Sv: Åhh! Jag har sånn lust att ge henne en stor tjockablängare!!!!!!
Allmänt!
För att för ett ögonblick sticka in huvudet i getingboet...
Man tycks vara eniga om en sak, nämligen att hästens beteende är oacceptabelt. Slut enighet!
Jag tycker tråden verkar intressant, men orkar inte läsa igenom all textmassa, förlåt. Det går kanske för sig att komma med ett par rader ändå? Följande är alltså i all enkelhet min betraktelse på problemet.
En häst med ett beteende som i inlägg 1, är behäftad med fel (minst 1), så mycket är väl klart. Frågan är vilket?
Hjärnskada?
Annan fysisk skada?
Medfött felbeteende/programmeringsfel?
Förvärvat felbeteende/programmeringsfel?
Annat?
Eftersom dom båda fysiska varianterna är omöjliga att veta något om, lämnar jag dom därhän. Återstår dom 2 därpå följande.
Om vi talar om ett medfött felbeteende, är det tveksamt om man ska riskera liv och lem för att komma runt det och måhända få ordning på hästen.
Är det förvärvat, oavsett vilken syn på sig själv i rang hästen har fötts med, kan man givetvis åtgärda. Då är frågan hur? Som det verkar i den här tråden, förespråkas två olika vägar, nämligen våld eller Horsemanship. Vilketdera jag väljer, torde vara väl känt.
Det snabbaste och bekvämaste lösningen är onekligen våld. Spöa hästen tillräckligt mycket, tills den inser att fortsatt aggresivt uppträdande från dess sida bara renderar i mera spö, så har vi snart en spak, underdånig varelse, rädd för den som slår. Slut på hot och sparkar, men till vilket pris? Oavsett vilken nivå vi talar om, och ifall det jag skrivit ses som överdrift, är detta vad vi vill ha?
Den andra vägen är att
vara starkare än hästen som individ, och på olika sätt, och kanske fr a, alltid bete oss så! Dvs, vi använder vår mentala kapacitet, vår intelligens och våra kunskaper till att forma om hästens beteende, till vad som passar oss. På så sätt bibehåller vi hästens mentala egenskaper, men ger den en annan syn på oss i vår relation med den. Detta sätt innebär varken att vi är mesiga eller låter hästen styra, tvärtom! Men vi "bestämmer" över hästen på ett sätt och med ett språk som den förstår och accepterar. Nu verkar det inte som om Mariika har den inneboende kapacitet som behövs, men där kan jag ju ha fel.
Vilket sätt förerdras? Det som bygger på muskler eller det som bygger på hjärna? För den som sett en strykrädd barnunge, är nog svaret enkelt.
Med risk att jag upprepat vad andra redan skrivit...
LIA