Precis. Det som är så fascinerande med lärande. Att vissa lär sig språk på löpande band trots krångliga och många (ologiska) regler medan matte är toksvårt.På många sätt är läsning och skrivande (språk) extremt mycket mer komplicerat än matematik. Tusentals regler utan sammanhang istället för ett lugnt logiskt byggande från ett fåtal axiom och regler.
Hela min poäng utgörs dock av att det är olika för olika personer och att påstå att något ämne är väldigt lätt att lära sig behärska är en slags kränkning mot de som har svårigheter, oavsett om det handlar om läsning, matematik, idrott eller engelska.
Jag fastnade på en 3:a i idrotten, trots god karriär inom fotboll och basket på halvhög nivå - för att jag inte kunde göra ordentliga kullerbyttor. Det är möjligtvis inte objektivt det svåraste man kan göra, men för mig var det ett oöverstigligt hinder trots hjälp och övning.
Jag är hopplös på att analysera texter (dvs jag tycker det är svårt att läsa, på ett sätt) vilket lämnade mig med 3: or i alla "läsämnen" medan jag fick högre i de matematiska ämnena såsom matte, fysik och kemi.
Jag ser mig dock inte som korkad eller dum för att jag inte kan se bakom det skrivna ordet och hitta nya infallsvinklar att analysera. Det är inte min hjärna skapt för bara. Logik är jag dock bra på och då jobbar jag med det istället.