Åhh! Jag har sånn lust att ge henne en stor tjockablängare!!!!!!

Sv: Åhh! Jag har sånn lust att ge henne en stor tjockablängare!!!!!!

Givetvis anpassas ev bestraffningar efter individen och förseelsen.

Men amn får inte heller glömma att hästarna är INDIVIDER. Vissa hästar kan man ge en smäll och så är saken ur vägen. Andra räcker det med att man säger ett surt Nej, till. Allt beror ju på situationen.

I min lilla hästvärd finns det dock vissa saker som är helt tabu. Det är att hugga, slå eller kuta över folk. Då kommer en smäll och det ordentligt.

Sedan får man givetvis vara säker på orsaken till varför hästen gör som den gör.

Hoppas Welsh ursäktar om jag lånar exemplet med hennes lilla fjäril...

Denna ponny spaarkade henns son, RIKTIGT illa. Som jag fattade saken slog ponnyn egentligen efter en annan häst i hagen,tråkigt nog befann sig sonen emellan.

Hade det hänt hemma hos mig så hade jag snabbt läst av, och sedan hade jag sonika jagat bort den ponnyn. Varför? Jo, för hemma hos mig är ALLA tvåbeningar högt i rang och hästarna ska inte ens tänka tanken på att träta när vi är i hagen. Man ser ju när bråk är på gång och jagar då iväg hästarna en bit i från sig.

Detta ingen kritik mot welsh. ibland hinner man inte riktigt med och olyckan KAN vara framme.

Trådskaparens häst däremot, är en "pissmärr" som tror hon kan bestämma över alla två beningar. Detta kommer hon att fortsätta med tills hon möter en tvåbening som talar om för henne var skåpet ska stå.

Angående att slå en häst upprepade gånger...Jag smäller till, och upprepar till det icke önskvärda bettendet är borta.

i trådskaparens fall hade det alltså varit, försöka hämta hästen, hästen vänder rumpan till och markerar att den tänker slå. Den får en ordentlig smäll, så den skuttar iväg. Försöker fånga hästen osv. När hästen kan uppföra sig som folk, kan den däremot gärna få en belöning i form av morot och röst.

Vilken väg man än väljer att gå, så ska man följa den.Konsekvens är verkligen ett ledord när det gäller hästar.

Kan också tillägga att ovan nämda ponny hanteras av femåring utan problem.Hon har hemma hos oss lyft ett bakben coh måttat en gång. Anledningen var då att flickan ramlade precis vid hennes bakben och ponnyn är ranglåg, tror att hon måste försvara sig, blir alltså lite rädd.Att skarpt nej, från min sida så var den saken ur världen.Hoven sattes ner igen och inget mer har hänt.

Enligt min mening är det alldeles för lätt flr folk att bli hästägare nu för tiden. Man har endast träffat på kanske ridskolehästar (som oftast gör som hästen framför gör och är väldigt invanda i sina rutiner)och hanterat alldeles för få INDIVIDER av hästsläktet.

Faktiskt finns det hästar som är väldigt vassa i sin natur.Hamnar dessa i fel händer är problemet ett faktum.

Jag tryckte bara på citat svar och då försvann de tidigare citaten:confused:
Huruvida "slåfolket" slår mer vet jag inget om då jag brukar få det resultatet jag strävar efter med en välplacerad smäll el skarpt och grinigt fy/nej.

Senast ändrad:

Ingen fara. Att tillägga i denna frjärilshistoria är att denna lilla häst aldrig blivit slagen av någon människa. Att barnet hamnade imellan hände på en sekund.
Det bästa med denna historia är att vi bytte miljö och flock och fjärilen är nu en trygg individ igen:banana:
Ibland är det nog bäst att inse att varje häst och människa inte hör ihop. I trådskaparens fall så skulle jag nog inse att deras kombination inte hörde ihop. Lämna tillbaka hästen till ägaren tidigare än planerat. Ägaren i sin tur få ta ställning till att antingen skicka hästen till någon som kan hantera den säkert alt ta bort den.

MARIIKA!!!!! hur ska du göra??? du har inte skrivit nåt mer på ett tag nu.

jag vill ju höra hur det går.

Vad hände med den hästen sen?

Jag har inte slag som uppfostringsmetod av djur, och anser att dom som har det, ska syssla med något annat!
Egentligen borde det räcka med att skriva detta, men livet med häst är för komplicerat och mångfaceterat för det.

Slag kan ha sitt berättigande i kontakten med hästar under speciella omständigheter, vilket jag skrivit tidigare,. Vad jag främst vänder mig emot i den här typen av diskussioner på Buke är, att man i en del fall verkar ta till slag i vissa situationer, alldeles oavsett.

I min lilla hästvärd finns det dock vissa saker som är helt tabu. Det är att hugga, slå eller kuta över folk. Då kommer en smäll och det ordentligt.
Det är tabu även i min hästvärld. Däremot slår jag inte, om inte situationen kräver det. Det finns ungefär 15 tusen andra sätt att sköta det hela.
Man brukar försvara sitt slående med, att hästar minsann är hårdhänta mot varandra. Visst är dom det ibland, men där finns också oräkneliga andra signaler dom emellan. Signaler och "diskussioner" som vi nästan aldrig uppfattar, för att vi bara observerar det slutliga resultatet. Så innan vi slår, borde vi använda oss av deras övriga språk först!

En häst som bär sig illa åt mot folk, har i de flesta fall en anledning att göra det, enligt sin egen uppfattning. Dom gör det alltså inte av dumhet. Är det då inte mycket smartare av oss, att påverka orsaken- hästens anledning- än att bestraffa hästens reaktion?

Exempel:
Vi köpte en häst för rätt många år sedan, som blivit taskigt hanterad av personer (inte ägaren) där den stod uppstallad. Vi fick knappast röra huvudet och absolut inte öronen, den vevade kosparkar när vi ville lyfta hovar etc. Vilken väg skulle du valt? Att slå hästen vid varje spark eller alternativet? Vi valde att jobba långsiktigt med hästens uppförande, övertyga den om att vi var ena bussiga jäklar som den kunde lita på och bara lugnt visade, vad vi tyckte om de olika reaktionerna. Efter ett par år hade vi en helt annan häst, tillitsfull, samarbetsvillig, med ett öppet sinne och helt utan varje tillstymmelse till att "bära sig illa åt" gentemot folk.

Hur Mariikas häst ska bemötas är svårt att säga, när man inte träffat den. Att frankt säga att man ska slå/spö etc den, tycker jag är helt fel! Faktum är, att jag ännu inte träffat på en häst (eller hund) där slag varit den enda eller ens den bästa metoden. Hennes häst har kanske bara förakt för den lilla flugskiten till människa, som några varit inne på, och markerar hela tiden sitt oberoende och sin plats i hierakin. Men då så, om det är på det sättet, är det dags att visa att hon har fel. Men med slag?
Finns det någon på Buke, som ser upp till och respekterar människor som misshandlar andra??? Trodde inte det heller! Så varför tror vi, att hästen ska respektera oss, om vi slår den?
Uppriktigt sagt, det är dåligt om man inte har tillräckligt i sig för att vara över hästen i rang!

Enligt min mening är det alldeles för lätt flr folk att bli hästägare nu för tiden. Man har endast träffat på kanske ridskolehästar (som oftast gör som hästen framför gör och är väldigt invanda i sina rutiner)och hanterat alldeles för få INDIVIDER av hästsläktet.
Ja, så är det.

Faktiskt finns det hästar som är väldigt vassa i sin natur.Hamnar dessa i fel händer är problemet ett faktum.
Ja, men vilken är lösningen på dom situationerna? Att dessa människor lär sig hantera dessa hästar (eller helt enkelt byter till någon "snällare") eller slår dom?

LIA

Jag förstår. Jag använder "Svara på detta" och kopierar och klistrar sedan från inläggen.

... jag brukar få det resultatet jag strävar efter med en välplacerad smäll el skarpt och grinigt fy/nej.
Men det är det jag hänger upp mig på! Varför har du bara dom två alternativen? Det finns ju massor att använda sig av för att nå målet. Man måste inte slå sig dit!

LIA

Återigen..

Hästar är individer och bestraffningarna ges efter förseelsens art och individens personlighet.

Varför vill du ha det till att jag "klår upp" mina hästar tre gånger om dagen i förebyggande syfte?

LIA skrev:
Jag förstår. Jag använder "Svara på detta" och kopierar och klistrar sedan från inläggen.

Men det är det jag hänger upp mig på! Varför har du bara dom två alternativen? Det finns ju massor att använda sig av för att nå målet. Man måste inte slå sig dit!

LIA

Det är det snabbaste sättet
Det är också så hästar fostrar varnandra i flock.

Hur tycker du att man ska göra om en häst försöker sätta sig över dig i rang och vänder upp och slår mot dig? Ocj kom inte med att man ska göra en jon up och allt vad ni NH fantaiker kallar det. I det läget hinner man inte med sådant..
För att göra diverse ledarskapsövningar och allt vad det kallas. förutsätter det liksom att man kan få tag i hästen överhuvudtaget...

Förklara också gärna skillnaden på att slänga ett rep bakom hästen i NH träning och att göra detsamma med ett grimskaft för att hästen slår..

LIA skrev:
Exempel:
Vi köpte en häst för rätt många år sedan, som blivit taskigt hanterad av personer (inte ägaren) där den stod uppstallad. Vi fick knappast röra huvudet och absolut inte öronen, den vevade kosparkar när vi ville lyfta hovar etc. Vilken väg skulle du valt? Att slå hästen vid varje spark eller alternativet? Vi valde att jobba långsiktigt med hästens uppförande, övertyga den om att vi var ena bussiga jäklar som den kunde lita på och bara lugnt visade, vad vi tyckte om de olika reaktionerna. Efter ett par år hade vi en helt annan häst, tillitsfull, samarbetsvillig, med ett öppet sinne och helt utan varje tillstymmelse till att "bära sig illa åt" gentemot folk.

...du kan inte mena allvar om du menar att exempelt ovan har någon som helst likhet whatsoever med hästen denna tråd handlar om? Och därmed att lösning på detta problem skulle vara densamma? För det är det verkligen inte

Att det inte räcker inte med ridskolans och egna hästen som studieobjekt torde vara klart vid det här laget. Till er som inte har mer hästar i ert referensbibliotek---NI MÅSTE SKAFFA MER HÄSTERFARENHET innan ni yttrar er så tvärsäkert. Denna häst är verkligen inget mysterium

Älgen!- beundrar dig för att du orkar

Hästar är individer och bestraffningarna ges efter förseelsens art och individens personlighet.
Varför vill du ha det till att jag "klår upp" mina hästar tre gånger om dagen i förebyggande syfte?
A- Ja, varje häst är en individ, vilket gör det intressant och spännande att på olika sätt försöka påverka dom.
B- Bestraffningar, bestraffningar och åter bestraffningar. Är det den enda tänkbara åtgärden i ditt hästliv?
C- Nej, jag påstår ingenstans att du klår hästar i "förebyggande syfte". Däremot påstår jag, att några i Bukes sidor hävdar en slags självklarhet i att lösa problem eller oönskat beteende med slag.

Det är det snabbaste sättet
Det är också så hästar fostrar varnandra i flock.

Hur tycker du att man ska göra om en häst försöker sätta sig över dig i rang och vänder upp och slår mot dig? Ocj kom inte med att man ska göra en jon up och allt vad ni NH fantaiker kallar det. I det läget hinner man inte med sådant..
För att göra diverse ledarskapsövningar och allt vad det kallas. förutsätter det liksom att man kan få tag i hästen överhuvudtaget...

Förklara också gärna skillnaden på att slänga ett rep bakom hästen i NH träning och att göra detsamma med ett grimskaft för att hästen slår..
D- Ja, jag har ju redan konstaterat i ett inlägg ovan, att det är ett snabbt sätt. Och tydligen också det enda sättet en del förstår att använda.
E- Nej, det är inte så hästar fostrar varandra! Lika lite som det är så människor fostrar varandra! Den "fysiska" fostran är en pytteliten del i sammanhanget.
F- Jag är lika lite en NH-"fanatiker" som en lärare är skol-"fanatiker" eller en frisör är en sax-"fanatiker". Lite respekt, tack!
Jag tänker inte diskutera några av "NH-vokabulären" med dig, eftersom du uppenbarligen inte förstår något i ämnet. Däremot gärna hur man hanterar, uppfostrar, lär och tränar hästar utan att använda ridspöet som främsta verktyg.
G- Hur gör jag om en häst slår mot mig? Se det beror i så hög grad på förutsättningarna. Min häst eller annans, min uppgift att göra något eller inte och i så fall vad osv. Kom gärna igen med ett specifierat scenario!

LIA

Det var ett exempel på vägval, vilket klart framgår av texten, om du tar och läser den! Inte jämförelse med originalhästen eller lösningar i övrigt. Glasklart?

Att det inte räcker inte med ridskolans och egna hästen som studieobjekt torde vara klart vid det här laget. Till er som inte har mer hästar i ert referensbibliotek---NI MÅSTE SKAFFA MER HÄSTERFARENHET innan ni yttrar er så tvärsäkert. Denna häst är verkligen inget mysterium
Måste säga att du imponerar på mig :bow: Hur du så självsäkert kan bedömma en häst, du aldrig träffat (förutsätter jag), är sannerligen imponerande. Inte mindre imponerande är att du har full koll på, vad alla vi andra i den här tråden har för hästbakgrund. Dvs, vi som inte ser våld och slag som bästa svar på problem med hästars attityder.
Dessutom!!! Om du (återigen) läst innantill, så hade du sett att jag även tagit upp din enkla syn på problemet.
Se här:
Hennes häst har kanske bara förakt för den lilla flugskiten till människa, som några varit inne på, och markerar hela tiden sitt oberoende och sin plats i hierakin. Men då så, om det är på det sättet, är det dags att visa att hon har fel. Men med slag?
Slutligen undrar jag vilka referenser och examina man enligt dig ska ha, för att få yttra sig här? Frågan har varit på tapeten ett flertal gånger, då någon ansett sig (eller annan) vara så överlägsen i ett ämne, att några andra inte ska göra sig besvär att delta i tråden. Så i det här fallet duger kanske bara ett inlägg med åsikter från landets mest framgångsrika travkusk (exempelvis), eller den som haft flest hästar i sitt stall, eller har bäst betyg från Strömsholm eller... och sedan är hela frågan avgjord? Är det så du vill ha det???
:devil: Eller kanske ett intelligenstest? :angel:

Tillbaka till sakfrågan: Ska vi slå (en stor tjockablängare) hästen "snäll" eller använda andra metoder?

LIA

LIA skrev:
E- Nej, det är inte så hästar fostrar varandra! Lika lite som det är så människor fostrar varandra! Den "fysiska" fostran är en pytteliten del i sammanhanget.

Det är ju exakt så hästar fostar varandra! Att du inte ser eller känner igen detta beteende kan jag bara tolka som ren okunskap om hur en flockdynamik fungerar. Naturligtvis ser vi inte hovar vina om öronen på varandra men det beror ju på att den undergivne ser till att inte hamna i ett läge där den riskerar en spark. Vi ser det ju bara i de få tillfällen när rangen görs upp och ingen vill vika sig för subtilare signaler.

Tror du en undergiven häst stövlar fram till den ranghögre och börjar klia den om den vill förbi i rang? Eller hur gör den enligt din teori?

LIA skrev:
G- Hur gör jag om en häst slår mot mig? Se det beror i så hög grad på förutsättningarna. Min häst eller annans, min uppgift att göra något eller inte och i så fall vad osv. Kom gärna igen med ett specifierat scenario!

LIA

HUr vore det med scenarieot som detta inlägg egentligen handlar om? Är ju väl och detaljerat beskrivet. Vill verkligen veta

LIA skrev:
Måste säga att du imponerar på mig :bow: Hur du så självsäkert kan bedömma en häst, du aldrig träffat (förutsätter jag), är sannerligen imponerande. LIA

Jasså, tack. Själv tycker jag inte scenariot där hästen står och äter- ranglägre närmar sig, hästen hotar och vänder röven till kräver sådär vansinnigt mycket ur bedömmningssynpunkt. Dina teorier om hjärnskada eller medfött betéendeproblem- mjaa, nää- du får nog jobba lite på dem

LIA skrev:
Slutligen undrar jag vilka referenser och examina man enligt dig ska ha, för att få yttra sig här? Frågan har varit på tapeten ett flertal gånger, då någon ansett sig (eller annan) vara så överlägsen i ett ämne, att några andra inte ska göra sig besvär att delta i tråden. Så i det här fallet duger kanske bara ett inlägg med åsikter från landets mest framgångsrika travkusk (exempelvis), eller den som haft flest hästar i sitt stall, eller har bäst betyg från Strömsholm eller... och sedan är hela frågan avgjord? Är det så du vill ha det???
LIA

Tja... det hade underlättat:devil: Men som jag skrev innan- de som bara har erfarnhet från ett fåtal snälla hästar borde kanske inte ge sig på problematiken kring mycket dominanta hästar

LIA skrev:
Tillbaka till sakfrågan: Ska vi slå (en stor tjockablängare) hästen "snäll" eller använda andra metoder?
LIA

Läs mitt första inlägg i tråden

Hej vad det stormar här...

Hästen har ett antal olika sätt att förmedla sitt språk.
Har personen kommit så långt att personen riskerar en spark har hästen redan varnat ett antal gånger...är du inte uppmärksam på dom tidigare signalerna så smäller det, tveklöst..
Alltså är det personen som inte kunnat "läst" av hästen riktigt och därmed utsätter sig själv. Kunskap igen...

Det där med att slå...det är helt klart ett outrett område..
Följande beteende visade min B ponny hingst då han var nyhemkommen, varje morgon gick han upp på bakbenen och viftade minst sagt hotande med framhovarna med en mycket fin tandrad blottad och ett uttryck av "kom hit och jag biter huvudet av dig"
Hoppla... inte roligt.
MEN jag valde att inte göra ett smack..varken backa eller slå sa bara ett lugnt men bestämt nej och
stod bara iskallt och väntade ut honom och faktum är att han förväntade sig att få stryk. Jag vet att många skulle reagera med slå.
När han inte fick det kom han av sig och blev stående stilla. Och när han var stilla, en sockerbit och duktig häst..nu går vi.
Han provade givetvis lite då och då med samma resultat och efter 2 veckor inga problem alls. Han upptäckte att jag varken tänkte backa undan eller göra honom illa. (vet att han har råkat illa ut tidigare)
Idag är han som en hund som går i hälarna på mig och han går alltid bakom mig, "vägledaren", frivilligt...
Det räcker med små handrörelser och ord så lyder han, inte ett enda slag har han fått..
Hade jag däremot reagerat aggressivt hade han satt hårt mot hårt då han inte är en mes till ponny utan har lite skinn på näsan.:devil:

Men som sagt hästar ÄR olika och kräver personlig behandling men jag tror är man tydlig i sitt "språk" så hästen förstår behöver det inte uppstå situationer som är otrevliga.
Ömsesidig respekt är en bra grundstomme, respekt ska förtjänas inte krävas..
"lyssna" på din häst, den "talar" om vad den vill OM du lyssnar

TS , hur går det ??
Eftersom du inte har så lång tid på dig tycker jag att du ska överlämna hästen till någon som vill och kan hjälpa henne till rätta.
för allas säkerhet.

Nu blandar du faktiskt ihop äpplen och päron! Det är skillnad, även i diskussionen, på uppfostran och rangstrid.
Vi ser det ju bara i de få tillfällen när rangen görs upp och ingen vill vika sig för subtilare signaler.
Ja, just det!!!

HUr vore det med scenarieot som detta inlägg egentligen handlar om? Är ju väl och detaljerat beskrivet.
Sorry, kan inte se mig själv hamna där, vilket är en av anledningarna till, att jag inte går in på just det.
Dina teorier om hjärnskada eller medfött betéendeproblem- mjaa, nää- du får nog jobba lite på dem
Vilka teorier??? Jag pekade på olika tänkbara orsaker. Kan inte, enligt dig, en häst ha en hjärnskada eller vara utvecklingsstörd?

Men som jag skrev innan- de som bara har erfarnhet från ett fåtal snälla hästar borde kanske inte ge sig på problematiken kring mycket dominanta hästar
Som sagt, jag är sanslöst imponerad av dina insikter i oss övrigas bakgrund! :bow: En liten fråga, jag ber... Kan inte en mycket dominant häst vara snäll?

Eftersom du valt att hacka på mig och nedvärdera mina hästkunskaper, medan du är imponerad av Älgen, vill jag få veta: Är du för att slå en häst till lydnad och respekt, eller anser du att det finns andra, bättre metoder? För det är väl det vi i grunden diskuterar.

LIA

LIA skrev:

LIA
Jag vet inte om jag möjligen missat svaret på min fråga, men hur skulle du LIA ha hanterat situationen som trådskaparen beskriver...
Nu menar jag inte hur du skulle hanterat hästen i allmänhet, utan just situationen- du kommer in i hagen och möter en attackerande häst??

Självklart kan vi svammla iväg och tjata i år om varför hästen är som den är och attackerar.. men kortfattat- Hur gör du i situationen?

LIA skrev:
Eftersom du valt att hacka på mig och nedvärdera mina hästkunskaper, medan du är imponerad av Älgen, vill jag få veta: Är du för att slå en häst till lydnad och respekt, eller anser du att det finns andra, bättre metoder? För det är väl det vi i grunden diskuterar.
LIA
Även om inlägget inte är riktat till mig vill jag svara och ge min syn på saken.. :angel:

Jag använder sällan våld i min hantering och jag tror inte att våld är metoden för att få hästens respekt.
Däremot tror jag att bestraffning i form av "våld" alltså ett slag kan vara rätt i rätt situation.

Jag har ganska stor erfarenhet av olika individer, jag har bla. jobbat i travstall och hanterat ett stort antal olika hästar och om det är något jag lärt mig så är det att hästar är olika- de är individer och ska behandlas som sådana..
Jag har träffat hästar som aldrig gör fel, de gör alltid rätt och behöver aldrig sägas till med några metoder alls, bara visas vägen.
Sen finns det de som inte alltid förstår, men kan lätt fås på rätt väg med lugn och tålamod.
Sen finns det de som vill slåss och testa om "det går"... De har ingen lust... Här behövs mer finkänsla och psykologi, för att få dem att göra "rätt" och samarbeta.

Besraffning, hårdare än ett NEJ, används när min eller hästens säkerhet är i fara!
Jag klår inte upp hästar, däremot kan jag ta i hårdare om de struntar i mig... Det sker i direkt anslutning till "olydnad" och har aldrig lämnat mer "men" än att hästen fattat vinken.
Jag har aldrig träffat en häst som jag behövt fortsätta bestraffa, som blivit "rädd" eller knäckt? Det räcker oftast med 1 gång i rätt tillfälle och situation...
Det finns säkert massor av andra metoder som är både bättre och sämre, dessa har funkat för mig och de hästar jag hanterat..

LIA skrev:
Sorry, kan inte se mig själv hamna där, vilket är en av anledningarna till, att jag inte går in på just det.

Om du inte vill gå in på problemet som trådskaparen beskrev - varför svarar du då i tråden?

Håller med Humelibumlan - det går att diskutera i evigheter om anledningar till ett beteende ... Men frågan är: hur gör du i praktiken om hästen anfaller i hagen?

Norrland

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 054
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 618
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar