Åhh! Jag har sånn lust att ge henne en stor tjockablängare!!!!!!

Sv: Åhh! Jag har sånn lust att ge henne en stor tjockablängare!!!!!!

Humelibumlan skrev:
Hon kanske har ett liv utanför Buke :eek: ;)
fast hon har inte skrivit på jättelänge... var nyfiken och ville veta hur hon tänker göra;)

skulle det på något sätt vara representativt för alla de som inte håller på med NH? Eller för alla de som kan tänka sig att använda våld mot hästen?
Tror du det?
Inte alls, resp inte alls! :)

Varför finns det så få vad då utanför NH-kretsarna??
Luddigt skrivet av mig. Jag syftar alltså på (utanför NH-kretsar) som utbildar folk i att hantera hästar (när dessa folk har "problemhästar").

Hoppas det klarnade nu.

LIA

Jag kan räkna upp minst 10 NH-personer jag stött på som verkligen inte kan hantera hästar överhuvudtaget, som gör mer skada än nytta, men som skyller på att hästen var "förstörd" av tidigare ägare...
Då räknar du samtidigt upp minst 10 personer, som inte är NH-människor! Jag kan säga att jag är höjdhoppstjärna, men inte fan kan jag hoppa höjd för det... :smirk:

I övrigt hittar du svar på din första fråga i mitt svar till Zeli.

Slut!

LIA

LIA skrev:
Då räknar du samtidigt upp minst 10 personer, som inte är NH-människor! Jag kan säga att jag är höjdhoppstjärna, men inte fan kan jag hoppa höjd för det... :smirk:

I övrigt hittar du svar på din första fråga i mitt svar till Zeli.

Slut!

LIA
Det där är verkligen något jag funderat över.
Hur kan det komma sig att dessa Nh-Tränare inte är NH-tränare när de gör fel och misslyckas?
Misslyckas aldrig en Nh-utövare med sina hästar enligt dig?

Har märkt detta fenomen flera gånger, inte bara från just LIA utan allmänt från "Nh-folk"?
Är det bara nh när det lyckas och per automatik eh när det misslyckas?
Läste t o m i en anna tråd när en icke Nh utövare beskrev sina metoder och fick då svar, att det var NH hon sysslade med? För hon fick bra resultat? :confused:

Blir väldigt virrigt? Vad är Nh då? Om inte de som utger sig för att vara tränare och hantera/träna hästarna eligt filosofin, om de misslyckas, då är det inte Nh?
Men samtidigt så är det EH om någon ens andas att de använder våld... :confused:

*förvirrad*

Oj, här kommer ett LÅNGT inlägg, som egentligen inte har nått alls att göra med original inlägget…. Hoppas det går bra ändå. =)

Jag är själv ingen "NH person" på så sätt att jag har inte gått några NH-kurser och jag brukar inte hålla på och "arbeta min häst från marken" genom att snurra grimskaft mm..
Däremot så håller jag med om mycket i filosofin, jag har STOR respekt för de som är bra på vad de gör (har tex varit med en kompis när hon var på kurs för en instruktör vars namn jag inte bryr mig om att nämna här, och är väldigt imponerad av instruktören).

Men jag har några reflektioner som jag gärna vill skriva ner här.. :)

Hjälpmedel.
Jag har lyssnat på många "nh-utövares" resonemang angående div förstärkningshjälpmedel..
Då här man ofta resonemang som:
* Det är jätte dumt att man måste ha träns på sin häst när man lastar ur den på en tävlingsplats - man ska ha sån koll på sin häst att man kan lasta ur den i alla fall.
* Det är förkastligt i alla situationer att använda sig av hjälpmedel som hingstkedja mm..
Och många andra fördömande kommentarer angående i princip alla hjälpmedel som inom "vanlig hästhantering" används..

SAMTIDIGT som man gärna förespråkar användandet av tex repgrimma - vilken rätt använd av någon som kan naturligtvis är ett utmärkt hjälpmedel (precis som de flesta hjälpmedel som används inom "vanlig hästhantering/ridning").

Motsägelsen kommer när man konstaterar att en repgrimma som används fel (pga av okunskap eller annat..) faktiskt gör precis lika mycket skada som vilket annat hjälpmedel som helst..

VAD ÄR SKILLNADEN?

Uppfostring/hantering av häst

En annan sak som man ofta hör är hur förkastligt det är att inte "tala med hästen på dess eget språk".

