Vaddå inte får eller tar möjligheten? Det finns ju vi som helt enkelt inte fattar. Det skäms jag inte för att säga och inget som är "ett slags statement" för mig. Jag fattar inte matte. Alla mina lärare genom åren har bankat sin skalle i väggen när de försökt förklara för mig. Menar du då att det är jag som inte tagit mina chanser när någon försökt lära ut, eller har alla lärare varit inkompetenta? Då talar vi från första klass upp till gymnasiet. Jag tog chansen förra året då jag fick den, fattar ändå inte trots att jag gärna hade sluppit ta fram en miniräknare när jag shoppar på rea och då kan några här som fick höra om mina frustrationsutbrott intyga hur jobbigt det var för mig att genomföra den här kursen.
Jag kommer så väl ihåg de nationella provet i matte vi gjorde i mellanstadiet. Min lärare ville verkligen att jag skulle fatta och försökte tom förklara fast hon inte fick för att hon satt och tittade på mig i ren frustration över hur jag försökte klura ut ett tal men inte kunde.
Så det handlar inte om att det är något på modet. Vissa kan inte lära sig även om viljan finns. Det finns nog de som känner igen sig när jag säger att matte är ungefär så här;