Du formulerar bra precis det jag menade!
Min favoritupplevelse är ett föräldramöte för 10 år sedan där en grupp föräldrar var i krigsstämning mot läraren (en riktigt duktig sådan, framförallt på att förmedla naturvetenskaplig kunskap) för att hen gav barnen läxor som föräldrarna beskrev som "Du kan inte ge eleverna uppgifter som inte ens vi föräldrar förstår. De ska väl inte behöva lära sig mer än vad vi kan!"
Gjorde mig starkt impopulär genom att helt ensam försvara läraren och försöka förmedla den egentliga frågan jag trodde var bakgrunden. Jag tolkade det mer som en begäran om hjälp på "jag klarar inte att hjälpa mitt barn med matematikuppgifterna, hur kan vi lösa det?", med min positiva grundsyn på mina medmänniskor, men där gick jag bet.
De insisterade på att barnen aldrig skulle lära sig mer än sina föräldrar, och inom matematik innebar det att barnen fick stanna på att räkna kottar, tunnland, kor och eventuellt multiplicera havresäckar i antal under 10.
Förvånad gick jag därifrån och insåg att det fanns föräldrar som verkligen vill begränsa sina barn till att aldrig någonsin få ett annat, bättre eller för barnen mer självvalt och intressant liv än de själva haft. Intressant nog gällde det just bara MATEMATIK-ämnet och inget annat för det var krigsföräldrarna "dåliga på"/"gillar inte matte"/"har aldrig lyckats lära mig"- i alla fall just då.
Och jag menar inte att någon som är svag på matematik inte skulle få säga det alls - men det är banne mig inget statement som ska överföras på andra, absolut inte ens egna barn, precis som
@Cha9 beskrev ovan.