Åhh! Jag har sånn lust att ge henne en stor tjockablängare!!!!!!

Sv: Åhh! Jag har sånn lust att ge henne en stor tjockablängare!!!!!!

Humelibumlan skrev:
...De som hanterar sin hästar bäst borde väl vara travfolket, eftersom de sällan har "problem" med sina hästar och travaren är ju i allmänhet kända för att vara lätt hanterliga och trevliga att ha att göra med. :idea: :D

Det beror nog mer på rasen o att de hanteras så mkt från unga år; än på "travfolket". Goda o ...mindre goda hästmänniskor finns överallt.

I nästa liv ska jag ha en egen planet. Där ska alla missförstådda djur få en frizon.

Till trådskaparen: Lämna tillbaka hästen. :cool:

Trötter skrev:
Det beror nog mer på rasen o att de hanteras så mkt från unga år; än på "travfolket". Goda o ...mindre goda hästmänniskor finns överallt.

I nästa liv ska jag ha en egen planet. Där ska alla missförstådda djur få en frizon.

Till trådskaparen: Lämna tillbaka hästen. :cool:
Jasså? Det beror väl mest på hur man hanterar hästen, inte vid vilken ålder man börjar?
Problem får man om man hanterar fel, oavsett när man börjar hantera...
Så jag fortsätter nog hävda att "travfolket" vet vad de gör när de hanterar sina hästar, eftersom resultatet oftast bler trevliga och lätthanterliga hästar...

älgen skrev:
grejen med just travfolk är nog att de inte gör så stor affär av saker och ting.

Vill inte hästen spola benen, struntar man i det och spolar bara på.Man analyserar inte sönderoch samman allt utan man gör sina sysslor och så småningom vänjer sig hästen.

Förstår du vad jag menar?
Japp, förstår precis vad du menar :D
Och med facit i handen så verkar det vara en ganska bra hanterings metod ;)

För min del har det funkat på allt från shettisar till ardenner, travare,halvblod...you name it:D

Oki, då tar jag tillbaka det ang Ander76, fel av mej...

Men det finns ju faktiskt situationer när det är befogat att ta med sej långpisken. Vänter en häst upp arslet mot en o sparkar inte lyssnar den på vad man säger då! Har ett ponnysto hemma som gör så ibland, hon skiter blanka f*n i om man säger åt na, man kan hoppa o skrika bäst man vill, men tar man då fram ett grimmskaft o vevar med de så slutar hon för hon vet att ingen tvekar o dra på na över arslet. O de vill hon ju inte så klart...

Menar absolut inte att man ska slå dom för att dom tex tar höger galopp ist för vänster!! :eek: Men de flesta hästar kan har sura dagar o inte gilla allt man gör o markerar med benen eller hugger efter en o DÅ hugger man tillbaka. Men sen är det bra! Har inte sagt att man ska skräma hästen, men dom ska ha respekt! Min häst gör i princip allt jag ber henne om, bara hon förstår, o jag vet att man inte kan få henne o förstå genom o slå henne,men om jag vet att hon bara dumma sej o jävlas då tvekar jag inte o hoppa av o dra ner huvudet hennes till min nivå o säga åt henne på skarpen o visa vem som estämmer vad vi ska göra o inte göra. Menjag känner min häst utan o innan! Jag vet vad hon kan o inte kan, o jag vet prcis vilket humör hon är på när jag börjar rida o jag vet att när hon är sån att hon bara slingrar sej o dummar sej så är en ordentlig tillsägelse precis va hon behöver. O hon är inte den ända hästen i hela världen som är sån!

Humelibumlan skrev:
Lite spinn off :angel:
De som hanterar sin hästar bäst borde väl vara travfolket, eftersom de sällan har "problem" med sina hästar och travaren är ju i allmänhet kända för att vara lätt hanterliga och trevliga att ha att göra med. :idea: :D

:bow: Hatten av för dej! :bow: Modigt o våga säga så tycker jag... håller med..till viss del! För det finns en himla massa travtränare som inte har en susning om va de håller på med o det resulterar i hästar som får fnatt... men sånna finns det jue inom alla grenar! Hästvärlden är full av rötägg!!
O oftast när travare och deras tränare o metoder nämns brukar det vara i en negativ ton... tyvärr... diskuterar man nånting med "annat hästfolk" åsså nämner man att man har travare tycks ens ord inte längre betyda nånting :(

Minime skrev:
:bow: Hatten av för dej! :bow: Modigt o våga säga så tycker jag... håller med..till viss del! För det finns en himla massa travtränare som inte har en susning om va de håller på med o det resulterar i hästar som får fnatt... men sånna finns det jue inom alla grenar! Hästvärlden är full av rötägg!!
O oftast när travare och deras tränare o metoder nämns brukar det vara i en negativ ton... tyvärr... diskuterar man nånting med "annat hästfolk" åsså nämner man att man har travare tycks ens ord inte längre betyda nånting :(
Tackar :D :D

Om du går in med spö hoppas jag verkligen att hon inte tvekar att sätta hårt mot hårt. Det är ett fullkomligt puckat sätt att bemöta en aggressiv häst. ;)

Först frågar man sig varför hästen gör såhär då? Man kan börja med att ta hänsyn för henne ålder och kvinnliga hormoner (vi vet alla hur det kan vara med dessa ;) ). Antagligen så är hon i en sån fas då hon utvecklas mycket psykiskt och rangmässigt. Hon är förmodligen i full gång med att hitta sin plats, förtjäna sin rang. Det är något som hästar går igenom i den här åldern. Att hon är en hon gör ju saken värre och kan hända att hon är en av de där stona som blir lite extra bitchiga när det gäller. Mao. kan hon vara påväg att bli en mkt stark individ, eller en mkt ranglåg.
Så långt är allt ok.

Så till frågan om hanteringen/umgänget med människan. Vad tycker hon om detta? Hur hanteras hon? Är umgänget med människan påtvingat?

Att en häst säger ifrån är fullkomligt rätt. Att de säger ifrån på olika sätt, olika mycket och har olika mkt tålamod är naturligt. Det en människa måste börja med för att bli av med problemet (dvs anledningen till hennes dåliga beteende) är att hitta en eller flera orsaker. Hittar man ingen så får man börja i den lugna änden - som också oftast är rätt ände.

Hon har dålig respekt för dig, det är tydligt. Respekt är något man förtjänar, det får du aldrig glömma. Det du måste göra är att förtjäna den respekt du vill ha genom att lyssna på henne och öppna dina ögon. Sen kommer du behöva övertyga henne om att det är tryggt att låta dig vara den starka individen så att hon kan sluta med sitt dåliga beteende och om inte annat så kommer du med ditt inflytande att kunna säga åt henne att sluta med en enda enkel gest.

Nh är inget jag förespråkar - däremot logiskt tänkande och hästhantering på hästens villkor. Kalla det vad ni vill. :cool:

Utan att mena att man ska klå upp hästar i tid och otid så ÄR det faktiskt befogat ibland. Det FINNS faktiskt hästar som är i behhov av ett kokstryk. Sparkas är helt klart ett tabu:mad:

Nu har jag inte sett just denna specifika häst, men jag kan helt kallt säga att om en häst vänder upp för att slå mot mig då slår jag först och det ordentligt!

1. Lämna tillbaks den. Den är farlig.

2. Om inte första rådet är aktuellt så hade jag börjat flytta på hästen. Så länge du inte har ledarskapet så hade jag inte gjort det med hästen lös. Utan bara när du har den i träns eller grimma. Mina hästar backar eller flyttar sig med 2 knackningar med baksidan av pek och långfinger. Försök att sträva dit men i början får du ta i så mycket du behöver. Gör det lite då och då. Du vill stå där hon har sina bakben så hon får backa en hästlängd. En kort bra eller klapp till en början med stå inte och ös berömm över henne i en halvtimme när ni lyckas. Det skall inte vara någon big deal.

3. Det mest kritiska är att du måste ta över ledarskapet med hästen lös i hagen. För henne är du en betydelselös skit och om du mopsar skall du sättas på plats. Jag hade gått in i hagen med ett par grimmor med grimmskaft. Vid första antydan till att sura. Ryt till- vi är ju rovdjur- om än ett menlöst sådant i denna hästs ögon – användet det. Formodligen går hon på kraftigare- Vråla-klappa händerna över huvudet, stampa ta några snabba steg mot henne. Här vänder hon nog röven till för att hota med spark. Kasta grimman mot bakdelen- jag gillar grimmor, de skadar inte hästen men träffytan är stor så hästen upplever att den får en rejäl kyss. Hon bör ha gett sig vid det här laget men om nu sparkar mot dig så kasta snabbt och hårt grimma nummer 2.
Ger hon sig fortfarande inte hade jag satt mig i säkerhet och gett hästen en rejäl JoinUp med hjälp av någon som kan tekniken. Det kommer att bli en rejäl prövning för henne förmodligen så jag hoppas och tror att det inte behöver gå så långt

Se naturligvis till att du håller dig tillräckligt långt borta så hon inte kan träffa dig

Är det möjligt att hästen är känslig för ditt kroppsspråk?
Finns det tecken hos den att den är rädd (tex hajar den till eller gör en halv ansatts att vika undan innan den anfaller)?

:bow: Precis min tanke

Helt klart ledarskaps problem..
att slå eller hota kommer bara att förvärra, hårt mot hårt.
Hon vet så väl att hon kan köra med dig och vet att det är jobba som gäller (oftast antar jag) när du hämtar henne i hagen.
Försök att göra så liten affär av det som möjligt i hagen, ta med en hink med något gott för att få henne att "komma av" sig, ett sätt att försöka komma ifrån situationen som är jobbig för er båda.
Det är INTE beröm för att hon gör rätt utan en "undan manöver" för att inte skapa mer konflikter i onödan. Jag lovar att hon inte kommer på tanken att tex bitas med en morot in munnen...
Låt henne komma till dig på dina villkor och förvänta dig inte bråk då blir det så.
Ta gärna in henne och bjud på nåt gott eller en borstning el dyl. det hon tycker om så att upplevelsen att komma in är trevlig, gärna bara detta innan hon får gå ut igen.
Sen ta itu med ledarskapet ,led träning mm. på "säker" mark där du känner dig säker. Hela tiden mycket beröm när hon gör rätt, så hon vet helt klart att det rätt det hon gör. Du ska vara försiktig att inte kräva för mycket av henne, försök att "läsa av" hennes reaktioner och handla därefter. Lugnt och konsekvent.
Testa henne lite:
Finns det fler hästar i hagen, gå gärna runt och bjud dom andra på godis, ignorera henne till en början.
Visa att du struntar i henne, hästar är av naturen nyfikna och för eller senare kommer hon komma till dig, då ska du ge henne uppmärksamhet och vara mycket positiv.
Använd låg röst och inga häftiga rörelser, det kan uppfattas som hotande. Försök att vara så lugn som möjligt. Hon läser av dina känslor på nolltid.
Gör hon fel säg "nej" vänligt men bestämt.
Slå henne inte då har du garanterat en fiende.
Min B ponny hingst var nästan likadan,pga tidigare ägare och idag ett år senare är han otroligt snäll och helt okomplicerad att hantera.
Har också haft ett sto som var så här både inne och ute, (pga tidigare ägare) och det tog 1,5 år innan hon blev "normal" , båda dessa har varit tuffa men rädda hästar med dåligt sjävförtroende
"Attack är bästa försvar" motto.
Jag är ingen expert, jag tycker däremot att det är en utmaning att
lösa problemhäst problem. Erfarenhet ger kunskap.
Prova...ingen häst är född elak, det skapas av felhantering.
Lycka till !!

Helt klart ledarskaps problem..
att slå eller hota kommer bara att förvärra, hårt mot hårt.
Hon vet så väl att hon kan köra med dig och vet att det är jobba som gäller (oftast antar jag) när du hämtar henne i hagen.
Försök att göra så liten affär av det som möjligt i hagen, ta med en hink med något gott för att få henne att "komma av" sig, ett sätt att försöka komma ifrån situationen som är jobbig för er båda.
Det är INTE beröm för att hon gör rätt utan en "undan manöver" för att inte skapa mer konflikter i onödan. Jag lovar att hon inte kommer på tanken att tex bitas med en morot in munnen...
Låt henne komma till dig på dina villkor och förvänta dig inte bråk då blir det så.
Ta gärna in henne och bjud på nåt gott eller en borstning el dyl. det hon tycker om så att upplevelsen att komma in är trevlig, gärna bara detta innan hon får gå ut igen.
Sen ta itu med ledarskapet ,led träning mm. på "säker" mark där du känner dig säker. Hela tiden mycket beröm när hon gör rätt, så hon vet helt klart att det rätt det hon gör. Du ska vara försiktig att inte kräva för mycket av henne, försök att "läsa av" hennes reaktioner och handla därefter. Lugnt och konsekvent.
Testa henne lite:
Finns det fler hästar i hagen, gå gärna runt och bjud dom andra på godis, ignorera henne till en början.
Visa att du struntar i henne, hästar är av naturen nyfikna och för eller senare kommer hon komma till dig, då ska du ge henne uppmärksamhet och vara mycket positiv.
Använd låg röst och inga häftiga rörelser, det kan uppfattas som hotande. Försök att vara så lugn som möjligt. Hon läser av dina känslor på nolltid.
Gör hon fel säg "nej" vänligt men bestämt.
Slå henne inte då har du garanterat en fiende.
Min B ponny hingst var nästan likadan,pga tidigare ägare och idag ett år senare är han otroligt snäll och helt okomplicerad att hantera.
Har också haft ett sto som var så här både inne och ute, (pga tidigare ägare) och det tog 1,5 år innan hon blev "normal" , båda dessa har varit tuffa men rädda hästar med dåligt sjävförtroende
"Attack är bästa försvar" motto.
Jag är ingen expert, jag tycker däremot att det är en utmaning att
lösa problemhäst problem. Erfarenhet ger kunskap.
Prova...ingen häst är född elak, det skapas av felhantering.:mad:
Lycka till !!:banana:

Nej, inge är kanske född elak, men visst sjutton finns det exemplar som är vassare än andra. Fölungar som pucklar på ston n, så märren får vika undan när fölet bara är några månader gammalt mm.

Hästarnas värld är ine så rosaskimmrande som vi ibland vill få det till...

har du bestämt dig för hur du ska göra??? berätta hur det går

Flashjack skrev:
Jag lovar att hon inte kommer på tanken att tex bitas med en morot in munnen...

Ok, antag att det fungerar bra, men vad händer då när/om TS glömmer ta med moroten?

Ett underbart, pedagogiskt inlägg. :bow: Tyvärr tror jag det är dödfött... :( Anledningen till att det finns "problemhästar" är ju att de har "problemmänniskor" omkring sig. Det är människorna som behöver bättre kunskap... och de inser inte det själva. Så istället för att ta till sig den metod du föreslår, så gaddar de ihop sig med fler som tycker det är bra att "ta långpisken" - o "så länge det finns fler som tycker så, så måste det ju vara rätt"... eh..?

Jag har också hjälpt hästar o hundar som varit missförstådda o fullständigt tappat förtroendet för människor... och det tar tid... för j-igt... och ALDRIG att jag skulle lämna tillbaka ett djur till samma ställe. :mad: Jag orkar inte uppfostra folk. Men jag beundrar dem som försöker.

Om nu ägare/fodervärd verkligen vill rätta till problemet glömmer man inte det viktigaste..
Håller med "trötter"..alldeles för många är okunniga om hästars naturliga beteende och det får ofta hästarna lida för, snälla som dom är.. Många sätter "diagnos" utan att ens försökt förstå VARFÖR hästen beter sig om den gör. Ofta räcker det att observera miljön runt hästen för att förstå. Var ödmjuk och ta till dig all kunskap som ges, många blir tvärr arga och slår ifrån sig...
komma här o komma...:mad:
Lilla damen gör inte detta utan anledning, något är FEL..sen gäller det att lista ut vad ?? men att hota eller slå är att tigga om mer problem, man kan aldrig vinna över 500 kg arg häst fysiskt..inte ens över en liten shettis.. men jag kan lova att en liten sockerbit kan göra underverk...:d
Vad skulle DU tycka om att någon klev in i ditt rum (hage) med en pistol (spö) inte skulle du vara lugn och glad att se personen i fråga.
Byt pistol (spö) mot en glass...annan reaktion eller hur ??
Se det från hennes synvinkel och fråga dig själv "vad skulle jag tycka om detta "
Gå gärna in i hagen i "onödan" bara för att hälsa eller ge henne godis utan tvång till annat..så kommer hon att slappna av så småning om.
:banana:

Hon skulle inte slå utan anledning. Men det är klart, man kan ju alltid kuva hästen - om man inte blir mos själv under sina försök - men säg då inte att du tänker bli av med problemet när det enda du är intresserad av är att dölja symptomen. :smirk:

Usch vad jag avskyr denna människans lathet och egoism. Man kan ju hoppas att det, iaf i en del fall, också handlar om okunskap.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 054
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 618
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar