Sv: Åhh! Jag har sånn lust att ge henne en stor tjockablängare!!!!!!
Lilla_Anna skrev:
man får tänka lite och fråga vad ledar hästen hade gjort om han sparka mot en. jo han hade ju sparkat tillbaka fast hårdare.
Jag tror inte ledarhästen hade sparkat tillbaka om en lägre rangad fockmedlem sparkat mot honom/henne. Ledarhästen hade blängt surt, dragit öronen bakåt, kastat huvudet åt sidan och hött med bakhoven. Kanske gjort en ansatts mot den andra hästen. Då drar sig oftast den lägre rangade hästen undan med huvudet sänkt och svansen mellan benen. För en ranghög häst räcker oftast kroppsspråket för att markera vart skåpet ska stå, medan de ranglåga ofta moppsar sig mer fysiskt eftersom ingen ändå lyssnar på dem.
Appropå diskussionen tidigare så beter vi människor oss alltförofta "aggresivt" mot hästarna när vi inte tänker oss för. Vi gör ofta snabba yviga rörelser med armarna och kroppen, går snabbt fram mot hästen m.m.. Detta tolkar en häst som aggresivt beteende från vår sida. Många hästar är så avtrubbade att de inte reagerar på vårt kroppsspråk, men det försämrar även vår möjlighet att förmedla positiva eller små korrigerande signaler till hästen. En känslig häst reagerar mer på vårt kroppsspråk och blir lätt förvirrad när vi ger motstridiga signaler.
Jag tycker man ska fundera över vilken "hästtyp" man vill vara. Vill man vara en som bara behöver markera med kroppshållningen för att korrigera ett felaktigt beteende, eller vill man vara den som ingen lyssnar på och som måste använda grov kraft för att få igenom sin vilja? Visst, även ledarhingsten slåss ibland, men även där föregås striden av en lång upptrappning av aggressivt kroppsspråk.
Korrigera ja, men fundera alltid först på vad man korrigerar, varför och vad målet med korrigeringen är. Välj sedan lämpligaste korrigeringsmetoden, och kom ihåg att det finns en fin skala med 1000 steg där slaget är det sista.
/ Whirlie, troligtvis en "min häst" typ men med stort intresse för hästarnas naturliga beteende.