Åhh! Jag har sånn lust att ge henne en stor tjockablängare!!!!!!

Sv: Åhh! Jag har sånn lust att ge henne en stor tjockablängare!!!!!!

Kan bara svara för mig själv och jag får hem hästar för korrigering som western och NH människor inte lyckats få fason på.
Jag är inte inspirerad av något av ovanståeende så mitt svar blir nog Nej. det finns duktigt hästfolk inom alla grenar, men det är "modernt" med vissa.

Oj vad mycket det fanns att läsa!
Jag tycker verkligen synd om dig. Det kan inte vara lätt.

Alla hästar reagerar ju olika på olika metoder. Så jag hoppas att du hittar din metod :)

Något som jag vet flera i min "häst krets" har gjort när deras häst varit konstig är att ta ut en såkallad "hästpratare" så om du tror på den metoden så testa. Det kanske är nått din häst vill tala om.
Kanske har det hänt nått hos tidigare ägare som skrämmer henne än idag..

Och sen till något helt annat än hästar, Lycka till i lumpen.
Det är super kul, men otroligt krävande.
Avslutade min 12mån värnplikt i sommras =)

Önskar dig all lycka med hästen å du, jag tycker inte du ska ge upp.

*rycker sista knappen*

Nu har jag inte läst igenom alla inlägg, bland annat för att vissa verkar ha problem med att skriva.
Hört talas om punkter, kommatecken och att göra

så här ibland för att lätta upp texten?

Jag tycker det är förbannat idiotiskt av människor som inte sett hästen ens en gång att enbart göra sina "bedömningar" utifrån vad trådskaparen skrev (vilket inte är så värst utömmande) det går inte att använda det som underlag för korrigering.

Hästägarens (eller den som har den) ansvar är att före man slår och piskar ta reda på de bakomliggande orsakerna, man är en väldigt dålig hästmänniska om man bara ser en "arg stor häst som förtjänar stryk" varför förtjänar den stryk?
Har någon ens tittat på hästen (jag vet att alla trådexperter som svarat här inte har det) och tagit reda på :
I vilka situationer hästen gör som den gör?
Vilken form av retning krävs?
Hur agerar hästen med andra människor dvs, är det bara ägaren som har problem?
Beter den sig aggresivt/aggresivt dvs det slagit slint i huvet på den, rädd/aggresivt dvs den fredar sig av rädsla, dominant/aggresivt dvs den anser ägaren vara ranglåg och den ranglåge får den behandling den förtjänar.
Och till den i högen som gjorde påpekandet att "ledaren (jag) slår tillbaka". Ingen ledarhäst har blivit ledarhäst för att den spöat upp de andra flockmedlemarna -det fungerar inte så.
En hästflock är ingen diktatur som våldför sig på sina medlemar (fatta det någon gång!!)

Om trådskrivaren ska ha kvar sin häst får han eller hon sluta skylla på att hästen är stor och tung och stark (vi vet det, det är ett känt faktum) och ta tag i problemet och INTE lyssna på vem som helst som minsann känner en man som kände en häst som var preciiis sådär, och den fick minsann lära sig med långpisk.

Jag har träffat två hästar i mitt liv som agerat dominant/aggresivt.
Jag var på den tiden fostrad av ridskolan att slå, problemet med att slå en 600 kilos nordsvensk att om den får för sig att slå tillbaka så blir det hårt (learned that the heard way) och någonstans på vägen (efter ett halvår ungefär) insåg fjortonåriga jag att det här funkar inte, jag måste hitta en bättre väg att ta för att få med mig min häst.
Som avslutning kan jag säja att har du väl en gång fått med dig en ranghög häst (utan våld) som accepterat dig som den att följa -så finns det ingen bättre häst att rida eller hantera.
Det är då man märker skillnad på en häst som lyder för att den vill motför en häst som lyder för att den inte vågar annat.

vacasso skrev:
Och till den i högen som gjorde påpekandet att "ledaren (jag) slår tillbaka". Ingen ledarhäst har blivit ledarhäst för att den spöat upp de andra flockmedlemarna -det fungerar inte så.

Nä, den spöar inte upp sina undersåtar urskillningslöst, men den markerar på en gång var skåpet ska stå. En blick, en svansviftning, lyfter bakbenet.... Och om den andra hästen inte hörsammar detta så riskerar han ett hugg eller en spark. Enkelt!

Det är väl det mothugget som en folkilsk häst behöver för att sluta vara en fara för alla som ska hantera hästen. Inte fasen hade ledarhästen tagit på sig silkesvantarna för att utreda om hans elaka undersåte kanske har ont nånstans eller känner sig deprimerad och därför går till angrepp! Ett agressivt beteende mot ledaren accepteras aldrig och hästar kan vara jäkligt hårhänta med varandra för att understryka detta.
Tror inte hästen skulle känna sig oälskad, rädd, nervös och deprimerad om en människa visar ledarskapet på samma sätt som en ledarhäst skulle gjort. Snarare tvärtom!!

Till trådskaparen: håller med många av de som redan skrivit här. Lämna tillbaka hästen, den är för farlig och det är dumt att riskera liv och lem för att uppfostra en häst som du ändå snart kommer lämna ifrån dig.

Jag är knappast den enda i Sverige som markerat mot hästar och avisat hästar utan att ens peta på den. ¨
Man behöver inte dänga upp hästen för att få dennes respekt.
Slår man för att freda sig från en potentiellt sett farlig situation, det är en annan sak.
Det har jag också gjort, jag har nitat ett par hingstar som stod i ett travstall som jag skulle ha ut i hagen (de hade inte vart ute på någon vecka) och de var inte precis trevliga att ha att göra med, särskilt inte utan grimskaft.
Men jag slog inte där för att underordna mig dem eller få dem att följa mig, för att få dem att se mig som ledare, för att få dem att tycka att det är kul att jobba MED mig istället för EMOT mig.
Jag slog för att de sparkade, bet och sprang på mig, visst det blev krig och en av dem reste sig mot mig (då tog jag också fram långpisken och vände hästen).
Men den hästen skiter jag fullständigt i vilken relation vi har sinsemellan, om man däremot ÄGER eller har en häst öht som det är något "fel" med, så får man tänka tre snäpp längre än att bara slå.

Men visst, fortsätt -slå allt ni vill, oj vad ni lär er och kommer fram i hästvärlden, synd bara den dagen ni möter en stor tjock häst som anser att stryk bemöts med stryk och slår tillbaks.

Doccan skrev:
Det är väl det mothugget som en folkilsk häst behöver för att sluta vara en fara för alla som ska hantera hästen. Inte fasen hade ledarhästen tagit på sig silkesvantarna för att utreda om hans elaka undersåte kanske har ont nånstans eller känner sig deprimerad och därför går till angrepp!.

LÄS vad jag skriver, det är väldigt få i den här tråden som skulle ta sig tid att läsa av hästen för att förstå, hur vet du vad trådskaparens häst har för fel?
Vad vet du om vad en okänd häst som står i en hage och ser sur ut tycker och känner?, hur vet du att den bara är jäklig.
Nä du vet inte, inte jag heller -skillnaden mellan dig och mig är att jag tycker det är viktigt att utesluta problem innan man slår bort hästens fulla förtroende.

Doccan skrev:
Ett agressivt beteende mot ledaren accepteras aldrig och hästar kan vara jäkligt hårhänta med varandra för att understryka detta.
Tror inte hästen skulle känna sig oälskad, rädd, nervös och deprimerad om en människa visar ledarskapet på samma sätt som en ledarhäst skulle gjort. Snarare tvärtom!!

Det här tycker jag däremot är intressant, att folk tror eller rättare sagt, att de pekar på hur våldsamma hästar är mot varandra och därmed menar att det rättfärdigar att man själv bankar på hästen.
Har du studerat en hästflock på lösdrift?
Förmodligen inte, de är inte hårdhänta mot varandra mer än då de blir provocerade, rangen testas någon eller några gånger i halvtimmen, mestadels genom förflyttningar.
Dvs den häst som är hög i rang flyttar på de ranglåga och den som grinar upp sig får ett vift med svansen, ett hotande bakben. Thats it.
I en fungerande flock vill säja, flockar som inte fungerar är full med hästar som magrar av för att de inte får äta, fryser för att de inte får stå i vindskyddet och såriga hästar som slåss varje dag.
Det räknas inte i min värld som normalt hästbeteende och är således inte något att ta som exempel.
En ny häst provocerar inte längre än vad de behöver för att klättra i rang enligt devisen "går det så går det".
Exempel;
En ny valack släpptes ihop med en annan valack och tre ston.
Han flyttade på ett av stona ett par gånger (hon är ranglåg honom), sparkade åt det andra stoet som inte flyttade sig på en gång ett par gånger (så var hon också ranglåg honom -gick hädanefter alltid undan).
Det tredje stoet sket i vilket och brydde sig inte nämnvärt om att skydda någon form av rangordning eftersom hon som ungsto inte riktigt räknades, han lät henne vara eftersom hon INTE är ett hot.
Vid valacken tog det stopp.
Den nya valacken fick stryk två gånger ordentligt.
Efter det så har de två haft ett ganska intressant samspel då det verkat som att den gamla valacken medvetet provocerat (flyttat) den unga valacken för att han ska svara upp.
Det har han aldrig gjort, ingen av dem har föresten någonsin skadat sig eller slagit sig blodiga.

Vad kan vi då lära av detta, jäkligt mycket.
Bland annat att det stora nyckelfelet med folk som slår, är att de alltid måste göra det i stora mängder.
Hästen får stryk dag ett, backar för att slippa stryk, samma sak händer dag två, tre och fyra.
Dag fem så är inte hästen ranglåg, den är kuvad, den är nedslagen och den böjer sig enbart för människans vilja för att det är inte kul att få en massa stryk.

Du skrev att du bara skummat tråden eftersom det flesta skrev så att det var jobbigt att läsa. Tror därför att du kanske missat en del av vad trådskaparen och alla andra skriver. Egentligen är vi alla inne på samma linje som du bara det att när hästen går till attack när hon ska hämta den i hagen är det förbaskat svårt att analysera vad som orsakar beteendet. I detta fallet verkar det som om denna hästen under mycket lång tid fått bestämma över sin människa och sådana hästar blir tillslut farliga. Får det däremot mothugg kanske den stannar upp och inser att så där ska man inte göra igen.

Jodå, jag har studerat hästar på lösdrift. *trött*

Och vad menar DU med provocerande?

Jag skulle se det som mycket provocerande om en av hästarna i min flock attackerade mig med bakåtslickade öron och blottade tänder. Skulle ledarhästen i den hästflock jag har hemma bli provocerad så till den milda grad kan jag garantera att den andra hästen skulle få ta emot några rejäla bett och säkerligen inte försöka sig på det där ofoget på ett bra tag.

Vad kan vi då lära av detta, jäkligt mycket.
Bland annat att det stora nyckelfelet med folk som slår, är att de alltid måste göra det i stora mängder.

Jaså???

Hästen får stryk dag ett, backar för att slippa stryk, samma sak händer dag två, tre och fyra.
Dag fem så är inte hästen ranglåg, den är kuvad, den är nedslagen och den böjer sig enbart för människans vilja för att det är inte kul att få en massa stryk.

Jag snackar INTE om att man ska ge sina hästar stryk dagligdags!!! Vad i hela friden har du läst det nånstans??

I det här fallet talar jag om att hästen ska få en markering, en vass sådan med ett rapp om det är nödvändigt. Inget mer.
Men det kanske gör mig till en obotlig hästmisshandlare då...

Nu tänker inte jag svara så himla mycket igen då det bara blir upprepningar av vad jag redan skrivit.
Bara detta,
Jag snackar INTE om att man ska ge sina hästar stryk dagligdags!!! Vad i hela friden har du läst det nånstans??
En häst som tar stryk backar inte för att den får stryk, då måste den som slår slå mer och mer.

I det här fallet talar jag om att hästen ska få en markering, en vass sådan med ett rapp om det är nödvändigt. Inget mer.

Och varför ska man markera om man inte vet vad man markerar mot, min åsikt är den att man, om man ska ge sig in i en markeringssituation som eventuellt kan göra ont både på och i människa och häst, ska veta exakt vad man gör det för.
Vet man inte det får man ta reda på det eller leva med att man slagit en häst som eventuellt har ont eller är rädd.

Sedan hur folk gör eller inte gör eller inte vill eller blaha, det vet jag - och det är därför jag inte är inhyrd någonstans i något stall eller är med i en större lokal förening (vi startade en egen!)
Lev i frid!

En häst som tar stryk backar inte för att den får stryk, då måste den som slår slå mer och mer.

I mina ögon är det stor skillnad på att ge sina hästar stryk och att på ett resolut sätt säga ifrån. Vore det så som du påstår så skulle det i den naturliga hästflocken innebära att våldet upptrappades dag för dag om det nu skulle krävas fler och mer åthutningar från ledarhästen. Men så är det ju inte.

Och varför ska man markera om man inte vet vad man markerar mot, min åsikt är den att man, om man ska ge sig in i en markeringssituation som eventuellt kan göra ont både på och i människa och häst, ska veta exakt vad man gör det för.

För att slippa bli omkullsprungen av sin aggressiva häst, kanske? Även du sätter ju hårt mot hårt som du redan skrivit.

Av någon anledning så vinklar du hela tiden diskussionen till att alla (utom du...?) är hästsadister som rappar upp sina hästar flera gånger om dagen och därför har strykrädda och deprimerade hästar.

Ska fråga min lilla buspropp sedan om han tycker matte är elak och skräckinjagande :smirk:

*Lånar knapp*

Läser tråden och tänker att egentligen så menar många samma sak, fast uttrycken varierar... och därför även tolkningarna...

Tänker på när vi hade en mkt svårlastad häst. Vi kämpade på. Stod i 3-4 timmar och lockade, pockade - tålmodiga och lugna. Man ska ju inte skrämma eller bruka våld... Inte fasiken hjälpte det... Hästen var lika svår nästa gång... 3-4 timmar...

Tog ut en duktig och erkänd NH-människa här i våra krokar. H*n grejade 30 min, sen var problemet löst... :) Lastningen tog 3-4 minuter!! Och ärligt måste jag säga - egentligen var det inte så ""milda" tag... :cool:

Men h*n visste exakt när h*n skulle lägga tryck, och exakt när h*n skulle släppa trycket... Mycket när hästen ignorerade, och lätta när hästen tänkte rätt...

Inte spöa hästar i tid och otid, varje dag, helt onyanserat...

Jag tror att de flesta tänker lika i denna tråd. För det handlar om att försärka i rätt ögonblick och ge eftergift i rätt ögonblick... Det lär hästen. Om det sen är att markera med longerspö i hagen, eller en annan metod är kanske inte det viktiga... Det viktiga är eftergiften i rätt ögonblick...

Ibland behöver hästar hårda tag - men de behöver också eftergift i rätt ögonblick!

Norrland

norrland65 skrev:
*Lånar knapp*

Läser tråden och tänker att egentligen så menar många samma sak, fast uttrycken varierar... och därför även tolkningarna...

Tänker på när vi hade en mkt svårlastad häst. Vi kämpade på. Stod i 3-4 timmar och lockade, pockade - tålmodiga och lugna. Man ska ju inte skrämma eller bruka våld... Inte fasiken hjälpte det... Hästen var lika svår nästa gång... 3-4 timmar...

Tog ut en duktig och erkänd NH-människa här i våra krokar. H*n grejade 30 min, sen var problemet löst... :) Lastningen tog 3-4 minuter!! Och ärligt måste jag säga - egentligen var det inte så ""milda" tag... :cool:

Men h*n visste exakt när h*n skulle lägga tryck, och exakt när h*n skulle släppa trycket... Mycket när hästen ignorerade, och lätta när hästen tänkte rätt...

Inte spöa hästar i tid och otid, varje dag, helt onyanserat...

Jag tror att de flesta tänker lika i denna tråd. För det handlar om att försärka i rätt ögonblick och ge eftergift i rätt ögonblick... Det lär hästen. Om det sen är att markera med longerspö i hagen, eller en annan metod är kanske inte det viktiga... Det viktiga är eftergiften i rätt ögonblick...

Ibland behöver hästar hårda tag - men de behöver också eftergift i rätt ögonblick!

Norrland

:bow: :bow: :bow:

Doccan skrev:
Ett agressivt beteende mot ledaren accepteras aldrig och hästar kan vara jäkligt hårhänta med varandra för att understryka detta.

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

Minime skrev:
Jag fattar inte?! Skrev Anders76 att h*n slog sin häst!? Nej! Tvärtom så skrev h*n att men inte skulle göra de...

Vem har skrivit nånting om att slå nån överhuvudtaget!? :eek:

O för övrigt blir JAG sjukt förbannad på sånna som dej...som "gråter inombords" jämnt o ständigt!! Kommunikation! Herregud! Klart det alltid finns kommunikation!! Annars skulle dom ju aldrig göra som man ville, eller hur. Är inte det kommunikation? Sen finns det väl bättre o sämre sätta att kommunicera på... men saken är att det är stora djur! Min häst skulle lätt som en plätt kunna ha ihjäl mej om hon ville de, o därför vill jag att hon ska veta att gör hon nånting som jag inte gillar, då jävlar anamma!! Inte tal o att blodet ska rinna men jag tvekar inte att dra på hon med spö eller ge henne en "örfil på halsen"!!
Vet en tjej som inte sa till sina hästar ordentligt... tillslut kunde hon inte rida varmblodet; började med att hästen började skena o hitta på vad den ville dom var ute, och kom undan med allt. Veterinär o massör var ute o kollade på hästen - get fel alls på henne! Men tillslut fick tjejen inte ens komma inärheten med sadeln utan att hästen högg. Och hon backade... och köpte en till häst ist för att läxa upp den första ordentligt... sist jag träffade henne hade även nya hästen börjat dumma sej.
Allt o alla behöver få en ordentlig tillsägelse då och då...ungar, hundar, vuxna, katter, HÄSTAR!!

jag har aldrig påstått att Anders76 slår sina hästar. *hugger knapp* betyder att man lånar en knapp, inte att man svarar på det inlägget.

det är rätt många inlägg i den här tråden som direkt påstår att man skall "sätta hårt mot hårt", använda långpisk etc...jag tolkar iaf det som att de tänker slå sin häst?

ursäkta språket, men det är väl en J-la skilland på att kunna hantera sin häst och har en tvåvägskommunikation och att slå sin häst när den gör "fel"?
Bara för att jag inte spöar upp min "problemhäst" innebär det inte att jag inte säger ifrån!
Som någon skrev ovan, det är i yttersta nödfall som en bra ledare behöver hävda sig genom att ta till våld!

"Min häst skulle lätt som en plätt kunna ha ihjäl mej om hon ville de, o därför vill jag att hon ska veta att gör hon nånting som jag inte gillar, då jävlar anamma!!"

är det inte bättre att ha en häst som vill göra som du vill, än att ha en som är rädd för att göra fel? för man uppmuntrar ju samarbetsvilja och förstärker ju verkligen vänskapen genom att slå någon...eller INTE!

Min ena märr går emellan om någon hotar mig i hagen...det är INTE en relation man uppnår genom att slå henne när hon gör fel!

utan att påstå att det är rätt eller fel att slå en häst vill jag bara påpeka att hästar är individer och således olika vassa i temperamentet.

Vissa hästar kan man ge en riktig smocka en gång för alla så är saken ur vägen. Andra "mesigare" hästar skulle kissa på sig om någon så mycket som höjde rösten.

älgen skrev:
Kan bara svara för mig själv och jag får hem hästar för korrigering som western och NH människor inte lyckats få fason på.
Jag är inte inspirerad av något av ovanståeende så mitt svar blir nog Nej. det finns duktigt hästfolk inom alla grenar, men det är "modernt" med vissa.
Lite spinn off :angel:
De som hanterar sin hästar bäst borde väl vara travfolket, eftersom de sällan har "problem" med sina hästar och travaren är ju i allmänhet kända för att vara lätt hanterliga och trevliga att ha att göra med. :idea: :D

vacasso skrev:
Jag tycker det är förbannat idiotiskt av människor som inte sett hästen ens en gång att enbart göra sina "bedömningar" utifrån vad trådskaparen skrev (vilket inte är så värst utömmande) det går inte att använda det som underlag för korrigering.

Det ar val ingen som pastar att just deras bedomningar skulle vara mer ratt an nagonannans. Jag tror alla vet att hastar ar olika och att nat som funkat pa en hast inte sakert kommer att funka pa alla andra hastar som beter sig pa ungefar samma satt. Dock kan man ta dessa personers erfarenheter och ideer i beaktning nar man bestammer sig for hur man ska behandla sin hast. Det var val det som ar meningen med att fraga andra - att fa rad i en situation som man inte vet hur man ska hantera, hur man sen valjer att agera ar upp till en sjalv.

Jag ar inte heller for att man ska sla sin hast till lydnad. Uppfattningen jag fick av tidigare inlagg var inte att man ska spoa upp sin hast, men att det ar viktigt att visa vem som bestammer. Bara for att man tar med sig en langpisk, behover inte det betyda att man tanker anvanda den...

Humelibumlan skrev:
Lite spinn off :angel:
De som hanterar sin hästar bäst borde väl vara travfolket, eftersom de sällan har "problem" med sina hästar och travaren är ju i allmänhet kända för att vara lätt hanterliga och trevliga att ha att göra med. :idea: :D

Du har en poäng! Min erfarenhet av travare är att de - generellt - är just trevliga och lätthanterade! :) Sen finns det ju även undantag där oxå...

Norrland

grejen med just travfolk är nog att de inte gör så stor affär av saker och ting.

Vill inte hästen spola benen, struntar man i det och spolar bara på.Man analyserar inte sönderoch samman allt utan man gör sina sysslor och så småningom vänjer sig hästen.

Förstår du vad jag menar?

Bravo Älgen, på dom bara. Jag håller helt med dig för bryr man sig inte så blir det inget av ev.bråk och ser hästen att ingen bryr sig så är det ju inget kul att mopsa längre.

Jag har ju en madam som är väldigt speciell, smart och ranghög som ett höghus men jag äger inte ens ett spö och har aldrig höjt rösten åt henne, vi delar på ledarskapet, ibland leder hon och ibland jag.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 054
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 618
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar