Sv: Åhh! Jag har sånn lust att ge henne en stor tjockablängare!!!!!!
Helt klart ledarskaps problem..
att slå eller hota kommer bara att förvärra, hårt mot hårt.
Hon vet så väl att hon kan köra med dig och vet att det är jobba som gäller (oftast antar jag) när du hämtar henne i hagen.
Försök att göra så liten affär av det som möjligt i hagen, ta med en hink med något gott för att få henne att "komma av" sig, ett sätt att försöka komma ifrån situationen som är jobbig för er båda.
Det är INTE beröm för att hon gör rätt utan en "undan manöver" för att inte skapa mer konflikter i onödan. Jag lovar att hon inte kommer på tanken att tex bitas med en morot in munnen...
Låt henne komma till dig på dina villkor och förvänta dig inte bråk då blir det så.
Ta gärna in henne och bjud på nåt gott eller en borstning el dyl. det hon tycker om så att upplevelsen att komma in är trevlig, gärna bara detta innan hon får gå ut igen.
Sen ta itu med ledarskapet ,led träning mm. på "säker" mark där du känner dig säker. Hela tiden mycket beröm när hon gör rätt, så hon vet helt klart att det rätt det hon gör. Du ska vara försiktig att inte kräva för mycket av henne, försök att "läsa av" hennes reaktioner och handla därefter. Lugnt och konsekvent.
Testa henne lite:
Finns det fler hästar i hagen, gå gärna runt och bjud dom andra på godis, ignorera henne till en början.
Visa att du struntar i henne, hästar är av naturen nyfikna och för eller senare kommer hon komma till dig, då ska du ge henne uppmärksamhet och vara mycket positiv.
Använd låg röst och inga häftiga rörelser, det kan uppfattas som hotande. Försök att vara så lugn som möjligt. Hon läser av dina känslor på nolltid.
Gör hon fel säg "nej" vänligt men bestämt.
Slå henne inte då har du garanterat en fiende.
Min B ponny hingst var nästan likadan,pga tidigare ägare och idag ett år senare är han otroligt snäll och helt okomplicerad att hantera.
Har också haft ett sto som var så här både inne och ute, (pga tidigare ägare) och det tog 1,5 år innan hon blev "normal" , båda dessa har varit tuffa men rädda hästar med dåligt sjävförtroende
"Attack är bästa försvar" motto.
Jag är ingen expert, jag tycker däremot att det är en utmaning att
lösa problemhäst problem. Erfarenhet ger kunskap.
Prova...ingen häst är född elak, det skapas av felhantering.
Lycka till !!