Fast du lägger in egna subjektiva tolkningar och värderingar i det föräldrarna sa. Det de konkret förde fram var att de ansåg att nivån på undervisningen var för hög och att deras barn inte kunde tillgodogöra sig den. Det är inte meningen att föräldrar skall behöva hjälpa sina barn med läxorna, bara där borde det ringa flera varningsklockor tycker jag.Synen = "vi förstår inte barnens matematikuppgifter, alltså behöver barnen inte lära sig det, ni lär ut matte på fel nivå. Elever kan aldrig behöva lära sig mer matematik än vad deras föräldrar som hatar matematik vill lära sig och har lyckats lära sig. Eleverna ska begränsas i sin kunskap till samma nivå som de föräldrar som kan minst i just detta ämne.".
Jag trodde ju också att det bottnade i ett problem som handlade om att föräldrarna kände att de inte kunde hjälpa barnen och att de ville ha hjälp med det (vilket jag tycker är ett riktigt och stort problem med läxor, att det ofta förutsätts att det finns personer i barnens omgivning som kan hjälpa dem på rätt nivåer.)
Men det gjorde det inte, när jag bidrog till att gräva lite djupare.
Om det bidrar till förståelse så handlade det om matematik på mellanstadiet.
Att föräldrarna skulle hysa någon slags avund och missunna barnen att lära sig mer än vad de själv kan tror jag inte på, det låter för orimligt helt enkelt.
Att det rörde sig om mellanstadiet förstod jag.