Där håller jag givetvis med, till en viss gräns… precis som alla duktiga hästmänniskor (eller alla duktiga djurtränare över huvud taget för den delen) vet så är kommer man ju inte att få önskat resultat om man ber om något på ett språk den man ber inte förstår.

Där kommer ERFARENHET in i bilden enlig mig.. en person som hållit på med hästar i hela sitt liv kommer (antagligen) att lära sig läsa hästen på ett ganska nöjaktigt sätt (förutsatt att man är intresserad) – och ju fler hästar man hanterar genom årens lopp, ju bättre kunskap får man.

Jag tycker att det står SOLKLART att man måste inte använda sig av de gängse ”nh-metoderna” för att göra rätt, eller för att få önskat resultat.
Ta bara ett sådant exempel som lastning – det går tex alldeles utmärkt att få hästar som är lättlastade utan att ”tvinga” dom att springa runt runt tills de väljer att gå på transporten.
Det jag vill komma till här är alltså att man det finns andra vägar att gå - som trots att de inte står i ”NH-abc” INTE innebär att man piskar sin häst till lydnad.

Sen kan man för all del hävda att – ja, men om du läser hästen och ger den en respons som den förstår – ja då håller du på med nh. Kanske det – jag skulle hellre kalla det god hästhållning.

Sist, men inte minst i denna kategori kommer vi till hur man hanterar sin häst.. eller rättare sagt – hur man lär sin häst att bli hanterad.

En del NH-folk verkar vilja göra gällande att det är endast deras sätt att hantera hästen som är ”rätt”.
Tex uttalandet: ”Hästen MÅSTE gå bakom dig när du leder den.”

Jag förstår mycket väl tanken bakom detta – MEN jag hävdar ändå att jag ska själv kunna bestämma vart i förhållande till min häst jag vill gå.
Men framför allt så anser jag att det är både farligt och dumt att försöka leda en häst på det viset om man inte har kunskapen att befästa sin ställning som ledare.

Jag tror att ALLT detta, alla dessa motsättningar som finns egentligen handlar om okunskap och intolerans…

De NH-människor som brukar skälla högst emot oss ”vanliga” är oftast de som kan minst – både vad gäller NH och ”vanlig” hästhantering. Och vice versa..

Jag tror att i exemplet ovan med hur man leder hästen så skulle en duktig NH-människa säga nått i stil med att – ja men snälla du, då du är ledaren över din häst så ska du naturligtvis kunna placera dig var du vill i förhållande till hästen, detta med att hästen ska gå bakom handlar om en metod att fastställa ledarskap. Som hästen ledare tillåter jag inte att den springer över mig eller går förbi mig utan tillåtelse – jag kräver att den ska vara uppmärksam på mig (ledaren)…

En duktig hästmänniska som inte är en NH-utövare resonerar på ungefär samma sätt…

Hmm.. måhända en något flummig utläggning, som inte har nått att göra med ursprungstråden (men så blir det ju lätt..).

Om du studerar lite om NH, får du svar på alla dina frågor. Kurs för någon av de etablerade NH-instruktörerna rekommenderas.

LIA

LIA skrev:
Om du studerar lite om NH, får du svar på alla dina frågor. Kurs för någon av de etablerade NH-instruktörerna rekommenderas.

LIA
Ett väldigt tråkigt svar :(
Och hur ska jag veta vilka som är bra och dåliga, du dömde ju precis ut en hel del etablerade NH-tränare och sa att de inte sysslade med NH?:confused:

Jag är nöjd med min hantering och de resultat jag får, så därför tänker jag inte gå en kurs i NH för att få svar på de frågor jag har...
Kanske jag går när någon ger så bra svar att jag blir med nyfiken, men de förespråkare man stöter på här på buke, är mindre ödmjuka och öppna, vilket gör att hela NH-filosofin blir naggad i kanten.. :smirk:

Som tillägg till mitt eget inlägg tidigare
Jag kan räkna upp minst 10 NH-personer jag stött på som verkligen inte kan hantera hästar överhuvudtaget, som gör mer skada än nytta, men som skyller på att hästen var "förstörd" av tidigare ägare...
Så för att inga missförstånd ska uppstå, vill jag tillägga att jag stött på fler NH-personer som varit jätte duktiga på hantera hästar... och detfinns idioter i alla läger, men det är inget som utmärker alla, utan ett fåtal...

Ett väldigt tråkigt svar- Möjligt, men bra! :)

Och hur ska jag veta vilka som är bra och dåliga, du dömde ju precis ut en hel del etablerade NH-tränare och sa att de inte sysslade med NH?- ??? :confused: Har jag kommenterat NH-tränare? Var? Vad är förresten en NH-tränare??

Jag är nöjd med min hantering och de resultat jag får, så därför tänker jag inte gå en kurs i NH för att få svar på de frågor jag har... - :bow: Alltid lika imponerad av folk som kan allt och inget mer behöver lära sig!!

men de förespråkare man stöter på här på buke, är mindre ödmjuka och öppna,- Vad har det med NH resp din kunskap/okunskap att göra? :confused:

att jag stött på fler NH-personer som varit jätte duktiga på hantera hästar... och detfinns idioter i alla läger, men det är inget som utmärker alla, utan ett fåtal...- ?? Ett fåtal läger eller ett fåtal idioter eller... :confused:

Som synes, många frågetecken. Dom är mest en markering från min sida, att jag inte förstår dig eller din inställning. Jag stoppar nämligen här! Jag är alltför välbekant med den, din inställning alltså, för att se någon vits med att fortsätta.

Ha en bra framtid!
LIA

Långt inlägg=;) långt svar!

Hjälpmedel. - Motsägelsen - VAD ÄR SKILLNADEN?
Frågan är egentligen ganska enkel att svara på. Du har lyssnat/läst åsikter från ett antal personer, på olika nivåer av kunskap osv. En del som säger sig vara NH-människor, har nog en del kvar att lära, och så är det ju alltid i alla sammanhang. Det är få förunnat att veta och kunna allting! Dessutom, så finns folk som utger sig för att vara NH-människor, men som i verkligheten inte har så mycken kunskap om vad det innebär. Se f ö mina svar till Humlan.

Åsikter under ditt "Hjälpmedel":
* Det är jätte dumt att man måste ha träns på sin häst när man lastar ur den på en tävlingsplats - man ska ha sån koll på sin häst att man kan lasta ur den i alla fall. Jag tycker att man ska ha den "kollen", ja! Men, om man inte har det, av någon anledning, är det ett självklart krav, att vederbörande ser till, att på andra sätt hålla sin häst under kontroll.
Kravet på träns anser jag vara fel. Kravet borde vara kontroll på sin häst! Ansvar- ett ledord! Träns ger dessutom en falsk trygghet. Hur ofta ser vi inte hästar springandes omkring lösa på tävlingsplatser, släpandes på sina tyglar.

* Det är förkastligt i alla situationer att använda sig av hjälpmedel som hingstkedja mm.. Det är det inte alls! Däremot är det "fel" att använda en del "hjälpmedel" i st f kunskap och vett!

* Repgrimman- liksom det mesta här i världen kan felanvändning vara skadligt! Rätt använd att hjälpmedel vid inlärning mm. Däremot använder åtminstone inte jag den "till vardags".

"Uppfostring/hantering av häst"
En annan sak som man ofta hör är hur förkastligt det är att inte "tala med hästen på dess eget språk". Ja, det tycker jag med. Av uppenbara skäl!
Där kommer ERFARENHET in i bilden enlig mig.. en person som hållit på med hästar i hela sitt liv kommer (antagligen) att lära sig läsa hästen på ett ganska nöjaktigt sätt (förutsatt att man är intresserad) – och ju fler hästar man hanterar genom årens lopp, ju bättre kunskap får man. Här har jag svårt att hålla med dig. Vore det så enkelt, skulle vi kunna se hästkunskapen och hästförståelsen öka med antalet hästar/hästår. Jag skulle kunna visa dig ett stort antal personer där detta inte stämmer. I o f s kan man ju diskutera deras intresse etc, men det finns absolut inget automatiskt samband mellan erfarenhet och kunskap/duglighet.

Tyvärr ger du så exempel på lastningsförfarande, jag inte känner igen som typiskt NH.

Sen kan man för all del hävda att – ja, men om du läser hästen och ger den en respons som den förstår – ja då håller du på med nh. Kanske det – jag skulle hellre kalla det god hästhållning Vad är NH, om inte god hästhållning? :confused:

Tex uttalandet: ”Hästen MÅSTE gå bakom dig när du leder den.”
Jag förstår mycket väl tanken bakom detta – MEN jag hävdar ändå att jag ska själv kunna bestämma vart i förhållande till min häst jag vill gå.
Men framför allt så anser jag att det är både farligt och dumt att försöka leda en häst på det viset om man inte har kunskapen att befästa sin ställning som ledare.
Nej, det MÅSTE den inte! Men det är ett bra ställe av flera anledningar. Det där med ledarfrågan är liksom en självklarhet. :o

De NH-människor som brukar skälla högst emot oss ”vanliga” är oftast de som kan minst – både vad gäller NH och ”vanlig” hästhantering. Och vice versa.. Jasså, jaha... Jo, du har nog rätt i viss mån. En skillnad mellan "oss NH-are" och övriga är att "dom" oftast har en minimal kunskap om vad NH innebär, medan "vi" har varit i den "andra världen", och alltså har valt något annat.

En duktig hästmänniska som inte är en NH-utövare resonerar på ungefär samma sätt… Citerar inte stycket, men vill säga att jag inte kan påminna mig ha hört någon "icke-NH-are" som resonerat så. Dvs, inte med den bakgrunden. Beror också på hur du specar "duktig hästmänniska". En som får hästen att göra som man vill, oavsett metod? Eller vår hoppelit? Annat?

OBS!!! Allt ovan är mina synpunkter, byggda på min NH-kunskap, och inget annat!

LIA

Senast ändrad:

Asså, hjälp!!
Ni allihopa har ju något allvarligt problem?!
Tycker ni helt seriöst att man ska slå / sparka / piska hästar som gör fel? I såna fall borde ni bli förbjudna att ha djur över huvud taget! Våld löser absolut ingenting (om ni inte vill ha en häst som fruktar er så mycket att den inte ens vågar vara rädd) och förstör bara hästen totalt! En häst vill alltid göra människan tillfredställd, det har den som ett naturligt beteende, och den kan endast handla med rädsla och överlevsnadsinstinkt!
En häst med ett beteende som här beskrivs har säkert redan från början behandlats fel och behöver träning av en kunnig Natural Horsemanship-"instruktör" som FÖRSTÅR SIG PÅ HÄSTAR!

Det var allt för mig, och jag tål självklart kritik! Och kan stå för vad jag tycker.

Nicole

LIA skrev:
Ett väldigt tråkigt svar- Möjligt, men bra! :)
Ja visst är det bra att gå kurs, men det var ett tråkigt svar på en fråga... hela Buke skulle ju falla om alla skrev som du- Gå en kurs och lär dig mer... :smirk:

Och hur ska jag veta vilka som är bra och dåliga, du dömde ju precis ut en hel del etablerade NH-tränare och sa att de inte sysslade med NH?- ??? :confused: Har jag kommenterat NH-tränare? Var? Vad är förresten en NH-tränare??
Du skrev att de jag visst som inte kunde ett skvatt om hästhantering inte sysslade med NH... Några av dessa är sk. NH-tränare... NH- tränare är vad jag förstått folk som lär ut filosofin NH och tar emot hästar som har problem med sina människor....

Jag är nöjd med min hantering och de resultat jag får, så därför tänker jag inte gå en kurs i NH för att få svar på de frågor jag har... - :bow: Alltid lika imponerad av folk som kan allt och inget mer behöver lära sig!!
Jag är imponerad av folk som verkligen vill tolka det som du gör nu!
Jag lär mig nya saker dagligen...

men de förespråkare man stöter på här på buke, är mindre ödmjuka och öppna,- Vad har det med NH resp din kunskap/okunskap att göra? :confused:
:confused: :confused:

att jag stött på fler NH-personer som varit jätte duktiga på hantera hästar... och detfinns idioter i alla läger, men det är inget som utmärker alla, utan ett fåtal...- ?? Ett fåtal läger eller ett fåtal idioter eller... :confused:
Jag blev oxå förvirrad av vad jag skrev? :o
Menade att puckon finns i alla läger, men det gör inte alla i lägret till puckon...

Som synes, många frågetecken. Dom är mest en markering från min sida, att jag inte förstår dig eller din inställning. Jag stoppar nämligen här! Jag är alltför välbekant med den, din inställning alltså, för att se någon vits med att fortsätta.
Ja, jag har nu försökt vara trevlig och föra ett normalt samtal/diskution med dig... det ända jag får ut är att du säger att mig går det inte att prata med för min inställning är si eller så...:crazy:
Säger inte det mer om din inställning än min? :smirk:

Ha en bra framtid!
LIA
Det samma!

En häst blir INTE rädd av ETT slag eller liknande omman vet vad man gör.

Vad är skillnaden om jag dänger ett grimskaft i rumpan på en häst som slår efter mig och en NH tränare kastar ett rep när h*n gör en join up?

Vi har själva haft precis en sån häst! Hon attackerade, jagade oss ur hagen, sparkades osv. Vissa dagar var hon snäll och andra var hon fruktansvärt elak. Vi var livrädda för henne och visste inte heller hur vi skulle få henne "normal". Hon var ledare i flocken och körde med hästarna också. När sedan ett annat sto tillslut tog över ledar-rollen så lugnade hon ner sig och slutade med sina attacker. Vad vi nu har förstått så klarade hon inte helt enkelt inte av ledarrollen och blev knäpp. Låter kanske konstigt, men vissa hästar är bra ledare, vissa inte.
Vad jag förstår så är även din häst ledare i flocken, så jag tror att din häst har samma problem. Mitt tips är alltså att släppa ihop henne med någon "stark" ledarhäst som kan ta över ledarskapet. Vissa hästar blir ju ofta ledare, så en sån skulle din häst behöva i hagen. Gärna en som är äldre än din häst.
Vi trodde aldrig någon skulle rå på vårat sto. Hon gick med ett antal hästar och nästan alla var rädda för henne. Men tillslut så bestämde sig stoets "bästa kompis" för att ta över. Visst tog det tid, har till och med för mig att flocken delades upp ett tag mellan dem två, men att sedan det andra stoet lyckades ta över helt. Sen dess har hon inte varit ledare något mer och har verkligen blivit en annan häst. Hon behövde bara inse att det var bättre för henne att inte vara ledare. Det är vad jag tror din häst med behöver.

hela Buke skulle ju falla om alla skrev som du- Gå en kurs och lär dig mer...
Inte alls, men det skulle antagligen höja kvalitén på både inlägg och hästhantering. :o I vilket fall skulle du få veta mer om ämnet "NH", som du älskar att döma ut.

Du skrev att de jag visst som inte kunde ett skvatt om hästhantering inte sysslade med NH... Några av dessa är sk. NH-tränare...
Det är ju möjligt. Jag svarade på det du skrev, och där nämndes inte en bokstav om, att det gällde "tränare"! Se själv:

Jag lär mig nya saker dagligen...
Varför då så rädd för NH? Tänk om NH kan bidra med något, för dig, nytt?
Dessutom, jag har betalt pengar (och tid mm) för att få dom kunskaper jag har idag. Varför ska jag ge dom gratis till dig? :angel:

Menade att puckon finns i alla läger, men det gör inte alla i lägret till puckon...
Nog så sant. Men hellre ett kunnigt pucko ... :)

Ja, jag har nu försökt vara trevlig och föra ett normalt samtal/diskution med dig... det ända jag får ut är att du säger att mig går det inte att prata med för min inställning är si eller så...
Säger inte det mer om din inställning än min?
Kanske det. I vilket fall har jag fått nog av att delta i "diskussioner", där en del kör personangrepp (eller ensidiga demonstrationer och fördömanden) hellre än för fram sakliga argument i olika ämnen. Eller ens kan/ids läsa innantill. Därför blev det ett sista inlägg här.

En avslutande fråga till Älgen. Har du sett att tråden är rensad? Även du rekommenderas dessutom att gå en NH-kurs, så du vet vad det är!
Du ska också ha tack för, att du så öppet gått ut med din uppfattning om, hur hästar ska hanteras. Det gör det lätt att välja bort ditt ställe, när jag behöver hjälp med inridning av mina hästar.

Det var det det, Humlan!
Lycka till!

LIA, som nu alltså lämnar Bukefalos.

LIA skrev:
Inte alls, men det skulle antagligen höja kvalitén på både inlägg och hästhantering. :o I vilket fall skulle du få veta mer om ämnet "NH", som du älskar att döma ut.
Vart har jag dömt ut NH?
Det ända jag skulle vara emot är de av NH folket som totalt saknar brist på ödnjukhet och som så gärn adömmer ut resten av hästfolket, dvs de som inte sysslar med nh.

Det är ju möjligt. Jag svarade på det du skrev, och där nämndes inte en bokstav om, att det gällde "tränare"! Se själv:
ok

Varför då så rädd för NH? Tänk om NH kan bidra med något, för dig, nytt?
Dessutom, jag har betalt pengar (och tid mm) för att få dom kunskaper jag har idag. Varför ska jag ge dom gratis till dig? :angel:
Vart har jag skrivit att jag skulle vara rädd för NH eller för en sakens skull lära mig något nytt?
Jag anser för dagen mig inte behöva en kurs i NH, dessutom har jag varken tid eller råd.
Det är ju som att säga att du inte vill lära dig nya saker för du inte tar en praktik månad i ett travstall..

Tro du att du är den ända som lagt ner tid och pengar på sina kunskaper? :eek: Vi andra delar med glägje av oss om vi kan hjälpa andra.. :crazy:

Nog så sant. Men hellre ett kunnigt pucko ... :)
Ja.

Kanske det. I vilket fall har jag fått nog av att delta i "diskussioner", där en del kör personangrepp (eller ensidiga demonstrationer och fördömanden) hellre än för fram sakliga argument i olika ämnen. Eller ens kan/ids läsa innantill. Därför blev det ett sista inlägg här.
I "vår diskution" så är det väl du som kört med person angrepp?

Det var det det, Humlan!
Lycka till!
Tack så mycket..

LIA, som nu alltså lämnar Bukefalos
.
Hej då

En sådan häst slåss man inte med. Hon behöver en tydlig, duktig och stark flockledare. Då slappnar hon säkert av vid uteritt också, när hon känner att hon kan lämna över till någon pålitlig. Man passar helt enkelt inte ihop med alla hästar.

Hade en häst en gång som var förjävli att sko, stod och sura, skulle hugga och bara hängde på hovslagarn... Till slut fick han nog, Gubben knockade hästen rakt på nosryggen. Jag höll på att svimma :eek: , men sen den dagen stod hästf...n som en liten ängel när han skulle skos.....

Ideaal skrev:
Jag tror att hästen har med sig något i "bagaget" som är svårt att hantera. Ibland lägger vi tror jag för mycket hos oss själva och för lite hos hästen. Jag är själv ingen stark ledare och jag skulle förmodligen hamna ganska lågt i rang i en hästflock. Jag har några få principer som jag håller hårt i och dom kommer liksom inifrån eller hur man ska säga. Det liksom känns när hästen gått för långt och då blir den tillrättavisad. Jag har ett gammalt sto snart 27 år (jag har haft henne sedan hon var föl) som jag aldrig varit fullt ut ledare för. Vissa saker bestämmer jag inte över när det gäller henne. Jag har också en unghäst och jag har flera andra hästar som jag umgås mycket med som bor i vårt stall. Trots att jag är mycket med och hanterar flera olika hästar och trots att jag inte är någon stark ledare så är det aldrig någon som surar eller hotar att sparka mig eller försöker att göra mig illa. Det jag vill ha sagt med detta är att jag tror att det måste finnas något annat med i bagaget än bristande respekt för att hästen ska bete sig så som du beskriver. Jag tror att hästen känner sig hotad och tar därför till "anfall är bästa försvar". Så att gå in med "hårdhandskar" på din häst i detta läge tror jag bara kommer att förstärka hennes misstänksamhet.

Kan det som brister vara orolighet. Ingen har sagt till henne om hur rangordningen ska delas upp. Rangen är ju a och o för hästen och det är ju alltid väldigt oroligt innan rangordningen fastställts. Går hon med andra hästar? Har hon någon äldre häst att förlita sig på? Har hon haft någon "kompis"? Hur hade hon det när hon var liten, var hon ensam i hagen med mamma som inte ville leka? Kan det vara så att hennes ilska beror på att hon inte fått sitt sociala behov uppfyllt. Jag har alltid upplevt att en unghäst mår bra av en äldre mer ranghög häst som ger de en bra strucktur i det sociala. Det blir ett lugn. Kanske skulle hon må bra av att gå på lösdrift med rätt hästar? Kanske är det inte alls hästarna som hon har problem med, kanske är det så att människorna redan från det att hon var föl lärt henne att människor är något man ska underkuva!?
I vart fall tycker jag att du ska lämna tillbaka hästen, det kan ta lång tid för något sådant här att ordna sig. Och när det väl har och du lämnar tillbaka henne så är det ju inte säkert att ägaren fortsätter på din linje utan behandlar hästen som hon alltid gjort.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 052
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 618
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter