Åhh! Jag har sånn lust att ge henne en stor tjockablängare!!!!!!

Sv: Åhh! Jag har sånn lust att ge henne en stor tjockablängare!!!!!!

minimi skrev:
Just precis, och vidare om vi ska prata hästspråk, hur gör lilla fölungens mamma?:angel:

Men det fattar du väl? Givetvis skickar märren fölungen på NH kurs så den kan få lära sig vem som är ledaren. Trodde jag alla visste...:devil: :rofl: :rofl:

älgen skrev:
Men det fattar du väl? Givetvis skickar märren fölungen på NH kurs så den kan få lära sig vem som är ledaren. Trodde jag alla visste...:devil: :rofl: :rofl:

Förlåt jag är bara en okunnig hästmisshandlare :devil: så jag hade inte hört om de kurserna, men det var ju skönt att höra, för fölungen måste ju han ont nånstans när den biter....:rofl:

Det där är väl inget konkret svar?

JAG tror inte den här märren är rädd. Hon vill inte bli störd/hämtad i hagen. PUNKT: Hur ska detta lösas?

Att säga till att hästen ska skickas till den och den är inget "botemedel" på hur TS ska kunna hämta sin häst i hagen.

OM vi nu ponerar att hästen hamnar hos någon för korrigering. HUR ska då denna person komma tillrätta med problemet?

Att alltid ta hjälp av andra leder faktiskt ingen vart. Visserligen blir sådana som jag glada för vi får mer jobb/pengar, men någon gång måste man ju konfrontera problemet själv. Annars kan jag , om man ska hårddra det hela, lika gärna be min tränare rida mina hästar, hela tiden; för denne rider ju bättre än mig.

Denna häst, har ett vidhängande problem. Ska den då skickas omkring till olika personer eller ska man ta fram en konkret lösning?

jag frågade min ridlärare ett tag om unghästen jag rider för han höll på att löjla sig. hon berättade för mig att de han försökte göra va att bestämma över mig. kanske e de denna hästen också försöker göra? fick också tipset om att ha mycke arbete vid marken och som en person sa tidigare satta hårt mot hårt. man får tänka lite och fråga vad ledar hästen hade gjort om han sparka mot en. jo han hade ju sparkat tillbaka fast hårdare. jag e absolut inte för att slå hästar men man ska sätta gränser visa att du bestämmer. jag tror att problemet e lite att innan har hon fått bestämma och de kommer hon nog att fortsätta med till någon säger åt henne att de inte alls e sant. tror man ska prata hästens språk. visa att man e ledare.
personligen e jag way to snäll för sånt och har tur att jag kan bli arg. men mitt tips e att tänka va ledar hästen hade gjort och mycke arbete från mark. sen var lugn mot henne men även bestämd.

älgen skrev:
En tankeställning, vi har ett sto som haft 2 föl. Hon uppfostrar inte sina föl alls. Fölen kan hänga sig fast i stoets skinn på huvudet utan att hon gör något. Jag kanske ska skicka stoet på kurs istället för att ta henne ur avel:idea:

Frångår tråden lite...

Men hur har fölungarna blivit sedan då? Om märren har curlat, har andra hästar tagit över fostrandet?

Eller har tvåbeningar haft mer jobb med dessa?

Lilla_Anna skrev:
man får tänka lite och fråga vad ledar hästen hade gjort om han sparka mot en. jo han hade ju sparkat tillbaka fast hårdare.

Jag tror inte ledarhästen hade sparkat tillbaka om en lägre rangad fockmedlem sparkat mot honom/henne. Ledarhästen hade blängt surt, dragit öronen bakåt, kastat huvudet åt sidan och hött med bakhoven. Kanske gjort en ansatts mot den andra hästen. Då drar sig oftast den lägre rangade hästen undan med huvudet sänkt och svansen mellan benen. För en ranghög häst räcker oftast kroppsspråket för att markera vart skåpet ska stå, medan de ranglåga ofta moppsar sig mer fysiskt eftersom ingen ändå lyssnar på dem.

Appropå diskussionen tidigare så beter vi människor oss alltförofta "aggresivt" mot hästarna när vi inte tänker oss för. Vi gör ofta snabba yviga rörelser med armarna och kroppen, går snabbt fram mot hästen m.m.. Detta tolkar en häst som aggresivt beteende från vår sida. Många hästar är så avtrubbade att de inte reagerar på vårt kroppsspråk, men det försämrar även vår möjlighet att förmedla positiva eller små korrigerande signaler till hästen. En känslig häst reagerar mer på vårt kroppsspråk och blir lätt förvirrad när vi ger motstridiga signaler.

Jag tycker man ska fundera över vilken "hästtyp" man vill vara. Vill man vara en som bara behöver markera med kroppshållningen för att korrigera ett felaktigt beteende, eller vill man vara den som ingen lyssnar på och som måste använda grov kraft för att få igenom sin vilja? Visst, även ledarhingsten slåss ibland, men även där föregås striden av en lång upptrappning av aggressivt kroppsspråk.

Korrigera ja, men fundera alltid först på vad man korrigerar, varför och vad målet med korrigeringen är. Välj sedan lämpligaste korrigeringsmetoden, och kom ihåg att det finns en fin skala med 1000 steg där slaget är det sista.

/ Whirlie, troligtvis en "min häst" typ men med stort intresse för hästarnas naturliga beteende.

Whirlie skrev:
Appropå diskussionen tidigare så beter vi människor oss alltförofta "aggresivt" mot hästarna när vi inte tänker oss för. Vi gör ofta snabba yviga rörelser med armarna och kroppen, går snabbt fram mot hästen m.m.. Detta tolkar en häst som aggresivt beteende från vår sida. Många hästar är så avtrubbade att de inte reagerar på vårt kroppsspråk, men det försämrar även vår möjlighet att förmedla positiva eller små korrigerande signaler till hästen. En känslig häst reagerar mer på vårt kroppsspråk och blir lätt förvirrad när vi ger motstridiga signaler.

Här måste jag faktiskt lägga in en brasklapp.
"Många hästar är så AVTRUBBADE att de inte reagerar på vårt kroppsspråk..."

DETTA är något jag verkligen tycker är något att fundera över.. vad vill vi med vår "träning" av våra hästar?

Vill vi ha en häst som är superkänslig i alla lägen och reagerar på pyttesmå signaler?

Ja, ridmässigt - om jag är en "elitryttare" eller "NH-hanteringsmässigt" om jag är väldigt kunnig innom NH (och bara jag och andra lika kunniga hanterar hästen).

Men om jag är en medioker ruttare (som de flesta av oss) eller inte är så bra på "nh" - ELLER om jag vill ha en häst som lätt kan hanteras och ridas av "ALLA" - då vill jag inte ha en häst som är "för känslig".

Jag vill att mina hästar ska vara lugna, snälla, uppmärksamma och lydiga... och jag vill absolut att min sambo, eller kanske en granne ska kunna ta ut mina hästar om jag är bortrest (utan att de ska kunna något om hästars kroppsspråk), att min kunsin ska kunna ta en ridtur på min häst för att hon gärna vill prova att rida igen efter ett uppehåll på tio år...

Alltså - jag anser att vi bör träna hästen att fungera med människor, oavsett om de är superduktiga hästmänniskor, NH-experter mm...

Jag håller helt med dig. Men då ska man inte bli förvånad över att hästen inte reagerar på de signaler man ger medvetet. Sedan är det olika mellan individer, vissa är känsliga hela livet och behandlar vi dessa som avtrubbade individer så blir de stressade och osäkra. Men jag tycker också att vi inte får glömma bort att hästar är hästar och inte människor, och behandla dem med den respekt de kräver och ge akt på vårt kroppsspråk i kontakten med dem.

Mkt jobb för 2 beningarna har det blivit. Exteriört bra föl MEN, ut ur aveln med henne. Det finns så mkt bättre ston att använda:idea:

Whirlie skrev:
Jag håller helt med dig. Men då ska man inte bli förvånad över att hästen inte reagerar på de signaler man ger medvetet.

Ja och nej... det går ju alderles utmärkt att lära hästen vilka signaler som "betyder" nått.
Har träffat ganska många hästar i mitt liv som varit BÅDE lugna och bra "familjehästar" som inte reagerat på den typen av signaler som "vanligt folk" omedvetet ger ifrån sig, men som ändå är väldigt lyhörda och lydiga vad gäller att tolka de signaler som de är lärda att lyda.

Whirlie skrev:
Sedan är det olika mellan individer, vissa är känsliga hela livet och behandlar vi dessa som avtrubbade individer så blir de stressade och osäkra. Men jag tycker också att vi inte får glömma bort att hästar är hästar och inte människor, och behandla dem med den respekt de kräver och ge akt på vårt kroppsspråk i kontakten med dem.

Absolut är det så att olika hästar reagerar lika mycket.. och självklart så så måste de behndlas med respekt osv.. men persolnligen så tycker jag att det är bättre för en häst att lära sig "umgås" med människor än att enbart "prata deras språk".

Missförstå mig rätt nu - jag förutsätter att om man skaffar häst så är man så pass kunning att man faktiskt kan läsa hästens signaler och komunicera hyggligt med dom på ett sätt de förstår (eller så köper man en läromästare och tar hjälp av de som kan mer..), och även om man är en duktig hästmänniska är det alltid bra om man lär sig mer.
MEN.. för att vara så shyst som möjligt mot både hästen och de som ev kommer att hantera den så bör man lära hästen att fungera med "vanligt folk".

Efter som att välidgt få människor verkligen är duktiga på att "prata med hästar" så är det bättre att rusta hästen för ett liv i verkliga världen...

älgen skrev:
Frångår tråden lite...

Men hur har fölungarna blivit sedan då? Om märren har curlat, har andra hästar tagit över fostrandet?

Eller har tvåbeningar haft mer jobb med dessa?
Gör ett snabbt inlägg: jag har tagit hand om en unghäst som hade tagit över totalt i både hage och stall, hon gick inget vidare att ha ihop med andra hästar så jag hade henne ett år som ensamhäst och hon var faktiskt med mig överallt. Lös på gården, inne i huset, med i verkstan, lös med till grannen för att hämta mjölk, kort sagt: som en förvuxen hund. Det var bara att vissla på henne så kom hon direkt. På föregående ställe tordes dom inte gå i närheten av "mördarhästen" men när hon kom till mig fann hon tryggheten. Vi till och med låg och sov middag tillsammans under äppleträdet på gräsmattan och det var fler än en kväll det var kvällsmys i stallet, där jag satt i boxen med hennes huvud i knät och läste tidningen.
Hon testade mig en gång i början om hon kunde skrämma mig men jag skrattade bara bort alltihop och gav henne en bamsekram som hon inte kunde slingra sig ur, då gav hon sig. När nya ägaren hämtade henne så kände hon inte igen henne alls i sättet.

Visst tar det tid att bygga upp förtroende men finns det inget som stör så kan det gå på en gång och utan våld.

älgen skrev:
...OM vi nu ponerar att hästen hamnar hos någon för korrigering. HUR ska då denna person komma tillrätta med problemet?

...Visserligen blir sådana som jag glada för vi får mer jobb/pengar...

Tar man emot hästar för "korrigering" så bör man veta vad man gör... Och nej; det handlar inte om våld i någon form.

Att "korrigera" en häst o lämna tillbaka den till samma ägare leder ingenstans. Antingen så hjälper man hästen vidare till någon som har förmågan att ta hand om den; eller så får man utbilda ägaren.

Har man en "problemhäst", så bör man söka "problemet" hos sig själv. Det finns inga problemhästar; men det finns hästar som har problem med sina människor.

Trötter skrev:
Det finns inga problemhästar; men det finns hästar som har problem med sina människor.
Jess!:bow:

Men det gäller att få människorna att inse det också,,,,,,,,,,,:angel:

Jag tar emot hästar för korrigering (och innan du börjar..nej, jag klår dem INTE gula och blå).

Rå¨det att skicka sin häst på korrigering är fortfarande ingen konstruktiv lösning. Givetvis ska hästen tillbaka till ägaren.

Ägaren har besittningsrätt till hästen. Hur gärna jag än skulle vilja kan jag inte tvinga någon att göra sig av med en häst som hamnat hos fel ägare.

Så jag hävdar fortfarande att aldrig ge råd att skicka hästen på korrigering utan att själv följa med och bli korrigerad.

Det är ett flertal här som sagt till TS att lämna tillbaka hästen eller skicka iväg den osv. Det löser fortfarande inte problemet..

En beundransvärd inställning. :bow:

LIA

Tar man emot hästar för "korrigering" så bör man veta vad man gör...
Precis! Och ändå finns det dom som tar emot för tillridning mm och slår hästen tills den gör rätt. Och hästägarna tror att dom kommer till en, som vet hur man hanterar hästar bättre än dom själva.
Skrämmande, eller hur?

Det enda raka är att utbilda människorna i konsten att hantera sina hästar. Varför finns det så få sådana utanför NH-kretsarna? För att man inte förstått behovet? Eller för att man tjänar mer och lättare pengar på hästarna?

LIA

Du är ju inte sann... :)
'
LIA skrev:
Precis! Och ändå finns det dom som tar emot för tillridning mm och slår hästen tills den gör rätt. Och hästägarna tror att dom kommer till en, som vet hur man hanterar hästar bättre än dom själva.
Skrämmande, eller hur?

Ja, DET är hemskt... skulle det på något sätt vara representativt för alla de som inte håller på med NH? Eller för alla de som kan tänka sig att använda våld mot hästen?
Tror du det?

LIA skrev:
Det enda raka är att utbilda människorna i konsten att hantera sina hästar. Varför finns det så få sådana utanför NH-kretsarna? För att man inte förstått behovet? Eller för att man tjänar mer och lättare pengar på hästarna?

LIA

Varför finns det så få vad då utanför NH-kretsarna??

Jag måste säga att du gör mig både full i skratt och lite orolig med det här uttalandet.

Menar du på fullaste allvar att det fins FÅ människor i världen som inte tillhör NH-kretsen som kan hantera hästar? Eller är det något annat du menar med ovanstående uttalande??

I så fall lever du nog i en ganska liten värld. Jag har träffat MASSOR av fantastiska hästmänniskor som inte är med i NH-kretsen.
Att dom inte är med i NH-kretsen betyder inte att de inte kan läsa hästen, att dom slår sina hästar till apati och lydnad, att de inte bryr sig om hästens behov, att de utgår från att det är hästen som gör fel eller är dum när något händer.. Är du verkligen så trångsynt så att du tror att det är så??

LIA skrev:
Skrämmande, eller hur?

LIA
Menar du på fullaste allvar att det bara är folk utbildade inom NH som kan hantera hästar rätt och endast några få som inte är insatta i filosofin? :eek:

Jag kan räkna upp minst 10 NH-personer jag stött på som verkligen inte kan hantera hästar överhuvudtaget, som gör mer skada än nytta, men som skyller på att hästen var "förstörd" av tidigare ägare... :mad:

en fråga bara.... vart tog trådskaparen vägen????????

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 052
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 618
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #9