Sv: Åhh! Jag har sånn lust att ge henne en stor tjockablängare!!!!!!
Oj, här kommer ett LÅNGT inlägg, som egentligen inte har nått alls att göra med original inlägget…. Hoppas det går bra ändå. =)
Jag är själv ingen "NH person" på så sätt att jag har inte gått några NH-kurser och jag brukar inte hålla på och "arbeta min häst från marken" genom att snurra grimskaft mm..
Däremot så håller jag med om mycket i filosofin, jag har STOR respekt för de som är bra på vad de gör (har tex varit med en kompis när hon var på kurs för en instruktör vars namn jag inte bryr mig om att nämna här, och är väldigt imponerad av instruktören).
Men jag har några reflektioner som jag gärna vill skriva ner här..
Hjälpmedel.
Jag har lyssnat på många "nh-utövares" resonemang angående div förstärkningshjälpmedel..
Då här man ofta resonemang som:
* Det är jätte dumt att man måste ha träns på sin häst när man lastar ur den på en tävlingsplats - man ska ha sån koll på sin häst att man kan lasta ur den i alla fall.
* Det är förkastligt i alla situationer att använda sig av hjälpmedel som hingstkedja mm..
Och många andra fördömande kommentarer angående i princip alla hjälpmedel som inom "vanlig hästhantering" används..
SAMTIDIGT som man gärna förespråkar användandet av tex repgrimma - vilken rätt använd av någon som kan naturligtvis är ett utmärkt hjälpmedel (precis som de flesta hjälpmedel som används inom "vanlig hästhantering/ridning").
Motsägelsen kommer när man konstaterar att en repgrimma som används fel (pga av okunskap eller annat..) faktiskt gör precis lika mycket skada som vilket annat hjälpmedel som helst..
VAD ÄR SKILLNADEN?
Uppfostring/hantering av häst
En annan sak som man ofta hör är hur förkastligt det är att inte "tala med hästen på dess eget språk".
Där håller jag givetvis med, till en viss gräns… precis som alla duktiga hästmänniskor (eller alla duktiga djurtränare över huvud taget för den delen) vet så är kommer man ju inte att få önskat resultat om man ber om något på ett språk den man ber inte förstår.
Där kommer ERFARENHET in i bilden enlig mig.. en person som hållit på med hästar i hela sitt liv kommer (antagligen) att lära sig läsa hästen på ett ganska nöjaktigt sätt (förutsatt att man är intresserad) – och ju fler hästar man hanterar genom årens lopp, ju bättre kunskap får man.
Jag tycker att det står SOLKLART att man måste inte använda sig av de gängse ”nh-metoderna” för att göra rätt, eller för att få önskat resultat.
Ta bara ett sådant exempel som lastning – det går tex alldeles utmärkt att få hästar som är lättlastade utan att ”tvinga” dom att springa runt runt tills de väljer att gå på transporten.
Det jag vill komma till här är alltså att man det finns andra vägar att gå - som trots att de inte står i ”NH-abc” INTE innebär att man piskar sin häst till lydnad.
Sen kan man för all del hävda att – ja, men om du läser hästen och ger den en respons som den förstår – ja då håller du på med nh. Kanske det – jag skulle hellre kalla det god hästhållning.
Sist, men inte minst i denna kategori kommer vi till hur man hanterar sin häst.. eller rättare sagt – hur man lär sin häst att bli hanterad.
En del NH-folk verkar vilja göra gällande att det är endast deras sätt att hantera hästen som är ”rätt”.
Tex uttalandet: ”Hästen MÅSTE gå bakom dig när du leder den.”
Jag förstår mycket väl tanken bakom detta – MEN jag hävdar ändå att jag ska själv kunna bestämma vart i förhållande till min häst jag vill gå.
Men framför allt så anser jag att det är både farligt och dumt att försöka leda en häst på det viset om man inte har kunskapen att befästa sin ställning som ledare.
Jag tror att ALLT detta, alla dessa motsättningar som finns egentligen handlar om okunskap och intolerans…
De NH-människor som brukar skälla högst emot oss ”vanliga” är oftast de som kan minst – både vad gäller NH och ”vanlig” hästhantering. Och vice versa..
Jag tror att i exemplet ovan med hur man leder hästen så skulle en duktig NH-människa säga nått i stil med att – ja men snälla du, då du är ledaren över din häst så ska du naturligtvis kunna placera dig var du vill i förhållande till hästen, detta med att hästen ska gå bakom handlar om en metod att fastställa ledarskap. Som hästen ledare tillåter jag inte att den springer över mig eller går förbi mig utan tillåtelse – jag kräver att den ska vara uppmärksam på mig (ledaren)…
En duktig hästmänniska som inte är en NH-utövare resonerar på ungefär samma sätt…
Hmm.. måhända en något flummig utläggning, som inte har nått att göra med ursprungstråden (men så blir det ju lätt..).