Åka tåg med hund

MikaTela

Trådstartare
Funderade lite på vart jag skulle lägga denna då det även handlar om att boka biljett och så.
Men kom fram att här borde jag få bra tips på både och!

Ska i början av februari åka tåg upp till mina föräldrar, en kort resa bara på ca 1-2 timmar.
Dock så började problemet redan när jag skulle boka via nätet, fanns ingenstans man kunde välja alternativet djur, vill ju inte bli stående och inte få åka med och vill inte lämna hund hemma heller.
Hur skulle ni göra?
Jag har inte bokat något än pga detta.

Fråga två, hunden i fråga är van att åka bil men jag vet inte om han har åkt tåg tidigare.
Tänkte lämna burarna hemma för dom är så otympliga.
Tänkte om man tar en filt han gillar istället som han får ligga på (han hatar att ligga direkt på golvet) och sen kanske ett grisöra eller något.
Vet faktiskt inte helt, enda jag har åkt med hund tidigare var bara 30 min långa tågresor med en stor schäfer som alltid låg där man bad honom.

Sv: Åka tåg med hund

Är det på sj du kikar? Nu var det länge sedan jag åkte tåg med hund, men de gånger så kunde man välja plats med djur tillåtet.

Något grisöra hade däremot inte jag haft med, ibland finns det många hundar i kupen och det känns som att det kan bli onödigt intressant om en får ett gott öra men resten inte... Mina har jag helt enkelt lagt och där har dom legat, alla har fått plats under mitt säte och där har dom legat (och trivts) tills tåget kommit fram 10 timmar senare, med undantag för någon rastning.

Hoppas det ordnar sig!

Förstår absolut tanken! Men jag hade inte haft det, om det var en massa andra hundar i kupen, ibland är man ju däremot själv och då kan det säkert vara uppskattat! :)

Det är lite olika. Ibland går det inte att boka djurplats pga att det inte tillåts djur i någon vagn.

• Bokar man med Veolia så är några av deras tågset utan djurvagn.

• På vissa regional- och lokaltåg går det inte att boka plats alls. På dessa tåg finns det dock oftast vagnar där det är djur tillåtet.

• På samtliga SJ-tåg finns det djurplatser, men ibland kan det vara fullbokat i dessa vagnar.

Frågan är vad det är för tåg du ska resa med?

Jag har veckopendlat med hund i sju år (ca. 2 h resa) och det brukar vara jättelugnt i djurvagnen. Min valp som jag har haft i 1,5 månad har redan hunnit med flera tågresor och hon har lagt sig ned och sovit nästan direkt. De flesta gör det. :)

Några enstaka gånger har det varit lite rörigt, men då har det oftast berott på att det har varit väldigt många hundar i vagnen. En gång satt en tjej som hade hund på tåget och sov. Den hunden satt på helspänn medan hon sov, vilket resulterade i att resten av hundarna i vagnen blev som fiolsträngar. Kanske jag inte skulle ta med ett grisöra, åtminstone skulle jag inte ge det om det är trångt med hundar i vagnen.

Om du tar med en filt att lägga på sätet så brukar det vara okej att ha hunden brevid sig ( i mån av plats).

Ang grisöra så tror jag det är dumt, det luktar så starkt. Jag brukar ta med en påse med "pinnar"(såna där 50-pack med torkade hudpinnar) för min hund att pilla med. Om det är fler hundar i vagnen så frågar jag om det är okej och brukar även bjuda på pinnar om det är nån som vill ha.
Eftersom jag oftast åker långa sträckor kan det vara skönt att avleda unghunden med tugg när han inte har ro att sova längre.

Senast förra veckan avledde min "pinnpåse" en smärre katastrof orsakad av en överspänd bulldogg som ville äta medesenärerna. Han fick tuggpinnar som hölll honom sysselsatt istället... (varför man nu åker tåg med en sån:crazy:)

/Migo

Pinnar var en bra idé det brukar han också få och tugga på ibland. :)
Det har jag alltid hemma också. :)

Vi åker tåg med vår hund rätt ofta när vi åker upp till svärföräldrarna i Norrland. Vi har alltid åkt SJ och det har alltid varit Djur tillåtet som val när man ska boka biljetter. Men vi bokar alltid långt i förväg så det kanske är därför?

Jag har aldrig varit med om att det varit helt fullt i djurkupén. Men sist vi åkte var det nog 5 hundar och 4 katter. Men det var inget djur som ens sa ett pip på hela resan så det var lugnt och skönt.
Vad jag tycker är lite jobbigt är att vår hund är så pass stor att hon inte kan sitta bra på golvet mellan sätena (inte i mittgången alltså). Hon tycker det är lite otäckt med alla människor som ska förbi. Tycker det är sjukt dumt att djurkupén är precis vid bistron så det springer folk hela tiden. Både för att det blir stimmigt och för allergikers skull.

Ibland när man åker med SJ så finns inte det valet med "djur tillåtet att välja" men bokar bara en vanlig biljett för dig själv och sätt dig i en vagn med djur tillåtet, de flesta tåg har det och är det fullt där får du sitta utanför den kupén eller vad man ska säga i själva gången. Och om tågen inte har någon vagn där djur är tillåtet är det ju deras problem, du ska ju inte behöva bli lidande för att de inte har en sån vagn, så har gjort och tjafsat lite med dom om de inte haft någon vagn eller för få vagnar. Dr brukar gå bra med hund påtåg, den brukar vara som att åka bil fast snäppet bättre nästan, jag har pendlat från skola til och från på ehlger i 3 år, har alltid funkat braom det inte varit överfullt med hundar som gruffat och varit stöddiga mot andra. Ta gärna med lite godis du har i fickan och ge din hund när den är lugn och duktig. Jag har till och med lagt min hund på plats under stolen medans jag gått på toa och bett någon brevid mig om den kan hålla koll på min hund medans jag är borta, vilket alltid har funkat bra. Det brukar lösa sig när man ska åka med hund. ;)

Och om tågen inte har någon vagn där djur är tillåtet är det ju deras problem, du ska ju inte behöva bli lidande för att de inte har en sån vagn, så har gjort och tjafsat lite med dom om de inte haft någon vagn eller för få vagnar.

Det är ens eget ansvar att se till att det finns djurvagn på det tåg man bokar. Finns det inte det så är jag nästan helt säker på att personalen har rätt att vägra dig att åka med eller i alla fall ha din hund i en icke-djurvagn.

på samma sida som du väljer om du vill sitta vid fönster etc så ska du kunna välja djurtillåtet, om det alternativet finns. jag har aldrig varit med om att det inte har funnits!

jag har bara åkt längre sträckor (malmö - östersund) med hund, det är inget jag tycker är jättekul men det funkar. brukar ha med en skål o vatten, ingen mat eftersom hon ändå inte äter. godis funkar tyvärr inte heller, annars hade jag nog som Migo tipsar haft med någon form av mindre tuggben som inte stör eventuella andra hundar. filt har jag alltid med, har en hund som inte uppskattar vare sig hårdheten eller vibrationerna i golvet. finns det inte plats i sätet bredvid får hon vara i mitt knä (20 kg benig pointer.. :grin:)
kollar med konduktören när eventuella längre stopp blir för (försök till) kisspaus, men det behöver ju inte du oroa dig för insåg jag precis. :p

Jag satt också med >20 kg benig hund i knät för inte så länge sen. Hade bokat två platser(plats bokad för barn under en viss ålder är gratis!) men det kom en tant och ville nödvändigt sitta brevid mig. Bara att packa ihop sina saker och sitta som en inlagd sill i 4 timmar... DÅ är man glad över att hunden har passivitetskommandot väl etablerat!

då hade jag faktiskt skickat iväg lilla tanten efter att ha visat min biljett(er)!
min fröken är väldigt inåtvänd när hon tycker situationen är obekväm så hon är liksom passiv redan från början. därför åker jag helst inte tåg men ibland är det ju inte så lätt att undvika.. hade jag haft någon annan hund med hade jag också sett till att ha passivitetskommando precis som du säger!

Man måste köpa ungdomsbiljett för att hunden ska få en egen plats. Är ganska fult att boka en gratis barnbiljett om man inte har ett barn som behöver den då man därmed tar bort möjligheten för någon annan djurägare att kunna boka biljetten och därmed komma med tåget, vill man ha en plats till hunden betala då enligt reglerna (lite extra irriterande då jag flera gånger inte kunnat få plats på tåget jag helst vill åka med eftersom djurkupen varit fullbokad någon sträcka...)

Man kanske får boka biljett tidigare då? Det kommer ju inte bli fler platser i djurkupén bara för att personen betalar ungdomsbiljett istället för barnbiljett? Eller det kanske känns bättre att missa den där bättre avgången om man vet att personerna som bokat extra biljetter åtminstone fått betala för det? Hur man nu vet att någon ens gjort det?

Senast ändrad:

När jag åkte till Flen förra sommaren var det samma sak, att det inte gick att boka en djurtillåten plats, jag ringde SJ då och frågade och de svarade att det ALLTID ska finnas platser där djur är tillåtna.
Min hund som hatade att åka tunnelbana klarade av tåg jättebra för att han var tvungen att ligga kvar på en plats :P

Det är ens eget ansvar att se till att det finns djurvagn på det tåg man bokar. Finns det inte det så är jag nästan helt säker på att personalen har rätt att vägra dig att åka med eller i alla fall ha din hund i en icke-djurvagn.

Jo visst är det ens eget ansvar också, men det är inte alltid SJ är bra på att informera så då är det bättre att ringa och fråga om man inte kan välja att kryssa i alternativen "djur tillåtet" de flesta tåg ska ha en vagn där det är djur tillåtet, jag har dock rest många korta sträckor, ca 30 min max på varje. Men nån gång vet jag att jag hade bokat och det va djur tillåtet men det va helt fullsatt på det tåget att de egentligen skulle ha haft 1 vagn till med djur tillåtet så man får ju då sätta sig i mån av plats, ex. i gången Jag har bytt tåg ganska ofta och inte suttit några längre sträckor på ett och samma tåg men jag har alltid bara haft godis och ev. lite vatten med mig, det är allt.:)

Jag åker tåg hyffsat ofta med mina hundar, det brukar alltid gå att boka djurplats, om det inte är ett sånt tåg där man inte kan boka någon plats reservation men det brukar alltid finnas djurplatser på de tågen. Som mest har jag med mig 3 stycken själv, fungerar utmärkt och har aldrig boka någon egen biljett till hundarna.
Bäst tycker jag att det är att åka x2000, där är matta på golvet och hundarna ligger bra hela resan. Brukar gå bra att lämna dem när man går på toaletten och handlar mat också. Som mest var vi 19 hundar i djurkupen när jag åkte ner till Göteborg förra året, det gick det också även om det var lite trångt :)

Ang fullsatt så har jag en gång suttit i en sådan där liten djurkupe (4 sittplatser) med 1 liten hund (min ;) ), 2 schäfrar, 1 husky, 2 stora korsning och två katter i bur och 4 människor. Det var trångt :crazy:

Man kanske får boka biljett tidigare då? Det kommer ju inte bli fler platser i djurkupén bara för att personen betalar ungdomsbiljett istället för barnbiljett? Eller det kanske känns bättre att missa den där bättre avgången om man vet att personerna som bokat extra biljetter åtminstone fått betala för det? Hur man nu vet att någon ens gjort det?

Nu är det så att jag bokar alltid biljett tidigt, alltid mellan 1-3 månader i förväg (kan ibland inte boka tidigare än 1månad då uni är dåliga på att ge datum) och det har ändå hänt.
Ja jag vet att det är ganska förekommande att folk tar en extra barnbiljett för att få plats med djur, väskor eller tom kunna ligga ner och sova. Man hör mycket när man åker tåg och har pratat med konduktör som bekräftat. Kan givetvis inte veta om det förekom någon sådan precis på de avgångarna som var fulla som jag ville åka på.

Ja faktiskt känns det bättre att missa avgången pga när någon betalar för sin extra plats som man ska istället för att snika den till sig!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 289
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 939
Senast: Kilauea
·
Hundhälsa Försökte hålla de kort, men gick inte så bra. Vet inte hur jag ska hantera denna situation då min hund morrar åt mig, kanske någon här...
2
Svar
38
· Visningar
5 333
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross