för övriga trafikanter om du kör med stora lösa djur.

Så vad ska man göra om man har en häst som ideligen hoppar över bommen? Spelar ingen roll hur man binder honom.:crazy:

Jag åker alltid utan frambom. Har aldrig hänt något utan bom däremot med bom. Binder hästen som den står på stallgången och kör lugnt. Men detta är som sagt min åsikt! Majoriteten är emot detta och jag förstår deras resonemang!

Är det någon som har bild när hästen stårutan bom i transporten?

Riktigt så enkelt är det ju inte. Det finns en hel hög med särskilda regler för häst bl.a. som att köra sto med föl där man inte får binda fölet och det gäller i vanlig hästtransport som inte är gjord för lösa djur. Där ligger man således mer pyrt till om man binder fölet.

SJÄLVFALLET utgår jag från att man följer den lagstiftning som finns.

Och i de diskussioner som förekommit på området har det klart framgått att levande last anses säkrad när man gjort vad man kunnat, d v s i förekommande fall bundet t ex hästen.

Jag är faktiskt så dum att jag tror/hoppas/förväntar mig att om man ska transportera/hålla djur så är man insatt i den lagstiftning detta omfattas av.

Vad är detta för nått? Bild?

Det finns både ett redskap som sätts fast över manken- som gng tidigare har nämnt- ett som gör att den inte kan hoppa. Den sitter ovanför manken o hindrar den.

Sen finns det säkerhetsbälten-som kanske blir standard i framtiden.
sök på nätet.
alla vi vet väl att hundar eller last i baksätet blir som tunga elefanter vid kollision.

Har inte något av hästmagasinen haft något reportage om den där bygeln? Kändes som det var hög tid att någon gjorde marknad av behovet!

Allt som kostar mer pengar införskaffas inte förrän olyckan redan har hänt eller om det blir lag på det.

Men just detta med hästar som går över frambommen tycker jag kan få kosta lite pengar. Och ägar till dessa hästar (de jag träffat) har också varit mindre priskänsliga i just det området.

Så jag tror att det kommer att finnas en marknad för produkter som fungerar och som inte kräver allt för mycket av en befintlig transport.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 300
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 802
Senast: Svartkatt
·
Övr. Barn Finns det någon idrottslärare här på Bukefalos? Mitt barn älskar idrott och var den enda på skolan som fick A i 6:an. På högstadiet...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
8 358

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka