Åka tåg med hund

Sv: Åka tåg med hund

Jag har själv rest men 2 leonberger. Det var trångt med det gick dom anpassa sig, folk fick kliva över då vi hamnade brevid en tant med 3 taxar med sig. Mina hundar skulle inte brytt sig om om någon klev på dom, så jag bad snällt passagerarna hoppa över, självklart försökte jag flytta på dom men det var lättare sagt än gjort.

Jag åkte tåg i höstas med vår hund, det var inte en kul upplevelse!
Vi hade bokat 2 sittplatser + hund och fick när vi gick ombord veta att vi skulle dela en 4-plats med en aggresiv tik som inte tänkte låta vår hund komma in överhuvudtaget, + en katt som var helt hysterisk för att det var hundar i vagnen.

Vagnen var utformad så att 1/3 var avdelad med dörrar och det var i den delen som pälsdjur fick vara i.

Vi kontaktade konduktören då vi inte kunde gå in i kupén och fick då veta att den enda plats på hela tåget vår hund fick vara på var på denna 4-plats, det var alltså inte kupén som hade pälsdjursplats utan endast dessa 4 stolar.

Efter en bra stund av diskuterande och konstaterande att vi bokat och betalat för att få sitta där så fick vi sätta oss på den andra 4-platsen som fanns i kupén, men endast om det inte kom någon som hade bokat platserna + att vi skulle veta vilken uppoffring konduktören hade gjort för att vi skulle få sitta där - vi skulle vara tacksamma!.
Så det blev 4-timmar av lätt oro för att någon skulle kliva på på nästa station som hade bokat platserna.

Nu gick resten av resan bra även om vår hund blev utskälld varje gång han ändrade ställning men aldrig att jag åker tåg med honom igen utan att köpa ungdomsbiljetter till alla 4 sittplatser på husdjursplatsen.

Man måste köpa ungdomsbiljett för att hunden ska få en egen plats. Är ganska fult att boka en gratis barnbiljett om man inte har ett barn som behöver den då man därmed tar bort möjligheten för någon annan djurägare att kunna boka biljetten och därmed komma med tåget, vill man ha en plats till hunden betala då enligt reglerna (lite extra irriterande då jag flera gånger inte kunnat få plats på tåget jag helst vill åka med eftersom djurkupen varit fullbokad någon sträcka...)

Jag fick tipset av en konduktör, hon rekommenderade det för att man skulle slippa hamna brevid någon annan med hund. Alltså ser inte Sj några problem med det! Rent krasst hindrar du ju någon annan från att åka även med din egen biljett...

Det är helt usel djurplats på vissa av SJs regionaltåg. Sist jag åkte Katrineholm- Hallsberg satt det folk på 3 av de 4 djurplatserna. De hade bagage upptravat i hela "kyffet" men konduktören tyckte ändå att jag skulle få plats där med min (stora!) hund. Jag valde att ställa mig vid dörren istället...

Tack för många tips och erfarenheter!
Som tur är min hund liten 6-7 kg så jag kan i värsta fall ha honom i knäet om det skulle krisa.

Personligen tycker jag väl det tankesättet känns lite sniket också, men alla är vi olika. Orka bli extra irriterad över något man inte ens vet stämmer. Med det menar jag inte att det inte förekommer, det gör det garanterat, men du kan omöjligt veta om så var fallet på just det tåget. Tåg är fullsatta av massvis av anledningar.

Påminner mig förövrigt om en tjej som blev hotad till livet för att ha bokat en extra plats till sin boxer, eller egentligen inte för att hon bokat en extra plats utan för att hon inte gav upp den till en herre som ville sitta där med sin hund. Tydligen gjorde det ingen skillnad för honom att hon bokat ungdomsbiljett.

I övrigt förstår jag absolut att människor bokar extra platser till sina hundar, bagage eller för att ligga ner. Bagageutrymmet är mest icke existerande, djurkupéerna är extremt trånga och precis vid restaurangvagnen (konstant ström av passerande människor) och tvingas man resa 18 timmar är det skönt att sträcka ut sig. Liggplats har man ju inte kunnat boka med djur innan heller.

När biljetten ändå kostar över tusenlappen är det inte konstigt att folk "fuskar". Sist jag reste fick jag dock ungdomsbiljetter för under hundralappen, så jag kan bjuda på lite sinnesfrid till alla de som missade den avgången att jag minsann åtminstone fick betala 80 kronor mer för platsen. Fast nu blev det ändå så att någon satt där eftersom två tanter med hund glömt att boka djurkupé. :)

Senast ändrad:

Men varför beordrade ni inte den andre hundägaren att hålla ordning på sitt pucko till hund och helt sonika satte er på era platser?

Kan inte andra hundägare hålla ordning på sina djur så är det deras problem att lösa, inte ert eller konduktörens. Jag förstår inte varför ni var tvungna att hitta nya platser för?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 289
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 939
Senast: Kilauea
·
Hundhälsa Försökte hålla de kort, men gick inte så bra. Vet inte hur jag ska hantera denna situation då min hund morrar åt mig, kanske någon här...
2
Svar
38
· Visningar
5 333
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross