Åhh! Jag har sånn lust att ge henne en stor tjockablängare!!!!!!

Sv: Åhh! Jag har sånn lust att ge henne en stor tjockablängare!!!!!!

Jag har aldrig påstått att TS ska ta med sig något spö. Du kan lika väl byta ut moroten i mitt senaste inlägg mot spö. Eller kalla det "hjälpmedel"

Vad händer om TS glömmer sitt hjälpmedel?

Hjälpmedel i all ära, men på något vis måste TS få hästen att lita på/lyda henne vare sig hon har hjälpmedel med sig eller inte.

Tror inte problemet är så enkelt löst som "Ta med dig en morot och allt är bra".

Där kunskapen tar slut tar våldet vid.

Och vad är anledningen till att hon slår? det är faktiskt det som är det väsentliga i sammanhanget.

Av trådskaparen inlägg att dömma är detta en "fix ide" hos märren och ett sätt för henne att sätta sig över människor i rang.

Detta kan inte tolereras då hästen faktiskt blir farlig.

Antingen tar man en fajt och saken är biff på 5 min eller så pjoskar man vidare och hästen uppför sig exakt som tidigare.

Kommer man i en situation när det gäller "Mig eller hästen" så ser jag till att skydda mig själv främst.

Däremot kan man gärna belöna hästen med en godsak när den kommer fram i hagen. Att däremot tolrerar att den vänder upp baken och slår är helt befängt.

Dessutom är jag varken lat eller okunnig....

Enligt mig har alltför mycket hästkunnande gått förlorat de senaste 15 åren och då menar jag gediget kunnande genom hantering av massor av individer i flertalet år. Läsa en bok i hästhantering är ingen merit i mina ögon.Inte heller att man kan hantera några få normalfuntade hästar...

Smulu skrev:
Jag har aldrig påstått att TS ska ta med sig något spö. Du kan lika väl byta ut moroten i mitt senaste inlägg mot spö. Eller kalla det "hjälpmedel"

Vad händer om TS glömmer sitt hjälpmedel?

Hjälpmedel i all ära, men på något vis måste TS få hästen att lita på/lyda henne vare sig hon har hjälpmedel med sig eller inte.

Tror inte problemet är så enkelt löst som "Ta med dig en morot och allt är bra".

Där kunskapen tar slut tar våldet vid.

Precis..kunskap är vad det handlar om !
Inget problem löser sig med en morot..MEN det kan vara en hjälp på vägen att få hästen att få en positiv bild av personen i fråga.
Man måste få hästens förtroende annars kommer man ingenstans.
Förtroende måste byggas upp och får aldrig svikas.
Uppenbarligen tycker hästen att personen ska låta henne vara ifred, orsaken kan vara många. Får inte personen komma till hästen får man göra tvärt om, se till att hästen kommer till personen..förslagsvis med något gott..alla hästar brukar gilla mat mer eller mindre.
Man får inte "glömma" något som kan vara väldigt avgörande..
i det här fallet undvika att bli sparkat eller jagad ur hagen !
Och givetvis är det ett beteende som är oacceptabelt men man måste göra på rätt sätt annars kommer hästen bli ännu mer aggresiv i sitt beteende.
Vad som är "rätt" sätt för en häst kan vara helfel på en annan, då alla hästar är olika.
Jag ger råd på vad som brukar funka för mig när jag tar mig an dessa felhanterade stackare, inget annat..

Senast ändrad av en moderator:

Det verkar inte vara så intressant med tips , trots allt ..?

Jag har erfarenhet av en häst som betedde sig som din hos fodervärd. Den hästen hade otäcka låsningar på både det ena och andra sättet och det krävdes både massör och kiropraktor för att lösa det hela.
Dessutom hade han en infektion i kroppen som upptäcktes via blodprov

Hade jag varit som du hade jag dragit igång undersökningsapparaten, för att om hästen har utvecklats väldigt snabbt i ridningen har kanske inte muskulaturen hängt med och den har ont. Det kan också finnas ledproblem som visar sig vid högre arbetsbelastning.
Kolla även över foderstaten noggrant, ston drabbas tex mycket lättare av magnesiumbrist och spända hästars muskler är storkonsumenter. Vissa ston med den bristen blir monster (äger en själv - hon får konstant K*fts magnesiumtillskott)
Kolla att utrustningen ligger och sitter som den ska. Min pålla växte ur sin första sadel så snabbt att jag inte märkte något:o och en dag började hon försöka backa undan sadeln när jag kom med den.

Jag hade börjat i utredningsändan eftersom jag har filosofin att hästar som är aggresiva mot människor är det för att de vill komma undan sin egen smärta. Jag tror nämligen inte på att en häst som är snäll och foglig i ridningen en dag vaknar upp och ifrågasätter ledarskapet.

Jag har lite svårt med hela det här "hästen accepterar inte mig som ledare"-köret eftersom jag anser att jag aldrig har haft det problemet med någon häst och jag har uteslutande ridit hästar genom åren som haft mycket starka personligheter och stark jag-uppfattning. Det handlar om att vara smart och inte falla till föga för ett djurs nycker, att vända deras beteende emot dem utan att för dens skull pryla skiten ur dem eller ignorera deras smärta.
Jag tar drabbningen vid första signalen, hårt och koncist för så är hästarna mot varandra i det fria. Den gången min häst lättade i rumpan mot mig vände jag gick där ifrån och tog in alla de andra hästarna och sedan fick hon gå ensam i hagen resten av eftermiddagen. Hon var mycket olycklig och fick inte komma in förrän hon kom frivilligt och det var inte grinden hon skulle komma till utan mig och jag stod mitt i hagen. Men det är en jäkla skillnad på uppstudsighet och aggresivitet. Som jag skrivit tidigare, aggresiva hästar saknar något och vet inte hur de ska förmedla det för alla hästens tidigare subtila signaler har gått människan förbi.

Apo

Jaså det säger du. Då har vi helt olika syn på hästens natur. :smirk:
Om vi nu ändå utgår från det du säger - en fix-ide. Hur kommer det sig att hästen får en sån fix-ide? För det finns ju egentligen bara två anledningar - människan behandlar den inte så som han/hon borde eller så har hästen fel i huvudet. Vad tror du? För du menar väl inte att en häst i harmoni och livsglädje börjar jävlas utan anledning? För i så fall har du förbrukat all min rerspekt för dig som hästmänniska - så dum är väl ingen?

Om vi utgår från att detta inte är en fix-ide så kan ju även möjligheten finnas att det har med hästens naturliga behov och beteende att göra - dvs att hästen hamnat i en fas i livet där saker och ting händer. Och beteendet är fullt normalt men att du inte förstår vad som är syftet med det. Detta känner du säkert till om du har barn för vi människor fungerar på samma sätt. Men du kanske inte anser att detta existerar hos hästarna?

Jag skulle vilja att du kommer med ett vettigt exempel på varför en häst skulle få en fix-ide som denna och vad du baserar det exemplet på. Har du några som helst fakta som bygger på hästens natur?

Nyfiken!:)

Tycker du det är roligt att gå till jobbet barje dag?
Ibland måste man göra saker fast man inte vill.
I slutändan är det vi som bestämmer över djuren. Skulle djuren bestämma helt så skulle det bli farligt för oss, och de kan gå i hagen och bara bli gullade med...

Hästen kanske inte vill "gå till jobbet" . Visst ska man variera och göra träningen rolig för hästen, men någonstans måste man dra gränsen.

Nu lägger jag mig i ditt svar mot älgen men,men…

Denna ”fix-idée” är ett helt normalt betéende från en dominant häst som uppfattar att hon hela tiden blir störd och irriterad av en ranglägre. Hon behandlar människan på precis samma sätt som om en ranglåg häst gick fram och försökte klia henne oinbjuden eller ta hennes mat. Enda sättet att detta inte syns tydligare är att en ranglåg häst inte gör detta ofta- de vet att de blir bortkörda- men denna lilla människa kommer igen och igen, och den dominanta hästen blir tvungen att sätta henne på plats igen och igen

Hon är inte störd, inte rädd och osäker, har säkert inte ont- tvärtom, hon är kung på gården med total kontroll på både hästar och människor

Tycker du det är roligt att gå till jobbet barje dag?
Ibland måste man göra saker fast man inte vill.
I slutändan är det vi som bestämmer över djuren. Skulle djuren bestämma helt så skulle det bli farligt för oss, och de kan gå i hagen och bara bli gullade med...

Hästen kanske inte vill "gå till jobbet" . Visst ska man variera och göra träningen rolig för hästen, men någonstans måste man dra gränsen.

Jag går för att jag har valt att göra det. Jag behöver försörja mig och förstår hela syftet med det. Men en häst förstår inte syftet och den behöver dessutom inte ridningen! Ridmingen är inte nödvändig för hästen och verkligen inte för dig. Det är din egen njutning - din egoism - som är det enda som tillfredställs.

För dig är det alltså fullkomligt ointressant om hästen trivs med det ni gör eller inte? Att du har kul är det enda som betyder något?

Och hästen är farligare när du agerar som ett rovdjur, okapabel ledare eller liknande. Det innebär att hästen inte är det minsta pålitlig och det enda du kan göra för att få den att stanna är att verka farligare än något annat i dess närhet - så att inte någon annan rädsla tar över. Är du din hästs vän eller fiende? Vem gav dig rätten att hålla den som slav för ditt eget nöjes skull?

Hur kan man njuta av att behandla någon på det sättet? Det är rent av förj*lvigt äckligt. :mad: Kan du inte behandla djuren med värdighet ska du låta dem vara.

Jag ber dig att svara på mina frågor, även de i mitt förra inlägg, nu har jag svarat på dina

Frågor. Snarare påhopp.

Men jag ska svara.

Anledningen till att vi håller häst är för att vi vill rida på den. Vill du ha en häst som bara gåri hagen och ser söt ut så kul för dig.

Vi låter hästarna jobba, ja, men det är runt EN timme om dagen.

Sedan undrar jag om du verkigen valt att jobba? Vad är alternativet?Leva som helmlös uteliggare kanske?

Var har jag sagt att hästen inte ska trivas. Det är inte samma sak som att den får uppföra sig hur som helst. Det får den inte göra i en flock ed gelikar heller. Antingen håller man sin plats i flocken och blir accepterad, eller så mopsar man mot ledaren ocg åker på däng.
Faktiskt är det så enkelt.

Varför skulle mina hästar vara mer slavar än vad din är?
Är jag min arbetsgivares slav då. för i långa loppet är det denne som ger mig tak över huvudet och mat på bordet, likväl som hästen får en bra box och bra foder.

Ska vi snacka om att behandla djur med värdighet? Snälla du hurmånga hästar har du EGENTLIGEN ägt i dina dagar. hur många har du faktiskt hanterat och studerat dagligen?

Att behandla en häst som den vore av porslin är värkligen att nedvärdera detta djur.

Men visst ,lev du lycklig i din lilla My little pony värd så fortsätter jag att verka i den riktiga.

Skulle du mot förmodan våga bevisa dina teorier så är du välkommen att Gulla med några av mina grabbar....

tintilar skrev:
Jag går för att jag har valt att göra det. Jag behöver försörja mig och förstår hela syftet med det. Men en häst förstår inte syftet och den behöver dessutom inte ridningen! Ridmingen är inte nödvändig för hästen och verkligen inte för dig. Det är din egen njutning - din egoism - som är det enda som tillfredställs.
Jag förstår inte riktigt?
För mina hästar, framför allt Humlan, är ridning, körning och träning i allmänhet en nödvändighet. Hon verkligen njuter av att få arbeta och avskyr vila... det trost stora kuperade hagar med polare. Hon blir en rabiat kossa om hon inte får arbeta och hon visar tydlig sitt missnöja med att få vila, precis som hon visar sin lycka o glädje över att få arbeta.
Hon är väldigt tydlig, men även de andra hästarna jag har o har haft, gillar verkligen att arbeta!
Så ditt inlägg säger väl egentligen mer om din hantering och träning? Hästar vill röra sig, stimuleras och arbeta...

För dig är det alltså fullkomligt ointressant om hästen trivs med det ni gör eller inte? Att du har kul är det enda som betyder något?
Om jag ska ha kul, ska hästen oxå ha kul... det hör ju lixom ihop.:idea:
För hur kul är det att arbeta med en häst som inte vill? Och vad blir resultatet? Knappast njutning och lycka för människan.

Och hästen är farligare när du agerar som ett rovdjur, okapabel ledare eller liknande. Det innebär att hästen inte är det minsta pålitlig och det enda du kan göra för att få den att stanna är att verka farligare än något annat i dess närhet - så att inte någon annan rädsla tar över. Är du din hästs vän eller fiende? Vem gav dig rätten att hålla den som slav för ditt eget nöjes skull?
Hästar är individer och ska behandlas som sådana! Dina inlägg får mig att dra slutsatsen att du inte träffat/hanterat så många olika individer för att riktigt förstå skillnaden mellan dem.

Varför har du din häst? Är det för din eller hans skull?
Skulle du ens ha häst om det inte var för ditt nöjes skull och tillfredställer han inte dina behov?

Hur kan man njuta av att behandla någon på det sättet? Det är rent av förj*lvigt äckligt. :mad: Kan du inte behandla djuren med värdighet ska du låta dem vara.
Du gör alltså bara saker med din häst, som han bestämt och vill? :eek:

Jag ber dig att svara på mina frågor, även de i mitt förra inlägg, nu har jag svarat på dina
Jag ser gärna att du svarar på Leoni´s inlägg

*lånar knapp*

Att ge tipset till denna stackars tjej att "rappa" upp hästen med långpisk är vansinnigt. Hästar läser av människor som en öppen bok, de känner lukten av rädsla lång väg, även om människan är beväpnad med diverse attiraljer.

Jag har personligen varit med om samma situation, en privathäst på ridskolan betedde sig exakt som denna häst gör. Problemet jag hade med den var att jag eller någon annan personal var tvungen att ta ut den i hagen varje dag. Varje gång den leddes gick den 5 m för att sedan stanna, backa, resa sig och gå på bakbenen mot den som ledde. Ett spö var alltid med som "försvar" men det försvaret visade sig vara livsfarligt. En dag tröttnade han på denna spöviftande människa (undertecknad), reste sig och gick emot mig, landade ovanpå mig (!), bet tag i ryggen på mig och släppte inte taget på över en minut. Jag hängde och dinglade som en fisk på en krok och han slängde mig hit och dit, slutligen släppte han ner mig på marken och stampade på mig. Under tiden han hade grepp om mig lyckades han gå ca 100 meter. Detta var ett tydligt meddelande: provocera mig och du får känna på konsekvenserna.

Mitt råd till trådskaparen är detta: har hästen lyckats skrämma dig skall du inte försöka tuffa till dig och ta en strid. Du kommer antagligen att förlora. Jag är glad att jag lever idag.

Allmänt!
För att för ett ögonblick sticka in huvudet i getingboet... :crazy:

Man tycks vara eniga om en sak, nämligen att hästens beteende är oacceptabelt. Slut enighet!
Jag tycker tråden verkar intressant, men orkar inte läsa igenom all textmassa, förlåt. Det går kanske för sig att komma med ett par rader ändå? Följande är alltså i all enkelhet min betraktelse på problemet.

En häst med ett beteende som i inlägg 1, är behäftad med fel (minst 1), så mycket är väl klart. Frågan är vilket?
Hjärnskada?
Annan fysisk skada?
Medfött felbeteende/programmeringsfel?
Förvärvat felbeteende/programmeringsfel?
Annat?

Eftersom dom båda fysiska varianterna är omöjliga att veta något om, lämnar jag dom därhän. Återstår dom 2 därpå följande.
Om vi talar om ett medfött felbeteende, är det tveksamt om man ska riskera liv och lem för att komma runt det och måhända få ordning på hästen.
Är det förvärvat, oavsett vilken syn på sig själv i rang hästen har fötts med, kan man givetvis åtgärda. Då är frågan hur? Som det verkar i den här tråden, förespråkas två olika vägar, nämligen våld eller Horsemanship. Vilketdera jag väljer, torde vara väl känt.

Det snabbaste och bekvämaste lösningen är onekligen våld. Spöa hästen tillräckligt mycket, tills den inser att fortsatt aggresivt uppträdande från dess sida bara renderar i mera spö, så har vi snart en spak, underdånig varelse, rädd för den som slår. Slut på hot och sparkar, men till vilket pris? Oavsett vilken nivå vi talar om, och ifall det jag skrivit ses som överdrift, är detta vad vi vill ha?

Den andra vägen är att vara starkare än hästen som individ, och på olika sätt, och kanske fr a, alltid bete oss så! Dvs, vi använder vår mentala kapacitet, vår intelligens och våra kunskaper till att forma om hästens beteende, till vad som passar oss. På så sätt bibehåller vi hästens mentala egenskaper, men ger den en annan syn på oss i vår relation med den. Detta sätt innebär varken att vi är mesiga eller låter hästen styra, tvärtom! Men vi "bestämmer" över hästen på ett sätt och med ett språk som den förstår och accepterar. Nu verkar det inte som om Mariika har den inneboende kapacitet som behövs, men där kan jag ju ha fel.

Vilket sätt förerdras? Det som bygger på muskler eller det som bygger på hjärna? För den som sett en strykrädd barnunge, är nog svaret enkelt.

Med risk att jag upprepat vad andra redan skrivit...
LIA

Jag håller med dig! Till trådskaparen, var stolt att du fått hästen att bli bättre men det är inte värt att offra allt.

Det är en häst som Älgen, Humlibumlan, Apocalypsen och även Flaschjack, fast de har olika lösningsätt, säkert kan lösa men du har börjat tvivla på dig själv och hästen är farlig mot dig - inget är värt det !!!

Du kanske kan få hjälp om din häst får gå med ett bra ledarsto, då kan en hel del lösas av ngn (ledarstoet) som faktiskt ger en fet tjockablängare om det behövs...

Jag har själv en jättesnäll häst, tycker alla, men det räcker att hon får bestämma att tag så uppfostrar hon människor att ge henne 4-5 morötter innan hon låter sig "fångas" i hagen... Din häst har gått över gränsen för länge sedan...

Lycka till, hur du än bestämmer dig, men ärligt talat - det finns många bra hästar!!!!

Vad får en häst oavsett ålder att få tanken att vända rumpan åt en människa och slå???? I mina ögon så är det inte klart vem som är flockledaren. I år har vi haft ett föl som vid flera tillfällen har hotat sina syskon och vid fodringstillfälle även ansåg att hon skulle köra bort mig. :mad: Detta är inget litet föl......
OM jag hade backat i detta ögonblicket så hade hon säkert blivit som trådskaparens sto MEN nu valde jag att snabbt som katten vända rumpan till och slå samtidigt som jag fick ur mig ett mkt surt och argt läte. Efter detta så försökte inte vår lilla dam göra detta mot någon 2 bent varelse mer. I hagen försökte hon även göra så mot sin mor som är ledarstoet. Även stoet vände rumpan till och smällde.

Det hela handlar inte om att slå sina hästar blå och gula. Hellre ett rapp i rätt ögonblick än någon som backar och låter saker och ting vara och bli värre.
Älgens kunskaper är inget jag tänker protestera mot. Vår lilla fjäril funkar så bra hos henne så:banana:

Det hela handlar inte om att slå sina hästar blå och gula.
Jo, det är nog det det gör för förstainläggaren. Om man väljer slå-vägen.

Hellre ett rapp i rätt ögonblick än någon som backar och låter saker och ting vara och bli värre.
Se det kan jag hålla med om, ifall utvecklingen gått så mycket för långt. Dvs, jag tvivlar starkt på att en person, som inte förstår/kan hantera situationen på ett tidigt stadium, klarar av att rappa ”i rätt ögonblick”. Däremot kan det vara det rätta svaret för den, som vet vad han/hon gör. Kan vara, om inget annat fungerar, men det är en lång trappa innan man ska behöva komma dit.

LIA

LIA skrev:
Jo, det är nog det det gör för förstainläggaren. Om man väljer slå-vägen.

Se det kan jag hålla med om, ifall utvecklingen gått så mycket för långt. Dvs, jag tvivlar starkt på att en person, som inte förstår/kan hantera situationen på ett tidigt stadium, klarar av att rappa ”i rätt ögonblick”. Däremot kan det vara det rätta svaret för den, som vet vad han/hon gör. Kan vara, om inget annat fungerar, men det är en lång trappa innan man ska behöva komma dit.

LIA
hu så långt hoppas jag att det inte ska behöva gå:crazy: En smäll kan markera men fler smällar kan få en häst att ge igen.

?????????
Du tar bort dom citat jag hade med i mitt svar till dig. Varför? Innehållet blir ju på så sätt helt förvrängt!

Nästa svar:
hu så långt hoppas jag att det inte ska behöva gå En smäll kan markera men fler smällar kan få en häst att ge igen.
Vissa hästar "blir inte snälla" av en smäll, dom blir tvärtom! Är inte då vägen för "slå-folket" att slå igen och igen tills hästen är kuvad? Vilket sätt finns annars för dom människorna? Ska dom slå en gång, och sedan försöka ett annat sätt? Tror du dom är kapabla till det??

LIA

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 052
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 618
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sellpy?